Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

PIKHEET in Portugal.

Zoals elk jaar gingen wij ook dit jaar weer de zwaluwen achterna richting zuiden,wij bleven in de Algarve door de moren Al Gharb (het westen) genoemd.
En en ander heeft natuurlijk niets met scheepvaart te maken,maar waar wij rondhangen zijn altijd bootjes en bovendien heeft Hendrik de Zeevaarder(die niet veel gevaren heeft) vanuit Sagres ,vlak bij Kaap Vincent,een aanzet gegeven tot het onsluiten van de wereld en het ontwikkelen van navigatie apparatuur.

Op dit reisje dat twee maanden duurde hebben we mooie haventjes bezocht en apparte dingen gezien dus voor wie het leuk vindt volgt een verslag in een aantal delen. De foto's zijn door ons gemaakt met een klein toestel,waar niet vermeld ik de bron!

Sommige opnames zijn van een eerdere reis omdat iets niet lukte of de weersomstandigheden roet in het eten gooiden.

We reden ongeveer 2450 km. om op de bestemming te komen in 5 dagen met een gemiddelde van 73 km/uur en een verbruik van 14 ltr/100 km.
De camper met aanhanger weegt ongeveer 5000 kg. en de motor loopt het beste in 6 met 2000 omw./min wat 100km/uur geeft.

Wat erg opviel is dat in Frankrijk,Spanje en Portugal de snelwegen absoluut verlaten zijn.
Bij de tolpoortjes zijn geen wachttijden en het personeel van de pompstations verveelt zich.
DSC00033.jpg
DSC00033.jpg (59.33 KiB) 20885 keer bekeken
DSC00029.jpg
DSC00029.jpg (42.57 KiB) 20885 keer bekeken
DSC00010.jpg
DSC00010.jpg (68.32 KiB) 20885 keer bekeken

Jos Komen (R.I.P)

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik kijk al uit naar het vervolg. :)
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

De reis verloopt eigenlijk probleemloos,mijn vrouw en Truus(de tom-tom) doen de navigatie en ik ben roerganger en fietsenmaker tegelijk.
Met de machinekamer heb ik niet veel werk,de Ducato heeft een vier cylinder 3 liter diesel die het werk op z'n sloffen aan kan.
Net als de gezagvoerder van de C.C.kan ik zonder( lees)bril de tom-tom niet aflezen en met bril niet zien waar de witte streepjes staan.
Dus ben ik een gehoorzame roerganger!

Op weg naar de eerste camping in Soissons stuurt Truus ons tot onder aan een voetgangersbrug over de Aisne.
Over de brug ligt inderdaad de camping aan de rivier.
Achteruit is geen optie met het spul, dus draaien we in een grasveldje strak tegen een muur aan.
De struikjes voor de muur vangen het meeste op en we staan er van te kijken wat zo'n kunststof bumper allemaal kan hebben.
We stropen het er af met een paar forse schrammen en ik ben niet blij met de z.g.n. IQ routes van Truus.
Ze zijn niet geschikt voor een camper met aanhanger!

De volgende morgen stuurt Truus ons in 29 minuten dwars door Parijs,dat hadden wij zonder haar assistentie niet zo vlug geflikt.
Heel goed is dat ze het aantal rijbanen aangeeft, zodat ik ruim op tijd de goede baan kan opzoeken.
Parijzenaars houden niet erg van aanhangers en geven ons goed de ruimte,een leuk ritje!

Via Poitiers,Urrugne,Salamanca en Evora, waar we op campings overnachten, komen we aan in Quarteira waar we de hut op klossen zetten om als thuisbasis te gebruiken.
Er is onderweg niets bijzonders gebeurd en door het miezerige weer zijn we overal zo kort mogelijk gebleven.
Vanaf de spaanse grens is het weer steeds beter geworden en in de Algarve is het zelfs bijzonder goed.

Hieronder een paar sfeerbeelden van onderweg.
een hamfabriek in spanje
een hamfabriek in spanje
DSC00007.jpg (53.21 KiB) 20856 keer bekeken
de eerste spaanse stier,oorspronkelijk reclame voor Osborn sherry
de eerste spaanse stier,oorspronkelijk reclame voor Osborn sherry
DSC00018.jpg (62.77 KiB) 20856 keer bekeken
een vreselijk lege parkeerplaats die anders mudvol staat
een vreselijk lege parkeerplaats die anders mudvol staat
DSC00021.jpg (62.49 KiB) 20856 keer bekeken
zo kan je wel boeren
zo kan je wel boeren
DSC00028.jpg (55.53 KiB) 20856 keer bekeken
overal lege tolpoorten
overal lege tolpoorten
DSC00040.jpg (64.08 KiB) 20856 keer bekeken
het eerste zigeunertransport in de buurt van Evora
het eerste zigeunertransport in de buurt van Evora
DSC00045.jpg (56.46 KiB) 20856 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Da's een mooi spulletje bij elkaar, v+d. Die stilte op de wegen zal wel aan de crisis liggen; dat is hier al niet anders.
De Algarve is mooi.
Jaren geleden - opa komt nu te spreken van 1980 of daaromtrent - bracht ik een Striker zoals hieronder van Hellevoetsluis naar Portimao...
    • Afbeelding
...een zeer enerverende reis die zeker een plaatsje krijgt in mijn bundel deliveryverhalen die eraan zit te komen. Niet de volledige reis, want dat zou een heel boek vergen, maar laten we zeggen de "hoogtepunten". :shock:
Ik deed dat in opdracht van een man die op de Canarische Eilanden helemaal verslingerd was geraakt aan wat men - met hoofdletters - "Big Game Fishing" noemt, waarbij vooral het vangen van een zwaardvis spectaculair is. Hij gaf zijn goed betaalde baan op, verkocht zijn huis en investeerde alles in die Striker die toen, kaal, iets van 300.000 gulden kostte. Hij schafte het beste en duurste visgerei aan bij een bekende zaak in Rotterdam waarvan mij de naam ontschoten is en ging met dat hele spul vissen vanuit Portimao. Met mensen die daarvoor wilden betalen, wel te verstaan.

Ik lees nu HIER dat daar nog steeds gevist wordt, maar hij was toen de eerste die daarmee begon. Hij ging met vrouw en twee heel jonge kinderen daar wonen en gelukkig liep het bedrijf van het begin af aan goed. Hij zette er twee man op, een schipper en een hulp, en hield zich zelf voornamelijk bezig met marketing en promotie. Ik ben toen nog een dag of tien daar gebleven en heb me best vermaakt. We vingen wel geen zwaardvis, maar wel veel haaien en dat was voor het merendeel van de klanten spectaculair genoeg.

Ik heb in de twee daaropvolgende jaren zijn auto - een grote Volvo, volgeladen met spullen met alleen nog net ruimte voor mij om te zitten, voornamelijk pakken Pampers en die wegen niks, maar nemen des te meer ruimte in - van Nederland naar de Algarve gereden. Hij vloog met vrouw en kinderen, een campingreis, dus lekker goedkoop, waarna ik dan op zijn ticket terugvloog. Dat kon toen nog, want bij het inchecken hoefde je je paspoort niet te tonen, dus er was geen mens die op die naam lette.
Het bedrijf liep toen inmiddels als een trein en op den duur had hij een Portugese compagnon en voeren ze met drie boten. Nog een derde keer met zijn auto daarheen zag ik niet zo zitten en toen ben ik hem uit het oog verloren. Later hoorde ik dat hij jong overleden is aan leukemie. Jammer; het was een toffe peer. Ruud Streur, heette hij.

Ik ben benieuwd of jij daar aan de Algarve nog iets van meegemaakt heb. Die Striker die ik daar bracht, heette Blue Marlin. Die makker van de hierboven aangehaalde site heeft ook een Striker en die heet de Black Marlin.

Maar nou loop ik natuurlijk wel vooruit op jouw reisverslag, want ik ben al in Portimao en jij nog maar in Frankrijk, als ik het wel heb...
Let niet op mij. Gaat u verder. :wink:
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door gerard tenerife »

Vol verwachting klopt ons hart.Algarve, ben ik nooit geweest, dus ga ik er maar even voor zitten om jullie te volgen.
Crisis, wat Crisis? het stikt hier van de toeristen, vooral van Scandinavie, maar ook Holland, veel meer dan verleden jaar :)
Het verkeer is hier ook normaal, maar dan benzine (95) is hier maar 1.07 Euro/liter.
Wel onrust en protesten van arbeids bonden tegen de voorgestelde arbeids wetten, maar deze waren georganiseerd gedurenede het Carnaval, :o dus niet veel belangstelling.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Theo,
mij loop je niet voor de klompen,het is wel leuk als er gereageerd wordt.
In de Algarve zijn nog steeds schepen te huur voor vistochten,waaronder Strikers.
Zelf ben ik een paar jaar geleden mee geweest op zo'n door mij georganiseerd tochtje,groot succes :mrgreen: .
Op de camping haden ze al gauw in de gaten dat die boer op klompen geen echte boer was en vroeger gevaren had.
Dus ik moest en zou een vistocht organiseren,het was al dagen ruig weer windkracht 6 en de camper stond te schudden in de wind.

Voorzichtigheidshalve een tocht besproken voor drie dagen later in de hoop,dat de zee wat rustiger zou zijn.
Kosten 500,= euro voor de dag,per man dus 25 euro,dus er moest toen het er op aan kwam gevaren worden.
Je krijgt je geld niet terug als er wel gevaren wordt en je niet mee durft of wilt.

We hadden een plastic motor catamaran,12 meter lang en heeeel breed,wel met een prachtige sterke motor.
Bij vertrek stond er nog steeds een hoge deining,maar in de haven van Villamoura merk je daar niets van!

De diehards(uit urk) gingen voorop zitten ondanks de protesten van de schipper.
Ik had een plunjezak droge kleren en een dikke jas bij mij waarom ik hartelijk door het gezelschap uitgelachen werd :oops: .
De rest liep in zomerkleren op slippers je kent dat wel.

In de haven varend werden ze al lawaaig en overmoedig.
We waren het havenhoofd nog niet voorbij of de boot ging stampen op golven van 3 tot 3,5 meter,iedereen greep zich ergens aan vast en de eerste kotser dreigde over de muur te slaan.
Hij ging precies staan kotsen waar een kettinkje t.b.v. het instappen was open gelaten.
Op m'n oude dag reageerde ik nog aardig snel en ik had hem te pakken voor z'n andere been buiten boord ging.
Z'n T-shirt aan barrels natuurlijk en mijn vingers voelde ik dagen later nog .
Kettinkje dicht en even goed gewaarschuwd ,toen kwamen de eerste zeiknatte figuren van de bak terug,als verzopen katten.
Door de harde wind werden ze eerst erg bleek,daarna geel,groen effin je weet hoe zoiets afloopt.

De pisbak bestond uit een pijp van 150 mm rond met een soort trechtertje in een hok.
Door het stampen kwam er meer water naar boven dan er afgevoerd werd,ook hadden ze moeite met zich staande houden!
Om 12 uur was 3/4 van het gezelschap zeeziek,echt beroerd,de rest vermaakte zich prima ,er is geen beter vermaak als leedvermaak!

Aangekomen op de visplaats moest er een soort stormanker uit waarachter we moesten blijven drijven.
Tijdens het draaien kwamen we een moment dwars op de golven waardoor de boot hevig rolde en alles wat niet achter een richeltje lag overboord ging.
De schipper ging rond met drank en de lunch en daarna waren er nog maar 4 actieve vissers,de rest bedreigde me met van alles en nog wat als we niet direct terug gingen naar de haven.
We hebben nog een paar inktvissen,makrelen en een haaitje gevangen maar door het gezeur van die landslurpen was de lol er wel af.
Op de camping gaat tegenwoordig niemand meer met mij uit vissen
hier zijn ze nog vol vertrouwen
hier zijn ze nog vol vertrouwen
Kopie van P1000340.jpg (83.51 KiB) 20801 keer bekeken
verder als deze eerste pogingen kwamen de meeste niet
verder als deze eerste pogingen kwamen de meeste niet
Kopie van P2220029.jpg (60.54 KiB) 20801 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Door het stampen kwam er meer water naar boven dan er afgevoerd werd,
Hallo V+D....tjaaa...je kunt zo'n belevenis haast wel aan zien komen....ik ben ook wel eens uitgelachen als ik met m'n tassie met "warme-reserve spullen" aan boord stapte........ALS je dan later een lekker warm en droog jassie aantrekt....en de andere lieden worden behoorlijk " blauw" om het groene bekkie...dan is het lachen gauw over.

Dat verhaal van dat stortpijpie doet me denken aan een soortgelijk verhaal van m'n ouwe maat Jan Eulie uut Blokziel R.I.P.......die ooit vroegaah een of ander baggerbakkie op een slof en een ouwe voetbalschoen op eigen kracht uitbracht naar ergens in Afrika en waar "ergens in het spaarzaam uitgerustte vooronder" ook zo'n ijzeren pijpie met een trechter stond!! Jan omschreef in "geuren en kleuren" hoe een keer tijdens slecht weer hij op de brug " op een ouwe schop scheet" en de hele handel "op het zeetje" vanaf de brug over de muur zwiepte...maar de kok...die het verdomde om dit soort "barbaarse oergewoontes toe te passen" ging dus gebruik maken van de " officiele toilet voorzieningen"....en Jan kreeg dan een dikke smerige grijns om z'n bakkes als ie dit- en andere fraaie verhalen- vertelde....m'n vrouw was aan boord en hij mompelde dan iets van " Nou neemt U mij niet kwalijk Mevrouw Hogeboom" ( hij noemde haar slechts " Mevrouw" als er zo'n slinks verhaal kwam :lol: ) en dan kwam er een fraai en gedetaileerd omschreven en zeer " beeldende schets" van hoe die kok weer terug naar het achterschip kwam......helemaal onder de stront en stinkende als de pest...net als dat hele hokkie met die bewuste trechter..want dat bakkie had NET een flink paaltje gepikt toen die kok de hele handel wilde dumpen en hij had dus de "klep" op het verkeerde moment geopend :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Bob R.I.P. »

Zeeziek, eerst zijn ze bang dat ze dood gaan, dan zijn ze bang dat ze niet dood gaan.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

We installeren ons op de Orbitur camping in Quarteira,die ligt bij de ingang van de stad komend uit Almancil aan de linkerkant.
Hier zijn een paar grappige gewoontes waar sinds enige tijd verandering in komt.
Zo staan de engelsen op wat wij boven noemen en de hollanders staan beneden in een duinpan.
Op wat het kerkhof genoemd wordt vanwege de witte zerkjes,waar water uit komt en een putje bij is,stond nooit iemand.
Waarschijnlijk omdat er met rode borden "gereserveerd "bij staat,deze plaatsen zijn elk afgesloten met een keting.
De tweede keer dat ik hier kwam heb ik zo'n kettinkje losgeknipt en heb de boel geinstalleerd.
Daarna naar de receptie en aangegeven waar we stonden.
De receptioniste kreeg zowat een flauwte,dat mocht niet zonder toestemming van Lisboa.
Omdat we twee maanden zouden blijven mocht ze wat ons betrof wel schriftelijk toestemming in Lisboa vragen.
De portugezen houden van leven en laten leven dus we mochten blijven staan en ze zou haar best doen.
Sinds dien staan wij op het kerkhof en zijn er meer die hier gaan staan,prachtige plekken met eigen water en afvoer en 16 amp stroomaansluiting!!
De laatste reis betaalden we ongeveer 20= euro per dag inkl.stroom en water, ik krijg wel "ouwe lullen korting" zoals de jongeren dat noemen.

De aanhanger ,fietsen en fiat zetten we op de plek naast ons en geen mens die er over zeurt,hier doen ze niet moeilijk!
De douches geven ongelimiteerd lekker warm water en de camping wordt goed onderhouden.

Quarteira is geen mooie stad omdat er in het wilde weg hoogbouw gepleegd is en er weinig van het oude vissersdorp over is.
Wel is er een mooie boulevard ,een markthal,een lange winkelstraat,vissershaven en een werkende scheepswerf.
Er is genoeg te doen en te zien en de wekelijkse groentemarkt is een feestje op zich.
Voor wie van luxe houdt,Vilamoura is tegen Quarteira aangebouwd met een luxe jachthaven en de daarbij horende winkels en eettenten.
Dit jaar lag de jachthaven vol,ik denk zelf met gasten die Benidorm te duur vinden worden!
het kerkhof
het kerkhof
DSC00057.jpg (83.57 KiB) 20732 keer bekeken
zo is het waarom van de naam duidelijker
zo is het waarom van de naam duidelijker
DSC00058.jpg (146.57 KiB) 20732 keer bekeken
bijzondere camper uit helvetia
bijzondere camper uit helvetia
DSC00630.jpg (83.07 KiB) 20732 keer bekeken
zo camperen de zigeuners
zo camperen de zigeuners
DSC00041.jpg (58.57 KiB) 20732 keer bekeken
zo camperen de achterhoekers
zo camperen de achterhoekers
DSC00056.jpg (89.02 KiB) 20732 keer bekeken
de werf van Quarteira
de werf van Quarteira
DSC02912.jpg (98.51 KiB) 20732 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

We blijven nog even in de haven van Quarteira waar altijd iets te zien is.
Het rotte hout uit de scheg van dit schip kon hij er met een groot breekijzer,zonder veel inspanning, uitkrijgen.
Na een begin kon het zelfs met de hand weggenomen worden,hoog tijd voor reparatie dus.
DSC02906.jpg
DSC02906.jpg (84.92 KiB) 20666 keer bekeken
Voor de"parel van de oceaan"ligt een schip in aanbouw,prachtig dat er nog mensen zijn die dit kunnen!
Het gaat allemaal zeer relaxed en er wordt tijd voor genomen.
je komt ogen te kort in deze ogenschijnlijke ongeorganiseerde bende waar alles werkt en werk is!!
De werfhonden die overigens zeer vriendelijk zijn zien er goed gevoed uit.
DSC02907.jpg
DSC02907.jpg (97.98 KiB) 20666 keer bekeken
Hier is de boot in aanbouw wat beter te zien,let ook eens op de stroomverzorging vanuit het kantoortje.
Een hollandse veiligheidsinspecteur kreeg hier dagwerk.
Het gaat nog wel eens over stellingplankjes en zo,nou hier doen ze niet moeilijk!
DSC02908.jpg
DSC02908.jpg (105.34 KiB) 20666 keer bekeken
De afgemeerde vloot van Quarteira.
DSC02910.jpg
DSC02910.jpg (71.92 KiB) 20666 keer bekeken
DSC02911.jpg
DSC02911.jpg (52.38 KiB) 20666 keer bekeken
DSC02920.jpg
DSC02920.jpg (109.68 KiB) 20666 keer bekeken


Plaats reactie