Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door jdbvos »

Ach ja, de politiek....
Ook het vlees was toen bestemd voor de upperclass….
Behalve 2 deeltjes van het beest.....
...weet je meteen waar de naam 'klootjesvolk' vandaan komt... :lol:
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Ik twijfel er weleens aan wat het oudste "beroep" van de wereld is.
Bedankt, dat ik er weer wat heb bijgeleerd Jan Vos. Ik maar denken dat klootjesvolk van mast kloten kwam :oops: .
Groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door jdbvos »

Dat was toch bij 'met je kloten voor het blok zitten' ??

Mijn pake (RIP), die op de oude zeezeilvaart heeft gezeten, vertelde mij héél vroeger een heel andere origine daarvan, eentje die ik -gezien 's mans ervaringen- in m'n prille jeugd natuurlijk van hem aannam...:

Zoals pake (ongeveer) vertelde: "Op de volschepen, klippers en barken had je vroeger "schootwacht"; je moest de schoten in de hand houden, en dan bij windstoten iets vieren, of bij flauwtes weer doorhalen. Vooral wanneer je in het Engels kanaal en de Noordzee kwam, dan moest je regelmatig overstag, en moest je de schoten bedienen...
Maar 's nachts liet de wind het vaak afweten, en al helemaal wanneer je in de doldrums zat, dan werd je door verveling slaperig en stond menigeen ook echt te slapen. Staande, ja ! Leunend op de railing, en met de schoot in je hand, dat wil dat natuurlijk niet, dat zou opvallen, want je liet de schoot dan los. Dus bonden we die dan om de middel vast...
Stak de wind ineens op, en je was niet op tijd wakker geworden, dan trok het zeil jou met schoot en al de lucht in, en zat je met je kloten voor het blok.... En zéér dat dat dan deed...!"
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Vandaag snorden wij van Tordesillas naar Evora Monte hetgeen op de mooie en stille wegen een fluitje van een cent was.
Het eerste uur hadden wij mist maar dat was niet erg hinderlijk omdat er verder niemand die kant op leek te gaan.
Door de mist kwamen wij bij een wat afgelegen tankstation terecht waar verder ook geen mens te zien was.
De aanwezige chef wilde het busje wel voltanken voor euro 1,10 per liter, ik dacht dat het wel bocht zou zijn dan maar de bus loopt er keurig op.
Olie is olie zei mijn grootvader altijd :wink:
Rode wouwen en cirkelende grauwe gieren boven een weiland met steeneiken en kalveren, prachtig.
De mist was ineens weg en het werd heerlijk warm in het zonnetje achter de ruit, truien uit, T-shirt aan en wat een mooie dag werd het.
Als lunch een broodje heerlijke gerookte ham van zwarte varkentjes en een bak echte koffie meer is niet nodig voor een mooie dag.
Ergens bij een stuwmeer is een prachtige uitzichtplek waar wij met de grote camper niet makkelijk konden komen dus nu was dat wel mogelijk.
Verderop geeft een bordje aan dat het wegdek niet bestaande is.
Er kwamen even later Hollanders aan met ook zo'n krap busje, die klaagden dat het gas snel op was en dat het koud was, dat toont maar weer eens aan dat iedereen alles anders beleeft :) Wij hebben nog geen gas gebruikt behalve voor koken en dat is met maar twee gas-pitjes de moeite niet.
Morgen gaan we door naar Quarteira omdat het daar wat beter weer belooft te zijn en Siebo heb ik zijn nieuwe klompen afgeleverd opdat hij met de kerst goed voor de dag kan komen op zijn camping.
Siebo zelf is vanavond naar zijn broer Engeland vertrokken dus blijven we op de thuisreis hier wel langer hangen.
Het is wel altijd een pretje hier aan te komen bij Siebo die inmiddels een mooie camping uit de grond gestampt heeft.
DSC07779naar Evora Monte.JPG
DSC07779naar Evora Monte.JPG (89.97 KiB) 4279 keer bekeken
DSC07781naar Evora Monte.JPG
DSC07781naar Evora Monte.JPG (187.21 KiB) 4279 keer bekeken
DSC07782naar Evora Monte.JPG
DSC07782naar Evora Monte.JPG (85.13 KiB) 4279 keer bekeken
DSC07783naar Evora Monte.JPG
DSC07783naar Evora Monte.JPG (85.26 KiB) 4279 keer bekeken
DSC07784naar Evora Monte.JPG
DSC07784naar Evora Monte.JPG (104.07 KiB) 4279 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Gisteren aangekomen in Quarteira waar de camping bijna leeg is en het weer meer dan goed is.
Mooie plek uitgezocht naast de tennisbaan, zonder buren met 220 volt in overvloed.
We doen het er mee.
Vandaag hielden we zondag met een Dorade van de grill en een flesje Vinho Verde, fietsen in je korte broek en T-shirt beter gaat het niet worden.
Onze bus heeft 4000 km gelopen zonder dat het gereedschapkistje voorgaats gebracht hoefde te worden. Verder niets bijzonders te melden.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Lekker Jan.
Wij moesten vandaag 12 km fietsen om de cash weer wat aan te vullen. Gelukkig was het hier in Costa de Lavos ook korte broeken weer. Het is wel triest makend om de pijnbomen en dennen afgeknapt te zien als gevolg van de orkaan Lesley, die hier in oktober aan de kust kwam.
Dorade stond vandaag ook bij ons op het menu. Lekker Hollands met gebakken aardappels en peentjes.
Groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

We vinden wat uit, de camper staat nu voor op luchtkussens.
Door drukverschil aan bakboord en stuurboord kan ik het ding mooi waterpas stellen, blijft de jenever keurig tot aan de rand in je glas bij aftoppen.
Het is even pompen met de fietspomp maar de door Fiat geleverde compressor past niet in het 12 volt stopcontact leuk als je echt een band lek rijdt.
Blij dat ik nu een echt reservewiel achter onder de bus heb hangen en ook nog goed bereikbaar.
Het wachten is nu natuurlijk op een grappenmaker die midden in de nacht een van de kussens lek steekt.
Vandaag is een donkere dag maar met 19 graden C is het prima uit te houden.
De ons bekende Portugezen begroeten ons alsof we jaren weg geweest zijn en hebben van alles te vertellen en tijd zat, jammer dat we veel niet begrijpen.
Van een aardige dame kregen we zomaar een handvol Medronhobessen, het blijft leuk hier.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door leo-shof »

v+d schreef: 11 dec 2018 12:58
Het is even pompen met de fietspomp maar de door Fiat geleverde compressor past niet in het 12 volt stopcontact
Jan kan het soms zijn dat Fiat een aansluiting ergens verstopt heeft, in de zekering kast of zo
ik heb dat gezien bij een vrachtwagen waar ik toen mee reed, Ik dacht me Scania maar het kan ook de DAF geweest zijn
Dit om dat dit compressortje misschien meer stroom vraagt en die draadjes in een auto te dun zijn, ik zeg maar wat
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Leo, er blijkt een speciaal stopcontact voor de compressor te zijn gezekerd op 15 amp.
Het probleem is nu dus opgelost, de grijze massa boven werkt soms wat traag :wink:
Vandaag aten we een vega-hap in een vega-restaurant, het zag er feestelijk uit en smaakte prima.
De bananenbomen bloeien weer prachtig en ook de Medrohno-struik doet zijn best.
IMG_3585cleverplekje.JPG
IMG_3585cleverplekje.JPG (102.2 KiB) 4092 keer bekeken
IMG_3594vegahap bananenbloesem.JPG
IMG_3594vegahap bananenbloesem.JPG (95.29 KiB) 4092 keer bekeken
IMG_3601vegahap bananenbloesem.JPG
IMG_3601vegahap bananenbloesem.JPG (84 KiB) 4092 keer bekeken
IMG_3602vegahap bananenbloesem.JPG
IMG_3602vegahap bananenbloesem.JPG (106.33 KiB) 4092 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

We zijn erg druk met niks en komen tijd te kort, het is hier onbeschoft mooi weer vooral uit de wind en na 10.00 uur in het zonnetje.
Vandaag zijn we voor het eerst bij de haven geweest en natuurlijk was ik de camera vergeten dus de foto's zijn van een aai-praaidinges.
We hebben er ook weer een nieuwe vriend bij en hij is tamelijk brutaal, omdat het niet druk is mag hij in de kantine komen en dat doet ie dan ook met verve. Net liep hij met ons mee naar de camper, waar hij terug gestuurd werd door het spul dat altijd onder onze camper woont.
De kitten waar we ooit mee naar de veearts geweest zijn is een mooie grote kat geworden en ligt vanaf dat wij hier zijn onder de camper.
Alle poezen en katers zijn onvruchtbaar gemaakt en dat helpt, geen zielige katten meer te vinden op de camping.
Het viel ons vandaag weer op dat de motoren, van zelfs het gammelste bootje, prima lopen en met brandstof zijn ze niet zuinig.
Volle kracht de haven in en uit.
IMG-20181221-WA0001Quarteira 21 12 18.JPG
IMG-20181221-WA0001Quarteira 21 12 18.JPG (153.64 KiB) 3888 keer bekeken
IMG-20181221-WA0003Quarteira 21 12 18.JPG
IMG-20181221-WA0003Quarteira 21 12 18.JPG (146.39 KiB) 3888 keer bekeken


Plaats reactie