Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door gerard tenerife »

Als je hier iets koopt, maken ze zelfs van het inpakken een feestje.
Hier ook, dat is als je wat koopt in de Spaanse winkeltjes hier in de vallei, niet bij de Chinezen in Los C. :)
Ik vind het haast jammer om de verpakking er af te halen :( , als je iets gekocht hebt voor dagelijks gebruik thuis,
mooie foto's, ga nog maar even door. 8)
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Zolang we in de Algarve rondhangen en in Alte komen lees ik tegenover een kroegje een wegwijzer "Aguas Frias" je moet een scherpe bocht nemen en redelijk klimmen,dus waarom zou je er heen het is vast rimboo.
Vandaag willen we naar de stuwmeren dus moeten we toch omhoog.
Een reden om eindelijk via Aguas Frias te gaan,hoewel op de kaart daar de weg op houdt.
De naam moet toch iets met water en kou te maken hebben dus ik blijf nieuwsgierig.
We gaan via Alte,Sarnadas en Azinal, prachtige weg met schitterend uitzicht.
De bewegwijzering zorgt voor verrassingen,ook leuk en in sommige dorpjes is het voor de fiat al smal genoeg.

We zien een opslagplaats voor kurk van de kurkeiken,de bast van deze bomen wordt eenmaal in de negen jaar geschild.
Op de dan naakte stam wordt met witte verf een cijfer geschilderd,zodat een soort boekhouding bijgehouden kan worden.
Van het kurk worden diverse gebruiksartikelen,souvenirs en vloerbedekking gemaakt.
Gelukkig zijn er weer wijnboeren die kurk gebruiken inplaats van plastic.

Als we Aguas Frias naderen houdt de wereld zo'n beetje op,een bordje zegt dat we stuurboord uit moeten.
Rechtdoor is een weg die bestaat uit steenslag.
Stuurboord uit belooft niet veel goeds,varkenshokken,tractorloodsen,kippeschuren,twee scherpe bochten en daarna een steile helling tussen twee bouwvallen door.
Gehoorzaam volgen we het bordje,bijna boven aan de helling zegt de fiat ,doe het zelf maar.
Mijn vrouw stapt uit om te kijken wat er na de bouvallen is en ik laat de auto terug zakken tot onder aan de helling.

Uitgestapt kom ik ogen te kort om te volgen hoe de stroom naar de diverse schuren gebracht is en overal staat oud gereedschap en werktuigen.
Als ik ook maar eens te voet de helling oploop hoor ik een druk vrouwengesnater en blijkt mijn vrouw in gesprek met een dame uit Liverpool die al tien jaar hier woont.
Haar huis is nu te koop,omdat ze ouder wordt en een uur moet rijden voor boodschappen.
De honden gaan te keer en het wordt echt herrie.
Ze zegt dat het dorp inrijden geen meerwaarde heeft en bovendien is dat van deze kant slechts mogelijk met een tractor.
Dat idee had ik al maar ja ,je probeert wat.

Ze adviseert ons de pas aangelegde aangelegde steenslag weg te nemen die voert naar Foz do Ribeiro.
Langs grote delen van dit pad loopt de Arade,die in de stuwmeren eindigt en na de meren doorstroomt naar de oceaan bij Portimao.
Goed advies(we konden toch nergens anders heen) en mooie route die ongetwijfeld niet best voor de auto is.

Na een hoop gedoe en verkeerd rijden,tom-tom thuis gelaten en een toeristenkaart mee,komen we bij de stuwdam van Barragem do Funcho.
Het uitzicht is hier prachtig maar uit de schuiven van de dam lekt slechts een lullig stroompje.
Langs het Barragem do Arade rijden we naar Casa Queimada waar een camperplaats is onder aan de dam.
Na deze dam neemt de Arade zijn loop weer in verder naar beneden.

Er is nu geen water maar te zien is dat in tijden van regen de wegen afgesloten worden om de Arade de ruimte te geven.
Helaas er is al maanden geen regen gevallen,het wordt moeilijk voor hen die van dit water afhankelijk zijn.

Als je ooit van plan bent de hier aangegeven wandelroutes te lopen moet je rekening houden met plotseling omslaand weer(kou) en voldoende eten en drinken mee nemen ,hier is niets!!
kurkopslag
kurkopslag
DSC02966.jpg (648.43 KiB) 5137 keer bekeken
een mooi stel
een mooi stel
DSC02968.jpg (586.82 KiB) 5137 keer bekeken
zo wordt de weg aangegeven,draait iemand de bak om kan je lang zoeken
zo wordt de weg aangegeven,draait iemand de bak om kan je lang zoeken
DSC02970.jpg (550.65 KiB) 5137 keer bekeken
het lijkt of dat beroemde whiskyvogeltje hier vakantie houdt
het lijkt of dat beroemde whiskyvogeltje hier vakantie houdt
DSC02971.jpg (635.85 KiB) 5137 keer bekeken
van deze vruchten wordt drank gemaakt,medronho
van deze vruchten wordt drank gemaakt,medronho
DSC02973.jpg (678.93 KiB) 5137 keer bekeken
de hoge stuwdam
de hoge stuwdam
DSC02978.jpg (538.94 KiB) 5137 keer bekeken
laag water
laag water
DSC02976.jpg (487.44 KiB) 5137 keer bekeken
de tweede stuwdam
de tweede stuwdam
DSC02982.jpg (527.95 KiB) 5137 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Vandaag zijn we in Olhao waar het waait en kouder is.
De portugezen lopen in de winterjassen en jacks terwijl de finnen en hollanders die we tegenkomen in een t-shirt en korte box over straat gaan .
De terrassen zijn niet erg bevolkt,maar de zon komt er aan het is nog vroeg.
Olhao heeft een grote drukke vissershaven waar je niet op mag,dus de foto's nemen we door het hek.
De haven ligt vol en overal liggen netten.
DSC02799.jpg
DSC02799.jpg (509.05 KiB) 4005 keer bekeken
Voor de oude ,tot horecaruimte omgebouwde,visafslag en markthal is een terras in de zon.
We bestellen daar een bakje portugese zwarte koffie waar het karretje direct tien slagen sneller van gaat lopen,we zijn er klaar voor.
DSC02802.jpg
DSC02802.jpg (545.74 KiB) 4005 keer bekeken
Voor de afslag aan een nieuwe steiger ligt een replica van een schip"Bom Successo"waarop in 1808 in drie maanden tijd zeventien vissers uit Olhao naar Brasil voeren.
Volgens zeggen zonder kaart en navigatieinstrumenten(?).
De reis was bedoeld om koning Joao de vierde te gaan vertellen dat de vissers van Olhao de fransen de Algarve uit hadden gejaagd.
DSC02800.jpg
DSC02800.jpg (468.72 KiB) 4005 keer bekeken
Ik kijk eens naar de overkant en betwijfel of de terrasbevolking daar wel nazaten zijn van die dappere vissers van destijds.
Maar varen kunnen de portugezen wel ,ze gaan met de onmogelijkste bootjes de oceaan op.
DSC02807.jpg
DSC02807.jpg (478.1 KiB) 4005 keer bekeken
Vanuit Olhao is er een veerdienst naar het Ilha da Culatra.
Je kunt daar prachtige schelpen vinden,na storm weer, en er zijn naaktstranden.
Het heeft niet gestormd en voor naaktstranden is het te koud dus we blijven aan de wal.
We gaan het centrum in waar mooie oude en smalle straatjes zijn
DSC02805.jpg
DSC02805.jpg (474.11 KiB) 4005 keer bekeken
We verzijlen in een straatje waar gasten uit Bombay de boventoon voeren,een hoop bende, gasten met tulbanden op hun kop die opdringerig zijn .
Je kent het wel van vroeger ,ik heb er niets mee dus we verhalen naar een andere afdeling.
DSC02806.jpg
DSC02806.jpg (492.44 KiB) 4005 keer bekeken
We komen langs een grote camperplaats en vragen ons af waarom je hier zou gaan staan,het is er winderig,stoffig en ook niet echt schoon.
Het uitzicht houdt ook niet over,terwijl er prachtige campings langs de hele kust zijn.

We lopen een ijzerwarenwinkel binnen om een cataplana te kopen .
Zo'n roodkoperen geval waar je een maaltijd in kunt stoven.
We struikelen zowat over een stokoude magere man die als versteend op een rechte houten stoel voor de toonbank zit.
Hij veroert zich niet knippert niet met de ogen en haalt,hoop ik, niet merkbaar adem.
Onze begroeting wordt niet beantwoord en ook,kennelijk,zijn zoon groet niet.
De zoon is met iets onduidelijks bezig bij een oude telmachine.
We moeten de oude steenklomp paseren om bij de cataplana's te komen,hetgeen nog niet makkelijk is.
Mijn vrouw zegt mij voorzichtig te zijn,als je hem omstoot valt ie in stukken.
We krijgen de slappe lach,maar door de prijzen gaat dat snel over.
We zetten een mooie pan op de toonbank en zoon pakt hem zwijgend in.
Ik kan iets dichterbij komen en stel vast dat de oude wel ademt,geen wassenbeeld dus.
Wij krijgen ,zonder woorden,een bonnetje met btw en een pinding voorgeschoteld.
Bij onze donatie aan de firma "ijzeren heinen"licht de blik van de oude iets op,zoon blijft reactieloos.
De centen zijn toch voor pa zie je hem denken.
Ik hoop voor hem dat het niet te lang duurt voor er geroepen kan worden: " Hein is dood ,leve Hein ".
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Vandaag zijn we in Ferragudo,waar het een beetje donker ziet en buien hangen,zijn we niet gewend.
Aan het Praia Grande op een terras drinken we koffie.

Hier vandaan is uitzicht op Portimao en het Fortaleza de Sao Joao dat de monding van de Arade bestrijkt vanaf de Ferragudo zijde.
In de krant staat dat er twee oude marineschepen aan de kade van Portimao liggen,ze worden ergens buiten afgeborreld om als duikobject te dienen.
DSC02990.jpg
DSC02990.jpg (402.99 KiB) 3956 keer bekeken
DSC02989.jpg
DSC02989.jpg (378.29 KiB) 3956 keer bekeken
DSC02997.jpg
DSC02997.jpg (438.65 KiB) 3956 keer bekeken
Het fort is prive bezit en kan niet bezichtigd worden.
Wel loopt er een man rond die als we parkeren direct geld wil vangen.
We zeggen dat ie dat krijgt als de fiat er nog onbeschadigd staat als we terugkomen.
Hij kijkt een beetje zuur,maar de kosten gaan voor de baten uit vind ik.
Vanaf het kerkplein van Ferragudo is er een mooi uitzicht op Portimao en de kade met de marineschepen.
Ook hier is een (clandestiene?)camperplaats zonder voorzieningen op een braakliggend stuk grond.
DSC02999.jpg
DSC02999.jpg (397.82 KiB) 3956 keer bekeken
Bij de kerk is een padvindershonk en er staat een anker in het beton ter ere van Baden Powell.
Een beetje vreemd anker,dat wel maar misschien is de symboliek dat Powell een anker voor de padvinders was?
Het is hier verder rustig en verrassend origineel met steile straatjes die alle bij de kade eindigen.
DSC03030.jpg
DSC03030.jpg (362.88 KiB) 3956 keer bekeken
De kerk dient ook als verenigingsgebouw en voor samenkomsten en is redelijk goed onderhouden.
De bestrating is spekglad terwijl het droog is ,dus bij regen wordt het hier spannend.
Door een wirwar van steegjes,veel met trappen, raken we op de visserskade waar het gezellig is met kroegjes en eettenten.
Veel vis wordt op een houtskoolvuurtje geroosterd,er zijn nauwlijks toeristen,de terrassen worden bevolkt door portugezen.
DSC03001.jpg
DSC03001.jpg (347.26 KiB) 3956 keer bekeken
Er vaart een bootje en een visser staat zijn vangst schoon te maken terwijl de meeuwen de restanten wegwerken.
Ook hier is geen haasten en stressen,ze moeten met weinig tevreden zijn.
Een auto is hier slecht te gebruiken,zelfs een ezel zal je tot last zijn.
Een bootje en een goede vangst daar gaat het om.
DSC03016.jpg
DSC03016.jpg (385.34 KiB) 3956 keer bekeken
DSC03012.jpg
DSC03012.jpg (465.55 KiB) 3956 keer bekeken
Wij blijven nog even in dit mooie plaatsje,de foto's volgen morgen.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Brazuca »

V+D Portugezen zijn een apart volk, en hebben eigenaardige gewoontes en afwijkend gedrag zoals je zelf in het winkeltje van de roodkoperen cataplana hebt ervaren.
Ik spreek dus goed Portugees, en ik sta altijd verbaasd over hun manier van reageren en het beantwoorden van vragen.
Een typische conversatie tussen een toerist en Portugees:
Toerist: "weet u de weg naar hotel x ?
Portugees: "Ja, dat weet ik"
en geeft verder geen uitleg, want voor hem heeft hij de vraag juist en volledig beantwoord, terwijl wij verwachten dat hij gaat vertellen hoe je dan bij dat hotel kunt komen.

"Rare jongens, die Portugezen" zou Obelix zeggen...
Afbeelding
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Dick,
in dit deel van Nederland kunnen we dat ook heel goed.
Ooit kwamen we van een beurs af en rond tien uur s'avonds was er trek in koffie.
Binnen bij een lokale horeca vroeg een van ons : "heeft u koffie".
De al bejaarde uitbater knikte en zei:" jazeker".
Hij ging rustig verder met een boekje lezen,er gebeurde verder niets.
Toen we maar eens vroegen waar de koffie bleef,was het antwoord :" u heeft niets besteld ".
Na het duidelijk bestellen van vier koffie klom ie op de tap en begon te werken aan en in zo'n groot ouderwets filterding.
Vijftien minuten later was er vier koffie,ouderwets gezet dat wel.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door K.Brouwer »

Die truck werkt aan tafel ook altijd :wink: . Als iemand aan je vraagt "mag ik het zout even"? zeg je...ja hoor...en doet verder niets en
blijft lekker doorsmikkelen 8) .

Voor dat "zout" kan je natuurlijk nog wel ...tig andere dingen bedenken,succes verzekerd :wink: .

Groeten,K.Brouwer.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

In Ferragudo moet je geduld hebben om alle steile straten door te komen,klimmen en klauteren.
In veel straatjes is een handreling aangebracht,zodat ouderen zich veilig kunnen verplaatsen.
DSC03002.jpg
DSC03002.jpg (429.8 KiB) 3879 keer bekeken
Boven de deuren zijn vaak tegeltableaux aangebracht met bijbelse voorstellingen.
Wij vinden een mooie met een vissersboot in volle actie.
DSC03005.jpg
DSC03005.jpg (492.15 KiB) 3879 keer bekeken
De meeste huisjes zijn goed onderhouden en zitten mooi in de verf.
DSC03006.jpg
DSC03006.jpg (389.74 KiB) 3879 keer bekeken
Er zijn ook voor weinig mooie schilderachtige pandjes te koop,de boom staat al in de tuin.
DSC03029.jpg
DSC03029.jpg (564.26 KiB) 3879 keer bekeken
Voor 200.000,= engelse ponden koop je een prachtig horecapand aan de kade van Ferragudo.
Wij denken dat de eigenaar het niet kwijt wil of heel erg optimistisch is,het ligt mooi dat wel.
DSC03017.jpg
DSC03017.jpg (494.67 KiB) 3879 keer bekeken
In een straatje vol met planten in emmers en bakken staan we even stil om het te bekijken.
Plotseling worden we in onze rug geduwd richting uitgang.
Als we ons omdraaien staat er een kleine druk pratende portugese die ons in een hoekje tracht te drijven.
Verbaasd doen we wat ze zegt en onder luid geklets plaatst ze ons ergens tussen de planten.
DSC03007.jpg
DSC03007.jpg (465.57 KiB) 3879 keer bekeken
Ze heeft een grote bril op en een grote mond maar ziet er verder vriendelijk uit dus we laten ons maar even sturen.
Na wat duwen en trekken staan we kennelijk goed.
Ze houdt haar hand op en gaat steeds luider praten,omdat wij niets terug zeggen.
Mijn vrouw denkt dat ze ons fototoestel wil hebben en overhandigt dat.
Met een glimlach van oor tot oor bekijkt ze het ding en we leggen even uit hoe het werkt.
DSC03009.jpg
DSC03009.jpg (485.11 KiB) 3879 keer bekeken
Ze maakt en foto van ons in haar mooie plantenstraatje, waarbij ze het knopje van het toestel bijna door het deksel drukt.
Wie daar op let is een kniesoor,de bedoeling is goed.
Zo komen we aan een foto van twee achterhoekers in Ferragudo,het zal niet vaak gebeuren.
DSC03008.jpg
DSC03008.jpg (450.91 KiB) 3879 keer bekeken
De kleine plaatsen aan de kust zijn, voor ons ,de krenten uit de pap.
Je ziet hier bijna geen toeristen in deze tijd van het jaar.
Als we de auto gaan opzoeken loopt een vrouw met een zware huisvuilzak naar de containerplaats,die daar vlak bij is.
Haar hondje en de kat lopen met haar mee,het is een flink stuk sjouwen.
Onderweg begroeten ze de loslopende honden die ze tegen komen,er wordt niet geknokt.
Even het huisvuil weg brengen,je hoeft hier niet naar de sportschool om in vorm te blijven
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Van Ferragudo rijden we over kustwegen naar Benagil waar een spectaculair steile weg naar het srand voert.
Een klein strandje ligt ingeklemd tussen hoge wanden, via de wanden kom je niet van het strand af.
De weg naar het strand heeft aan de zijkant diepe goten afgedekt met zware roosters.
Dat er af en toe een stuk uit het rooster mist merk je vanzelf bij parkeren,dat gedeeltelijk op de roosters moet gebeuren .
Bij het strand is alleen een invalideplaats en verder een parkeerverbod.
Zonder goede handrem is het beter hier weg te blijven.
DSC03032.jpg
DSC03032.jpg (439.04 KiB) 3835 keer bekeken
We parkeren op het weer naar boven gaande stuk weg,waar tot onze verrassing ook auto's naar beneden komen.
Tegenliggers dat hadden we niet begrepen.
Beneden bij het strand heerst chaos,vissers die hun vangst schoonmaken,bootjes op het strand en wat door de oceaanwind aangetast japans blik.
Er worden ook reparaties uitgevoerd in het zand bij gebrek aan een helling.
DSC03033.jpg
DSC03033.jpg (502.78 KiB) 3835 keer bekeken
De voorzieningen zijn er,buitendouches,voetenwasbak en zelfs toiletten.
De kantine is dicht en behalve de motorenwerkplaats is er nu niets open.
Er zit een troep meeuwen te wachten tot een van de vissers wat weggeeft.
Als dat inderdaad gebeurt is het emmertje afval in een paar seconden leeg onder oorverdovend gekrijs.
DSC03034.jpg
DSC03034.jpg (505.01 KiB) 3835 keer bekeken
Het strand wordt aan drie zijden ingesloten door hoge wanden waarin,hier en daar,opslagplaatsen gemaakt zijn.
DSC03039.jpg
DSC03039.jpg (461.11 KiB) 3835 keer bekeken
Zoals overal staan de kleine vissershuisjes langs de haven en boven op staan de wat grotere en luxere huizen die vaak aan toeristen verhuurd worden.
Hier is in ieder geval een mooi breed strand dat afhankelijk van de wind aardig beschut kan liggen.
Voor vertier en horeca moet je in de benen of wielen hebben.
Hier vandaan vertrekken de boten, naar de grotten en voor vistochten,die vanaf het strand vertrekken en weer op het strand landen.
DSC03040.jpg
DSC03040.jpg (431.26 KiB) 3835 keer bekeken
Er hangt een soort davit op de klif ,er naar toe loopt een akelig smal paadje.
Het is een modern gebogen pijpje met een aangelast oog ,kielhalen is allang uit de mode.
Er boven is een zoeklicht gemonteerd in een nis,misschien hangen ze hier een geleidelicht op om de haveningang aan te geven?
DSC03041.jpg
DSC03041.jpg (421.01 KiB) 3835 keer bekeken
In mijn oude memoriaal las ik dat ik van 18 Maart tot 6 April 1961 reisverlof had van het m.s. Camerounkust.
Een mooi scheepje met de HWAL vlag in de schoorsteen, waaruit een nauwlijks rokende Stok-Hotlo motor, via de uitlaatpijp, zijn prachtige zware geluid liet horen.
Via een deurtje in de schoorsteen kon je op het schoorsteendek komen en vanaf daar, bij mooi weer, de portugese kust zien liggen als we passeerden.
Nu zie ik het eens van de andere kant,toch wel mooi!

Verder houden we Zondag
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door gerard tenerife »

Verder houden we Zondag
Ik ging zo in je verhaal op, dat ik helemaal vergat dat je de foto's al een maand geleden gemaakt hebt :oops: en dat toen ik het bovenstaande las, dacht ik, "Palm Zondag" en geen foto's van een processie in een klein Portugeese dorp? :shock:
Daar zie je alweer, dat als ze zeggen dat je PC dicht bij een raam moet staan, om de werkelijkheid niet te vergeten, er een hoop waarheid in schuilt. :lol:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie