Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

We gaan naar Alte waar net de markt aan de gang is als we via Boliqueme,Paderne en Esteval dos Mouros langs een prachtige route binnen rijden.
Vlak voor het dorp zie je eerst de lager gelegen begraafplaats waar ook nog lichamen bijgezet worden in bovengrondse familiegraven.
Sommige hebben prachtige bewerkte deuren met geslepen glas andere zijn zeer eenvoudig.
DSC02958.jpg
DSC02958.jpg (851.85 KiB) 4440 keer bekeken
Bij de ingang van het dorp staat een standbeeld van de man die zich er voor inspande dat Alte een origineel portugees dorp bleef.
Jose Cavaco Vieira leefde van 1903 tot 2002 en was o.a. president van de landbouwbank te Alte.
DSC02957.jpg
DSC02957.jpg (728.64 KiB) 4440 keer bekeken
Het uitzicht is hier erg mooi naar alle kanten en hier en daar staat ook wel en mooi stulpje.
DSC02960.jpg
DSC02960.jpg (660.8 KiB) 4440 keer bekeken
Er is markt en daar komen de portugezen uit de hele regio op af,s'zomers komen daar ook de toeristen nog bij.
Nu zijn er,gelukkig,overwegend portugezen die zich met veel plezier over de markt bewegen.
Er is van alles te koop van gereedschap tot stokvis en levende kippen.
Het mooiste plekje is waar de heren samenkomen om sterke verhalen en nieuwtjes te horen of te vertellen.
Op een paar door midden geslepen oliedrums is een rooster gelegd en wordt kip- of varkensvlees geroosterd.
Het ziet blauw van de rook maar hier ligt niemand daar wakker van.
Ook de bedelende hond stoort niemand en regelmatig valt er een stukje vlees haar richting uit.
DSC02955.jpg
DSC02955.jpg (823.58 KiB) 4440 keer bekeken
DSC02956.jpg
DSC02956.jpg (776.02 KiB) 4440 keer bekeken
Na de markt wordt er gegeten in het restaurant rechts,waar het een oorverdovend tumult is en erg warm , de openhaard brandt.
Wij gaan buiten zitten en bestellen de dagschotel betaand uit een aardappeltaart met stovis uit de oven,een salade ,flan en een espresso.
De schade is tien euro per persoon voor een ,niet kinderachtige, maaltijd van goede kwaliteit.
Helaas worden we gespot door een loslopende hollandse dame,die aan een tafel naast ons gaat zitten.
Ze vindt het nodig om zeer indringend en luidkeels te gaan vertellen wat er allemaal niet deugt in de wereld.
Het is ons allemaal bekend maar we hebben er nu even geen zin in.
DSC02548.jpg
DSC02548.jpg (936.16 KiB) 4440 keer bekeken
Wij gaan een stukkie lopen en wensen haar nog een goede maaltijd.
We klimmen richting de kerk en zien direct een prachtig plekje,je vraagt je af hoe die cactussen zo in het cement kunnen groeien.
We blijven de hele middag in Alte om rond te kijken dus geen bootjes vandaag
DSC02558.jpg
DSC02558.jpg (846.22 KiB) 4440 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door gerard tenerife »

luidkeels te gaan vertellen wat er allemaal niet deugt in de wereld.
Ik ontmoet ze ook dagelijks, :( ik ben blij dat er nog plekjes zijn in de wereld waar nog van alles mag en niet alles hoeft.
Een perfekte wereld is vreeselijk saai :lol:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik ontmoet ze ook dagelijks
Net als jullie waarschijnlijk???? heb ik al op jeugdige leeftijd ---IN den vreemde---geleerd dat het een verkeerde aanname is om te denken dat " niemand verstaat mij hier" :oops: als je " Je Nederlandse Moedertaal" spreekt :oops:

Als "min of meer omgebouwde Hollander" gaat het je dan ook van liever lede opvallen dat " dien Ollanders" graag overal kommentaar op hebben EN het veeeel beter weten :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Wij blijven nog even in Alte sjokken,waar smalle straatjes het tempo van ouderen terug brengen tot zeer langzame vaart.
Aan invalide stoepjes doen ze hier niet,voor het gezondheidscentrum is een hoge stoep en een bejaarde vrouw wordt met vereende krachten een auto uit gehesen en in een beweging bij het centrum aan dek gezet.Wij zijn verwend in Nederland!
Er rijden in deze smalle straatjes ook auto's en er wordt zelfs geparkeerd. Het gaat allemaal wel erg rustig, haast is hier een onbekend woord.
DSC02552.jpg
DSC02552.jpg (436.36 KiB) 4361 keer bekeken
In de lokale souvenierwinkel is het binnen net zo ongeregeld als buiten,helaas mag ik geen foto nemen en de uitbaatster volgt mij als een mechelse waakherder.
We kopen iets en er moet een opa van achteren komen om het in te pakken.
Hij gebruikt het halve Algarve nieuws om in te pakken en is nog niet tevreden.
Als ik zeg dat we het zo achter in de auto mikken komt er nog meer papier aan te pas en tenslotte een plastic zak.
Betalen is weer een andere afdeling,het gaat hier niet om economie maar om mensen bezig houden,prachtig.
DSC02553.jpg
DSC02553.jpg (670.74 KiB) 4361 keer bekeken
Ergens boven in een zijstraat hoor ik een Jack-Russel keffen,we zien haar boven aan de dakrand van en privemuseum.
Ik geloof dat de moren ook de vrouwen op het dak bewaarden,we zullen later zien dat die platte daken veel gebruikt worden.
Het hondje is waaks maar slim genoeg om niet te gaan vliegen.
DSC02556.jpg
DSC02556.jpg (373.59 KiB) 4361 keer bekeken
We blijven klimmen.
DSC02559.jpg
DSC02559.jpg (424.7 KiB) 4361 keer bekeken
In een prachtig oud winkeltje verkoopt een vooroorlogse uitbater alles wat in een dorp nodig kan zijn.
De prijskaartjes zijn verbleekt en onleesbaar en de houdbaarheidsdatum is alleen voor referentie.
Wij kopen een paar flessen Medronho(?) een likeur van de vruchten van de aardbeienboom.
Ik weet niet of de naam goed geschreven is,de flesen zijn inmiddels leeg en weg.
Als mijn vrouw de flessen uit het schap pakt en op de toonbank zet worden de oude knakkers die ergens staan te leunen onmiddellijk aktief.
Een stroopt zijn mouwen op en laat zijn spierballen zien,van medronho wordt je reusachtig sterk.
Hij laat ook zien, dat je omvalt als je er veel van drinkt.
Het afrekenen heeft nog wat voeten in aarde omdat de prijs niet te lezen is en er is ook geen pinautomaat.
We worden met z'n allen steeds vrolijker,we verstaan elkaar toch niet.
Als de schade tenslotte met een potlood op een stukje papier netjes onder elkaar uitgerekend is en wij alle losse euro's op de toonbank geschud hebben,komt het toch voor elkaar.
Mijn vrouw wil graag lijm kopen om papier te plakken en bedenkt,dat dit in deze winkel wel moet lukken.
Nou niet dus ,het voordoen van een lijmbeweging lijdt weer tot grote vreugde van de aanwezigen,maar lijm komt erniet.
We klimmen weer verder.
Om aanvaringen met huizen te voorkomen zijn op de hoeken dikke stalen pijpen in de grond geplaatst.
DSC02560.jpg
DSC02560.jpg (481.33 KiB) 4361 keer bekeken
Deze vrolijke bouwvakker vertelt dat hij jaren aan de subway in New-York gewerkt heeft.
Hij is alle hecktiek en gedoe in de USA helemaal zat geworden en is weer in z'n geboortedorp neergesreken en voor zichzelf begonnen.
Het gaat hem goed en hij heeft duidelijk schik in z'n werk.
Hij is een huis aan het bouwen op het hoogste plekje van Alte,een soort adelaarsnest,waar nog veel werk in zit.
Bouwen gaat iets makkelijker als in Nederland,omdat het weinig regent er geen vorst is en met sneeuwbelasting ook geen rekening wordt gehouden.
DSC02562.jpg
DSC02562.jpg (404.15 KiB) 4361 keer bekeken
Een kerkje,dat mooi is in z'n eenvoud.
DSC02567.jpg
DSC02567.jpg (501.17 KiB) 4361 keer bekeken
Het gebouw van de oude watermolen is dicht gespijkerd,jammer ik had er graag even in gekeken.
Het water komt via een waterval in een lager gelegen rivier terecht,er is een groot tekort aan water en overal is de waterstand laag.
Als we over de brug lopen om onze auto op te halen,wordt er een touringcar nederlandse bejaarden losgelaten.
Ik sta net over de brugleuning te kijken naar de forse forellen die zich in het stroompje vermaken.
Naast mij komt een man vol bewondering naar de vissen staan kijken,Mien roept hem en zegt" Kees schiet nou eens op je blijft de hele dag al achter"
Hij ziet me glimlachen en zegt"ook uit Holland" Op mijn bevestiging zegt ie zuchtend "Dat is nou het liefste wat ik doe ,ACHTERBLIJVEN!!
DSC02572.jpg
DSC02572.jpg (634.65 KiB) 4361 keer bekeken
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door shipwis »

fantastisch v+d
ik geniet er van,
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
klaas mulder (RIP)

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door klaas mulder (RIP) »

Ja V+D,

Hartstikke mooi!!

Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

We vertrekken uit Alte,waar we deze reis nog eens naar toe zullen gaan,en zetten koers naar Kaap St.Vincent en Sagres.
Daarvoor rijden we over de n 125,volgens velen een levensgevaarlijke weg,waar van alles gebeurt en van alles te koop is.
Er zijn boertjes met zakken vol sinaasappels voor b.v. 1,= euro /5 kg. De portugezen stoppen op de meest onverwachte momenten langs de weg en beginnen een discussie over de prijs.
Even buiten Boliqueme zitten de hoertjes in het dorre gras gezellig te telefoneren,als we laat in de middag terug komen staan ze er nog in dezelfde houding.
Een lang gesprek zullen we maar denken.Als je een auto wilt kopen of verkopen moet je langs deze weg zijn.
Ook tuincentra en meubelzaken vindt je hier, evenals pottenbakkers en kroegen.
Ik heb dan altijd zoveel te zien dat het me moeite kost het zaakje tussen de witte lijntjes te houden.
Het gevaar valt eigenlijk wel mee als je rijdt en denkt zoals de portugezen,die over het algemeen niet echt hard jagen op deze weg.
Wel halen ze rustig in terwijl het eigenlijk niet kan,maar er is altijd nog een vluchtstrook met sinaasappelventers of een zigeunertransportje waar je dan tussen past.
In het ergste geval rijdt je met z'n drieen, maar de witte streep staat slechts hier en daar dus, dat levert zelden problemen op.
Ze zijn erg precies bij zeebrapaden,zogauw een voetganger aanstalten maakt om over te steken gaat het anker overboord.
Steekt een voetganger over daar,waar geen zebrapad is ,dan is hij of zij vogelvrij.
Bij het inhalen van fietsers(ook op de n 125) wordt richting aangegeven en de fietser met een wijde boog de ruimte gelaten.
In de achterhoek,bij ons,rijden ze in zo'n geval de verf van je klompen af!
De vluchtstroken zijn een wonder op zich,er wordt handel gedreven,reklame gemaakt ,geparkeerd,gegeten en gedronken en er liggen bovendien nog diepe goten en grote kuilen en ja ,alles wat je kwijt wilt drop je op de vluchtstrook.
Toch rijden wij altijd over de n 125 de gezelligste weg van de Algarve!
Waar de weg door bebouwing gaat staan er opeens stoplichten op rood terwijl er geen kruising of zebrapad is.
Het heeft lang geduurd voor ik door had dat dit stoplichten waren om de snelhied eruit te halen,bij tachtig blijven ze groen!
Ga je harder,dan mag je voor straf een poosje voor Jan L.. voor rood staan,terwijl ze achter je nijdig worden om zo'n sukkel!
Alles went,ik wist het echt niet.

Op naar Sagres dus, het uitertse puntje van Portugal, waar je als het stormt uit moet kijken dat de hond niet van het lijntje waait.
Ook ga jezelf gemakkelijk over de muur en dan ben je niet de eerste!
Je kunt je dan gemakkelijk voorstellen dat die oude knakkers dachten dat hier de wereld ophield.
We kunnen respect hebben voor Hendrik de zeevaarder die mensen wist te motiveren om van die blauwe plaat af te varen en over de rand te kijken.
Van Hendrik zijn nederzetting is niet veel origineels meer over,maar de sfeer is er nog wel.

Hieronder een paar foto's van de 60 meter hoge rotsen(bij mooi weer) en wat foto's van die prachtige vuurtoren.
Over de vuurtoren en het museum morgen meer!
DSC02818.jpg
DSC02818.jpg (500.18 KiB) 4028 keer bekeken
DSC02836.jpg
DSC02836.jpg (458.25 KiB) 4028 keer bekeken
DSC02819.jpg
DSC02819.jpg (430.82 KiB) 4028 keer bekeken
DSC02820.jpg
DSC02820.jpg (370.13 KiB) 4028 keer bekeken
DSC02824.jpg
DSC02824.jpg (386.79 KiB) 4028 keer bekeken
DSC02823.jpg
DSC02823.jpg (371.42 KiB) 4028 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

De vuurtoren,zoals nu aanwezig,is gebouwd in 1846 ,ligt op de oude funderingen van het klooster St.Vincent.
De toren is 28 mtr. hoog en het hoogste punt is op 86 mtr,vanaf zeeniveau. De positie is 37.01.45N;08.59.71W.
Ik weet niets van navigeren en houdt in Friesland maar de toren van Woudsend aan om thuis te komen.
Het karakter van het licht is 0,1 sec aan/4,9 sec uit.(FLW5s).

Het eerste licht werd geplaatst in de toren van het klooster in 1515.
Sir Francis Drake ,een engelse veroveraar liet het lampje, in 1587, uitblazen en het klooster vernietigen.
Op zich wel een knappe prestatie in die tijd met die middelen zo'n kaap te beklimmen,al knokkend,om een lampje uit te blazen.
Die mensen konden hun medewerkers nog eens motiveren!

Phillips de tweede liet het lampje weer branden in 1606 en Maria de tweede zorgde in 1846 voor de huidige toren.
Er waren 16 oliepitten gevoed met olijfolie,gereflecteerd met verzilverde,koperen,reflectors.
De beweging werd verzorgd door een uurwerk.

In het museum zijn nog onderdelen te zien van de oude lampen en het vulsysteem.
Sinds 1926 is het geheel electrisch,eerst d.m.v. generatoren en vanaf 11948 d.m.v. aansluiting op het net.

In 2001 is het geheel bestuurbaar gemaakt door middel van een PLC(programable logic cotroller) en wordt op afstand bediend.

Leuk om te weten is dat het 4000 kg. zware lichtspul drijft in een bak gevuld met 314 kg kwik.
Als je goed kijkt op foto 2824 zie je op het gebouwtje de twee misthoorns uitsteken, die in 1914 geplaatst zijn.
Als je er met een verrekijker naar kijkt is te zien,dat ze van richting kunnen veranderen d.m.v. een rondsel met tandkrans.
Het lijkt nog te kunnen werken.

De onderstaande foto's zijn genomen in het museum,totdat de bewaker ons dat verder verbood.

Uit het museum komend moest de ketel even gespuid worden en daartoe wilde ik mij naar een kelderingang begeven waar Toilets op stond.
Een portugese schone die ergens zat te zonnen kwam rap naar me toe en ging naast me lopen(bij het verkeerde oor).
Ik zag wel dat ze iets zei,maar verstond het niet.
Ze bleef naast me lopen en ging gelijk met mij de trappen af.
En pal naast me de deur door,goede service? Bang dat ik de tegels zou jatten?
Ik voelde me toch een beetje ongemakkelijk todat ik, omdat het omgevingslawaai minder werd,verstond wat ze kennelijk telkens herhaalde.
Ik moest eerst vijftig euro cent doneren en anders werd er niet gespuid!
Een gulden twintig om een plasje te maken,laten we de euro maar houden!!
karveel
karveel
DSC02827.jpg (372.33 KiB) 3983 keer bekeken
karveel
karveel
DSC02828.jpg (380.82 KiB) 3983 keer bekeken
DSC02829.jpg
DSC02829.jpg (435.67 KiB) 3983 keer bekeken
DSC02830.jpg
DSC02830.jpg (444.53 KiB) 3983 keer bekeken
europa in vroeger tijd
europa in vroeger tijd
DSC02831.jpg (534.1 KiB) 3983 keer bekeken
een oud bakenlicht in nieuwe staat
een oud bakenlicht in nieuwe staat
DSC02834.jpg (375.88 KiB) 3983 keer bekeken
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door dita »

Jan,
Na een week weg moest ik wel heel wat van je Portugees avontuur inhalen. Maar tijd genoeg. Ik ben er eens geweest daar op Sao Vicente dus nu is het dubbel zo mooi en de herinneringen komen weer boven drijven. Mooi! Benieuwd naar het vervolg.
gr.Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Joop »

Ik ben er het jaar ervoor geweest en heb dat bezoek gezet op:

http://sagresportugal.joks.be/

Dat verslag heb ik hier al eens eerder ergens geplaatst.
Had geen gelegenheid het museum te bezoeken.
Leuk om dat hier alsnog te zien.

Groetjes Joop
DSC_0680.JPG
DSC_0680.JPG (605.54 KiB) 3317 keer bekeken


Plaats reactie