olie prive apparaten
olie prive apparaten
hey beste kombuizers
ik ben bezig ben bezig met een (gedwongen) project thuis, verwijderen van beton dus en als deze jongen begint met bouwen doet tie tegen verzakking graag ietsjes dikker met beton.
Nu moet die rommel er weer uit maar deze jongen heb een hekel aan aan handwerk(nieuwe generatie en kopen was goedkoper als huren ) een hilti (sloopboor) gekocht.
Nu zit daar weer zo'n vertaald google boekie bij, dus voor voor de vetputters onderons een vraagje (je ziet wel je ken nie zonder) ben zelf schipper op zo'n binnenroeibootje (brug ken niet zonder vetput)
in dat boekie staat voor de olie die er in mot #40
* waar staat dit voor
* waar staat bijvoorbeeld 15 die W en die 40 voor
* En welke olie ken ik r t best ingooien (zat maar bussie in voor 1 keer maar na 3 uur mot er bij Pneumatisch)
Als er duidelijkheid is heb ik ook nog een vraagje over olie voor een generator (belgie valt straks zonder 2014)
alvast bedankt groetjes Martijn
BELGIUM
ik ben bezig ben bezig met een (gedwongen) project thuis, verwijderen van beton dus en als deze jongen begint met bouwen doet tie tegen verzakking graag ietsjes dikker met beton.
Nu moet die rommel er weer uit maar deze jongen heb een hekel aan aan handwerk(nieuwe generatie en kopen was goedkoper als huren ) een hilti (sloopboor) gekocht.
Nu zit daar weer zo'n vertaald google boekie bij, dus voor voor de vetputters onderons een vraagje (je ziet wel je ken nie zonder) ben zelf schipper op zo'n binnenroeibootje (brug ken niet zonder vetput)
in dat boekie staat voor de olie die er in mot #40
* waar staat dit voor
* waar staat bijvoorbeeld 15 die W en die 40 voor
* En welke olie ken ik r t best ingooien (zat maar bussie in voor 1 keer maar na 3 uur mot er bij Pneumatisch)
Als er duidelijkheid is heb ik ook nog een vraagje over olie voor een generator (belgie valt straks zonder 2014)
alvast bedankt groetjes Martijn
BELGIUM
Re: olie prive apparaten
Martijn,15W40 is doodordinaire motor olie en geeft de viscositeit van de olie aan.
Harry
Harry
Re: olie prive apparaten
het is iig geen rare vraag: die vraag wordt héél veel op internet gesteld !
Zoals hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/olie-geb ... -22.227158
Er moet in : hydraulische olie H46 (ook voor bijv kettingzagen e.d.), en NIET MÉÉR dan 70 cc, anders gaat het ding stuk
Althans: volgens http://www.fixya.com/support/t10774410- ... _hammering
Zoals hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/olie-geb ... -22.227158
Er moet in : hydraulische olie H46 (ook voor bijv kettingzagen e.d.), en NIET MÉÉR dan 70 cc, anders gaat het ding stuk
Althans: volgens http://www.fixya.com/support/t10774410- ... _hammering
Oost, west...ook best
Re: olie prive apparaten
Jan,
Hij heeft het niet over een hydraulisch stuk gereedschap maar over pneumatisch.
Harry
Hij heeft het niet over een hydraulisch stuk gereedschap maar over pneumatisch.
Harry
Re: olie prive apparaten
Hallo Martijn,
Daar moet waarschijnlijk pneumatische olie in.
In Belgie is dat bij Brico verkrijgbaar, daar kunnen ze denk ik ook wel een advies geven.
Hieronder een link:
http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p ... edschap.do
15W-40 is motorolie 15W betekend geschikt voor temperaturen tot -15°C, W= Winter, 40 betekend viscositeit bij 100° C, in dit geval 12,5 mm²/s.
Groeten, Hans.
Daar moet waarschijnlijk pneumatische olie in.
In Belgie is dat bij Brico verkrijgbaar, daar kunnen ze denk ik ook wel een advies geven.
Hieronder een link:
http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p ... edschap.do
15W-40 is motorolie 15W betekend geschikt voor temperaturen tot -15°C, W= Winter, 40 betekend viscositeit bij 100° C, in dit geval 12,5 mm²/s.
Groeten, Hans.
Re: olie prive apparaten
Hallo Harry
Dit is zo'n Hilti sloophamer:
vlgs diezelfde site wordt er een soort krukas (cranckshaft) aangedreven die in die olie ronddraait en op eoa hydraulische wijze de 'klappen' overbrengt.... Ik denk dat die olie dan meer een soort buffer vormt tussen de slaggever en de slagontvanger om metaliek contact (en dus vervorming) te voorkomen.
En er staat letterlijk: "hydaulic oil weight 46"
Maar dat geldt natuurlijk wél voor dit type ! Anderzijds: het enige type dat ik vond.....
Olie is soms een raar goedje.... In bijv een Hürth keerkoppeling moest officieel een redelijk dikke olie, vlgs de voorschriften....Met als gevolg dat die dingen altijd de keerringen eruit blies, droogliep, en stukging, en de koppeling een vaginanaam kreeg.....
Gooide je er ATF (automatische-koppelings-olie) in, was je van het probleem af, en werkte het ding schitterend. Nu staat die ATF dan ook in de handleidingen......
Maar 'your guess is as good as mine'.....
Heb er geen ervaringen mee.....
Dit is zo'n Hilti sloophamer:
vlgs diezelfde site wordt er een soort krukas (cranckshaft) aangedreven die in die olie ronddraait en op eoa hydraulische wijze de 'klappen' overbrengt.... Ik denk dat die olie dan meer een soort buffer vormt tussen de slaggever en de slagontvanger om metaliek contact (en dus vervorming) te voorkomen.
En er staat letterlijk: "hydaulic oil weight 46"
Maar dat geldt natuurlijk wél voor dit type ! Anderzijds: het enige type dat ik vond.....
Olie is soms een raar goedje.... In bijv een Hürth keerkoppeling moest officieel een redelijk dikke olie, vlgs de voorschriften....Met als gevolg dat die dingen altijd de keerringen eruit blies, droogliep, en stukging, en de koppeling een vaginanaam kreeg.....
Gooide je er ATF (automatische-koppelings-olie) in, was je van het probleem af, en werkte het ding schitterend. Nu staat die ATF dan ook in de handleidingen......
Maar 'your guess is as good as mine'.....
Heb er geen ervaringen mee.....
Oost, west...ook best
Re: olie prive apparaten
bedankt allemaal tot dusver tis er een van powerplus
terverduidelijking dit stond zo in t boekie
9 SMEERMIDDEL -OLIEPEIL.
Schakel de machine af van het spanningsnet alvorens de olie op peil te brengen.
Het oliereservoir biedt een autonomie van 20 uur, gebaseerd op een gebruik van 3 uur per
dag. Het oliepeil moet niettemin iedere dag gecontroleerd worden. Net voordat het oliepeil niet
meer in het venster van de meter(G) zichtbaar is door het apparaat in verticale positie te
houden (de contactpen naar beneden),de oliereservoir bijvullen. De oliemeter(G)losdraaien
met de bijgeleverde sleutel, let er goed op de afdichting niet te beschadigen of kwijt te raken.
Het reservoir met olie van het type #40 (motorolie) bijvullen. De oliemeter weer vastdraaien
grt martijn
terverduidelijking dit stond zo in t boekie
9 SMEERMIDDEL -OLIEPEIL.
Schakel de machine af van het spanningsnet alvorens de olie op peil te brengen.
Het oliereservoir biedt een autonomie van 20 uur, gebaseerd op een gebruik van 3 uur per
dag. Het oliepeil moet niettemin iedere dag gecontroleerd worden. Net voordat het oliepeil niet
meer in het venster van de meter(G) zichtbaar is door het apparaat in verticale positie te
houden (de contactpen naar beneden),de oliereservoir bijvullen. De oliemeter(G)losdraaien
met de bijgeleverde sleutel, let er goed op de afdichting niet te beschadigen of kwijt te raken.
Het reservoir met olie van het type #40 (motorolie) bijvullen. De oliemeter weer vastdraaien
grt martijn
Re: olie prive apparaten
Wat is viscositeit, en hoe kan ik deze van een motorolie herkennen?
De dikte van een motorolie is een belangrijke waarde. Deze wordt aangegeven door het begrip viscositeit, welke afhangt van de temperatuur. Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik. SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolieviscositeit heeft vastgelegd.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30, 10W40, 15W40, 20W50.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts). De meest voorkomende zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W.
Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer). De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50.
Een algemene stelregel is dat: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.
De dikte van een motorolie is een belangrijke waarde. Deze wordt aangegeven door het begrip viscositeit, welke afhangt van de temperatuur. Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik. SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolieviscositeit heeft vastgelegd.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30, 10W40, 15W40, 20W50.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts). De meest voorkomende zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W.
Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer). De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50.
Een algemene stelregel is dat: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.