Bosbouw

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bosbouw

Bericht door jdbvos »

Het wippertoestel schiet mbv een soort mortier de lijn over, de "lift" (en idd hetzelfde principe) heet dan "de broek" vanwege de broekvorm.
Zo'n 'overtocht' vanaf een slingerend en stotend schip met zo'n lijn vanaf een vast punt KAN geen pretje geweest zijn....Zo'n draad hangt het ene moment zowat in het water, en het volgende (zowat) zo strak als een snaar....! Voor je het weet kun je afgeschoten worden......


Stik....nou zie ik pas waar de uitdrukking "Uit de broek schieten" vandaan gekomen moet zijn.... :mrgreen:
Oost, west...ook best

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Bosbouw

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Neer, niks te wippertoestellen, maar gewoon het eenvoudige werk, bijvoorbeeld in de speeltuin...

Afbeelding

Daar heet het gewoon een kabelbaantje, maar als je er geld voor betaalt en je doet dat in de Ardennen tijdens een "survival weekend", dan heet dat "canopy". :roll:

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Bosbouw

Bericht door jeroen »

Is dat niet tokkelen? Volgens mij heet het in de speeltuin een tokkelbaan.
Groeten Jeroen
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Bosbouw

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Kijk, Jeroen, daar heb ik iets aan. Je hebt helemaal gelijk: dat heet tokkelen en dat staat in Van Dale.
In het Engels noemt men dat een zip line en daar zocht ik een Nederlands equivalent voor.
Bedankt!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Bosbouw

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Theo et all,

Zo'n " yarder" wordt inderdaad links en rechts in de bosbouw ( bomen rooien) gebruikt hier in Canada en USA, voornamelijk in de bergen in het westen. Persoonlijk nooit van " Tokkelen" gehoord...maar dat zal best.

Vroegaaah.....bij ons aan de Ijssel werd er zo'n zelfde soort systeem gebruikt om zandschepen te lossen....de lange giek werd over de wal gedraaid en met een schoorlijn vast gezet...en vrij zware draad werd strak gedraaid onder de giek en de aluminium zandbak welke onder in het ruim lag werd via de hijsdraad vol getrokken en strak tegen de voornoemde dikke draad gedraaid waarop de bak zogezegd " to blocks" werd getrokken daardoor een pal losdrukte waarop het hele zooitje aan een rol hangende omhoog werd gesjord op de lier. Eenmaal aan het uiteinde van de giek werd via een licht kabeltje een pal losgerukt waarop de " bak" door z'n eigen onbalans omkiepte en leegstortte op de zandbult.

De schipper liet vervolgens de lege bak, die dus ook omgekiept hing!!, met een cholere gang weer naar beneden glijden........de man die " Achter de bak liep" stond bovenop de bult zand in het ruim, greep die bak..klikte hem in positie en liet zich met bak en al langs de zandhelling in het ruim zakken. ALLES in een snelle beweging ...anders kreeg je die bak voor je flikker en ...moest je hem naar beneden sjorren als ie in het zand bleef steken.....

WIJ noemden dat " achter de bak lopen".......stelde niet al te veel voor ALS je er handig in was...je werkte je te barsten als je er NIET handig in was en met een beetje pech kreeg je die bak voor je flikker.

Het zal dus wel een " sand yarder" zijn geweest.....maar ja daar koopt Theo geen droog brood voor :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Bosbouw

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, nou je het zegt, zie ik zo'n zandschip weer op die manier lossen.
Maar zo ben ik er toch maar mooi uitgekomen.
Iedereen bedankt.
Ik had ook nog nooit van "tokkelen" of een "tokkelbaan" gehoord; daar moet je waarschijnlijk jonge kinderen voor hebben of vaak met je kleinkinderen naar de speeltuin gaan. Een google op "tokkelbaan" zegt alles. Voor in je achtertuin van 160 tot ongeveer 1000 euro, maar wil je een mooie, veilige tokkelbaan in de speeltuin hebben, dan kost dat iets meer... Met de betonfundaties ongeveer 8000 euro. Ach, zo'n bedragje hamer je zo door de gemeenteraad. :wink:

Overigens niet ongevaarlijk, dat tokkelen...
Ik ga weer VVV - Vlijtig Verder Vandaag.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Bosbouw

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Het is niet alleen voor kinderen.Ook bij Defensie wordt er getokkeld dat het een lieve lust is.
Harry
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Bosbouw

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ook ìk heb heel wat af getokkeld ''toen geluk nog gewoon was'', maar dat was op de mandolin van mijn moeder :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Bosbouw

Bericht door gerard tenerife »

inderdaad Mart, als je tokkelen door Google laat vertalen krijg je " strum" dat is als je meer dan een snaar raakt bij een snaar instrument. Vreemde taal dat Nederlands :roll:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie