Pikheet in Noorwegen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 4464
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d » 27 jun 2012 19:28

DSC00212.JPG
een degelijke Trawler in andenes
DSC00212.JPG (308.45 KiB) 780 keer bekeken
DSC00214.JPG
het schip van Whalesafari
DSC00214.JPG (325.97 KiB) 780 keer bekeken
DSC00215.JPG
doe mij de binnenste maar
DSC00215.JPG (376.18 KiB) 780 keer bekeken
DSC00216.JPG
iets voor machinisten.
DSC00216.JPG (334.61 KiB) 780 keer bekeken
DSC00218.JPG
Andenes vanuit de haven gezien
DSC00218.JPG (333.71 KiB) 780 keer bekeken
DSC00211.JPG
schepen vvor een verwerkingsbedrijf
DSC00211.JPG (357.7 KiB) 780 keer bekeken
DSC00230.JPG
idem
DSC00230.JPG (399 KiB) 780 keer bekeken
DSC00233.JPG
een plek beschut voor de heersende windrichting
DSC00233.JPG (417.43 KiB) 780 keer bekeken

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3386
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door Cor Leliard » 28 jun 2012 11:00

Ik geniet van de prachtige foto's ,
bedankt.
groetjes uit Breda Cor
Il parle Il a parle

v+d
Berichten: 4464
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d » 28 jun 2012 21:52

De weg naar Bleik is erg smal en de wind staat recht op de 20 vierkante meter aluminum en piepschuin van onze camperwand,hagel en regen wisselen elkaar af.
Als je hier voor je baas naar toe moest zou je protesteren. We stoppen en lezen de folder van Puffinsafari,voor het eerst, goed door.
De eerste afvaart is op 4 Juni,bij voldoende deelname. Wij hebben nog niemand af zien slaan naar Bleik,dus storm zal het niet lopen!
We besluiten via weg 82 terug naar Sortland te rijden dat ligt op Langoya,wat beschutter zodat het er waarschijnlijk aangenamer is.
We keren de hut bij de inrit naar een radiobaken,op de weg past niet.

Langs de 82 stuiten we op een grote groep rendieren,geen verkeer te zien dus kunnen we stoppen om foto's te maken.
De bruggen bij Risoyhamn en Sortland zijn de betonnen bruggen smal,hoog en voorzien van zeer steile opritten,de Hurtigruten jachten passen er net onderdoor .
Bij Sortland is een kade voor kustwachtschepen,er liggen er wat voor de kant.
Met 5000 inwoners is Sortland groter als Andenes en oogt wat vriendelijker.
Aan de kade zijn wat grotere bedrijven en we zien de onvermijdelijke grote koopwarenhuizen boven alles uitsteken.
De 82 loopt van Andenes naar Sortland langs de Andfjorden,Risoysundet,Forfjorden en Hognfjorden, een mooie route om te rijden als je de spullen goed voor elkaar hebt.
Met zo'n modern bandenreparatiespul gaat het hier niet lukken, een echt reservewiel en winterbanden is verstandig.
Ik heb voor de zekerheid ook een sleepkabel,accukabels en (echte)sneeuwketingen mee.

Als we bij Sortland de brug oversteken is het nog vroeg en we besluiten door te rijden naar Kabelvag op de Lofoten,uit de wind en aan het Vestfjorden.
Op Langoya aan de oostkant op de E10 is het al wat rustiger en ziet de omgeving er "bewerkter uit".

We rijden de vreemde brug naar het eiland Hadseloya op en komen opeens handen en camera's te kort.
Er meert een Hurtigruten aan,in de brug zit een vreemde bocht en er ligt een Hurtigruten op de kant bij een vreemd hoog gebouw.
De brug gaat over de Langoysundet die de Vesteralsfjorden verbindt met de Hadselfjorden.
We kunnen niet fotograferen en rijden tegelijk en een schip op de kant wil ik toch beter bekijken,we besluiten hier pauze te houden.
Kabelvag loopt niet weg en we hoeven niet in het donker te rijden,de zon zal ook vandaag niet onder gaan.

Als we richting schip rijden is het toch een hele verrassing,ze hebben de oude Finnmarken op de kant gesjord en het arme schip ligt als een walvis op het droge.
Voor bescherming is er een hoed van golfplaten op gezet,het had wel eleganter en met meer respect gekund voor zo'n bejaarde dame!!

We gaan parkeren en binnenkijken,dat is een verhaal apart.
DSC03402.JPG
een mooie suikertaart
DSC03402.JPG (357.6 KiB) 717 keer bekeken
DSC03404.JPG
de brug bij Sortland
DSC03404.JPG (373.39 KiB) 717 keer bekeken
DSC03405.JPG
kustwachters
DSC03405.JPG (329.96 KiB) 717 keer bekeken
DSC00234.JPG
rendieren langs de 82
DSC00234.JPG (436.53 KiB) 717 keer bekeken
DSC03407.JPG
de Hurtugruten past er echt onderdoor!!
DSC03407.JPG (370.25 KiB) 717 keer bekeken
DSC00244.JPG
Vesteralen voor en achter vast.
DSC00244.JPG (419.67 KiB) 717 keer bekeken
DSC00245.JPG
Een dame in haar blote toges gezet met een lullig hoedje op
DSC00245.JPG (531.33 KiB) 717 keer bekeken
DSC00270.JPG
de terminal in Stokmarknes met een partij mooi weer voor ons in aantocht.
DSC00270.JPG (308.26 KiB) 717 keer bekeken

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2220
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door dita » 29 jun 2012 07:26

Met zo'n modern bandenreparatiespul gaat het hier niet lukken, een echt reservewiel en winterbanden is verstandig
Dat zijn wijze woorden Jan. Inderdaad ALTIJD een echt reservewiel mee en ook een krik natuurlijk.
Dat moderne reparatie spul is misschien wel geschikt in West Europa maar zeer zeker niet hier met de grote afstanden.
Ik zag eens in Lapland een bordje langs de kant van de weg met de vermelding dat op 150 km de volgende winkel stond.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat daar een garage is die een kapotte band repareert.
Jaren geleden in 1966 kreeg ik, ergens in nowhere, een steen door de voorruit. Ruit aan diggelen natuurlijk en het was 500 km rijden naar een bedrijf(je) die een nieuwe voorruit had. (De muggen zaten dus nu aan de binnenkant van de achterruit!)
Maar het is wel mooi daar. Ik geniet van je foto's.
Rij voorzichtig.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

v+d
Berichten: 4464
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d » 29 jun 2012 13:22

Bij de Hurtigrutenterminal is het verboden voor campers,we parkeren er toch maar ,de noren doen meestal niet moeilijk.
Bij de ingang van het museum zit een opgedofte dame op een kruk,een hostess.
Wij denken al wat een warme ontvangst,helaas zit ze daar slechts om de gasten van de Vesteralen op te vangen die een uurtje mogen luchten.
Ze zegt dat we, gratis, de Finnmarken mogen bezoeken ,rechts drie trappen op de gang door en dan aan het eind.
Omdat rust roest sjouwen we de drie trappen op een lange gang door en een zeer rommelige ontvangstruimte,waar een jongmens ons toegang weigert omdat we geen sticker hebben,!@#$%* !!
We sjouwen weer naar beneden,waar de hostess inmiddels het veld geruimd heeft en waar we na wat soebatten bij een loket twee stickers kopen voor alleen bezoek aan het schip.

Ik struikel zo wat over een yank in een mooi zwart (zomer)kostuum,hij ziet asgrauw en heeft grote wallen onder z'n ogen,hij bibbert van de kou.
Of ik weet waar een apotheek is,hij wil anti-zeeziektepillen kopen omdat de laatste twee dagen volgens hem "hell"waren!
Ik heb echt geen idee en zeg dat er aan boord vast en zeker zulke pillen te krijgen zijn en ik zou een jas aantrekken.
Hij kijkt me vinnig aan en vertrekt ,zonder jas ,richting centrum.
Inmidels zijn de gasten van de Vesteralen tot het museum doorgedrongen ze zijn niet echt vrolijk en erg ongeduldig.

We sjouwen weer naar boven waar geen mens meer om de sticker vraagt en er ook niemand is voor enige uitleg.
De winterslaap is nog niet uit en het is overal nog een tamelijke bende.
Inmiddels lopen er ook al een paar passagiers van de Vesteralen op de Finnmarken,een schotse zegt dat het weer zo beroerd was dat de tafelkleden nat gemaakt moesten worden om schuiven van de borden te voorkomen.
Ik slaag er zo maar in niets terug te zeggen ze heeft het al moeilijk genoeg.
Een engelsman zoekt net als ik de machinekamer,helaas alles is hermetisch afgesloten.
Dan maar naar de brug,waar het stuurhuis benauwd en rommelig aandoet.

Er staat geen mooie telegraaf van de firma Kwant uit Sneek en ook een stoer houtenstuurwiel is niet aan wezig.
Ik vind wel een Sallog,stuurautomaat met een lullig handwieltje,radarscherm,motorbediening,telefoons en de bediening van de waterdichte deuren.
Voor de ouderen onder ons toch wel leuk om weer eens te zien,maar de brug van b.v. de Camerounkust vond ik toch echt veel mooier.
We vinden een hut die open is,dat komt bekend voor,een engelse die achter ons staat merkt op dat haar hut nu maar nauwelijks groter is!
Het zal wel meevallen door het slechte weer zijn ze allemaal een beetje narrig.

De KOMBUIS is in mooie orginele staat,die lange kerels van tegenwoordig zouden constant hun kop stoten.
Mooi fornuis en de pannen tussen de slingerbeveiliging,er staat ook nog een mooie stoomkoker tegen de wand.
De salon is ook open en in originele staat.

Op de bak, waar zo te zien niet vaak iemand komt,staan mooie ankerspillen en vinden we het werfplaatje en de scheepsbel.
De aandrijving van de verhaalwinches heb ik nog nooit zo gezien,wellicht kan een kombuizer het ons uitleggen?

De sloepen liggen in slechte staat rond het schip,jammer.
Het kluisgat toont sporen van lange tijd een ketting naar achteren.
Het valt me op dat veel huidplaten gelast zijn,maar geklonken op de spanten en er zijn ook veel reparaties aan de romp geweest.

We brengen er een uurtje door,het is frustrerend een machinekamer te ruiken en er niet in te kunnen!! Let eens op het prachtige lampje(aan het log geschroefd)om de klok te verlichten!!
De foto's komen in twee series het zijn er te veel .
DSC00239.JPG
DSC00239.JPG (550.43 KiB) 670 keer bekeken
DSC00240.JPG
DSC00240.JPG (576.18 KiB) 670 keer bekeken
DSC00242.JPG
DSC00242.JPG (494.69 KiB) 670 keer bekeken
DSC00246.JPG
DSC00246.JPG (391.42 KiB) 670 keer bekeken
DSC00248.JPG
DSC00248.JPG (318.1 KiB) 670 keer bekeken
DSC00249.JPG
DSC00249.JPG (331.87 KiB) 670 keer bekeken
DSC00250.JPG
DSC00250.JPG (375.02 KiB) 670 keer bekeken
DSC00252.JPG
DSC00252.JPG (350.31 KiB) 670 keer bekeken

v+d
Berichten: 4464
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d » 29 jun 2012 14:49

DSC00253.JPG
DSC00253.JPG (335.13 KiB) 661 keer bekeken
DSC00254.JPG
DSC00254.JPG (286.32 KiB) 661 keer bekeken
DSC00255.JPG
DSC00255.JPG (530.95 KiB) 661 keer bekeken
DSC00256.JPG
DSC00256.JPG (455.22 KiB) 661 keer bekeken
DSC00257.JPG
DSC00257.JPG (431.2 KiB) 661 keer bekeken
DSC00258.JPG
DSC00258.JPG (355.79 KiB) 661 keer bekeken
DSC00267.JPG
DSC00267.JPG (342.44 KiB) 661 keer bekeken
DSC00268.JPG
DSC00268.JPG (371.72 KiB) 661 keer bekeken

v+d
Berichten: 4464
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d » 29 jun 2012 19:32

Wim van der Moolen heeft in een schitterende reportage, op kombuispraat,als eens de geschiedenis van Hurtigruten uit de doeken gedaan.
Van de oude Finnmarken vermelde hij dat hij er wel op geweest was maar geen foto,s gemaakt had,binnen.
Nou ja, met de restauratie schiet het dus niet erg op,ze is buitenom getjet en dat is het wel zo'n beetje.
Toen Wim haar op de plaat zette zag ze er beter uit!
Niet restaureren betekent wel dat het origineel blijft,dat is ook wel weer mooi.
Onderstaand de laatste foto's die wij konden nemen op en in het schip.
DSC00243.JPG
DSC00243.JPG (407.39 KiB) 647 keer bekeken
DSC00259.JPG
DSC00259.JPG (319.87 KiB) 647 keer bekeken
DSC00272.JPG
DSC00272.JPG (413.11 KiB) 647 keer bekeken
DSC00274.JPG
DSC00274.JPG (435.45 KiB) 647 keer bekeken
DSC00276.JPG
DSC00276.JPG (425.14 KiB) 647 keer bekeken
DSC00277.JPG
DSC00277.JPG (403.15 KiB) 647 keer bekeken
DSC00279.JPG
DSC00279.JPG (284.12 KiB) 647 keer bekeken
DSC00280.JPG
DSC00280.JPG (314.18 KiB) 647 keer bekeken

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7404
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door Theo Horsten » 29 jun 2012 20:43

De aandrijving van de verhaalwinches heb ik nog nooit zo gezien,wellicht kan een kombuizer het ons uitleggen?
Dat lijkt me een Brattvaag hydraulische winch. Lage druk, dus dikke leidingen. Werkt altijd, probleemloos, onderhoudsvrij, geruisloos. Een zegen voor wie motorwinches en ankerlieren gewend was, vooral als die luchtgekoeld waren. Probeer dat op een Scandinavische wintermorgen met een graadje of 20 vorst maar eens aan de draai te krijgen.
Hydraulische winches: hulpmotor in de machinekamer starten, hydraulische pomp in zijn werk en karren maar.
Brattvaag is een Noors product, tegenwoordig in handen van Akers.
Laatst gewijzigd door Theo Horsten op 29 jun 2012 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

v+d
Berichten: 4464
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d » 29 jun 2012 20:46

Bedankt Theo,dat hydraulische had ik wel bedacht maar kon het toch niet plaatsen door de dikke leidingen,we leren elke dag bij :wink:

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2388
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door K.Brouwer » 30 jun 2012 02:14

Hallo Theo,

Schiet mij bij het lezen van je uitleg opeens hetvolgende te binnen 8) .

Die "Atlantic Line" schepen ( en ook andere) waren allemaal met Hatlappa winches uitgerust en werkte precies zoals je beschreef.

De lagedrukleidingen liepen wel van de m.k. over dek tot aan het ankerspil aan toe,dus een aardige afstand.

Een keer tijdens de winter in N.Y. werd om 17.00 gestopt met laden/lossen en werd de hydraulische druk "van dek" afgehaald door
de koppeling tussen de hydraulische pomp en de hulpmotor uit z'n werk te zetten,een makkie, je haalde gewoon een handel over.
's Nachts had het flink gevroren (-18 C) en toen de 2e wtk 's ochtends weer "druk aan dek" wilde geven kreeg hij met geen mogelijkheid
de koppelinghandel in z'n werk, het leek alsof hij tegen een muur stond te drukken :shock: . Dus "hulp van boven" erbij gehaald en door de hulpmotor een stuk langzamer te laten draaien en met drie man aan de koppelingshandel te scheuren kregen we de zaak weer "in z'n
werk" en konden we weer laden/lossen.
De oorzaak van de koppeling niet meer in z'n werk te kunnen krijgen bleek dat de hydraulische olie zo dik geworden was dat het nauwelijks wilde doorstromen. Als oplossing hebben toen maar na 17.00 de bedieningshandel van het ankerspil met een touwtje vastgeknoopt zodat het ankerspil de hele nacht bleef draaien en de olie dus niet meer zo dik werd en toen men weer met laden/lossen begon werd het spil weer gestopt :wink: . Dit meegemaakt in '66 dus heb later nog vele malen van dit truukje gebruik gemaakt 8) .

De Westzaan zat toendertijd meestal in de Carib, doch ze moesten met die boot eens in de winter naar Canada ( dacht Halifax) dus werden de motorwinches bij het passeren van Cape Hatteras gestart en pas na vertrek Halifax gestopt. Dat voordeel heb je als er geen kapt./eigenaar in je nek staat te hijgen :mrgreen: .

Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7404
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door Theo Horsten » 30 jun 2012 05:37

Nee, ik kan me niet herinneren dat we daar ooit problemen mee hebben gehad en het kan in Zweden en Finland toch knap vriezen. Met (luchtgekoelde) motorwinches moest je allerlei kunstgrepen uithalen; door laten draaien, cargolampen erop leggen, olielampen erin zetten. Waarom ze daar nooit elektrische verwarming hebben ingebouwd, begrijp ik achteraf niet zo goed. Met liggende Deutzjes kon je tenminste nog iets doen: heet water erin, lontjes gebruiken, benzine laten snuiven en zo. Dat we niet allemaal op jeugdige leeftijd zijn omgekomen bij die experimenten, mag een wonder heten.

Ik zit een zeer spannend boek te vertalen. Daar is op een basis aan de Zuidpool alle stroom uitgevallen en nou moeten ze een Snowcat starten, Die heeft ook elektrische voorverwarming, maar die werkt dus niet meer en de olie is zo dik dat de motor niet meer rond te tornen valt. Carter aftappen en de olie op een campingbrander verwarmen. Dat we daar toch nooit aan hebben gedacht... :roll:

Ik probeer nu al sinds gisteren aan de weet te komen hóé laag die lage druk van Brattvaag nu eigenlijk was/is. Er stond me iets bij van 8 bar, maar nu kom ik 47 bar tegen. Die heeft Rauma Brattvaag opgevoerd naar 64 bar, lees ik, wat 30 tot 35 procent meer kracht oplevert. Of gold die 8 bar soms voor die ouwe Engelse waterdruk havenkranen en andere toestanden?
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2220
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door dita » 30 jun 2012 08:06

Carter aftappen en de olie op een campingbrander verwarmen
Heel wat jaartjes geleden belde mijn teenage zoon op en vertelde dat hij de auto niet aan de praat kreeg en of ik hem wilde halen. Hij stond ergens in een bos langs de weg waar de nacht in een tent doorgebracht was. Het was die nacht een dikke -20 graden geweest dus zodoende. Ik op weg en ook al doordat ik niet precies wist waar hij zat was het dus goed kijken en ja hoor ergens zag ik een hoop rook boven de bomen opstijgen, daar dus heen en de boys (zoonlief met vrienden) hadden een houtvuurtje gemaakt onder het carter en hadden inmiddels ook de motor weer aan de gang gekregen.
Dit is ook een reden dat er in de kofferruimte van een auto hier ook altijd een bijl te vinden is. Naast het reservewiel dus.
Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

v+d
Berichten: 4464
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d » 30 jun 2012 10:34

Vorig jaar ,in Gotenburg ,vonden wij op de kade en mooi motorwinchje,jammer dat het buiten staat.
In Antwerpen staan nog op waterdruk werkende kranen,het pomphuis is ook nog aanwezig en tot monument verklaard.
Ergens bij het onderwerp What Port zijn er foto's van te vinden.
DSC01945.JPG
DSC01945.JPG (575.67 KiB) 587 keer bekeken
Laatst gewijzigd door v+d op 30 jun 2012 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Aad v Staveren (RIP)

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door Aad v Staveren (RIP) » 30 jun 2012 10:40

Mooie verhalen met begelijdende foto´s geven een inzicht over een vakantie in Noorwegen. Knap gedaan. Ook de uitleg over de ankerspillen en problemen met de hydrolische olie in de winter, is goed weergegeven. Mijn dank hiervoor.Dat met de dikke olie in het carter van de auto´s heb ik meer gehoord. Ik weet dat ze in Alaska bij de Pruhoe Baai de auto´s niet af zetten zodat deze altijd beschikbaar waren .
Aad

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10720
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door Harry G. Hogeboom » 30 jun 2012 15:12

I
k weet dat ze in Alaska bij de Pruhoe Baai de auto´s niet af zetten
DAT doen ze " overal waar het ECHT koud is" Aad....In Noord Alberta- Yukon-NorthWest Territories kan het 'swinters ook "stijf koud" zijn en daar kun je zomaar bij een Motel ( of andere parkeergelegenheid) komen waar ALLE auto's staan met de motor draaiende. Op publieke parkeerplaatsen..ook in Calgary Alta. b.v.- zijn stopkontakten zodat je de motor kunt " in pluggen"..je zet hem dan wel af maar houdt met een elementje de zakk netjes warm genoeg zodat ie wil starten als je om 5 uur weer naar huis wil. En thuis doe je vanzelf het zelfde.
Ik heb in Noord Alberta en de Yukon met de regelmaat van de klok 'sochtends eerst een poossie kassie an gereden omdat er LETTERLIJK een platte kant aan de banden zit. je rijdt dus van ...kahoemp....kahoemp.....TOT het banden rubber weer een beetje meebuigt.!!
Ik ben nooit verder Noord in Scandinavie als Lulea geweest, maar daar was het toch ook al "stijf koud" toen 'swinters, dus zal best het zelfde verhaal zijn.
Zelfs hier aan de kust in Nova Scotia hebben we " af en toe" een echte winter en dan wil je het dieseltje graag aan de stekker doen!!!

Betreffende de Braatvaag winches, nog even voor de fans.....
Het BLIJFT natuurlijk verbazingwekkend dat "die lieden van boven" zulke winches "zomaar herkennen" :mrgreen: en dan ook nog zinvol over de werking praat....ik zit helemaal te stuiteren......ZOOO maaaak'n ze "ze" nait meer :lol: :mrgreen:
De "Motor" is , wat ik noem een " Schotten model".....( in't Engels vane pump-je hebt dus ook zulke pompen!!) het IS een brede ronde-pannekoek- schijf staal op een as waar haaks op de optrek sleuven in zijn gefraisd waar een stalen plaatje - schotje- mooi pas en veerbelast in zit en zodoende op de omtrek afdicht. Deze draait in een exentrisch rond huis en de olie druk op de schotten, karnt de hele handel rond. Aan de zijkant zit het hele happie klem met een " platgeslagen schaamhaar" aan speling......en "weg gaat ie"....altijd zeer interessant om ze uit elkaar te halen, glad af te draaien en te slijpen, speling in het huis weer terug naar " plat haartje"...enz. enz.( Het zelfde principe zie je OOK bij " rotary vane" stuurmachines!)

PS.je..zie hier voor de principe werking van zowel Braatvaag als stuurmachine.

http://www.rolls-royce.com/marine/produ ... ar/rv_irv/

http://www.unitest.pl/cbt5/rotary_vane_ ... _gear.html

http://www.jfps.jp/proceedings/toyama2008/pdf/p1-21.pdf

http://bv-industries.com/products/stabi ... gGears.cfm
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2388
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door K.Brouwer » 30 jun 2012 16:02

Ik kan mij nog wel herinneren dat die Hatlappa winches op 30 atm. draaiden. Op de volgende serie schepen ( de Jan Willem klasse) hadden we die ook ,maar nu stond de hydraulische pomp niet meer in de m.k. doch had iedere winch z'n eigen pomp.Voordeel was wel geen lange leidingen meer over dek. Nu was het echter over met de "rust aan dek" daar als die winch bijstond er continu een koelfan draaide welke de hydraulische olie koelde en een pokkenherrie maakte, dat was een hoog gierend geluid,niet om aan te horen :evil: .

Ook wilde de electromotor die onder de winch in een bak met olie draaide en de hydraulische pomp aandreef nog wel eens doorbranden. Was dan een rotklus om die electromotor te verwisselen weet ik nog wel. Waarom die electomotoren steeds doorbrandde heeft men naar mijn weten nooit goed kunnen achterhalen. Het gekke was echter dat hoe ouder die schepen werden des te minder vaak de zaak doorbrandde.In de laatste jaren dat ik er op voer kwam het niet meer voor.

Kan me nog herinneren dat op de Alban de "hoofdhydraulische" pomp in elkaar draaide,deze was dubbel uitgevoerd en kon alle winches volbelast "trekken". De reservepomp was een "enkele" en kon niet alles tegelijk trekken. De nieuwe pomp kostte f 5000,00 en de vervoerskosten per KLM naar Melbourne waren ook f 5000,00 :shock: . Tja...de herinneringen komen weer bovendrijven 8) .

Groeten,K.Brouwer

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Creusegoutte, rspeur en 5 gasten