Pikheet in Noorwegen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

een degelijke Trawler in andenes
een degelijke Trawler in andenes
DSC00212.JPG (308.45 KiB) 2532 keer bekeken
het schip van Whalesafari
het schip van Whalesafari
DSC00214.JPG (325.97 KiB) 2532 keer bekeken
doe mij de binnenste maar
doe mij de binnenste maar
DSC00215.JPG (376.18 KiB) 2532 keer bekeken
iets voor machinisten.
iets voor machinisten.
DSC00216.JPG (334.61 KiB) 2532 keer bekeken
Andenes vanuit de haven gezien
Andenes vanuit de haven gezien
DSC00218.JPG (333.71 KiB) 2532 keer bekeken
schepen vvor een verwerkingsbedrijf
schepen vvor een verwerkingsbedrijf
DSC00211.JPG (357.7 KiB) 2532 keer bekeken
idem
idem
DSC00230.JPG (399 KiB) 2532 keer bekeken
een plek beschut voor de heersende windrichting
een plek beschut voor de heersende windrichting
DSC00233.JPG (417.43 KiB) 2532 keer bekeken

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door Cor Leliard »

Ik geniet van de prachtige foto's ,
bedankt.
groetjes uit Breda Cor
Il parle Il a parle
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

De weg naar Bleik is erg smal en de wind staat recht op de 20 vierkante meter aluminum en piepschuin van onze camperwand,hagel en regen wisselen elkaar af.
Als je hier voor je baas naar toe moest zou je protesteren. We stoppen en lezen de folder van Puffinsafari,voor het eerst, goed door.
De eerste afvaart is op 4 Juni,bij voldoende deelname. Wij hebben nog niemand af zien slaan naar Bleik,dus storm zal het niet lopen!
We besluiten via weg 82 terug naar Sortland te rijden dat ligt op Langoya,wat beschutter zodat het er waarschijnlijk aangenamer is.
We keren de hut bij de inrit naar een radiobaken,op de weg past niet.

Langs de 82 stuiten we op een grote groep rendieren,geen verkeer te zien dus kunnen we stoppen om foto's te maken.
De bruggen bij Risoyhamn en Sortland zijn de betonnen bruggen smal,hoog en voorzien van zeer steile opritten,de Hurtigruten jachten passen er net onderdoor .
Bij Sortland is een kade voor kustwachtschepen,er liggen er wat voor de kant.
Met 5000 inwoners is Sortland groter als Andenes en oogt wat vriendelijker.
Aan de kade zijn wat grotere bedrijven en we zien de onvermijdelijke grote koopwarenhuizen boven alles uitsteken.
De 82 loopt van Andenes naar Sortland langs de Andfjorden,Risoysundet,Forfjorden en Hognfjorden, een mooie route om te rijden als je de spullen goed voor elkaar hebt.
Met zo'n modern bandenreparatiespul gaat het hier niet lukken, een echt reservewiel en winterbanden is verstandig.
Ik heb voor de zekerheid ook een sleepkabel,accukabels en (echte)sneeuwketingen mee.

Als we bij Sortland de brug oversteken is het nog vroeg en we besluiten door te rijden naar Kabelvag op de Lofoten,uit de wind en aan het Vestfjorden.
Op Langoya aan de oostkant op de E10 is het al wat rustiger en ziet de omgeving er "bewerkter uit".

We rijden de vreemde brug naar het eiland Hadseloya op en komen opeens handen en camera's te kort.
Er meert een Hurtigruten aan,in de brug zit een vreemde bocht en er ligt een Hurtigruten op de kant bij een vreemd hoog gebouw.
De brug gaat over de Langoysundet die de Vesteralsfjorden verbindt met de Hadselfjorden.
We kunnen niet fotograferen en rijden tegelijk en een schip op de kant wil ik toch beter bekijken,we besluiten hier pauze te houden.
Kabelvag loopt niet weg en we hoeven niet in het donker te rijden,de zon zal ook vandaag niet onder gaan.

Als we richting schip rijden is het toch een hele verrassing,ze hebben de oude Finnmarken op de kant gesjord en het arme schip ligt als een walvis op het droge.
Voor bescherming is er een hoed van golfplaten op gezet,het had wel eleganter en met meer respect gekund voor zo'n bejaarde dame!!

We gaan parkeren en binnenkijken,dat is een verhaal apart.
een mooie suikertaart
een mooie suikertaart
DSC03402.JPG (357.6 KiB) 2469 keer bekeken
de brug bij Sortland
de brug bij Sortland
DSC03404.JPG (373.39 KiB) 2469 keer bekeken
kustwachters
kustwachters
DSC03405.JPG (329.96 KiB) 2469 keer bekeken
rendieren langs de 82
rendieren langs de 82
DSC00234.JPG (436.53 KiB) 2469 keer bekeken
de Hurtugruten past er echt onderdoor!!
de Hurtugruten past er echt onderdoor!!
DSC03407.JPG (370.25 KiB) 2469 keer bekeken
Vesteralen voor en achter vast.
Vesteralen voor en achter vast.
DSC00244.JPG (419.67 KiB) 2469 keer bekeken
Een dame in haar blote toges gezet met een lullig hoedje op
Een dame in haar blote toges gezet met een lullig hoedje op
DSC00245.JPG (531.33 KiB) 2469 keer bekeken
de terminal in Stokmarknes met een partij mooi weer voor ons in aantocht.
de terminal in Stokmarknes met een partij mooi weer voor ons in aantocht.
DSC00270.JPG (308.26 KiB) 2469 keer bekeken
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door dita »

Met zo'n modern bandenreparatiespul gaat het hier niet lukken, een echt reservewiel en winterbanden is verstandig
Dat zijn wijze woorden Jan. Inderdaad ALTIJD een echt reservewiel mee en ook een krik natuurlijk.
Dat moderne reparatie spul is misschien wel geschikt in West Europa maar zeer zeker niet hier met de grote afstanden.
Ik zag eens in Lapland een bordje langs de kant van de weg met de vermelding dat op 150 km de volgende winkel stond.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat daar een garage is die een kapotte band repareert.
Jaren geleden in 1966 kreeg ik, ergens in nowhere, een steen door de voorruit. Ruit aan diggelen natuurlijk en het was 500 km rijden naar een bedrijf(je) die een nieuwe voorruit had. (De muggen zaten dus nu aan de binnenkant van de achterruit!)
Maar het is wel mooi daar. Ik geniet van je foto's.
Rij voorzichtig.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

Bij de Hurtigrutenterminal is het verboden voor campers,we parkeren er toch maar ,de noren doen meestal niet moeilijk.
Bij de ingang van het museum zit een opgedofte dame op een kruk,een hostess.
Wij denken al wat een warme ontvangst,helaas zit ze daar slechts om de gasten van de Vesteralen op te vangen die een uurtje mogen luchten.
Ze zegt dat we, gratis, de Finnmarken mogen bezoeken ,rechts drie trappen op de gang door en dan aan het eind.
Omdat rust roest sjouwen we de drie trappen op een lange gang door en een zeer rommelige ontvangstruimte,waar een jongmens ons toegang weigert omdat we geen sticker hebben,!@#$%* !!
We sjouwen weer naar beneden,waar de hostess inmiddels het veld geruimd heeft en waar we na wat soebatten bij een loket twee stickers kopen voor alleen bezoek aan het schip.

Ik struikel zo wat over een yank in een mooi zwart (zomer)kostuum,hij ziet asgrauw en heeft grote wallen onder z'n ogen,hij bibbert van de kou.
Of ik weet waar een apotheek is,hij wil anti-zeeziektepillen kopen omdat de laatste twee dagen volgens hem "hell"waren!
Ik heb echt geen idee en zeg dat er aan boord vast en zeker zulke pillen te krijgen zijn en ik zou een jas aantrekken.
Hij kijkt me vinnig aan en vertrekt ,zonder jas ,richting centrum.
Inmidels zijn de gasten van de Vesteralen tot het museum doorgedrongen ze zijn niet echt vrolijk en erg ongeduldig.

We sjouwen weer naar boven waar geen mens meer om de sticker vraagt en er ook niemand is voor enige uitleg.
De winterslaap is nog niet uit en het is overal nog een tamelijke bende.
Inmiddels lopen er ook al een paar passagiers van de Vesteralen op de Finnmarken,een schotse zegt dat het weer zo beroerd was dat de tafelkleden nat gemaakt moesten worden om schuiven van de borden te voorkomen.
Ik slaag er zo maar in niets terug te zeggen ze heeft het al moeilijk genoeg.
Een engelsman zoekt net als ik de machinekamer,helaas alles is hermetisch afgesloten.
Dan maar naar de brug,waar het stuurhuis benauwd en rommelig aandoet.

Er staat geen mooie telegraaf van de firma Kwant uit Sneek en ook een stoer houtenstuurwiel is niet aan wezig.
Ik vind wel een Sallog,stuurautomaat met een lullig handwieltje,radarscherm,motorbediening,telefoons en de bediening van de waterdichte deuren.
Voor de ouderen onder ons toch wel leuk om weer eens te zien,maar de brug van b.v. de Camerounkust vond ik toch echt veel mooier.
We vinden een hut die open is,dat komt bekend voor,een engelse die achter ons staat merkt op dat haar hut nu maar nauwelijks groter is!
Het zal wel meevallen door het slechte weer zijn ze allemaal een beetje narrig.

De KOMBUIS is in mooie orginele staat,die lange kerels van tegenwoordig zouden constant hun kop stoten.
Mooi fornuis en de pannen tussen de slingerbeveiliging,er staat ook nog een mooie stoomkoker tegen de wand.
De salon is ook open en in originele staat.

Op de bak, waar zo te zien niet vaak iemand komt,staan mooie ankerspillen en vinden we het werfplaatje en de scheepsbel.
De aandrijving van de verhaalwinches heb ik nog nooit zo gezien,wellicht kan een kombuizer het ons uitleggen?

De sloepen liggen in slechte staat rond het schip,jammer.
Het kluisgat toont sporen van lange tijd een ketting naar achteren.
Het valt me op dat veel huidplaten gelast zijn,maar geklonken op de spanten en er zijn ook veel reparaties aan de romp geweest.

We brengen er een uurtje door,het is frustrerend een machinekamer te ruiken en er niet in te kunnen!! Let eens op het prachtige lampje(aan het log geschroefd)om de klok te verlichten!!
De foto's komen in twee series het zijn er te veel .
DSC00239.JPG
DSC00239.JPG (550.43 KiB) 2422 keer bekeken
DSC00240.JPG
DSC00240.JPG (576.18 KiB) 2422 keer bekeken
DSC00242.JPG
DSC00242.JPG (494.69 KiB) 2422 keer bekeken
DSC00246.JPG
DSC00246.JPG (391.42 KiB) 2422 keer bekeken
DSC00248.JPG
DSC00248.JPG (318.1 KiB) 2422 keer bekeken
DSC00249.JPG
DSC00249.JPG (331.87 KiB) 2422 keer bekeken
DSC00250.JPG
DSC00250.JPG (375.02 KiB) 2422 keer bekeken
DSC00252.JPG
DSC00252.JPG (350.31 KiB) 2422 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

DSC00253.JPG
DSC00253.JPG (335.13 KiB) 2413 keer bekeken
DSC00254.JPG
DSC00254.JPG (286.32 KiB) 2413 keer bekeken
DSC00255.JPG
DSC00255.JPG (530.95 KiB) 2413 keer bekeken
DSC00256.JPG
DSC00256.JPG (455.22 KiB) 2413 keer bekeken
DSC00257.JPG
DSC00257.JPG (431.2 KiB) 2413 keer bekeken
DSC00258.JPG
DSC00258.JPG (355.79 KiB) 2413 keer bekeken
DSC00267.JPG
DSC00267.JPG (342.44 KiB) 2413 keer bekeken
DSC00268.JPG
DSC00268.JPG (371.72 KiB) 2413 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

Wim van der Moolen heeft in een schitterende reportage, op kombuispraat,als eens de geschiedenis van Hurtigruten uit de doeken gedaan.
Van de oude Finnmarken vermelde hij dat hij er wel op geweest was maar geen foto,s gemaakt had,binnen.
Nou ja, met de restauratie schiet het dus niet erg op,ze is buitenom getjet en dat is het wel zo'n beetje.
Toen Wim haar op de plaat zette zag ze er beter uit!
Niet restaureren betekent wel dat het origineel blijft,dat is ook wel weer mooi.
Onderstaand de laatste foto's die wij konden nemen op en in het schip.
DSC00243.JPG
DSC00243.JPG (407.39 KiB) 2399 keer bekeken
DSC00259.JPG
DSC00259.JPG (319.87 KiB) 2399 keer bekeken
DSC00272.JPG
DSC00272.JPG (413.11 KiB) 2399 keer bekeken
DSC00274.JPG
DSC00274.JPG (435.45 KiB) 2399 keer bekeken
DSC00276.JPG
DSC00276.JPG (425.14 KiB) 2399 keer bekeken
DSC00277.JPG
DSC00277.JPG (403.15 KiB) 2399 keer bekeken
DSC00279.JPG
DSC00279.JPG (284.12 KiB) 2399 keer bekeken
DSC00280.JPG
DSC00280.JPG (314.18 KiB) 2399 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De aandrijving van de verhaalwinches heb ik nog nooit zo gezien,wellicht kan een kombuizer het ons uitleggen?
Dat lijkt me een Brattvaag hydraulische winch. Lage druk, dus dikke leidingen. Werkt altijd, probleemloos, onderhoudsvrij, geruisloos. Een zegen voor wie motorwinches en ankerlieren gewend was, vooral als die luchtgekoeld waren. Probeer dat op een Scandinavische wintermorgen met een graadje of 20 vorst maar eens aan de draai te krijgen.
Hydraulische winches: hulpmotor in de machinekamer starten, hydraulische pomp in zijn werk en karren maar.
Brattvaag is een Noors product, tegenwoordig in handen van Akers.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door v+d »

Bedankt Theo,dat hydraulische had ik wel bedacht maar kon het toch niet plaatsen door de dikke leidingen,we leren elke dag bij :wink:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: PIKHEET IN NOORWEGEN

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Theo,

Schiet mij bij het lezen van je uitleg opeens hetvolgende te binnen 8) .

Die "Atlantic Line" schepen ( en ook andere) waren allemaal met Hatlappa winches uitgerust en werkte precies zoals je beschreef.

De lagedrukleidingen liepen wel van de m.k. over dek tot aan het ankerspil aan toe,dus een aardige afstand.

Een keer tijdens de winter in N.Y. werd om 17.00 gestopt met laden/lossen en werd de hydraulische druk "van dek" afgehaald door
de koppeling tussen de hydraulische pomp en de hulpmotor uit z'n werk te zetten,een makkie, je haalde gewoon een handel over.
's Nachts had het flink gevroren (-18 C) en toen de 2e wtk 's ochtends weer "druk aan dek" wilde geven kreeg hij met geen mogelijkheid
de koppelinghandel in z'n werk, het leek alsof hij tegen een muur stond te drukken :shock: . Dus "hulp van boven" erbij gehaald en door de hulpmotor een stuk langzamer te laten draaien en met drie man aan de koppelingshandel te scheuren kregen we de zaak weer "in z'n
werk" en konden we weer laden/lossen.
De oorzaak van de koppeling niet meer in z'n werk te kunnen krijgen bleek dat de hydraulische olie zo dik geworden was dat het nauwelijks wilde doorstromen. Als oplossing hebben toen maar na 17.00 de bedieningshandel van het ankerspil met een touwtje vastgeknoopt zodat het ankerspil de hele nacht bleef draaien en de olie dus niet meer zo dik werd en toen men weer met laden/lossen begon werd het spil weer gestopt :wink: . Dit meegemaakt in '66 dus heb later nog vele malen van dit truukje gebruik gemaakt 8) .

De Westzaan zat toendertijd meestal in de Carib, doch ze moesten met die boot eens in de winter naar Canada ( dacht Halifax) dus werden de motorwinches bij het passeren van Cape Hatteras gestart en pas na vertrek Halifax gestopt. Dat voordeel heb je als er geen kapt./eigenaar in je nek staat te hijgen :mrgreen: .

Groeten,K.Brouwer.


Plaats reactie