Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door gerardN »

Karel,
Stom foutje van me. Je hebt helemaal gelijk. :mrgreen: Ik ga me schamen. Zal het meteen corrigeren.
Bedankt (zeer nederig).
gr.
GerardN
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.

westeind

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door westeind »

Tja ,ik zie het nog niet helemaal als het doorsnee straatbeeld in NL ,maar in Amsterdam is er een beginnetje :wink:
Afbeelding

Verder ben ik wel benieuwd of er hier kennis is aangaande diesel electrische voortstuwing ...
deze mensen doen daar in
http://www.torquemarine.de/

Ik vraag me af of het echt zuiniger is, nu draai bv met mn motor van 1000 pk 55 l p/u .dan zal ie ong 300 pk leveren
stel dat ik electrisch aan ga drijven ,dan moet er dus toch minimaal een generator staan draaien van ca 400? pk ,

Ik weet dat m/s enok met dit systeem is uitgerust bij wijze van proef ,maar ik heb tot op heden nog niet echt een resultaat gehoord

wie weet meer :?:

grt Bram
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door gerardN »

Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen van mensen die nu electrisch rijden.
Ondertussen hieronder volgend een paar plaatjes uit Wikipedia over het toepassen van de brandstofcel. Nog steeds in een experimentele fase, maar het lijkt mij wel een toekomst te hebben.
GerardN.
Bijlagen
brandstofCircuit.jpg
brandstofCircuit.jpg (26.4 KiB) 3749 keer bekeken
fuelcell.jpg
fuelcell.jpg (17.4 KiB) 3749 keer bekeken
2. images.jpg
2. images.jpg (14.23 KiB) 3749 keer bekeken
10. images.jpg
10. images.jpg (8.68 KiB) 3749 keer bekeken
9. images.jpg
9. images.jpg (10.3 KiB) 3749 keer bekeken
11. images.jpg
11. images.jpg (14.39 KiB) 3748 keer bekeken
imagesCAP7D2JF.jpg
imagesCAP7D2JF.jpg (6.93 KiB) 3748 keer bekeken
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door Otter »

Wij hebben een electriese vouwfiets aan boord voor mijn vrouw ,als we zijn wezen fietsen en niet eens
zo llang en ik ga de akku weer opladen ,zeg maar dat de akku dan voor de helft leeg is, dan duurd het 3 uur voor de akku weer vol is.
Hoe lang het duurd bij een auto dat weet ik niet, maar akku's opladen heb altijd tijd nodig( neem je mobieltje als voorbeeld
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door gerardN »

Hallo Otter,
Ik weet ook niet hoe lang het duurt voordat de accu's van een electrische auto zijn opgeladen aan zo'n lurk paal. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoevol ze nog zijn. Misschien zijn er Kombuizers, die er een antwoord op weten.
gr.
GerardN
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door leo-shof »

Gerard

Ik kan nog effe zo gauw vinden hoelang het opladen duurt
maar het ligt ook aan hoe veel hij er bij moet laden denk
ik dacht vernomen te hebben van 8 uur
dit vond ik wel op google en dit zegt denk toch wel dat het ook niet goedkoop is

Een elektrische auto neemt gedurende een langere tijd vol vermogen stroom af. Als u dit met een standaard stopcontact en standaard verlengsnoer doet, dan loopt u het risico dat deze oververhit raken, met kans op brandgevaar

Dit vond ik ook nog ergens (een review van een ampera rijder)

Mbt de vraag die werd gesteld over het opladen. Via de stichting E-laad is er een laadpaal aangevraagd welke over circa 3 weken wordt geplaatst in de straat. Je krijgt dan een pasje waarmee je dit jaar nog gratis op alle oplaadpunten kunt laden. Daarna dient er een abonnement op genomen te worden welke door mijn werkgever wordt betaald. Voor nu laad ik hem op het oplaadpunt op het werk op en thuis heb ik nu af en toe de haspel uitgerold liggen. Het opladen duurt dan enkel wel lang en wat ik begrijp kost dit circa 2,50 per volle lading.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door gerardN »

Hallo Leo,
Hoe het allemaal gaat werken? Ik snap er geen barst van. Bij ons in Hellevoetsluis hebben ze op het parkeerterrein voor Appie Heyn een laadpaal neergezet voor twee auto's. De bedoeling is dus, stekkertje erin, opladen en je auto verlaten om boodschappen te doen. Leuk voor de vandalen!!! Weer wat erbij om te vernielen i.p.v. de gebruikelijke bushokjes. :cry: Maar dat boodschappen doen duurt bij ons hooguit meestal een uurtje en geen 8 uur. Misschien zijn er wel snellaadsystemen, maar daar weet ik verder niets van. Misschien kan een "vonkenist" :lol: daar meer over vertellen.
Ben benieuwd.
gr.
GerardN
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door v+d »

Vaak snel laden is niet echt goed voor een accu .
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door K.Brouwer »

Hallo GerardN en anderen,

Laten we wel wezen...je gaat toch geen pakweg 80 km rijden met je elec. auto om bij AH boodschappen te gaan doen en hem dan 8 uur aan de paal hangen om hem weer op te laden om dan weer 80km naar huis te rijden?? Zoals ik het zie wil een elec. autorijder z'n accu's altijd zo vol mogelijk hebben. Dus met volle accu van huis en bij Appie weer a/d paal hangen om bij te laden en dan weer terug naar huis en hem weer aan de prik hangen. Mocht je nu opeens "ver weg" moeten kan dat want je hebt een volle accu.
Voor mensen naar hun werk...40-80km heen,bij de baas weer aan de prik en na 8 uur buffelen weer met volle accu op naar huis en weer aan de prik. Zo moet men gaan denken. Als ik hier m'n benzinetank vol gooi rij ik zonder met m'n ogen te knipperen,laat staan te tanken in een keer door naar Parijs. Dat moet ik dus niet van een "prikwagen" verwachten. Men moet zich dus aanpassen.
Daarom zijn het in mijn ogen prima auto's voor stad en omgeving...meer moet je er ook niet van eisen
want dat kan hij niet.

Met de tegenwoordige accu's/batterijen kan men al veel meer dan vroeger wat betreft het snelladen.
Die Makita batterijen voor de snoerloze boormaschines stopte je in de bijgeleverde lader en na een uur laden was hij vol.Nooit gemerkt dat die batterij hiervan slechter werd. Maar nogmaals,die batterijtechnologie is sinds het "knutselen" aan elec. auto's enorm verbeterd en zal nog wel beter worden in de toekomst. Ook met de "ouderwetse" accu's is ( enige ) vooruitgang geboekt doch hierop zal de keuze bij deze auto's niet vallen.

Groeten,K.Brouwer.
forte
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mar 2010 10:18

Re: Cijfers en berekeningen over “groen” en “duurzaamheid”.

Bericht door forte »

Als ik bovenstaande lees zou ik haast de indruk krijgen dat de ontwikkelingen van elektrische aandrijving niet geheel synchroon lopen. Zoals hier bijvoorbeeld http://www.wartsila.com/en/references/Viking-Lady waar diesel elektrische aandrijving ( via gasmotoren) gekombineerd met brandstofcel en nu ook binnenkort met een accu bank al in een vergevorderd stadium is.

Ook aan de ontwikkeling van elektrisch aangedreven auto's wordt aktief gewerkt via het uitbouwen van het aantal laadstations en het ontwikkelen van snellaaders. Bij snellading kan je in ongeveer in een half uur een zo goed als gevulde accu verwachten.

http://www.transnova.no/english


Plaats reactie