Pagina 15 van 31

Re: Autobussen

Geplaatst: 08 okt 2015 16:09
door Bob R.I.P.
Zou best kunnen Piet. Ik weet het niet.

Bob

Re: Autobussen

Geplaatst: 08 okt 2015 17:07
door Sparkymul
Hallo Rob,

Volgens mij heb je gelijk. Ik heb nog even gegoogled en denk ook dat het de Vitrea is.

Sparkymul

Re: Autobussen

Geplaatst: 08 okt 2015 18:35
door leo-shof
[quote="Piet Bruijns"]

Maar je ziet tegenwoordig wel een ronde sticker met een "L" op vrachtwagen en dat maakt mij ook uitermate nieuwsgierig
Toch niks met lesauto te maken?/quote]

Lärmarme Kraftfahrzeuge (Österreich)

Plakette für lärmarme Kraftfahrzeuge

LKW mit grüner „L“-Plakette
Als lärmarme Kraftfahrzeuge gelten in Österreich nach § 8b. KDV alle Kraftfahrzeuge mit einer bauartbedingten Geschwindigkeit von mehr als 50 km/h und einem maximal zulässigen Gesamtgewicht von mehr als 3,5 t, bei dem

1. der Schallpegel des Fahrgeräusches und des Motorbremsgeräusches
a) bei einer Motorleistung von unter 150 kW 78 dB nicht überschreitet
b) bei einer Motorleistung von über 150 kW 80 dB nicht überschreitet
2. der höchste Wert des Schallpegels des Druckluftgeräusches 72 dB nicht überschreitet.
Kraftfahrzeuge, die diese Voraussetzungen erfüllen, sind mit einer kreisrunden, grünen Tafel von mindestens 20 cm Durchmesser und der weißen Aufschrift „L“ zu kennzeichnen.
220px-LKW_L_Schild.svg.png
220px-LKW_L_Schild.svg.png (11.31 KiB) 7896 keer bekeken
Dan zit er een kortings premie op je voertuig

Re: Autobussen

Geplaatst: 08 okt 2015 20:17
door Sparkymul
Nogmaals de B op de bus...

Volgens een ingewijde van de HTM betekent de B op de bus inderdaad... "Niet toegestaan op B-wegen. Het voertuig is te breed".

Sparkymul

Re: Autobussen

Geplaatst: 08 okt 2015 23:01
door Piet Bruijns
Kijk, alle vragen zijn duidelijk beantwoord en is het bewijs toch weer geleverd dat dit forum een universele bron is van informatie.
En toch brandt me nog één vraag op de lippen en wel de volgende:
Wanneer ik inzoom op de foto van de bus die bij de Schelde gebouwd is zie ik duidelijk een "V".
Men zou kunnen denken dat deze V voor Verheul staat.
Zou het kunnen zijn dat de Schelde alleen het chassis bouwde en de carrosserie aan Verheul overliet?
Het jubileumboek van de bekende scheepswerf te Vlissingen is daar erg onduidelijk over.

Op de volgende foto zie ik ook een duidelijke, wat meer langgerekte "V" die waarschijnlijk ook die bekende carosseriebouwer symboliseerde?

Wellicht weet iemand daar een antwoord op.

Groet
Piet

Re: Autobussen

Geplaatst: 09 okt 2015 11:59
door Bob R.I.P.
Bij mijn weten is het de V van Verheul. Hoe de combinatie in elkaar stak weet ik niet.

Bob

Re: Autobussen

Geplaatst: 09 okt 2015 14:09
door leo-shof
Verheul Was duidelijk een carrosserie bouwer op elk type onderstel (Daf Volvo Scania Leyland)

Zie hier Wikipedia

Verheul (constructeur)

Leyland/Verheul voorstadsbus 73 uit 1960, Maarse & Kroon, Aalsmeer.
Maarse & Kroon 7 3 TB-98-61.JPG
Maarse & Kroon 7 3 TB-98-61.JPG (82.57 KiB) 8087 keer bekeken
Geschiedenis[bewerken]
De geschiedenis van Verheul, voortgekomen uit een wagenmakerij te Waddinxveen, komt overeen met die van vele andere carrosseriefabrieken. Dirk Verheul, sinds 1900 de eigenaar, begon na de Eerste Wereldoorlog met de bouw van koetswerken. In de jaren dertig was de fabriek uitgegroeid tot een van de grootste op dit gebied in Nederland. Op vele chassismerken werden bussen en vrachtauto´s geproduceerd. In het bijzonder werd samengewerkt met het Nederlandse Kromhout.

In 1948 presenteerden Verheul en Kromhout op de RAI-tentoonstelling de zelfdragende VB48-buscarrosserie. In deze eerste jaren na de bevrijding nam Verheul ook actief deel aan de wederopbouw van het Nederlandse openbaar vervoer. Het aantal benodigde bussen was groter dan men aankon en daarom besteedde Verheul de carrosseriebouw van grote series Crossley- en Scania-Vabis-bussen uit aan de vliegtuigbouwers Fokker en Aviolanda en de scheepswerf De Schelde.

Vanaf 1958 nam Verheul de bouw van complete Kromhout-bussen ter hand, waarbij Kromhout alleen nog de motoren leverde. Aan dit verbond kwam in 1963 alweer een einde, want na de overname van Verheuls andere partner AEC door Leyland ontstond een nauwe samenwerking tussen Verheul en Leyland-Holland in Aalsmeer. Men ging verder onder de naam Leyland Motor Corporation NV.

De Verheul-fabriek werd op 9 december 1970 door brand verwoest. Op deze plek verrees vervolgens de Nederlandse vestiging van British Leyland. De naam Verheul werd niet meer gebruikt en carrosserieën werden niet meer gebouwd. De bouw van standaard streekbussen werd voortgezet door Den Oudsten te Woerden.

Re: Autobussen

Geplaatst: 09 okt 2015 15:43
door v+d
Prachtige bussen van M&k, daar zat een beetje een Amerikaans tintje aan.

Re: Autobussen

Geplaatst: 09 okt 2015 16:17
door leo-shof
En hij is er nog steeds

TB-9861
LEYLAND ROYAL TIGER WORLDMASTER
Bouwjaar1960
Kleuronbekend
Brandstofdiesel

Re: Autobussen

Geplaatst: 09 okt 2015 19:04
door v+d
Ja Leo, ik had al bedacht dat ze nog rond reed, zie het moderne blik op de achtergrond :wink: