gezocht : statief fotocamera

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: gezocht : statief fotocamera

Bericht door Bob R.I.P. »

Een paar tips voor Matthys en alle andere scheepsfotografen.

Zorg dat er op de foto wat ruimte is voor de boeg. De kont van het schip mag tegen de zijkant van de foto aankomen. Een klein streepje licht is wat mooier. Als er voor de boeg ruimte is suggereert dit dat het schip vaart en niet ergens tegen aan knalt. Voor sommige Kombuizenaren geldt deze regel niet. Hun sport is het om er wel tegen aan te varen. :roll: :wink:
Experimenteer met deuitsnede, diafragma en tijd. Omdat we tegenwoordig alles digitaal fotograferen kunnen we meerdere foto's maken van hetzelfde onderwerp zonder kosten. Ook is het verstandig om te noteren wanneer en waar de foto genomen is. In de bijzonderheden van de foto staat weliswaar de datum en tijd, maar jet klokje van de kamera zal maar verkeerd staan. Noteer verder zoveel mogelijk gegevens. Later wordt er altijd gevraagd waar en wanneer en waarom.

Succes met je hobby.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

mattiboy94

Re: gezocht : statief fotocamera

Bericht door mattiboy94 »

goedenavond ,

bedankt bob , voor de tips een aantal dingen zijn nieuwe voor me zoals dat beetje ruimte voor de boeg :wink:
ik heb denet ook nog wat gefreurbeld met de verschillende mode's op me camera in dit mistige weer , opzich zijn deze rederlijk gelukt ondanks de mist, een aantal komen zo bij haven van rotterdam te staan

ook ben ik wat meer tussen de vissers gaan staat en heb ik niet zo veel gras er op :oops:

mvg,
matthijs
Aad v Staveren (RIP)

Re: gezocht : statief fotocamera

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Mattijs probeer als je gaat fotograveren dat je ergens met je rug tegen kan staan. Een lantarenpaal of iets dergelijks. Je hebt dan wat steun in je rug en heb je meer grip op je camera om die stil te houden. Ook kan je de camera met een hand ondersteunen
weet niet of je dit wel eens geprobeerd heb
Veel succes met het uit probberen Aad
mattiboy94

Re: gezocht : statief fotocamera

Bericht door mattiboy94 »

beste aad ,

langs de waterweg heb je niet zo veel lantaarn palen , wel heb ik eens een bankje gebruikt om me camera op te laten steunen , alleen als ik dan de sluiter in druk beweeg je toch weer omdat het bankje wat glad was , om mijn camera op een hand te zetten is lastig , wel leun ik soms met me elleboog om mijn knie , maar soms is dit verdomt lastig met wind en mijn evenwichtszintuig haha ,

maar zondag hoop ik een statief te hebben die me wat gaat helpen :wink: , bedankt voor de tips

mvg,
matthijs
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Re: gezocht : statief fotocamera

Bericht door Gerrit »

matthijs,

Het klink misschien wat raar, maar een stok of bezemsteel wil ook heel goed helpen.
Ik kan de foto's niet meer tellen die ik zo gemaakt hebt.
Groetjes Gerrit.
mattiboy94

Re: gezocht : statief fotocamera

Bericht door mattiboy94 »

hallo ,

ik heb al een stok , met een bout er boven die in me camara statief gat pas , maar bij mij zijn dan de foto's uit de hand beter .

mvg ,
mattijs
mattiboy94

Re: gezocht : statief fotocamera

Bericht door mattiboy94 »

beste heren ,


ik heb tot alvast voor mijn verjaardag geld gekregen van mijn oma voor een statief ,dus daar wil ik het geld voor gebruiken het wordt waarschijnlijk een hamastar61 , dus ik wil iedereen bedanken die me wat aangeboden heeft

hartelijk bedankt daarvoor


mvg,
matthijs
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: gezocht : statief fotocamera

Bericht door lp »

:? Ik schiet ook wel eens een plaatje, lijkt me inderdaad wenselijk dat de camera niet beweegt als je afknipt. Een camera op statief kan toch ongewenst bewegen als je op de knop drukt. Ik heb een camera waar je een zgn. draadontspanner op kan zetten. Niet te verwarren met een tijdsluiter. Je drukt dan niet op de camera maar op de knop van de draad, zonder dat dit druk op de camera uitoefend.

Afbeelding
quo vadis
mattiboy94

Re: gezocht : statief fotocamera

Bericht door mattiboy94 »

hallo ,

ik heb wel een gehoord over eens zogenaamde draadpontspanner , maar wist niet dat dat er zo uitzag , dus bedankt voor de foto :wink: , ik denk alleen dat dat niet werkt/ kan op mijn digitale Japanse vriend , wel kan ik een gewicht aan me statief hangen of een timer instellen
die kan 2 seconden , 5 seconden , en 10 seconden later de foto nemen . al had het wel gekund op mijn camera had ik er zeker naar gekeken , maar voor nu in het een gewoon met de timer foto's nemen en een stabiel stukie land opzoeken haha

edit : ik zag denet wel dat ze een ontspanner hadden die universeel was , met klittenband , maar stond geen lengte van het klittenband bij , dus heb de kans dat mijn Camara omtrek te groot is :(

mvg,
matthijs


Plaats reactie