Gewenning

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
aad overweg

Gewenning

Bericht door aad overweg »

Gewenning;
afgelopen week,viel bij ons thuis de gasboiler uit.Reparatie werdt te duur, dus maar gelijk een nieuwe HR ketel. Gelukkig had ik onder de
keuken aanrecht een aparte boiler voor de afwas.Al met al duurde het
8 dagen eer wij ons weer konden douchen.En waste wij ons weer aan de
gootsteen.Want het badhuis, wat vroeger in iedere buurt in rotterdam stond , dat was er niet meer.Iedere vrijdag avond met de hele familie 9 kinderen.in de teil in de keuken. Eerst de meiden. Dan heet water halen bij de waterstoker en dan de jongens.Wat was het een feest als je groot genoeg was voor het badhuis.want ik was de jongste jongen, en het
water schuimde nogal eer dat ik aan de beurt was.
Doet mij denken aan die mop van dat meisje dat voor de eerste keer in een hotel was ,en naar huis belde dat de badkamer zo mooi was.
maar dat het jammergenoeg nog geen vrijdag was.
Nu besef je pas hoe vanzelf sprekend dat je CV en een douche vind
Groeten Aad Overweg :oops: :P :P :P






[/b]

Joke

Bericht door Joke »

Enne... wat denk je van een auto voor de deur! Mijn vader kreeg pas een auto toen ik al lang en breed een tiener was. Als we op vakantie gingen huurden ze een auto. De kids van ons gaan er gewoon vanuit dat je overal heen kunt en alles kunt gaan kopen want iedereen heeft toch een auto (de meesten zelfs al 2) en geld komt toch gewoon uit de muur?!
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Aad,

ik ben nog net van de leeftijd van de zinken teil en nou was ik enigst kind dus dat was luxe als je begrijpt wat wat ik bedoel. Ook het badhuis om te gaan douchen, en als ik er aan terug denk was het best netjes onderhouden en geregeld, de hele buurt kwam er maar het was altijd 'spic and span'.

Waar blijft de tijd !

m vr groet, Leo.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou, aan boord van veel kusters was het ook niet alles. Wel een badkamer - al was het dan vaak ook een primitieve - maar géén warm water, was heel gewoon. Tot aan de Francina toe, wat toch een modern schip was met prima badkamers. Maar alleen op zaterdag warm water, wat dacht je? Ik kon schelden en doen, het hielp niks. De meester moest warm water geven en die vond dat maar onzin dat je elke dag onder de douche wilde. Die ouwe had ik vreemd genoeg ook niet mee wat dat betrof. Ik bleek een buitenbeentje te zijn.
Nu was de oplossing gemakkelijk: ik kwam toch net uit Indonesie, dus ik was gewend om met te mandiën. Op de Francina hadden we zo'n mooie AGA in de kombuis met een warmwaterreservoir, dus als ik 's morgens om zes uur van wacht kwam, zette ik daar een zinken wasketel onder, sleurde die de badkamer in, recht tegenover de kombuisdeur, en plensde daar naar hartelust.

:)
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis »

toen ik in 1950 naar zee ging,
hadden we wel 'n badhok, achteruit, met koud stromend water,
(en dat was nog zogenaamd voedingswater voor de stoomketels,
dus geen drinkwater, stond ook op de fonteintjes, met 'n bordje)
voor warm water, eenvoudig 'n stoomslang in de emmer,
totdat het heet water genoeg was, en dan kon je mandiën,
met water voor de thee of koffie, met de waterketel naar de midscheeps,
en dan met de handpomp water pompen, bij nacht en ontij,
in weer en wind, maakte niet uit, je dééd het gewoon,
ik heb in die jaren, nog nooit iemand horen ouwehoeren daarover,
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

bsdnemen

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ook ik zaterdags in de teil voor de aanrecht, de enige kraan in huize hoogedoorn, na de bevrijding naar het badhuis, vrouwtjes rechts,mannetjes links, ook verschoning.Had je s'maandags al remsporen in je pendek, moest je wachten tot zaterdag. Bij de marine hetzelfde, dacht dat wij stokers niet alleen naar dieselolie stonken. Eigenliik pas omgevormd door mijn vrouw in 1980 ,die mij iedere dag onder de douche drukte, want ''europeanen hebben een luchje''was de leuze, en terecht besef ik nu, Groet Mart
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Gewenning

Bericht door Nick »

Joke schreef:Enne... wat denk je van een auto voor de deur! Mijn vader kreeg pas een auto toen ik al lang en breed een tiener was. Als we op vakantie gingen huurden ze een auto. De kids van ons gaan er gewoon vanuit dat je overal heen kunt en alles kunt gaan kopen want iedereen heeft toch een auto (de meesten zelfs al 2) en geld komt toch gewoon uit de muur?!
Ook ik heb die tijd mee gemaakt in de badkuip in de keuken.
Maar wat Joke ook al zei de kids kunnen nu alles kopen.
Ik had een treinset op batterijen ( Witte Kat )
Als ze leeg waren dan zette je boven de kachel
( natuurlijk op Cokes ) en liet het staan voor een paar uur
Daarna kon je ze terug doen in de trein en je speelde weer voor een uurtje ofzo.
Tv Zwart wit met alleen maar Nederland 1 er op
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Ik herken al die verhalen hoor want ik ben van 1948
Vroeger had je het groene kruisgebouw en daar gingen we onder de douche 1x per week voor f 0,25, dan werd de klok op de deur op 20 minuten later gezet en dan kon je wild tekeer gaan voor die centen.
Natuurlijk probeerde je langer dan die 20 min maar dan bonkte de badmeester hard op je deurtje dat je er uit moest en hij stond al klaar met de slang om het hokje te reinigen.
Twee jaar geleden heb ik mijn badkamer laten renoveren tot iets heel moois en mijn jongste dochter was nog thuis.
We konden minimaal 3 weken niet douchen en zij stond helemaal op tilt...! Ze kende onze oude tijd niet van teil en spons.
Bij de jachthaven kan je voor 1 Euro heel lang douchen maar dat wilde ze niet.
Mijn oudste dochter bracht uitkomst ze kon daar in bad.
Heb me toen wel afgevraagd of ik zo simpel was of dat de tijd mij ingehaald had.
Ach... geluk was toen nog heel gewoon in die vroegere jaren.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Gewenning

Bericht door Nick »

Ahoy Ton
Ik ben van 1959
Ja toen was geluk nog heel gewoon.
Wij waren blij met wat we hadden een simple
en eenvoudig leven.
Geen gerus en gejaag
Adrie

Bericht door Adrie »

De eerste douche.
Wij zijn in 1953 getrouwd, na 3 jaar te hebben ingewoond ,kregen wij een eigen huisje.
Met een tuin en schuur. Het eerste wat mijn man ging klussen was een douche in de schuur. Helemaal betegeld en al.Dan ging er een lange tuinslang aan de geyser in de keuken door de tuin heen naar de schuur.En een petroleumkacheltje in de schuur aan. Het ergste was het in de winter, kwam je uit de warme schuur, moest je door de kou de tuin door. Maar de buren waren wel jaloers op ons, want wij waren de enigste met een douche.Zo waren we ook de eerste in de straat met een motor, en later de eerste met een auto.Maar daar moesten we allebei wel heel hard voor werken. :wink:
Wat gaat het tegenwoordig toch makkelijk he?
Maar we waren wel gelukkig.
Groetjes Adrie


Plaats reactie