Wonen op de Philippijnen.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Hier gaan we weer verder met de echt beroemde verkeersproblematiek a la Filippino.
Het ontbreken van infra structuur die de hedendaagse verkeersstromen kan verwerken is het dus heel normaal dat een reisje van 35 kilometer u r e n duurt. Tel daarbij dat je op alle belangrijke verkeersaders rekening moet houden met de stads- en interlokale bussen. In de Philippijnen is het openbare vervoer heel slecht geregeld en in handen van zg. consessie houders die het personenvervoer uitvoeren. De laatste tijd is het materiaal dat wordt gebruikt behoorlijk vernieuwd maar de mentaliteit van de bus bestuurders is misdadig. Er gaat geen dag voorbij of er komen meerdere ongevallen met bussen voor waarbij doden te betreuren zijn. De chauffeurs worden betaald per passagier. Meer passagiers betekend meer loon. De bussen vliegen laag over de weg, halen elkaar in om maar als eerste bij de volgende stop aan te komen, zien er niet tegenop om bij de busstops dubbel te staan, maken vaak werktijden van 24 tot 48 uur aan een stuk. Om wakker te blijven gebruiken veel chauffeurs shabu, dat is een soort lokaal geproduceerde LSD. Wanneer dus zo'n kamikaze artist na een xx aantal uren en onder de invloed van shabu versnaperingen de wereld voor een doedelzak aanziet en de weg als racebaan gebruikt kan het voorkomen, zoals vorige week in Quezon City, dat hij onderweg in een bocht betonnen palen tegenkomt die niet opzij gaan met als resultaat 5 doden. Dat is zo maar een voorbeeld, maar het komt dagelijks voor. De beroemde Jeepny is een ander voorbeeld. Veel chauffeurs, die ook vaak de eigenaar zijn van de Jeepny, behoren tot een catergorie weggebruikers die er van overtuigt zijn dat God de weg voor hen heeft aangelegd en dat de andere weggebruikers tot een lagere kaste behoren. Ook daar geld weer, hoe meer passagiers hoe meer inkomsten.
Tel daarbij op dat sommigen tot de "no read no write" klasse behoren en voila de basis ingredienten voor de Manila verkeers-
chaos.

Toch zou ik niet meer terug willen naar Europa. Italie misschien, komt vermoedelijk ook omdat ik de zuid-europese mentaliteit begrijp en appricieer.
Ondanks m'n echt niet hoog pensioen kunnen wij hier goed leven en ik ben er van overtuigt dat, in tegenstelling tot europa, ons levenspatroon beter en hoger ligt dan in welk europees land dan ook. Over mijn Nederlandse pensioenen wordt in Nederland al belasting ingehouden terwijl mijn Italiaans pensioen hier wordt belast. Sinds ik ouderdoms pensioen ontvang ben ik over de NL pensioenen ruim 160 euro er op achteruit gegaan, dit door allerlei gimmicks die de SVB en belastingdienst op pensionados in het buitenland toepast.

cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

hier een kijkje naar mijn huis.
hier een kijkje naar mijn huis.
pc camera-15.jpg (193.52 KiB) 6835 keer bekeken
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door Martinus »

Cor, mooi huis!

Als ik het hek zo zie en ook het ontbreken van tralies op de 2e verdieping, lijkt het inbrekersgevaar niet echt groot.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Martinus, wij kochten ons huis in November 2006. Het maakte toen deel uit van een serie van drie modelwoningen die door de developper waren gebouwd om de verschillende indelings mogelijkheden en stijlen aan de adspirant kopers te te tonen.
De drie huizen zijn gescheiden door een onbebouwd perceel van rond 200 m2 elk. Die percelen konden ook worden gekocht en worden ingericht als tuin. Ons huis had al de getraliede versieringen voor de benedenramen en de balkondeur op de 1ste verdieping. Ook het hekwerk langs de straatzijde was al aanwezig. Indien je naar Italie, Spanje of Portugal gaat, zie je ook dat veel huizen zijn voorzien van traliewerk aan de buitenkant voor de ramen. t'Is ook nog eens decoratief.Het gevaar voor inbrekers is in de meeste subdivisies, zoals trouwens overal waar mensen wonen aanwezig. Wanneer een inbreker een huis heeft uitgezocht als zijn werkterrein, of dat nu in Badhoevedorp, of Athene of Manila is gevestigd, binnenkomen zal hij toch. In onze subdivisie, zoals trouwens in de meeste subdivisies in the Philippijnen, moeten bezoekers zich melden bij de security guards bij de hoofdingang. Wij hebben al een paar maal, tijdens een typhoon, gemerkt dat het traliewerk ook een practisch doel heeft. Wanneer de typhoon blaast, vliegen boomtakken, niet gezekerd tuingereedschap en ander roerend goed door de lucht. De prijzen van in nieuwbouw huizen in de Philippijnen gaan vanaf (ongeveer) 1.000.000 pesos tot 500.000.000 pesos. De sky is the limit. In onze subdivisie, een middenstandswijk, lopen de prijzen van rond de 10.000.000 pesos tot 50.000.000. Neem je de luxe subdivisies in Metro Manila, zoals bv. The Corinthian in Quezon City, Forbes Park in Makati of Beverly Hills in Antipolo, dan beginnen de prijzen bij 200.000.000 pesos. Dat kan dan oplopen tot weer de sky enz. enz. De wisselkoers voor de euro-peso is rond de 50 pesos voor 1 euro. In die subdivisies wonen de beter verdienende zakenlieden, tv. artisten en natuurlijk de politici.
Een senator heeft een maandsalaris van 40.000 pesos. Tel daar bij nog een 100.000 pesos per maand aan prersentatiegeld
dan kom je op 140.000 pesos. Inclusief dertiende maand en bonus rond de 2.000.000 pesos per jaar. Hoe dan zo iemand een huis kan kopen van 250.000.000 is een vraag die veel Philippino's zich altijd afvragen. De Philippijnen is een katholiek land, maar mirakels zijn onbekend. Woon je in zo'n lux huis, heb je al gauw een huishoudelijke staf van drie personen nodig, plus een chauffeur en een tuinman. Wil je een beetje in aanzien stijgen neem je ook een paar security guards in dienst. Alleen al de loonkosten zijn meer dan de maandelijkse (legale) inkomsten. Ra ra enz.
Ik zag eerder vandaag op de tv. dat 32% van de managements van kleine en grote bedrijven hebben te maken met corrupte ambtenaren tijdens het zaken doen.
In een volgende keer zal ik er op terugkomen.

Cor
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Alles wat te maken heeft met het vluchtelingenprobleem is verwijderd, de discussie dreigde volledig uit de klauwen te gieren.
Zolang ik nog beheerder ben wordt Kombuispraat zoveel mogelijk vrijgehouden van politiek en godsdienst.
Oplossen van het vluchtelingenprobleem komt daar nu dus ook bij.
Censuur?
Ik probeer het nog een beetje gezellig te houden op Kombuispraat.
Als dit niet meer lukt stop ik er subiet mee en ga ik andere leuke dingen doen.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door jacko »

TOP Jos. :) :)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door Allen »

Jos, voor alle inspanningen en werkzaamheden die je hebt verricht:
Neem een paar versnaperingen in de "Ambuggie"
Grtn @Allen
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Vandaag zijn hier ten lande verkiezingen. Er wordt een nieuwe president, vice president, senatoren burgemeesters enz. enz. gekozen. Ik zag op de tv dat in totaal om zo'n bijna 15.000 benoemingen gaat. De president is de man of vrouw met power. Er zijn 5 kandidaten. Volgens de laatste tellingen wordt Rody Duterte onze nieuwe president. De grote verliezers zijn de presidents- en vice presidents kandidaten van de Liberal party. De huidige president Aquino is een integere man en niet te koop, maar niet sterk genoeg om met een ijzeren hand het land te regeren. En dat is echt nodig hier omdat de meeste Philippino's van mening zijn de de wereld voor hen alleen bestaat en dat het heelal in leven is geroepen om hen te dienen.
Duterte heeft steeds gezegd de misdaad en corruptie met harde hand uit te roeien. Met aale mogelijke middelen wil hij van de Philippijnen een veilig land maken. Dat zijn zijn de woorden die hij steeds uit. Desnoods wil hij de senaat en de Kamer van Afgevaardigden buiten werking stellen omdat de Senaat en de Afgevaardigen ten alle tijden wetten en wensen van de president kunnen tegenhouden.
We wachten maar af.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Vijf minuten geleden naar de tv gekeken en, ofschoon nog steeds officieus (76% van de stemmen geteld) de burgemeester van Davao, Rody Duterte is onze nieuwe president. Het verschil met nummer 2, Mar Roxas van de Liberal Party is ongeveer 6.000.000 stemmen en dat kan dus nooit meer worden ingelopen. Wie de nieuwe vice president wordt is nog een open race, omdat het verschil van de nr. 1, Leni Robredo en Bong Marcos, de zoon van de oud dictator Ferdinand Marcos zeer klein is. Wanneer ik het verschil van de verkiezingen bekijk tussen bij voorbeeld Nederland en de Philippijnen, is die levensgroot. Voorbeeld: Ik heb gisterochtend mijn vrouw naar het verkiezingslokaal gebracht, dat open ging om 6 uur precies. Wij waren om iets voor zessen bij het verkiezingslokaal en er stonden al een paar mensen te wachten. Ik zat in de auto alles zo'n beetje te bekijken en zag hele families, inclusief kleine kinderen keurig netjes in de rij aansluiten. Hier zijn de verkiezingen, inclusief die voor de burgemeester en de gemeenteraadsleden een soort heilige plicht. De kranten hebben al maanden lang vol gestaan met allerlei artikelen over de kandidaten. Er was veel te doen over JoJo Binay, nu nog vice president die wordt beschuldigt van miljarden fraude en diefstal. Dat zijn miljarden in dollars en niet in pesos. Er is echter heel weinig hard bewijs omdat diegenen die zijn administratie bijhouden al maandenlang niet te vinden zijn. Die twee zijn foetsie, of in plat Amsterdams pleite. Een andere kandidaat, Miriam Santiago Defensor heeft de stories over Rody Duterte in omloop gebracht betreffende zijn binding met de gewapende tak van de verboden communistische partij. Diezelfde mevrouw heeft ook gezegd dat een andere kandidaat, Grace Poe, zou worden gesteund door de CIA. die weer niet zou willen dat een minder U.S gerichte president hier de scepter zou zwaaien, omdat de Philippijnen nog steeds een belangrijke schakel vormen in de Amerikaanse defensie in Zuid Oost Azie. Ik denk dat die mevrouw deze verhalen uit haar duim heeft gezogen om haar lage poll cijfers een beetje op te krikken.
Wanneer de nieuwe president al zijn beloften waar maakt zou het wel eens een soort paradijs op aarde worden. Weinig of geen kriminaliteit, eindelijk eens gelijkheid voor Mindanao. Ik schrijf dat niet omdat mijn vrouw van Mindanao komt, maar omdat dit de waarheid is. De toch al niet goede infra structuur is op Mindanao heel slecht. Mindanao is eigenlijk de broodschuur van de Philippijnen omdat veel voedsel daar vandaan komt maar er weinig of niets wordt geinvesteert door de nationale overheid. Dat zijn factoren die de nu nog regerende Liberal Party de nek hebben gebroken. Het ligt niet aan de president, die ten goeder trouw te veel op zijn administratie heeft vertrouwd zonder in te grijpen. Het is hier ten lande een publiek geheim dat de corruptie bij de douane in ingeboren kwaal is. Bij de LTO, dat is de organisatie die het gemotoriseerde deel van de Philippijnen in goede banen moet leiden is wanbeleid en incompetentie de gewoonte van de dag. Voorbeeld: Nieuwe auto's en trucks worden als warme broodjes verkocht. Nummerborden zijn er niet. Alle oudere auto's moesten zonodig een nieuw nummerbord krijgen. Levertijd voor de autobezitter volgens de LTO maximaal 6 weken. 95 procent van de bezitters van die auto's wachten nu al meer dan een jaar op die zg. fraudebestendige nummerborden te wachten, hebben ze overigens wel betaald, 450 peso. Ik zit nu 11 maanden en anderhalve week te wachten op die platen.Op bijna iedere straathoek worden drugs te koop aangeboden. Iedere dag wordt er wel ergens een drugslab opgerold maar de verkoop gaat gewoon door. In de Bilibid gevangenis zitten drugslords, ook Mexicanen, die daar een beter leven hebben dan wanneer ze in het Hilton hotel zouden logeren. Door corrupte gevangenis guards is het daar goed toefen, uiteraard tegen betaling.
Wanneer de nieuwe president deze problemen kan oplossen is de goeie man een mirakel.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Lange tijd niet op Wonen op enz actief geweest. Druk bezig in en rondom het huis, plus vrouwlief heeft een nieuwe knie en dat heeft weer tot gevolg dat ik aan het koken ben geslagen, ben je ook een paar uur mee bezig. Nu pas zie ik dat het huisvrouw zijn een hele dagtaak is.
Dan: ben weer aan het tekenen geslagen, een paar buren en kenissen zeggen dat ik het goed doe, dus waarom zou ik het tegendeel beweren. Eigen roem........ enz.
Heb een wegpage aangemaakt en nu maar wachten op de klanten die nooit zullen komen.
Beide tekeningen hebben Genova als onderwerp. Met de twee torens is een oude stadspoort, "Porta di Soprana" en de andere in de buurt daarvan, vlak bij het huis van Cristoforo Colombo die zo nodig naar Amerika moest. Omdat ik bijna 21 jaar in Italie heb gewoond is het wel mijn favortiete teken onderwerp, met Amsterdam natuurlijk en Argentinie.
Wanneer U niets te doen heeft en wil lachen, www.cornelissart.com

Met groeten uit Metro Manila

Cor
Bijlagen
P6090015 (1)-002.JPG
P6090015 (1)-002.JPG (101.55 KiB) 3603 keer bekeken
P5210001 (1).JPG
P5210001 (1).JPG (198.98 KiB) 3603 keer bekeken


Plaats reactie