Wonen op de Philippijnen.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
dita
Contacteer:

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door dita » 22 aug 2013 19:16

Je weet het mooi en levendig te brengen
En jij ook, Theo.

Gr. Martin
Keep going
Martin

"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

jdbvos

Bericht door jdbvos » 22 aug 2013 23:01

...maar wáár zijn al die verchroomde jeep's gebleven ???
Vond die altijd zo kenmerkend voor Manila....
Bestaat het Scandinavische zeemanshuis -nét linksaf vanuit de hoofdpoort- nog ?
Greetz!
Jan DB Vos

cenaprints

Bericht door cenaprints » 23 aug 2013 10:30

De eerste keer toen in in de Philippijnen kwam zal ik nooit vergeten.
Dat was met een vlucht van de PAL, de Philippijnse nationale luchtvaart maatschappij. Tijdens de laatste leg van de vlucht, van Bangkok naar Manila werden door de stewardess 2 kaartjes uitgerijkt. Op het ene moest je invullen wat je wilde invoeren en op het andere kaartje moest je logeer of zakenadres invullen. Mijn vlucht buurvrouw zei dat ik twee US dollar in m'n paspoort moest stoppen en aan de douane overhandigen, samen met dat kaartje. Gegarandeert geen enkel probleem bij de douane. Dat klopte ook. "Anything to declare, sir?", paspoort ingekeken, dollars weg, kruis op de koffers en kleine Corrie was ingeklaard.
In het vliegtuig was ook een Deen, een soort klerenkast maar dan in het groot, die de San Miguel pilsies als heilig doopwater
zat in te nemen. De vlucht van Rome naar Manila duurde, inclusief tussenstops, bijna 24 uur, dus dan kan je heel wat doopwatertjes tot je nemen. Had ie gedaan ook. In de aankomsthall had hij al verteld een "fucking Danish seaman" te zijn
"to go to my fucking ship". Toen ik buiten kwam kreeg ik de schok van m'n leven. Aan weerskanten van de aankomsthall een soort straat afgezet met hekken van sterk grof kippegaas met daarachter een massa mensen. Ik was door mijn baas gewaarschuwd voorzichtig te zijn met het nemen van een taxi naar het hotel, omdat het vaak voor kwam dat de taxipassagier in een achteraf straatje werd gevonden, natuurlijk beroofd van alles. Het beste was een "limousine" met chauffeur te huren van Hertz of Avis. Je moest dan aan het verhuurloket betalen en opgeven waar je naar toe ging, zodat de verhuurmaatschappij verantwoordelijk was voor jouw transport. Terwijl ik stond uit te vogelen waar de Avis of Hertz loketten waren hadden "porters" al een paar keer aangeboden m'n bagage te dragen. Die figuren waren niet te vetrouwen want in alle confusie werd je koffertje over het hek gegooid, "kruier" pleite, koffertje weg. Toen zag ik ook die Deense zeeman die met drie loodzware koffers onder z'n armen die een van de "porters" in het kijkgrage publiek smeet met het verzoek om off te fucken, "I carry suitcase".
Het vliegveld, dat toen nog Manila International Airport heette, nu is het NAIA, oftewel Ninoy Aquino International Airport, genoemd naar de door president Marcos vermoorde senator Aquino, de vader van de huidige president, was een grote bende. Controle was er bijna niet, bagage verdween uit de kofferbakken van taxis, want wanneer je, bij voorbeeld, met je taxi aankwam bij de vertrekhall hadden de "porters" de kofferbak al opengemaakt en gingen er met je koffertjes vandoor.
Nu is het allemaal veranderd en verbeterd.

Met groeten,

Cor.

cenaprints

Bericht door cenaprints » 25 aug 2013 07:16

Een viswinkeltje in een dorpje niet ver van de subdivisie waar ik woon.
Bijlagen
fish shop in village001.jpg
fish shop in village001.jpg (68.71 KiB) 1695 keer bekeken

cenaprints

Bericht door cenaprints » 25 aug 2013 07:18

Jeepney parking in Marikina. Hier wachten de Jeepney chauffeurs op hun beurt.
Bijlagen
Jeepneys Marikina 3003.jpg
Jeepneys Marikina 3003.jpg (165.47 KiB) 1695 keer bekeken

Patru

Bericht door Patru » 27 aug 2013 20:01

cenaprints schreef:Ik ben een echte geboren en getogen Jordanees, woonde vlak bij de Willemstraat op de Brouwersgracht. Wat we missen is het ouwe Amsterdam met z'n grachten. Cor
Hallo Cor,
Een paar keer ben ik met schepen van de SMN op de Philipijnen geweest; was altijd een feest :). Maar zoals je beschrijft is het ook daar veranderd, net als Amsterdam. Om je gemis wat goed te maken bijgaand een foto met onder de Brouwersgracht.
Brouwersgracht-1.jpg
Brouwersgracht-1.jpg (229.4 KiB) 1593 keer bekeken
Rechtsonder de brug van de Willemstraat naar de Binnen Oranjestraat. Linksboven de Sloterdijkbrug en rechtsboven het Westerdok.

Groet, Paul G.

cenaprints

Bericht door cenaprints » 29 aug 2013 13:41

Goeieavond Patru.
:-D
Ik heb de foto goed bestudeerd (ik zal de foto downloaden en dan uitvergroten en dan aan de muur hangen), Als een herinnering aan wat ooit was. Wat me opvalt is dat er zoveel is veranderd. Ik woonde in het vijfde huis van de Willemstraat. Aan onze kant van de gracht had je de fa. Mons,
een kolenhandel, richting Palmstraat, voorbij Mons, was weer een kolenhandel, Geugies heette die. Er is ook veel bijgebouwd zo te zien. Wij zijn verhuisd in 1954 naar een andere straat in de buurt, de 1e Lindendwartstraat.
Onze huisbaas was Bruins, die had een eierenhandel. De zoon van de huisbaas, Gerrit, was vierde stuurman op de "Oranje"
tijdens de eerste reis na de oorlog naar Indie. Mijn vader is, met mij op het fietsstoeltje voorop, naar IJmuiden gefietst om
Gerrit & Co uit te wuiven. Ik heb nog eens geprobeerd om via Kombuispraat Gerrit Bruins te traceren. Een paar weken geleden heb ik bij puur toeval contact gehad met een neef van de familie Bruins, die overigens nog steeds eieren verhandelen vanaf de Brouwersgracht, en gehoord
dat Gerrit Bruins is geeindigd als 1e stuurman op een "Neder......" boot van de SMN en een paar jaar geleden is overleden.
Wie heeft ooit met hem gevaren?????? Ik weet dat hij ook stuurman is geweest op de Rempang. Ik zou het graag willen weten, ook al omdat het altijd goede buren zijn geweest. Wanneer Gerrit thuis kwam van een reis bracht hij altijd iets voor ons mee. Het was kort na de oorlog dus een paar pond koffie of thee voor m'n moeder of tabak voor m'n ouwe heer was altijd welkom.
Hoe zou ik dat noemen?, nostalgia of a past era?
Dat was Amsterdam :)

Met groeten uit Manila,

Cor

Patru

Bericht door Patru » 30 aug 2013 13:55

Dag Cor,

Bij je toelichting kan ik nog een mooie plaat doen voor je. Helaas heeft de Beeldbank er geen jaartal bijgezet, maar dat kun je wel ongeveer uit de auto's opmaken :)
Brouwersgracht 139-155.jpg
Brouwersgracht 139-155.jpg (116.98 KiB) 1457 keer bekeken
Groet, Paul G.

cenaprints

Bericht door cenaprints » 31 aug 2013 14:00

Patru,
Neem een paar pilsies van me, want dat heb je verdiend :-D
Ik denk dat de foto zo rond 1950 is gemaakt, want de vrachtauto die er op staat is een Bedford en dat type op de foto is zo rond die tijd gebouwd. Daarachter staat een Ford, dat was een van de drie auto's van Eierhandel Bruins.
Gerekend vanaf de Willemstraat: Op de hoek de kroeg, naam weet ik niet meer, dan de drogisterij van (buurman) Geesink, zo noemden wij hem altijd, dan de kapper (op het stoepetje), dan de timmerwinkel en meubelmaker, en dan mijn huis, twee hoog.
Dan Mons (Koud en Guur, Mons in het vuur) met twee panden, en dan kwam kolenhandel Geugies.
De laatste keer dat ik op de Brouwersgracht ben geweest is in 2001.

Waar de tipic Wonen op de Philippijnen al niet toe kan leiden.

Proost uit Manila

roy

Bericht door roy » 31 aug 2013 23:31

Komt de naam Geugies niet eigenlijk uit de kanten van Bunschoten vandaan ?.
't Staat me zomaar bij.......... :roll: :?:
Import Amsterdammer misschien. :?: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Allen

Bericht door Allen » 01 sep 2013 00:31

Cor, is het de woning op onderstaande afbeelding?
Zie de tekst onder de afbeeldingen.
000Zicht Brouwersgracht 151.jpg
000Zicht Brouwersgracht 151.jpg (457.45 KiB) 1333 keer bekeken
001Zicht op Brouwersgracht139 - 159 tussen Willemsstraat en Palmstraat.jpg
001Zicht op Brouwersgracht139 - 159 tussen Willemsstraat en Palmstraat.jpg (511.78 KiB) 1333 keer bekeken
002Zicht op Brouwersgracht139 - 159  Oranjebrug vanaf Binnen Oranjestraat..jpg
002Zicht op Brouwersgracht139 - 159 Oranjebrug vanaf Binnen Oranjestraat..jpg (531.9 KiB) 1333 keer bekeken
003Zicht op Brouwersgracht139 - 159 vanaf Oranjebrug.jpg
003Zicht op Brouwersgracht139 - 159 vanaf Oranjebrug.jpg (455.18 KiB) 1333 keer bekeken
004Zicht Willemsstraat vanaf Brouwersgracht kijkende Lijnbaansgracht.jpg
004Zicht Willemsstraat vanaf Brouwersgracht kijkende Lijnbaansgracht.jpg (429.92 KiB) 1333 keer bekeken
Grtn, Allen
Panta rhei ouden menei (Heraclitus)
Panta chorei kai ouden menei

cenaprints

Bericht door cenaprints » 01 sep 2013 10:01

Goeie middag Allen.
Foto nr. 1: Klopt als een bus. nummer 151 twee hoog. Het was eigenlijk een dubbel huis, want het waren twee panden die met elkaar waren verbonden. Het pand aan de Brouwersgracht had drie grote kamers plus gang, toilet en zijkamer. Dan kwam de keuken, die eigenlijk de verbinding vormde met het huis dat uitkeek op de Willemstraat. We hadden dus een zeskamerwoning met keuken en dat was in die tijd een luxe.
Waar Geugies vandaam kwam weet ik niet, trmeer omdat m'n ouders de kolen altijd afnamen van Mons.
Op de foto van de Willemstraat staat een wit geverfd hippie?? huis, dat is na mijn tijd gebouwd. Naast de kroeg op de hoek
Brouwersgracht/Willemstraat stond een bouwvallig bouwwerk dat werd gebruikt door Seur, een Volendamse vishandelaar die ook in tweede hands auto's deed.
Wat mij nu opvalt op de recente foto's van de Brouwersgracht zijn die woonboten, die zeker geen aanwinst mogen worden genoemd. Vindt het wel wat weg hebben van een Manila squattersbuurt maar dan op het water. :shock:

Met groeten,

Cor

Patru

Bericht door Patru » 01 sep 2013 15:38

Hallo Cor,

Door het verkleinen van de foto t.b.v. de plaatsing gaat veel informatie verloren, maar op het hoekpand staat de geveltekst A.van Wees & Zn Vruchtenlimonades. Ik vroeg me al af hoe dat zat met die huisnummering, maar ik begreep uit andere teksten dat de nummers 147 en 149 inpandige adressen waren.

Groet, Paul G.

cenaprints

Bericht door cenaprints » 03 sep 2013 14:05

Goeieavond en Prettige Kerst aan allemaal.

Nee, ik ben nog niet gek, althans 't valt niet zo op, maar de KERST is begonnen (in de Philippijnen).
Vanaf 1 September begint officieel het Kerstseizoen, dus in alle warenhuizen en aanverwante negosies staan de kunst-
kerstbomen bij tientallen in het gelid om te worden verkocht. Met vrouwlief was ik vanmiddag in Cubao aan het winkelen
en staan de stapels met dozen met ballen, pieken, slingers, kerststallen, al dan niet met ezels en koeien (made in China)
te wachten op klanten. Ik heb ooit ergens gelezen dat de Philippijnen het langstlopende kerstseizoen ter wereld hebben.
En ze zijn er ook trots op. De meeste mensen zijn al druk aan het sparen want het kost handenvol geld. De buren geven elkaar cadeautjes, flessie wijn of een kerstbrood. Vier, vijf dagen voor de Kerst komen de vuilnisman, de postbode, security
guards, onderhoudsmannen van de subdivisie plus nog een paar ongesorteerde figuren je hun envelop overhandigen met een
"Happy Christmas". Niet dat het hun veel uitmaakt of je Christmas happy is of niet, maar je wordt wel geacht een duizend
Peso in de envelop te stoppen. Dat is zo de gewoonte hier dus doe je maar mee.
De Philippinos ontvangen vlak voor de Kerst hun dertiende maand, dat heet hier tredisesimo, wat je zou kunnen vergelijken met vacantiegeld. Dat gaat gegarandeert op, plus dat velen nog een bedrag van de bank lenen om toch maar een Happy Chrismas" te kunnen vieren. De echte Spaanse Fundador brandy kost hier rond de 200 Peso per driekwart literfles, dat is in Euro ongeveer 4.25.
Dat is niet te duur, dus de flessen zijn niet aan te slepen. Dan komen er nog de nodige tinnetjes met heilig water bij, dat is San Miguel oftewel de Philippijnse Heineken, dus de ochtend na de Kerst is het grootste deel van de bevolking tamelijk rosig.
En dan, tijdens de jaarwisseling wordt alles nog eens dunnetjes over gedaan.
Ik heb bijna 21 jaar in Italie gewoond, waar ze echt wel weten wat feestvieren is, heb zes jaar in Spanje gewoond, daar is
de rooie wijn en brandy uitgevonden, houden van lekker eten, maar zoals ze het hier doen......

Met groeten, and a Merry Christmas

Cor

cenaprints

Bericht door cenaprints » 06 sep 2013 13:31

Een paar dagen geleden was ik in East Wood, een trendy rn heel duur wijkje van Quezon City, de oorspronkelijke hoofdstad van de Philippijnen. De zon scheen zo lekker op de glazen gevel van dat gebouw, dus heb er maar een foto van gemaakt.
Sinds een paar weken staan de kranten vol met, en op de tv journaals wordt over niets anders gesproken dan het
"Pork Barrel Scam". Dat is een grote zwendel met overheidsgeld. De regering geeft aan politic, meestal senators en volksvertegenwoordigers grote bedragen aan geld die zij dan mogen en moeten besteden aan projecten die hun aan het hart liggen. Een zekere mevrouw Napoles, zo heet die dame, heeft een oplichtingstruuk uitgevonden waardoor honderden miljoenen
dollars (geen peso's) en misschien wel miljarden dollars, op de bankrekeningen van verschillende politici, en uiteraard ook die van mrs. Napoles zijn verdwenen. Madam zit nu in de bajes en de h.h. politici, die meededen met die oplichterszaak, knijpen hem als een dief omdat zij binnenkort mevrouw Napoles gezelschap gaan houden. Het is hier net zo corrupt als in, b.v. Nederland. Het verschil is echter dat je hier, zonder uitzondering, de bak indraaid. De vorige president, Gloria Magapagal-Arroyo zit al ruim een jaar vast, haar advocaten doen er alles aan om rechtzittingen te voorkomen, door b.v. hoge bloeddruk of een stijve nek als excuus te gebruiken, maar voorlopig zit tante Gloria in de lik.
Het verkeer in de Philippijnen is, op z'n zachtst gezegd, vrij chaotisch. Verkeersregels zijn er wel, maar niemand kent ze, en wanneer iemand iets weet van de verkeersregelementen gelden die voor ieder ander, maar niet voor hem of haar.
Toen we hadden besloten om naar de Philippijnen te verkassen hebben we de auto, die wij in Nederland hadden gekocht mee te nemen. Toen het verhuisbesluit viel woonden we in Spanje, de auto was iets meer dan 6 jaar oud, 75.000 op de klok en de Spaanse garage van de BMW waar ik het onderhoud liet doen gaf niet meer dan 5000 euro. Dus auto in container
en naar de Philippijnen. Ik was tussen '86 en 2006 heel vaak in de Philippijnen geweest. Altijd in taxi of in een auto met iemand anders achter het stuur, dus je let niet zo op hoe anderen rijden.
Maar wanneer je hier woond en zelf aan het verkeer moet gaan deel nemen is het iets anders. Ongeveer 10.5 jaar voor ik met de VUT ging heb ik als chauffeur van een bulktankauto m'n centjes verdiend. Internationaal transport. Ik durf dus te zeggen dat ik iets afweet van verkeer en autorijden.
Wanneer je hier acht het stuur kruipt, begin je om het verstand op nul te zetten. Je zegt tegen je zelf, "ik ben alleen op de weg en laat die anderen maar barsten", en dat functioneert best. Je moet ook een soort gedachtenlezer zijn, want je moet weten wat die klootzak die naast je rijdt de volgende 30 seconden gaat doen, terwijl je ook moet weten wat die imbiciel die voor je rijdt gaat uitvinden. Heb je die gave ontwikkeld dan zit je gebeiteld.
Richtingwijzers zitten op alle voertuigen, alleen ze worden niet gebruikt omdat: de Philippijnse autobestuurder/ster er van uitgaat dat het regelmatig gebruik van de richtingaanwijzer de lampjes doen slijten. Dat is ook zo, dus...geen richtaanwijzer.

Rijscholen bestaan wel, maar je kan/kon ook rijbewijzen kopen. De laatste tijd is het kopen een tikkie moeilijker geworden, dus ga an sommigen naar een rijschool, maar de meesten proberen het zelf te leren, en de resultaten zijn er ook naar.

Lesauto: Rijdt met een snelheid van 4 a 5 km op een vijfbaansweg in de middenbaan. Probeer er zo snel mogelijk langs te komen want ongeluksje liggen in een klein hoekje. De lesauto kan je herkennen aan, naast zeer lage snelheid, een bord aan
de achterbumper bevestigd met daarop "Caution. Learner Driver".

Volgende keer gaan we verder.

Cor
Bijlagen
East Wood  21002-001.jpg
East Wood 21002-001.jpg (124.62 KiB) 1141 keer bekeken

v+d

Bericht door v+d » 15 nov 2013 09:47

Cor,

Hoe gaat het eigenlijk bij jou daar?
Ik weet niet waar je precies je hut hebt staan, maar we zijn wel nieuwsgierig of je het er goed afgebracht hebt.
Als ik op de TV die verwoesting zie, dan is er ongetwijfeld ook aan de randen van het getroffen gebied meer ellende dan wij hier horen.

Plaats reactie