Wonen op de Philippijnen.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

v+d schreef:Hoe gaat het eigenlijk bij jou daar?
Hoe hij het eraf heeft gebracht, had Cor, een beetje verborgen, HIER al gemeld.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door v+d »

Excuses Theo, ik kijk zelden bij de marineschepen om de een of andere reden.
Cor heeft het er goed afgebracht, fijn om te horen en het ziet ernaar uit dat hulp op gang komt.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Goeie Morgen Allemaal,
Ik bedank iedereen uit de grond van m'n hart voor de belangstelling.
Ik woon in Antipolo, dat is een stadje net buiten de grens van Metro Manila, de hoofdstad van en in de provincie Rizal.
Hemelsbreed ongeveer 60 a 70 km ten zuiden van ons was de schade van de typhoon Yolanda al goed te merken en te zien.
Er zijn bij ons wel een paar flinke windrukken geweest die hoge bamboescheuten van 35 meter hoog hebben af gebroken als
lucifertjes maar dat was ongeveer alles. Wel zaten we zonder electriciteit van Vrijdagavond tot Zaterdag morgen en zonder
internet tot Zondagmiddag.
Zondags'morgens konden we via de tv pas eindelijk de enorme schade zien die was aangericht. Pak een kaart van de Philippijnen en leg daar een strook overheen van ongeveer 300 km breed, lopend van Surigao via de Visayas eilanden over
Palawan en Mindoro en het zuidelijke puntje van Luzon. Dat geeft ongeveer de baan die Yolanda heeft gevolgd, in totaal
43 provincies. In die provincies is min of meer alles van zwaar beschadigd tot totaal vernield. Wat het eerste in het nieuws kwam was Tacloban City en Cebu City. Cebu is er, in vergelijking met andere steden, vrij goed afgekomen, maar Tacloban is in z'n geheel van de kaart weggevaagd. Nogmaals, Tacloban kwam in het nieuws omdat het de eerst breikbare grote stad was.
Naar later bleek, is ongeveer heel Leyte zo getroffen. Steden zoals Samar, Palo, Ormoc, om er maar een paar tenoemen
geven allemaal het zelfde beeld. Dit is dus in weinig woorden het beeld van de schade die is aangericht. Ik ben nu een van de velen die meehelpen met het klaarmaken van voedselpakketten, dat is het minste wat je kan doen. Op de tv werden
oproepen gedaan om te assisteren, dus voila. Grote supermarkets en het buitenland, met name de USA, Engeland, Spanje en Japan geven grote hoeveelheden voedsel, dat komt aan of in Cebu of Manila, dan wordt het naar verzamelplaatsen gebracht waar de pakketten worden samengesteld, vooral blikgoed en rijst. Ieder pakket is goed voor een gezin van 5 personen voor 6 dagen. Dan wordt het verdergebracht met militaire vliegtuigen type C130 naar een nog bruikbaar vliegveld in het getroffen gebied voor verdere distributie.
Ik heb een hoop, en met mij velen, dat wat nu gedoneert wordt voor de slachtoffers ook werkelijk bij hen terecht komt,
want een ding is zeker: Regimenten bestaande uit zg. coordinatoren, U.N., Rode Kruis en andere organisaties zitten al
met kwijlende mond te kijken naar al dat geld dat nu binnen komt.

Met Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zitten al met kwijlende mond te kijken naar al dat geld dat nu binnen komt.
Blij te horen dat je het er goed hebt afgestroopt Cor en " all the best" ....wat kan ik verder zeggen.......d'r zijn ook een paar Canadese belasting-centen onderweg..dus "hooi maken als de zon schijnt" zogezeid..............maaaaar Haiti en de VELE verduisterde miljoenen ligt nog vers in het geheugen!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Cor, uiteraard heb ik alles gevolgd van hetgeen je over de ramp schreef en leef met je mee, je er zit er wel heel dichtbij.
Vandaag wordt er hier een nationale actie op TV georganiseerd met vele bekende Nederlanders, waarvan ik de meeste niet ken.
Dit natuurlijk afgewisseld door reclamespotjes... :(
Ach, iets bijdragen is het enige wat we vanuit Nederland kunnen doen en maar hopen dat het op de juiste plek terecht komt.
De bekende Nederlanders worden weer iets bekender en maar hopen dat de opbrengst van de reclamespotjes ook naar het goede doel gaan. :)
Maar heel veel sterkte toegewenst met het klaarmaken van de voedselpakketten.
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door j.haver »

DSC03357b.jpg
DSC03357b.jpg (278.27 KiB) 7207 keer bekeken
Het ultieme vervoer
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door j.haver »

DSC03372b.jpg
DSC03372b.jpg (262.93 KiB) 7204 keer bekeken
DSC03371b.jpg
DSC03371b.jpg (217.25 KiB) 7204 keer bekeken
Zicht vanuit een pand in Makati
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Na bijna een jaar niets meer aan m'n topic "wonen op de Philippijnen gaan we nu weer verder. Eerst een tijdje ziekenhuis (niet plezierig maar wel mooie en lieve verpleegsters, een mening die mijn vrouw niet deelde! Zij was de patient niet maar ik wel. Dan het huis aan de binenkant schilderen. Alles bijeen niet veel tijd (wanneer je met pensioen bent lijkt het wel of de tijd sneller gaat en je meer hebt te doen dan bij een baas) en dan natuurlijk het verkeersprobleem. Wij wonen in Antipolo City, buiten de grote agglomeratie Metro Manila maar nog net binnen de wat hier de National Capital Region heet. Manila, of Maynila in Tagalog, de nationale taal van de Philippijnen is het agglomeratiedeel rondom de haven, inclusief Intramuros, de originele Spaanse vestiging, eigenlijk een ommuurde stad, dus eigenlijk de geboorteplaats van Manila. Binnen de muren van Itramuros zijn ook de kantoren van de Immigration gevestigd, waar alle buitenlanders die in de Philippijnen wonen staan geregistreerd.
Ieder jaar, van 2 Januarie tot 31 Maart moeten de buitenlanders of Alliens zoals wij hier worden genoemd, zich melden bij het kantoor van de Immigration (of een satelietbureau in een grote stad wanneer je buiten Metro Manila woont) om hun verblijfsvergunning te laten verlengen. Ik heb een definitieve verblijfsvergunning maar moet mij toch ieder jaar melden. Naar het kantoor van de Immigration gaan is geen probleem, want binnen 10 minuten heb je de formailteiten afgehandeld. Het grote probleem is de reis er naar toe. De afstand van de subdivisie waar ik woon naar Intramuros zijn 35 kilometers. In de aauto zou het dus, bij een normale spitsuur verkeersdrukte zou het hooguit 45 minuten duren. Hier duurt het, wanneer alles goed gaat soms drie uur, maar het kunnen ook vijf uur worden. Hangt af van het verkeer. Het wegennet is aangelegd door de Amerikanen toen zij hier de baas waren, van einde 1800 tot rond 1947. Dat zijn dus straten en wegen die toen ruimschoots vo0ldoende waren om het verkeer te kunnen verwerken. Wanneer ik het goed heb woonden in de philippijnen in 1945 rond de dertig miljoen mensen. Nu meer dan honderd miljoen. Bijna iedereen heeft een auto, veel gezinnen hebben twee of meer auto's. Vorig jaar was de verkoop van nieuwe automobielen 35 % hoger dan in 2013. Dit jaar zal de verkoop nog veel meer gegroeid zijn. De dealers kunnen de nieuwe wagens bijna niet aanslepen. De EDSA, dat is de hoofd ringweg in Metro Manila, is aangelegd tussen 1955 en 1975. Deze weg heeft minimaal 8 a 9 rijbanen in beide richtingen. Boven de middenberm is een spoorbaan voor stadstreinen, zeg maar een soort bovengrondse metro. De EDSA had na voltooing een capaciteit van 35.000 voertuigen per 24 uur. Nu rijden er gemiddeld 200.000 auto's en bussen over per 12 uur.

Morgen gaan we verder.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

Hier gaan we weer verder met de echt beroemde verkeersproblematiek a la Filippino.
Het ontbreken van infra structuur die de hedendaagse verkeersstromen kan verwerken is het dus heel normaal dat een reisje van 35 kilometer u r e n duurt. Tel daarbij dat je op alle belangrijke verkeersaders rekening moet houden met de stads- en interlokale bussen. In de Philippijnen is het openbare vervoer heel slecht geregeld en in handen van zg. consessie houders die het personenvervoer uitvoeren. De laatste tijd is het materiaal dat wordt gebruikt behoorlijk vernieuwd maar de mentaliteit van de bus bestuurders is misdadig. Er gaat geen dag voorbij of er komen meerdere ongevallen met bussen voor waarbij doden te betreuren zijn. De chauffeurs worden betaald per passagier. Meer passagiers betekend meer loon. De bussen vliegen laag over de weg, halen elkaar in om maar als eerste bij de volgende stop aan te komen, zien er niet tegenop om bij de busstops dubbel te staan, maken vaak werktijden van 24 tot 48 uur aan een stuk. Om wakker te blijven gebruiken veel chauffeurs shabu, dat is een soort lokaal geproduceerde LSD. Wanneer dus zo'n kamikaze artist na een xx aantal uren en onder de invloed van shabu versnaperingen de wereld voor een doedelzak aanziet en de weg als racebaan gebruikt kan het voorkomen, zoals vorige week in Quezon City, dat hij onderweg in een bocht betonnen palen tegenkomt die niet opzij gaan met als resultaat 5 doden. Dat is zo maar een voorbeeld, maar het komt dagelijks voor. De beroemde Jeepny is een ander voorbeeld. Veel chauffeurs, die ook vaak de eigenaar zijn van de Jeepny, behoren tot een catergorie weggebruikers die er van overtuigt zijn dat God de weg voor hen heeft aangelegd en dat de andere weggebruikers tot een lagere kaste behoren. Ook daar geld weer, hoe meer passagiers hoe meer inkomsten.
Tel daarbij op dat sommigen tot de "no read no write" klasse behoren en voila de basis ingredienten voor de Manila verkeers-
chaos.

Toch zou ik niet meer terug willen naar Europa. Italie misschien, komt vermoedelijk ook omdat ik de zuid-europese mentaliteit begrijp en appricieer.
Ondanks m'n echt niet hoog pensioen kunnen wij hier goed leven en ik ben er van overtuigt dat, in tegenstelling tot europa, ons levenspatroon beter en hoger ligt dan in welk europees land dan ook. Over mijn Nederlandse pensioenen wordt in Nederland al belasting ingehouden terwijl mijn Italiaans pensioen hier wordt belast. Sinds ik ouderdoms pensioen ontvang ben ik over de NL pensioenen ruim 160 euro er op achteruit gegaan, dit door allerlei gimmicks die de SVB en belastingdienst op pensionados in het buitenland toepast.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Wonen op de Philippijnen.

Bericht door cenaprints »

hier een kijkje naar mijn huis.
hier een kijkje naar mijn huis.
pc camera-15.jpg (193.52 KiB) 6832 keer bekeken


Plaats reactie