Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Hanseaat »

Het is elders op dit forum al eens voorbij gekomen, maar in 2010 is er in het VPRO geschiedenisprogramma "Andere Tijden" een tweetal afleveringen gewijd aan de Nederlandse koopvaardij in de tweede WO. Aan presentator Hans Goedkoop en de redactie van Andere Tijden heeft het in ieder geval niet gelegen dat de rol van onze koopvaardij zo onderbelicht/onbekend is. De getallen die genoemd worden zeggen genoeg: meer dan 2000 slachtoffers en meer dan 400 schepen verloren gegaan. Goedkoop komt trouwens uit de familie van de rederij Goedkoop. Hadden ze ook geen werf en was de scheepsmotorenfabriek De Industrie ook geen Goedkoop onderneming? Ik geef hierbij nog maar even de links naar de twee desbetreffende afleveringen. Zoals Goedkoop ook opmerkt in zijn inleiding: de haren rijzen je soms ten berge als de betrokkenen hun verhaal doen. Persoonlijke herinneringen zeggen vaak meer dan statistieken.

https://www.anderetijden.nl/aflevering/ ... OII-Deel-1

https://www.anderetijden.nl/aflevering/ ... OII-Deel-2
(voorheen deventer05)

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Bedankt voor de links. Kennelijk heb ik die uitzendingen gemist 7 jaar geleden.

Suggestie voor Theo. Stuur de "Koopvaardij herdenkingsbrief" ook naar Prinses Margriet. Zij is zo te horen (nog) zeer betrokken bij "haar" Koopvaardij. En als er iemand is die weet aan welke touwtjes je moet trekken, is zij (en Pieter) het wel.

Adri
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Suggestie voor Theo. Stuur de "Koopvaardij herdenkingsbrief" ook naar Prinses Margriet.
Nee, dat zou niet juist zijn om dat nu nog te doen. Misschien voelt iemand anders zich geroepen?
Ik heb nog steeds niets gehoord, wat niet echt een verrassing is. Het zij zo. Ik laat het verder rusten.
-------------------------------
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Zie PM.
En niet netjes dat er geeneens een bericht van ontvangst is gestuurd.

Adri
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Ik heb je mail ontvangen, maar zo bedoelde ik het niet. De brief die ik opstelde, gaat niet naar H.K.H. Margriet, dat zou niet juist zijn. Het gaat over de dodenherdenking op de Dam en die wordt geregeld en geregisseerd door het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dus voor op- of aanmerkingen en verzoeken dienen we ons tot dat Comité te wenden. Dat er nog geen antwoord is, kan komen doordat de molens nu eenmaal zeer langzaam malen, maar het kan ook simpelweg ongeïnteresseerdheid zijn, hoewel ik me dat nauwelijks kan voorstellen .
Als iemand anders zich over dezelfde zaak tot H.K.H. prinses Margriet wil wenden, staat hem of haar dat uiteraard helemaal vrij, maar als ik dat nu, bijna twee maanden na dato, alsnog doe, helpt dat de zaak vast niet. Dat komt over als kritiek op het comité en dat lijkt me niet bevorderlijk.

Hoe het ook zij: ik heb gedaan wat ik voelde dat ik moest doen en daarmee is voor mij de kous af. Op 5 mei schreef ik over ditzelfde onderwerp...
Ik zie wel wat ervan komt. Als je niks verwacht, word je ook niet teleurgesteld
.Dat geldt nog steeds.
-------------------------------
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Aha duidelijk Theo, dat had ik verkeerd begrepen. Maar ik ben wel zo vrij om op eigen titel mijn ongenoegen kenbaar te maken bij HKH.

V.w.b. de reactie van het Comité. Ik vermoed dat zij na 5 mei opgelucht ademhalen na alle organisatorische zaken. Bij zo'n gevoelige kwestie kan je het nooit goed doen voor alle partijen. Dus mijn inschatting is dat ze alle post-5 mei ontvangen post, mails, twits en tweets lekker in de Inbox laten zitten en in de loop van het jaar de deksel er af gaan halen.

Adri
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Meestertje »

Altijd leuk met kinderen en/of kleinkinderen :-D
https://www.nmm.nl/
Ook zonder krijgshaftige snor te bezoeken :wink:
Bijlagen
IMG-20170814-WA0003.jpg
IMG-20170814-WA0003.jpg (126.29 KiB) 6287 keer bekeken
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door rspeur »

Zouden ze daar morgen ook nog stilstaan bij het minder speelse gegeven dat op 15 augustus 1945 de jap zich overgaf?
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Meestertje »

Cimetière Américain, Saint-James,

Ik denk het niet Rene maar dat stukje bewustzijn krijgen mijn kinderen zeker wel mee hoor.
Ik wil juist mensen motiveren om naar het Nationaal Militair Museum te gaan, om met de aanwezige vrijwilligers te praten.
Een stukje vermaeck ende jolijt combineren met serieuze zaken.... gewoon een uit-tipje....
Niets meer of minder.
Mvg Meestertje.
Bijlagen
11807645_870272743050515_6483782940078807351_o.jpg
11807645_870272743050515_6483782940078807351_o.jpg (160.29 KiB) 6153 keer bekeken
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door rspeur »

Ik was vorig jaar in Thailand, daar ben ik ook even het ereveld Chungkai opgelopen om eer te bewijzen aan mijn oom Dirk die ik nooit heb gekend.
Ik heb pas geleden zijn brieven aan Nederland uitgetikt, dus niet alleen morgen sta ik stil bij het gebeuren in Indië.
René

Overigens: ik heb net twee foto's verkleind voor Kombuispraat, maar het systeem geeft bij herhaling aan dat alleen de oorspronkelijke grootte wordt herkend. Het zij zo-
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie