Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Of zoals in Westerbork staat (en meteen de Engelse vertaling) Ook al eens door Jinny geplaatst....
Bijlagen
Treblinka  NL.jpg
Treblinka NL.jpg (211.28 KiB) 6187 keer bekeken
Treblinka  E.jpg
Treblinka E.jpg (215.94 KiB) 6187 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

:cry: :cry: :cry:
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Of zoals in Westerbork staat
Ai ai ai.... :( ........ik denk zomaar dat dit korte en eenvoudige gezegde bij vele jongeren niet aanslaat voor het grote drama wat het in feite betekend!!Buitengewoon triest! :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door K.Brouwer »

Niet zo somber Harry! Heb vandaag (gisteren dus...) naar de dodenherdenking op T.V. gekeken waarbij men later veel jongeren aan
het woord liet. Wat ik ze hoorde zeggen viel mij beslist niet tegen! Er werden veel zinnige dingen gezegd. Stond er eerlijk gezegt
met open mond naar te luisteren. Denk dat ze meer snappen dan wij denken.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Denk dat ze meer snappen dan wij denken.
Ik ben natuurlijk niet meer " bij de les" betreffende dat ( en andere!!) soort zaken in Nederland/Europa en ben bijzonder blij om dit beriggie van je te horen KB.
Misschien wordt ik wat somber door de gedragingen/ontwikkelingen van mijn huidige " Zuider buren" :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

"Kinderen met een ster" ik begrijp dus dat dit boekje gebruikt word op de basis scholen als voorlees boek. Het is de moeite waard om te lezen, ook voor ouderen (youtube)

Afbeelding

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door v+d »

Waarom verwachten wij van jongeren(wie zijn dat eigenlijk?) Dat zij expliciet de tweede wereldoorlog herdenken? Goed ik kom nog uit zo'n slecht jaar 1942 en denk nog wel eens aan die wereldbrand die de volwassenen toen ontketenden. Blijft een feit dat er nog maar zeer zeer weinig van de strijders over zijn en dat de jongeren van nu, dagelijks, de nog immer woedende oorlogen zien op hun televisiescherm i-pad of aai-telefoon. Op vele plaatsen in de wereld is het nog een ontiegelijke bende, ze raken er een beetje aan gewend.
Overigens zijn er in onze Achterhoek en ook elders vele herdenkingen waaraan de jeugd van harte aan mee doet.
Maar verwachten dat ze de pijn en schade kunnen begrijpen die destijds ontstaan is gaat een stapje te ver voor velen.
Ik ben volwassen geworden in een anti Duitse samenleving, gelukkig heb ik mij daar nooit iets van aan getrokken en ben zelfs oprecht blij dat er bij mijn kinderen en kleinkinderen van dergelijke sentimenten geen sprake meer is.
Laten wij de vrijheid vieren op 5 mei en ons er voor inspannen dat iedereen in vrijheid kan leven!
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Had eigenlijk verwacht dat er hier enig commentaar zou worden geleverd op de ceremonie op de Dam van 4 mei, dit ook naar aanleiding van de brief die Theo aan het organiserend comité heeft geschreven.
Ik heb net de ceremonie nog een keer afgekeken en ik kan kort zijn, het commentaar dat ik een jaar geleden schreef is nog onverkort van kracht:
Breeze schreef: 08 mei 2017 16:42 Hoewel ik heb gereageerd op Theo's brief naar aanleiding van de Dodenherdenking op de Dam, moet ik bekennen dat wij al een aantal jaren naar diezelfde herdenking kijken op de Waalsdorpervlakte. Heel indrukwekkend en ingetogen, maar met minder pracht en praal dan op de Dam.
Met uitzending gemist toch maar even de Damplechtigheid herkeken. En dat viel beslist niet mee, waarbij ik doel op het aandeel van de Koopvaardij in het geheel. De aankondiging van de 6e krans was als volgt:
De volgende krans wordt gelegd voor militairen en koopvaardijpersoneel, omgekomen in dienst van het Koningkrijk der Nederlanden tijdens de 2e wereldoorlog of daarna in oorlogssituaties.
Waarom eerst militairen worden genoemd? Die waren namelijk al eerder aan bod geweest. Maar wat toen volgde tart elke beschrijving. Twee oudstrijders, één uit uit Korea en één uit Libanon, legden de 6e krans en het Koopvaardijpersoneel was volledig verdwenen. Net zoals die 2000 in de golven van een wereldoorlog.
Ik begrijp nu volkomen de verontwaardiging van Theo.
Adri
Er was een klein verschil, het was nu de 7e krans i.p.v. de 6e krans. Met andere woorden, Theo heeft de brief voor de kat z'n viool geschreven.

In de krant van 4 mei kwam ik nog een artikel tegen over de geschiedenis van wie we herdenken. De diverse herdenkingscomités veranderden voortdurend hun richtlijnen. Dit zijn de eerste paar jaar:

Afbeelding

Dus heel duidelijk worden de zeelieden met name genoemd. Maar wat is er toch gebeurd met die zeelieden, want daarna (vanaf 1962 tot heden) wordt er alleen maar gesproken over "burger zowel als militair".

Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Ik had nog wat oude foldertjes gevonden...weet niet of ik of iemand anders ze al eens geplaatst heeft, maar onder het motto van 'beter 2 x dan 0 x'....
Bijlagen
WW2-poster - loose lips.jpg
WW2-poster - loose lips.jpg (68.81 KiB) 6076 keer bekeken
WW2-poster - No enemy sub will dare 1942.jpg
WW2-poster - No enemy sub will dare 1942.jpg (50 KiB) 6076 keer bekeken
WW2-poster - Smoking stacks attract1941.jpg
WW2-poster - Smoking stacks attract1941.jpg (69.38 KiB) 6076 keer bekeken
WW2-poster - VisibilityZeroUnless1941-43.jpg
WW2-poster - VisibilityZeroUnless1941-43.jpg (52.48 KiB) 6076 keer bekeken
RNMS mine-spotter 1.jpg
RNMS mine-spotter 1.jpg (201.76 KiB) 6076 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

George Eugene MOLNAR


Molnar.JPG
Molnar.JPG (97.56 KiB) 5878 keer bekeken

>>> https://www.marechausseecontact.nl/?sho ... 3&msg=8344
Grtn @Allen


Plaats reactie