Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Even vooral voor Geep

M'n kleindochter van 10 zag in de boekenkast een exemplaar liggen van het dagboek van Anne Frank, en vroeg of ze dat mocht lezen "...dat wil ik al zóó lang !"
We staan dat maar toe, dus die zit te lezen... Op de vraag of ze nog ergens naar toe wilde nu ze bij opa&oma logeerde, vroeg ze of Westerbork hier ver vandaan was... Toen ik zei dat dat niet zo ver was, wilde ze perse daarheen "...want ik wil alles weten van de Joden in de oorlog"
Dus Geep: da's niet opgedrongen, het komt uit haar zelf. De jeugd pakt het nog steeds op !

Uiteraard zijn we daar (gisteren) even naar toe geweest, en hieronder wat plaatjes van haar bezoek....
Bijlagen
IMG_2721.JPG
IMG_2721.JPG (130.3 KiB) 6876 keer bekeken
IMG_2723.JPG
IMG_2723.JPG (186.74 KiB) 6876 keer bekeken
IMG_2729.JPG
IMG_2729.JPG (187.16 KiB) 6876 keer bekeken
IMG_2735.JPG
IMG_2735.JPG (148.43 KiB) 6876 keer bekeken
IMG_2736.JPG
IMG_2736.JPG (111.95 KiB) 6876 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door rspeur »

Vorige week was ik in het spoorwegmuseum, ook daar wordt stilgestaan bij de oorlog.
René
Spoorwegmuseum 15.8.18 (51).JPG
Spoorwegmuseum 15.8.18 (51).JPG (156.71 KiB) 6870 keer bekeken
Spoorwegmuseum 15.8.18 (52).JPG
Spoorwegmuseum 15.8.18 (52).JPG (217.47 KiB) 6870 keer bekeken
Spoorwegmuseum 15.8.18 (53).JPG
Spoorwegmuseum 15.8.18 (53).JPG (149.53 KiB) 6870 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Fluks »

Het eerste wat ik me als kind herinner was,dat we op de terugweg van oost Duitsland naar Nederland,in zo‘n wagonnetje geduwd werden en de schuifdeur gesloten werd.Ik stond als kleutertje tussen de mensen gepropt.Als ik het benauwd krijg hoor altijd nog mijn moeder roepen:‘‘Pas op,pas op hier staat een kind’’.Groet,Arie.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Op " Halifax en omstreken" plaatste Jos een fraaie foto van terugkerende Canadese soldaten in de Haven van Halifax in 1919.....da's bekant 100 jaar geleden. Ik heb daar "om even aan de pet te tikken" verwezen naar wat Canadese websites voor verdere informatie, op een van die sites zag ik net deze " statistieken" en ik vraag me dan af hoe lang het nog zal duren vooooor "we" daar iets van zullen leren!

Canada in WW1.

First World War Statistics
Start: 4 August, 1914
End: 11 November, 1918
Canada’s Population: 8-million
Canadians who served (men and women): 630,000
Who went overseas: 425,000
Canadians killed: 60,661
Canadians wounded: 172,000
Major battles (Canadian involvement):
2nd Ypres (1915)
St. Eloi (1916)
Mont Sorrel (1916)
Somme (1916)
Vimy Ridge (1917)
Hill 70 (1917)
Passchendaele (1917)
Amiens (1918)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

in het spoorwegmuseum, ook daar wordt stilgestaan bij de oorlog.
Uit Amsterdam zijn de deportatietreinen vanaf het Centraal- en het Muiderpoortstation naar Westerbork vrij bekend.
Er is vaak wat minder aandacht voor de treinen die reden vanaf de Rietlanden in de Havens Oost; dat was permanent Sperrgebiet, met de gevangenis van de SS in het Lloydhotel en bedrijven in de loodsen. Vrij makkelijk af te schermen, dus weinig toeschouwers.
De treinen reden van de Panamakade en de Borneokade; op deze luchtfoto uit de jaren '30 rechtsmidden.

Amsterdam Havens Oost voor WO2.jpg
Amsterdam Havens Oost voor WO2.jpg (188.12 KiB) 6645 keer bekeken
De mensen moesten lopen van de Hollandsche Schouwburg via de Plantage Middenlaan, langs de Oranje Nassaukazerne in de Sarphatistraat en zo verder. Hulpbehoevende werden met auto's gebracht.
De treinen bestonden aanvankelijk uit gewone personenrijtuigen, zoals te zien op de foto van het terrein aan de Panamakade bij Loods III.

Rietlanden loods III zomer 1943a.jpg
Rietlanden loods III zomer 1943a.jpg (80.15 KiB) 6645 keer bekeken
Rietlanden loods III zomer 1943b.jpg
Rietlanden loods III zomer 1943b.jpg (74.47 KiB) 6645 keer bekeken
Een goed verhaal over die donkere periode door de spoorman Wim Sels staat achter deze link.
http://home.hccnet.nl/wim.sels/spoorman4.htm
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Inderdaad een "goed verhaal". Die Wim Sels haalt ook een gevoelig punt aan. In hoeverre was "men" op de hoogte van de verschrikkingen van de vernietigingskampen en dus het lot van de op transport gestelde Joden? En in hoeverre moet je daarom het spoorwegpersoneel aanrekenen dat ze de treinen naar en vanaf Westerbork hebben laten rijden?
Zoals met veel zaken in de oorlog is het niet een scherp ja of nee. Anne Frank wist b.v. van de concentratiekampen, maar ik kan me goed voorstellen dat als iemand jou vertelt dat de Joden allemaal na aankomst worden vergast, je dat niet gelijk voetstoots aanneemt en hem/haar misschien wel voor gek verklaart.

En ik kan het niet laten om een technisch foutje op te merken. Dit schrijft Wim Sels:
Om die wielen hingen twee remblokken en -zo noodzakelijk- kon je als machinist de trein afremmen door die remblokken met luchtdruk tegen de wielband aan te laten klemmen.
Treinremmen (en ook vrachtwagenremmen) werken precies andersom. Luchtdruk er op: remmen los. Luchtdruk er af: remmen. Een fail-safe systeem.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Mysterieuze zaken en verdwijningen gebeuren hier.
Paul jouw opmerkingen over de WH remmen waren volkomen terecht. In mijn herinnering zat alleen de fail-safe eigenschap van pneumatische remmen. En die is er nog steeds, want luchtdruk weg van de treinleiding betekent remmen er op.

Adri
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

NEDERLANDSCHE OOST COMPAGNIE

De laatste paar dagen heb ik mij proberen te verdiepen in de NOC tijdens WW II, hieronder enkele knipsel advertenties.


NOC000.JPG
NOC000.JPG (211.24 KiB) 6125 keer bekeken
NOC001.JPG
NOC001.JPG (62.91 KiB) 6125 keer bekeken
NOC002.JPG
NOC002.JPG (44.37 KiB) 6125 keer bekeken
NOC003.JPG
NOC003.JPG (27.16 KiB) 6125 keer bekeken
NOC004.JPG
NOC004.JPG (28.84 KiB) 6125 keer bekeken
NOC005.JPG
NOC005.JPG (24.57 KiB) 6125 keer bekeken
NOC006.JPG
NOC006.JPG (39.14 KiB) 6125 keer bekeken
NOC007.JPG
NOC007.JPG (38.61 KiB) 6125 keer bekeken
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Breeze schreef: 27 aug 2018 21:58Mysterieuze zaken en verdwijningen gebeuren hier. Paul jouw opmerkingen over de WH remmen waren volkomen terecht.
Adri,
Ik vond mijn bijdrage wat te uitvoerig voor dit topic, daarom heb ik het zelf weer weggehaald.
Maar verder bedankt voor de terugkoppeling.
Groet, Paul G.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Hr. JdbVos. Goedendag…
Mijn excuus, ik ga even diep door het grind, wordt hier opnieuw gestort.
Nu pas vandaag lees ik het verslag van Uw bezoek aan Westerbork.
Ik denk gelijk aan mijn joods buurmeisje, op haar verjaardag, vanuit kamp Vucht, komt zij aan in kamp Westerbork…..
Precies die zelfde dag, vertrekken haar ouders naar het Oosten, daar waar de Joodse; wereld eindigt!
Ik kan nergens nagaan of zij elkaar hebben getroffen!
Uw kleindochter heeft de laatste fase, van de Joodse Nederlanders gezien, de vernedering van gelovige, ontstaan in de hersens, van mensen!
Mocht u ooit in Amsterdam zijn met uw kleindochter, met plezier, wil ik U allen een rondleiding aanbieden door het nog tastbare van de binnenstad.
Ook daar waar Anne Frank eerder woonde.
Ik heb voor uw kleindochter, een ernstig probleem, wat zijzelf op kan lossen, in haar eigen omgeving.
De Duitse bezetters hadden in Amsterdam een verbod in gesteld, alle plantsoenen, parken, en gebieden met bomen, struiken e.d. Streng verboden voor Joden.
De joodse schoolkinderen, hadden gelijk een groot probleem; is die straat of gracht, met al die bomen, nou een plantsoen of een park???
Probeer het maar eens in Amsterdam? Om zo naar school te moeten.
Stel die vraag eens aan uw kleindochter. Om op die manier naar school te gaan!
In mijn woonomgeving krijg ik van scholen wel eens een uitnodiging,
Hoe ik als schooljongen die tijd heeft beleeft. Stel ik DAN die zelfde vraag al een paar dagen eerder, hoe zij dat oplossen.
Het dilemma, afkomstig van volwassen leeghoofden, idioten, met macht ( )

In Augustus 1945, ging ik met een kindertransport mee naar Zwitserland.
Mijn pleegouders daar geloofde mijn geschiedenis niet, noch mijn verhalen.
20 jaar later heb ik de kans, wegens een verlofreis, hen allen weer te her-ontmoeten bezoeken. Ik kwam na lang zoeken, speuren toch op de juiste adressen uit.
Het eerste wat mij bejaarde pleegvader deed; was zijn excuus aanbieden, over het onbegrip.
Vrgr.Geep


Plaats reactie