Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Meestertje

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Meestertje » 21 mar 2014 23:10

In 1945 was mijn vader, als 7 jarige hier getuige van....
Zijn woonhuis in de Theresiastraat werd verwoest, door een missertje!
Mijn Opa was in '32 vanuit Duitsland hierheen gekomen/gevlucht , Oma in '33 vanuit Frankrijk.
Opa had inmiddels een behoorlijke juwelierszaak opgebouwd in de Hoogstraat.
Diep respect voor deze mensen!!!

http://www.haagsetijden.nl/entry/184/bo ... yy3bT95OSp
Bijlagen
theresiastraat (1).jpg
theresiastraat (1).jpg (34.87 KiB) 5135 keer bekeken

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 22 mar 2014 16:11

Zijn woonhuis in de Theresiastraat werd verwoest, door een missertje!
" 500 doden en 4500 huizen en gebouwen.....door een foutje van de piloten op 3 Maart 1945."

Schokkende gebeurtenissen en getallen en nog nooit eerder gehoord :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 22 mar 2014 16:56

Ik herinner me dat bombardement op het Bezuidenhout in Den Haag nog heel goed, vooral de brand daarna. De wind was noordwest en bij ons in Overschie dwarrelden de half verbrande papieren neer. Ik heb het op Google Earth even nagemeten: dat was hemelsbreed 17 kilometer. We woonden langs de autoweg naar Den Haag en een groot deel wat Rotterdam en omstreken aan aan brandweermateriaal had, ging die kant op. Het is een van die vergeten bombardementen.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Jos Linders

Bericht door Jos Linders » 22 mar 2014 18:15

Februari 1944 "vergissings" bombardement op Nijmegen, 800 doden en een stad in puin. Heb in mijn jeugd de puinhopen nog gezien. In de keldergewelven van de puinhopen waren in mijn staptijd allerlei barretjes. Mijn familie is er goed van af gekomen omdat zij buiten het centrum woonde. Mijn Oma had een cafe vlak achter het plat gegooide station

Groetjes, Jos Linders.

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 22 mar 2014 18:27

Zelf herinner ik me nog goed het bombardement dat midden in de Hongerwinter op 24 november 1944 plaats vond en dat was gericht op het SD gebouw aan de Heemraadssingel in Rotterdam, ongeveer 150 - 200 meter verwijderd vanwaar ik woonde. Het gebeurde ook nog overdag dus we stonden, nieuwsgierig als we waren, er na afloop zo bij.

Het moest een precisie bombardement worden, nou dat hebben we geweten. De aanval was een complete mislukking, mede door de veelal defecte vertragingsmechanismen van de bommen, die te vroegtijdige ontploffing voor de zeer laag vliegende bommenwerpers moesten voorkomen. Vanuit de zeer laag en zeer snel vliegende vliegtuigen werd ook nog eens als een wilde met de boordkanonnen rondgeschoten, over precisie gesproken. Het bedoelde gebouw werd slechts licht beschadigd. Wel vielen er 64 doden en mijn school aan de Robert Fruinstraat lag in puin, een feit dat mij en mijn medescholieren tot grote tevredenheid stemde..... Ach, weet je veel op die leeftijd. Het hele verhaal is hier te lezen, ga naar punt 12: Het bombardement op de SD.

Ferry

Geep

Bericht door Geep » 22 mar 2014 18:57

Hr, F van Eeuwen, uw verslag over de Heemraadsingel Rotterdam, is het een uittreksel van een boek of uit andere bronnen, voor mij is dit nieuw, ik ben wel op de hoogte wat Rotterdam heeft ervaren, in de loop der jaren wel wat gegevens en aanvulling. Maar zo (mooi) aangrijpend beschreven is mij niet bekend. Hoe luidt de titel van het boek en mogelijk ook de uitgever. Heb ik weer wat te doen ,,Zoeken''
vrgr Geep.

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 22 mar 2014 19:20

Ik heb geen uittreksel gebruikt! Wel een paar gegevens zoals die vermeld staan in de gelinkte web site (bronvermelding) waarin het bombardement uitvoerig beschreven wordt plus enige van mijn eigen ervaringen er aan toegevoegd.

Ferry

Geep

Bericht door Geep » 22 mar 2014 19:59

Hr F. van Eeuwen.
Oh. Voor mijn beurt. Ik kan wel nu doen alsof mijn neus bloed en stiekem een kopie maak, en verder niets! Heeft u bezwaar, dat ik de/uw gegevens, tijdelijk vastleg, ik doe er niets mee!
Voor mij nieuw wetenschap, uit de tijd die mij nog steeds beheerst. In dit geval voor mij persoonlijk is oud nieuws, nieuw nieuws!

Kort geleden een boek aangeschaft, Keizerrijk na de Frans/Duitsche oorlog 1871/1872 ; met een hoofdstuk/artikel en zeer oude foto's anno 1874, Waarin Duitsche ijzervreters al toekomstige veldslagen bespreken.
De aanzet tot WO I.
vrgr Geep

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 22 mar 2014 21:17

Het is allemaal vrij te kopiëren tenzij je ergens 'copyright' tegenkomt. Zelf heb ik over mijn belevenissen gedurende WWII en vooral over de hongerwinter wat op mijn web site staan. Dat kun je hier vinden en dan naar 'Winter 1944' gaan. Amsterdammers denken wel eens dat er daar veel gebeurd is gedurende de oorlog maar er is in Rotterdam nog wel iets meer voorgevallen op het gebied van oorlogsgeweld dacht ik. Niet dat ik daar nu bepaald trots op ben.......

Ferry

dita
Contacteer:

Bericht door dita » 23 mar 2014 10:07

Netjes gedaan Ferry.
De ogen gaan weer verder open, want wat weet ik van de gang van zaken in de grote steden.
Mooi zo.
Gr. Martin
Keep going
Martin

"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 23 mar 2014 10:33

Ferry schreef:...er is in Rotterdam nog wel iets meer voorgevallen op het gebied van oorlogsgeweld dacht ik. Niet dat ik daar nu bepaald trots op ben...
Nee, niet iets om trots op te zijn, maar wel een unieke ervaring. In het topic "Drank & Vrouwen" noemde ik Ton Harting die in Indië in hetzelfde kamp had gezeten als mijn oom Willem. Zijn weduwe zei in een mail die ze me stuurde...
    • "Hij keek terug op z'n kamp ervaringen als een heel belangrijke en zeer harde leerschool."
Dat trof me omdat ik zelf ook op die manier terugkijk op de oorogsjaren vanaf, zeg nu maar, 1943 en dan vooral de Hongerwinter 1944-'45.
Ergens heb ik dat hier al eens genoemd, maar ik kan me niet voorstellen dat kinderen die vandaag 9, 10 of 11 jaar oud zijn hetzelfde kunnen en kennen, dezelfde praktische en letterlijk "broodnodige" ervaringen hebben die ik toen had.

We - mijn moeder, mijn zuster en ik en ook mijn moeders zuster - overleefden in Rotterdam dankzij de inventiviteit en het doorzettingsvermogen van mijn moeder, maar mijn bijdrage aan die inspanning was van zeer groot belang. Ik besefte dat toen uiteraard niet. Voor mij was het alleen maar spel en avontuur. Aan de angstige nachten die we tijdens de verschillende bombardementen in het Oude Westen doorbrachten, heb ik geen trauma overgehouden en evenmin aan andere zaken die ik zag en meemaakte.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Hannes
Contacteer:

Bericht door Hannes » 23 mar 2014 11:43

Schokkende gebeurtenissen en getallen en nog nooit eerder gehoord.
Hallo Harry, @all,

Dan kan ik het boek "Luchtgevaar", geschreven door A. Korthals Altes adviseren, dat boek is vast nog ergens tweede hands te koop.
In dat boek staan de diverse bombardementen op Nederlands grondgebied beschreven, van de Duitsers en de Geallieerden.
Daarin wordt het hoe en waarom uitvoerig beschreven deels met berichten van ooggetuigen.
luchtgevaar---a_-korthals-altes[0].jpg
luchtgevaar---a_-korthals-altes[0].jpg (57.86 KiB) 4886 keer bekeken
Hieronder wat luchtfoto's van de aanval op Nijmegen, 22 februari 1944, tijdens en na het bombardement.
Nijmegen1.jpg
Nijmegen1.jpg (544.42 KiB) 4886 keer bekeken
Nijmegen2.jpg
Nijmegen2.jpg (904.42 KiB) 4885 keer bekeken
Nijmegen3.jpg
Nijmegen3.jpg (1011.33 KiB) 4885 keer bekeken
De aanval op Nijmegen baseerde op een tragische vergissing waarbij naar schatting ongeveer 800 mensen om het leven kwamen.
In iedergeval werden 601 doden geborgen, van hen konden 558 door de politie worden omschreven: 229 mannen, 201 vrouwen, 72 jongens, 56 meisjes.
De resten van 43 personen konden niet nader worden aangeduid.
Daarbij kwamen nog bijna 250 zwaar gewonden waarvan nog een aantal gestorven is en ongeveer 130 vermisten.
De bommenwerpers dachten dat ze boven de Duitse stad Kleef vlogen, doel was het spoorweg emplacement.
Het grote aantal slachtoffers kwam doordat de aanval zeer snel na het luchtalarm gebeurde zodat de mensen geen tijd hadden om in de kelders te vluchten.
Daarbij kwam ook nog dat men de windsnelheid verkeerd berekend had zodat een deel van de bommen te vroeg afgeworpen werdt en daardoor in een woongebied terecht kwam, wat op de bovenste foto goed te zien is.

Die zelfde dag werd Arnhem eveneens gebombardeerd, deze stad was met de Duitse stad Goch verwisseld.
In Arnhem vielen ongeveer 60 slachtoffers.
Boven Arnhem kwam een deel van de bommenwerpers er achter dat ze zich boven Nederland bevonden en hun bommen niet afwiepen.

Enschede kreeg die dag eveneens een beurt van de Amerikaanse Luchtmacht, hier dacht men boven de Duitse stad Münster te vliegen.
Daar vielen 40 doden en minder dan 150 gewonden.
Enschede had het "geluk" dat boven het doel te veel vliegtuigen vlogen waardoor een aantal bommenwerpers de lading niet kon lossen en de bommen weer mee naar huis namen.

Door drie "vergissingen" werden die dag meer dan 1000 onschuldige mensen gedood, gewond of vermist.

Groeten, Hans.

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 23 mar 2014 13:51

Door drie "vergissingen" werden die dag meer dan 1000 onschuldige mensen gedood, gewond of vermist.
Ja, ja , er werd wat afgeknoeid in die dagen. Navigatie in de lucht tijdens WWII was een lastig onderwerp, vooral als je zo gauw mogelijk van die bommenlast af wilde zijn. Nog zo'n dagje en je doet de watersnood van '53 nog eens dunnetjes over. En je kan dit niet eens als 'collateral damage' duiden zoals de doden aan de Heemraadssingel.

Ferry

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 mar 2014 15:55

er werd wat afgeknoeid in die dagen. Navigatie in de lucht
Objectief en zakelijk bezien zal je ongetwijfeld gelijk hebben Ferry.....maar ik stel voor dat "we" het die jonge jongens in die vliegtuigen maar vergeven. Velen van hun gaven geheel vrijwillig hun leven zodat "wij" vrolijk aan ons leven konden beginnen en bierdrinkend verder door ons leven konden gaan.
Ik meen in 1943 werd er vlak bij Olst (mijn geboortedorp) een Geallieerde bommenwerper met een grotendeels Aussie crew neer geschoten op de terugtocht van een raid naar Duitsland en die -letterlijk- jonge jongens liggen op het kerkhof in Olst begraven. Ik heb me wat meer verdiept in waar die jongens vandaan kwamen....uit een paar kleine dorruppies in Australie...en ze gingen geheel vrijwillig naar de andere kant van de wereld om vervolgens " voor de goede zaak dood geschoten te worden" en op een kerkhof ver van huis en haard te worden begraven door vreemden die nog niet eens de moeite namen om hun namen op de lokale herdenkingssteen in het dorp te graveren! :evil:

Zo af en toe kom ik nog in Olst en ga dan meestal wel eventjes op dat kerkhof kijken........ze liggen daar al zolang "als ik leef" keurig op een rij en ik "tik dan maar even aan m'n pet"...........WAT kun je anders doen???
TIG....jaaaaren geleden kwam mijn vader de ouders van een van die jongens tegen op het station in Olst, ze kwamen vanuit het verre Australie voor de eerste keer naar het graf van hun zoon kijken. ( moesten er waarschijnlijk flink voor sparen!). M'n vader vertelde ze dat ie een zoon had die op zee zat en af en toe wel eens in Australie kwam, hij kreeg hun adres met het dringende verzoek dat ik hun moest komen opzoeken " de volgende keer". Ik heb nog jaren dat adres in m'n zakboekie gehad.......maar het is er nooit van gekomen....ik heb er al jaren spijt van maar gedane zaken nemen geen keer.........en NU ben ik dat adres allang kwijt.

Die jonge jongens....als ze al terug kwamen van zo'n raid....werden dan ter plekke na hun landing gekonfronteerd met de geleden verliezen van hun maaten waar ze de vorige dag nog een borrel mee hadden gedronken.

" Never in the history of human conflict did so MANY owe so much to so very few!" zei die ouwe Winston.......( en ook hij had een paar flinke zeepers op z'n lijssie)

Het zij ze vergeven!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 23 mar 2014 16:18

Ik neem het ze niet kwalijk hoor, zo liepen nu eenmaal de hazen in die tijd. Veelal jonge jongens, daardoor nog onervaren, die met de kennis van nu met gebrekkige navigatiemiddelen op weg werden gestuurd en hun job naar beste vermogen probeerden te doen. Dikwijls gehinderd door slechte weersomstandigheden, slecht zicht daardoor en de eeuwige flak waarmee ze bestookt werden. Bepaald geen omstandigheden die de nauwkeurigheid van zo'n aanval bevorderden. Hell of a job........

Ferry

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 23 mar 2014 18:15

Die piloten werden uiteindelijk door hun bovenbazen op pad gestuurd en hadden het maar te doen. De Britse veldmaarschalk Arthur Travers Harris met de bijnaam 'Bomber Harry' ontwikkelde de nogal bekritiseerde tactiek van tapijtbombardementen op Duitse steden gedurende WWII.

Bekend zijn de bombardementen op het eind van de oorlog op Keulen, Hamburg en vooral Dresden waar in één aanval 40.000 doden vielen, ouderen, vrouwen en kinderen want de mannen zaten aan het front.

Het idee was om door het op deze wijze van bombarderen van weerloze burgerdoelen Duitsland zo tot overgave te dwingen maar dat plan is niet gelukt. Deze bombardementen worden nu door velen als een zinloze massaslachting en als een oorlogsmisdaad gezien. Dat dit in militaire kringen ook zo werd gezien blijkt uit het feit dat de bemanningen onderscheidingen die anderen wel kreeg werden onthouden, dit tot grote frustratie van Harry-boy.

Ferry

Plaats reactie