Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jos Komen » 11 feb 2017 13:04

Schilderij van Jan Goedhart (R.I.P) van de Noreg.
blz 113.jpg
blz 113.jpg (147.11 KiB) 711 keer bekeken
Het was dus geen tanker, Jan. :wink:

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=272
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

jdbvos

Bericht door jdbvos » 11 feb 2017 16:00

Oh, is die foto een tanker :lol: :lol:
Niet eens gezien....vond maar 1 foto van een Noreg, zodoende.... :-D
Op dat schilderijtje lijkt die Noreg eenzelfde soort schip als die andere 2...
Greetz!
Jan DB Vos

gerard tenerife

Bericht door gerard tenerife » 11 feb 2017 16:08

Zweeds Witte brood Feb. 1945, het kan mij niet schelen wie het bakte, Ik heb het gegeten en het was heerlijk, het beste wat ik ooit gehad had, of we er ook wat op hadden weet ik niet meer, ik was ook nog geen 5 jaar oud, maar het zal wel niet. Na de luchtlanding in Arnhem was het in Amersfoort geen vetpot, gedroogde groenten en fruit via de ondergrondse en dan was er nog altijd de Gaarkeuken.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Patru

Bericht door Patru » 11 feb 2017 17:33

Pamflet met dankgedicht naar aanleiding van de Zweedse hulp.
Pamflet 1945b.jpg
Pamflet 1945b.jpg (357.67 KiB) 651 keer bekeken
Groet, Paul G.

Allen

Bericht door Allen » 19 feb 2017 20:47

RET materieel na WW2.
RET.JPG
RET.JPG (158.52 KiB) 513 keer bekeken
Grtn, Allen
Panta rhei ouden menei (Heraclitus)
Panta chorei kai ouden menei

Patru

Bericht door Patru » 21 feb 2017 16:55

Door het wegvoeren van de tramwagens naar Duitsland ontstond een tekort aan materieel tot ver ná de oorlog.
Dat leidde tot tramtrossen; meerijden op de treeplank. Daar kwamen veel ongelukken uit voort, met daarna de nodige waarschuwingen.
Affiche GVB 1946.jpg
Affiche GVB 1946.jpg (93.56 KiB) 454 keer bekeken
Waarschuwing GVB 1946.jpg
Waarschuwing GVB 1946.jpg (64.39 KiB) 454 keer bekeken
Groet, Paul G.

leo-shof

Bericht door leo-shof » 22 feb 2017 17:42

Ik kreeg vandaag wat in mijn handen wat ik nog netgezien had binnen de familie
maar wat wel bekend zal zijn voor de oudere onder jullie
Image8-.jpg
Image8-.jpg (123.65 KiB) 388 keer bekeken
Image8-..jpg
Image8-..jpg (135.73 KiB) 388 keer bekeken
Het was van mijn Opa , maar ik vraag mijn eigen wel af : bij de bovenste staat er geschreven
dat er was betaald bij een ? bank maar er staat ook iets van f100 dat was toch wel een enorm bedrag toen der tijd
Dus daar heb ik mijn twijfels bij
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Breeze

Bericht door Breeze » 23 feb 2017 00:09

"Bloemenkoopman van lompen", bijzonder beroep.

Adri

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 23 feb 2017 07:09

-------------------------------
bij de bovenste staat er geschreven dat er was betaald bij een ? bank maar er staat ook iets van f100 dat was toch wel een enorm bedrag toen der tijd. Dus daar heb ik mijn twijfels bij

Daar hoef je geen enkele twijfel bij te hebben, Leo. Er staat ook niet "betaald" maar "ingeleverd" en de bank moet de toenmalige Westlandsche Hypotheekbank zijn geweest. Jouw opa Johannes van Eck leverde die honderd gulden in, in het kader van de geldzuivering die de eerste na-oorlogse minister van Financiën Piet Lieftinck had aangekondigd. Die geldzuivering was nodig om de geldomloop weer onder controle te krijgen en het vele zwart verdiende geld dat er in omloop was op te sporen. Het begon met de biljetten van honderd gulden. Die konden in de week van 9 tot en met 13 juli 1945 bij een bank worden ingeleverd. Vrijwel geen enkele particulier had in die tijd een bankrekening, maar de mensen konden hun biljetten van honderd gulden bij elke willekeurige bank inleveren. Voor het ingeleverde bedrag werd dan een rekening geopend die ook onmiddellijk weer werd geblokkeerd. Iedereen had een persoonsbewijs en dus was het het makkelijkst om het ingeleverde bedrag op dat persoonsbewijs aan te tekenen en wel op de manier zoals op dat van je opa: het aantal ingeleverde biljetten in woorden en dan het totaalbedrag in cijfers.

De volgende stap was het ongeldig verklaren van álle papiergeld. Iedereen kreeg het fameuze "Tientje van Lieftinck" waar je in de week van 26 september tot en met 2 oktober 1945 van rond moest komen. Dat kon in die tijd gemakkelijk. Daarna werd nieuw geld uitgegeven en kon je je ingeleverde geld in nieuwe biljetten bij de bank op komen halen. De bankrekening werd daarna weer opgeheven. Tenzij je hem wilde houden, maar wie had er in die tijd nu eigenlijk een bankrekening nodig? Een girorekening was al heel wat, maar verder deed nauwelijks iemand bankzaken. Je loon of salaris - want dat was een belangrijk sociaal verschil - werd cash uitbetaald. Ja, je had de spaarbank, maar bankzaken zoals nu, deed je niet. Maar zo zat dat dus met die honderd gulden van opa, Leo.

De verplichting tot het hebben en kunnen tonen van een persoonsbewijs is daarna al spoedig afgeschaft en in tegenstelling tot andere landen, zoals bijvoorbeeld België en ook Griekenland, in Nederland nooit meer ingevoerd. De legitimatieplicht wél, maar geen persoonsbewijs meer. Ik ben ook altijd een overtuigd tegenstander geweest van een verplicht persoonsbewijs, maar in feite zou het nu echt niets meer uitmaken. Big Brother weet ook zo'nder zo'n documentje alles van je.

Martinus

Bericht door Martinus » 23 feb 2017 11:03

Theo, maar in Nederland hebben de mensen tegenwoordig toch een verplicht ID bewijs? Komt dat dan niet overeen met een persoonsbewijs?

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 23 feb 2017 11:21

In Nederland bestaat géén verplicht identiteitsbewijs, maar wél een identificatieplicht. Je kunt je legitimeren met een paspoort of een rijbewijs of de ID kaart volgens Europees model die je kunt aanvragen en waar je binnen de EU ook op kunt reizen. Het is meer een principiële kwestie geworden. Het verzet tegen een ID-kaart stamt werkelijk nog uit de oorlog; dat moet diep in de genen zijn blijven zitten en daarmee overgegaan naar de volgende generaties. Maar zoals ik al zei: in feite is het een wassen neus geworden. Ze weten toch alles van je, dus je zou net zo goed allemaal een persoonsbewijs in creditcardformaat bij je kunnen dragen. Ik kan ook een Griekse ID-kaart krijgen, maar ook dat wil ik niet en verplicht is het voor mij gelukkig niet. Zit bij mij duidelijk ook in de Hollandse genen. :wink:

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra » 23 feb 2017 12:16

Ik heb ook nog papieren van mijn opa uit die tijd. Als Rijnschipper had hij een speciaal Ausweis (rechts) nodig om zich ook vrij in Duitsland en Nederland te kunnen bewegen. Als reden voor de vrijstelling wordt het levensmiddelen transport aangegeven, maar als je op die manier voor de Duitsers voer, kon je na de oorlog (terecht) van collaboratie worden beschuldigd. Ook voor de Noordoostpolder had je een special Ausweis (links) nodig, die was in 1941 droog gekomen en er waren nog geen wegen aangelegd. Er waren alleen kanalen, want die waren voor de inpoldering gebaggerd toen de polder nog zee was. Alle bevoorrading naar het kamp Emmeloord ging daarom per schip.

Mijn opa onderhield met zijn motorschip Flevo, varend onder de schuilnaam: NOP II, de lijndienst op Emmeloord. Deze lijn was opgezet door de Zwolse aannemer Roelof Boltje, die ook een lokale baas van het verzet was. Mijn opa had zichzelf met zijn schip aan hem "verhuurd". Boltje was in 1939 met zijn bedrijf vanuit Friesland in Zwolle neergestreken en had zich ontwikkeld tot een middelgrote weg- en vooral waterbouwer. De Noordoostpolder was nog helemaal woest terrein, vol met onderduikers, en was een geliefde plek voor verzetsmensen en Engelse droppings. Met de schepen NOP I en NOP II werden de gedropte wapens en materialen vervolgens naar Zwolle gebracht, verstopt onder de bouwmaterialen. In Zwolle werden ze gelost, waarbij ze soms zelfs met behulp van Duitse legerauto's naar de magazijnen van het verzet werden gebracht. De hele organisatie van deze transporten lag bij Boltje en zijn mensen.

Door openlijk met bouwmaterialen voor de Duitse bezetter naar de polder te varen, was je na de oorlog automatisch verdachte van collaboratie. Vandaar dat er direct na de bevrijding ontlastende verklaringen werden afgegeven, die mijn opa met zich meedroeg in zijn portefeuille.
Bijlagen
scannen0007.jpg
Ausweis voor de Noordoostpolder
scannen0007.jpg (831.46 KiB) 250 keer bekeken
scannen0008.jpg
Verklaring van politieke betrouwbaarheid
scannen0008.jpg (969.21 KiB) 240 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gert Schouwstra op 23 feb 2017 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gert
- Varen is Leven -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-Planadvies.

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra » 23 feb 2017 13:22

En hier nog een tweede verklaring van bouwmaterialenhandel Mees in Zwolle. Hierin wordt wel gezinspeeld op de rol die mijn opa in het verzet had gespeeld, maar zonder dit echt openlijk neer te schrijven. Een goed verstaander had maar een half woord nodig. Het was pas 22 mei 1945, de oorlog in Nederland was nog maar net voorbij en de mensen waren nog steeds voorzichtig. In Nederlandsch-Indië werd nog steeds gevochten, Japan was nog lang niet op de knieën gebracht, dat zou nog tot 2 september duren. Je wist het maar nooit.......

Het havengeld briefje onderaan stond toevallig op dezelfde scan.
Bijlagen
scannen0009.jpg
scannen0009.jpg (569.08 KiB) 233 keer bekeken
Gert
- Varen is Leven -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-Planadvies.

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 feb 2017 14:27

Je kunt je legitimeren met een paspoort of een rijbewijs of de ID kaart
Interessant.Een klein maar WEL symbolisch zig zagje! Toen ik in 1982 met "my team" i.v.m. een daar in aanbouw zijnde offshore boorbak, naar Japan moest vanuit Calgary Alberta, toen liet ik "stomtoevallig" tijdens een vergadering vlak voor vertrek de opmerking vallen van " Jullie hebben allemaal een paspoort neem ik aan?"
Een toendertijd al wat oudere kollega die Op het Noord-Amerikaanse kontinent zeer bereisd was, d.w.z. USA & Mexico & Caribean..zei toen " Ikke niet, ik reis op mijn rijbewijs" :lol: :roll: ....We hebben toen met " veel kunst en vliegwerk" een paspoort voor hem geregeld vanzelf, maar " Times have changed" OOK hier sindsdien!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Martinus

Bericht door Martinus » 23 feb 2017 14:53

Ik kan ook een Griekse ID-kaart krijgen, maar ook dat wil ik niet en verplicht is het voor mij gelukkig niet. Zit bij mij duidelijk ook in de Hollandse genen.
Dat herken ik wel. Als buitenlander moest ik hier de buitenlander ID altijd op zak hebben, nu ik ook Braziliaan ben hoeft dat wettelijk niet per se maar als je bv. een arme (donkere) jongeling bent kun je hem het beste wel bij je hebben.

Omdat het toch over oorlog gaat hier een herinnering van een andere oorlog. In januari of februari 1971 was ik in Vitória mijn paspoort verloren. Vanuit die stad moest ik op reis naar het binnenland en daar zat ik dus in de bus, een gringo zonder documenten die de taal nauwelijks sprak en bovendien in een militaire jekker met zeer versleten (namaak) Chinese tekentjes op de epauletten. (Ik had dat jek altijd bij me omdat er zoveel zakken in zaten en het bv. geschikt was om het paspoort in te bewaren :( ) In Brazilië waren de militairen de baas en het was juist in hun hardste periode. De dictatuur was fel anticomunistisch dus ook helemaal tegen het China van Mao. Ik had een goed profiel voor infiltrant.

Ergens in een verloren stadje tussen de zinderende bolle bergen stopte de bus en ik profiteerde ervan om naar het toilet te gaan. Toen ik daar echter binnenkwam zag ik dat het vol militairen met mitrailleurs stond. Ik schrok erg maar omkeren kon niet meer. Ze hielden iedereen aan en controleerden documenten. Ik dacht nog: "Martinus werd voor het laatst gezien toen hij de toiletruimte van een busstation binnenging, hij kwam nooit meer naar buiten". Ik voelde het als een soort spitsroeden lopen. De vloer was er nat van lekkend water en ander twijfelachtig vocht. Ik gleed uit en in mijn val sloeg ik in reflex mijn arm om de nek van een militair die zelf ook bijna viel terwijl ik aan hem hing. Er ging (haleluja!) een luid gelach op bij de soldaten, ze vonden het allemaal fantastisch leuk en ik mocht doorlopen zonder dat er ook maar een vraag gesteld werd! Het liefste was ik de deur uit gerend maar dat kon ik natuurlijk niet maken, er moest geplast worden, ook al omdat een onmiddellijk vertrek verdacht zou zijn.

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 23 feb 2017 17:30

Met die oorlogsherinneringen van mij is het een vreemde zaak. Dat wil zeggen: in deze rubriek. Ik heb er vele en ook heel heldere, heel gedetailleerde, maar iets lijkt me te weerhouden om daar op deze plek over te schrijven. Ik heb, zo jong als ik was, in Rotterdam wel het een en ander meegemaakt. Ik ben bang geweest, heb vreemde dingen gezien, heel akelige dingen en ook afschuwelijke dingen. Ik heb bange nachten doorgemaakt met gierende bommen en daverende explosies, maar het ging telkens weer goed. Maar - en ik schrijf dat ergens helemaal in het begin van dit topic ook al een keer - ik heb er bepaald geen trauma aan overgehouden. Integendeel; ik heb voornamelijk goede herinneringen aan de oorlog omdat het voor ons, heel jonge jongens - die godzijdank nooit honger hadden - toch vooral spannend en avontuurlijk was. Dat zijn mijn sterkste herinneringen aan de oorlog en waarschijnlijk is dat alleen maar goed.

Dat ik er desondanks niet onbeschadigd vanaf ben gekomen, kwam door de ervaringen ná de oorlog, de spanningen thuis nadat mijn vader uit de oorlog was teruggekeerd, ook al heeft het vele, vele jaren geduurd voordat dat besef doordrong. Pas bij de psychiater werd dat duidelijk en of dat goed was, weet ik zelfs vandaag nog niet.

Zoals ook het verlies van mijn twee vriendjes, net zo oud als ik, een vriend en een vriendin, Robbie en Tootje, destijds totaal niet tot me doordrong. Ze waren weg en je wist dat dat erg was, maar het raakte je als kind totaal niet. Ook dat kwam pas vele, vele jaren later. Zoals ik ook pas vele jaren later de 4de mei echt begon te beleven, een gevoel dat met de jaren alleen nog maar toeneemt. Als ik vroeger op 4 mei 's avonds om acht uur nog bij de weg was, dan zette ik de auto op de vluchtstrook en was een poosje stil. Nu ga ik er elk jaar weer voor zitten, voor de televisie en raak dan telkens weer diep geroerd. Ik denk even aan oom Jan die met de Langkoeas bleef, oom Willem die het Jappenkamp overleefde, maar, net als mijn vader die heelhuids door de oorlog kwam, toch zijn leven verloor.

En ik denk aan Robbie en Tootje, twee kinderen die in Auschwitz in de gaskamer werden vermoord en dan voel ik een diepe, diepe deernis, anders kan ik het niet uitdrukken. Dat slijt ook voor geen meter, integendeel; het wordt met de jaren alleen maar sterker. Misschien komt dat omdat je, als je oud wordt, vaak ook een beetje snotteriger wordt, waar ik me bepaald niet voor schaam, maar toch geloof ik niet dat dit het is; ik geloof dat je oud moet worden om te beseffen wat er toen is gebeurd. Het is enerzijds heel akelig, omdat ik ze nu, wat ik vroeger niet had, werkelijk zie gaan, aan de hand van hun moeder naakt de gaskamer in. Wat moeten ze in die laatste momenten toch bang zijn geweest. Ik vóél dat gewoon, pijnlijk in mijn lijf en dat is buitengewoon onaangenaam, om het dan maar voorzichtig uit te drukken. Nu, terwijl ik dit schrijf, voel ik dat ook weer en ook dat is niet leuk. Maar ik moet ook weer niet overdrijven: over vijf minuten is dat weer weg en neem ik nog een bakkie en ga straks voor de televisie hangen. Life goes on, zo lang als het nog duurt.

Maar wat oorlogsherinneringen betreft is dat voor mij wel voldoende; meer kan ik misschien niet aan en daarom lees ik veelal over de bijdragen hier heen. Vergeef het me maar. Ik vond nog wel iets aardigs dat ik hier ga plaatsen. Iets dat ik hier eigenlijk al heel lang eens had verwacht. Maar vanavond niet meer; morgen is er weer een dag. Voor mij wel. Hopelijk. Voor Robbie en Tootje al ruim zeventig jaar niet meer.

Plaats reactie