Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Ik weet niet hoe de andere geachte leden dit gisteravond hebben ervaren, maar ik vond dat de koopvaardij er bij de dodenherdenking op de Dam maar bekaaid afkwam. Die werd bij de kranslegging gecombineerd met anderen en in de presentatie nieuwe stijl op die grote schermen ter weerszijden van het Nationaal Monument werd het woord koopvaardij niet eens genoemd. Die nieuwe presentatie die in de komende jaren nog verder zal worden doorgevoerd, is bedoeld om een en ander levend te houden bij de jongere generatie. Dat is een goed streven. De mensen die het het meeste aanspreekt, mensen die bij het kijken naar die ceremonie nog steeds of zelfs steeds meer emotioneel worden, die mensen zijn er binnenkort niet meer, dus vind manieren om de jongeren te doordringen van het belang van een dergelijke herdenking. Probeer ze duidelijk te maken wat er in die tijd eigenlijk is gebeurd. Welke offers er zijn gebracht.

Ik ben echter van mening dat, wat je ook doet, een aparte krans voor en een duidelijk noemen van de gevallenen van de koopvaardij op zijn plaats zou zijn. Laat de komende generaties weten dat het aandeel dat de Nederlandse Koopvaardij had bij de inspanningen en de uiteindelijke overwinning van de geallieerden groter was dan dat van de Koninklijke Landmacht, Luchtmacht, de Koninklijke Marine en het verzet bij elkaar. Wie weet hebben zelfs de organisatoren daar geen idee van. Ik kan me er niet druk over maken, maar ik vind het wel jammer.
-------------------------------

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Het werkt categorisch, tegenwoordig.... Althans: zo lijkt het wel...
Zeelieden worden zelfs (wéér) weggezet alsof het criminelen zijn. Bij elk spotje op tv over de marine zit wel een stukje waarin een vrachtschip wordt aangehouden, of door een helikopter onder schot wordt gehouden, in het journaal wordt alle ongein wat in containers wordt aangetroffen onmiddellijk gerelateerd aan het schip, als ware dat -en haar bemanning- de vermaledijde dader.
Bij zgn havendagen worden de koopvaardijschepen zoveel mogelijk weggewerkt, want die ontnemen de mensen het zicht op de marineshows...
...en -tóch nog steeds- maar volhouden dat NL een zeevarende natie is....
De enorme prestatie van de NLse koopvaardijmensen, of die nou op Nederlandse, Engelse, of Amerikaanse schepen hun werk verrichtten, wordt door de marine weggepoetst uit de geschiedenis.
Wie weet, is straks een boek als "SOS...Paulus Potter" of een documentaire als deze hier , uit de schappen én de geschiedenis verdwenen....
En waarom in gotsnaam ??? Is dat nou echt jaloezie van de marine ?? Dat kan ik me haast niet voorstellen.....
Wat dat dan wél veroorzaakt...???
Zolang ik leef, en nog bij zinnen ben, zal ik over die heldendaden blijven roepen, en getuigen....
Maar wie dat over pakkumbeet 25 jaar nog zou moeten doen ???
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jacob Bothof »

Ik ben het helemaal eens met het laatste stukje van Dhr.Horsten.
Een broer van mijn moeder, waar ik naar vernoemd ben heeft ook de hele oorlog
gevaren als WTK, hoofdzakelijk op tankers.Vertrokken uit Rotterdam eind 1939 , terug in Nederland eind 1945.
Ik heb later vaak met hem gesproken over die oorlogsperiode op zee.Het is afzien en angstig geweest.
Hij is door blijven varen tot eind 1950/begin 1960 op Engelse schepen.
Toen ik na het dunne streepje op mijn Jos.Cohen uniform een brede streep mocht dragen als 4de WTK
heeft mijn moeder een brede streep van het oude uniform van mijn oom gehaald en over gezet
op mijn jas.Deze jas hangt nog steeds in de kast.
Tijdens de herdenking op de Dam denk ik nog wel eens aan terug aan onze gesprekken.
Daarom, blijven herdenken en iets meer aandacht voor hen die op zee gebleven zijn.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Het zegt mij niets die handelingen op de Dam, wel de momenten van dag naar dag dat ik als straatschoffie 41 - 45 door de binnenstad (met als extra, judenviertel ) zwierf
Mijn vader voer op de ingepikte sleepboten (onder het Groene Kruis) van Smit, & Wijsmuller van hem hoorde ik wat er op de Noordzee plaats vond, is hier bij weinigen bekend, weten en wisten het niet!
Och ’t is maar een zeeman, hier aan land is het erger!

RIP. U, en ik, weten wel beter!
Zelfs nu, als ik als ouwe lul door mijn buurt heen wandel, mijn vriendjes, mijn buren, bekenden figuren
van het Waterlooplein, de speeltuin.
Die kleine wereld laat mij niet los.
Dan herdenk ik het moment, dat ik het nog weet. – en leef -

Ken ik hun namen, ik weet het niet.
Vraag mij niet naar namen, ik weet ze niet.
Zeg mij niet de namen, ik ken hen niet.
U, vraag ik niet hun namen, U weet ze niet.
Weet ik wel hun namen, ik zie hen niet………..
Ik ken hun gezichten, ik zie ze niet

Omijn, we Omijn.
Behouden thuiskomst.

Geep
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Welke offers er zijn gebracht.
Wie weet hebben zelfs de organisatoren daar geen idee van.
Helemaal met voorgaande sprekers eens, ik denk trouwens dat dit komt omdat " de Koopvaardij" zich gewoon NIET "aan den volke" presenteerd of ooit geprensenteerd heeft in glimmende pakkies op parades met veel vlag gewapper en het uitroepen van hun vele en uitzonderlijke helden daden.Daaaar zijn door de eeuwen gezien " de lieden in militaire pakkies" gewoon uitzonderlijk goed in en "wij" dus gewoon NIET. (De vroegere KJCPL'rs met glimmende witte balletschoentjes en sokkies dat zet geen zooien an de dijk!)
Ik zie dat hier in Halifax met "De welbekende regelmaat van de klok" vlak voor mijn neus als er een Canadees fregat vertrekt en/of terug komt van een paar maanden reissie naar de zandbak of een palmen strandje dan wordt me daar een hoop kommotie over gemaakt, stukken in de krant, eenzame moeders met kindertjes, vetleren medailles, muziek op de steiger en " Goat ter varder ok mah anstoan" :lol: Die klanten zijn dus gewend om " VOORAL flink en VOORTdurend te adverteren" en hun joppies en bijbehorende heldendaden o.a. van het LEVENS-gevaarlijke aanhouden van die donderse zeelui op die sjofele pakkiesbootjes midden op zee in rubberen bootjes" bij den volke de belastingbetaler" te presenteren.Er is een ietwat beschimmeld maar wel WAAR gezegde, zoiets van : " Als je de repuatatie hebt van VROEG opstaan, kun je rustig LAAT uit je nest komen"
"Wij" de Koopvaardij zeelieden hebben dus GEEN klinkende reputatie van weleer " bij den volke landlubbers" en daar helpt dus gewoon geeeen Lieve Moeder meer aan! Zeelui van Jan, Theodorus, Jossie, Jan V&D, mijzelf, vele anderen en "onze" generatie die dus nog in vele zoniet in vrijwel ALLE gevallen met kollega's- personen zoals b.v.Theodorus zijn Vader ( R.I.P.) en zie hieronder-hebben gevaren die tijdens de duistere WW2 jaren op zee zaten en dat dus hadden overleefd, WIJ -die dus zelf al een steeds kleiner wordende groep zijn!!- hebben door de bank een bijzonder respect gekregen voor die kerels waar we ( IK althans WEL!) naar OPkeken toen we jonge jongens waren en "wij" weten van de VEEEEEELEN die dus toen zijn gebleven. Ik begreep er toendertijd in feite geen ene bliksem van, maar wat ik dus toen al WEL begreep en ook regelmatig waarnam was het feit dat AL die kollega's die in WW2 op zee waren, er op een of andere wijze " een fikse psychologische en soms haast lichamelijke opdonder om over afwijking niet te spreken " van hadden over gehouden, dus 20+ jaren na dato zogezeid.Ik kan me heel goed herinneren dat ik als 7e massinist door de MK van de " Forest Hill" achter de zgn. Luchtpomp of in het ketelruim scharrelde en er aan dacht dat tijdens WW2 daar " op ieder moment 24/7" een torpedo door die stalen plaat kon komen die de hele blinksemse zooi, massinsten en bemanning inkluis naar de sterren en de haleelujaah blies.IK scheet heel dun in de beide pijpies van mijn Karachi op maat gemaakte ketelpakkie bij dat idee alleen en keek dan weer met heeeeeel andere ogen naar iemand als b.v. Kapitein de Ru ( R.I.P.) en/of mijn goede vriend Jan Eulie Timmerman (R.I.P.) uut Blokziel, om maar even aan de pet te tikken en een paar namen te noemen van zulke kollega's waar ik mee heb gevaarn EN tegen OP keek als jong broekie.......kerels die " voor mij DE kooltjes uit het vuur hebben gehaald.....and THEN some!!"...Waarvan akte! Toen een jong broekie, NU zelf bezig met " plunje-zakkie pakken, radiotje verpatsen en afmonsteren" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------
Mij zeggen die handelingen op de Dam wel iets. Heel veel, zelfs. Het is een haarscherp afgebakend moment om elk jaar opnieuw even stil te staan bij de gebeurtenissen. Dat is ook precies de bedoeling. Meer hoeft niet, maar liever ook niet minder. De prachtige 4 mei-voordracht van Annejet van der Zijl ontroerde mij ten diepste. Ze gaf precies weer wat ik ook voel: het geheel is te enorm om te bevatten, zelfs voor mensen die een en ander van nabij hebben meegemaakt. Concentreer je daarom bij het herdenken op mensen die je persoonlijk hebt gekend, als is het er maar één. Denk daar even aan in die twee minuten. Ik doe dat al vele jaren en dat zij dat nu bevestigde, deed me iets. Zes miljoen vermoorde joden zegt mij helemaal niets. Dat kan een normaal mens niet bevatten. Maar twee in Auschwitz vermoorde jodenkinderen waar ik in Rotterdam mee speelde, zeggen me des te meer en met hen gedenk ik die zes miljoen. Als ik voor dat onschuldige tweetal een traantje laat - het zal de ouwe dag wel zijn, maar dat gebeurt me de laatste jaren op 4 mei - dan laat ik een traan voor álle vermoorde joden.

Maar dat alles staat los van dat wat mij opviel en een beetje stoorde. Meer ook niet, hoor. Je kunt wel een hoop woorden gebruiken en deze en gene verwijten maken en zeggen dat ze het allemaal geen reet kan schelen, maar daar schiet je helemaal niets mee op en dus moet je dat ook niet doen. Het viel me op en het stoorde me en daarom ga ik proberen om er iets aan te doen. Ik ga het Nationaal Comité 4 en 5 mei hierover aanschrijven, persoonlijk aan de voorzitter, mevrouw Gerdi Verbeet, oud-voorzitter van de Tweede Kamer en een vrouw die ik ten zeerste bewonder. Dat zal waarschijnlijk geen ene moer helpen, maar ik wil dat gewoon hebben gedaan. Ik vind dat ik dat verschuldigd ben aan al die Nederlandse koopvaardijmensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog het leven lieten, zoals mijn oom Jan Kreumer en ook al die koopvaardijmensen die het dan wel overleefden, maar die toch hun leven verloren, zoals mijn vader en zijn jongere broer Willem. Ook ik in dit geval kan ik me werkelijk niet voorstellen wat het wérkelijk betekent: twaalfduizend man die tijdens de oorlog op de koopvaardij voeren en waarvan er ruim tweeduizend niet meer terugkeerden. Dat is te veel. Tweeduizend gesneuvelden is een getal meer niet. Dat bevat ik niet en daarom concentreer ik me, net als tijdens die twee minuten stilte, op de mensen die ik heb gekend, die iets voor me betekend hebben. En die mensen ben ik voor mijn gevoel verschuldigd dat ik in elk geval een poging doe om de herinnering aan henzelf en aan het offer dat ze voor mij en al die andere Nederlanders brachten, levend te houden. Die moeten naar mijn oprechte en onbevooroordeelde mening tijdens de dodenherdenking duidelijk en separaat van alles worden genoemd en die moeten een eigen krans krijgen. Het zou mooi zijn als HKH prinses Margriet die krans zou leggen. Zij is tenslotte het petekind van de koopvaardij en daarmee de aangewezen persoon.

Ik ga dat doen. Dit weekend ga ik die brief opstellen en maandag verzenden. Als daar een reactie op komt, wat ik zonder meer verwacht en eigenlijk wel van overtuigd ben, dan zal ik dat hier melden.
-------------------------------
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door warbout »

Inderdaad. Prinses Margriet waar iedere koopvaardijer in oorlogstijd peetoom van werd en nu zij de
beschermvrouwe van de koopvaardij is,
mag zeker naar voren brengen dat mensen zoals mijn vader zaliger vijf jaren lang gevaren en gevochten hebben
op zee en op het laatst kwam Normandie er ook nog bij.

Dat is meestal, zij die uit het oog achter de schermen een bijdrage met gevaar voor eigen leven leveren,
in de vergeethoek zitten.
En nota béne werd en wordt er wel goed gestrooid met de lintjesregen.
Als iemand 25 jaar in de korfbal club zit of 40 jaren bij één baas heeft gewerkt omdat hij niet durfde
te veranderen, die krijgt een vet leren medaille met presentatie in de krant. Ridder in de Orde van Oranje Nassau :x

grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Ik ga dat doen. Dit weekend ga ik die brief opstellen en maandag verzenden.
Ik heb (uiteraard) nog niks gelezen van die brief, maar je mag mijn emailadres al meteen op een ondersteuningslijst zetten !
Oost, west...ook best
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

Ik heb ook nog niets gezien ,maar indien nodig teken ik mee en desnoods met Email

ik vond wel dat onze "voorvaderen " min of meer door de Nederlandse overheid verplicht werden om in eerste instantie ongewapend en ongeoefend als sitting ducks verplicht eropuit gestuurd werden .

hier kan ik nog wel meer bewoordingen voor bedenken !

groet Ruud Sijmons

( ps ik heb een oom ga had die op zee zat van 1939 tot 1946 was helemaal verknipt toen hij weer thuis was )
maar daar vertel ik misschien later wel meer over
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

Ik heb ook nog niets gezien ,maar indien nodig teken ik mee en desnoods met Email

ik vond wel dat onze "voorvaderen " min of meer door de Nederlandse overheid verplicht werden om in eerste instantie ongewapend en ongeoefend als sitting ducks verplicht eropuit gestuurd werden .

hier kan ik nog wel meer bewoordingen voor bedenken !

groet Ruud Sijmons

( ps ik heb een oom ga had die op zee zat van 1939 tot 1946 was helemaal verknipt toen hij weer thuis was )
maar daar vertel ik misschien later wel meer over


Plaats reactie