Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4846
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

DECORANDI - Tweede wereldoorlog

Namenlijst:

>>> http://www.onderscheidingen.nl/decorandi/wo2/index.html

Enkele schepen koopvaardij:
>>> http://www.onderscheidingen.nl/decorand ... andel.html

DECORATI - Startpagina:
>>> http://www.onderscheidingen.nl/decorandi/index.html
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Als je niks verwacht, word je ook niet teleurgesteld
Ik heb met Wim Plukker ook best vertrouwen in dat keurige en zonder twijfel zeer steekhoudende brieffie van Theodorus, gewoon in een enveloppe met een postzegel........maar misschien is " Aangetekend" geen slecht idee?? Feitelijk verwacht ik er dus WEL wat van en zou me teleur gesteld voelen "als er niks van kwam".
Ik begin geen actie, maar wil alleen doen wat ik vind dat ik moet doen.
En dat is jouw zaak Theo alsmede je goede recht vanzelf en heb ik niks op te zeggen uiteraard. Maar wat je dus WEL plotseling in mijn hoofd teweeg brengt is de vraag OF het niet hoog tijd is DAT er aktie wordt gevoerd " op de een of andere wijze" door personen zoals "wij" die nog ex-WW2 kollega zeelieden persoonlijk hebben gekend......verdienen die ouwe kollega's dat niet feitelijk?? vraag ik me NU af?; en daar bedoel ik dan niet mee van " op de barrikades" maar ik denk dan aan wat Theo zegt : " Het herdenken van de velen in de vorm van die ene persoon" In mijn geval is dat b.v. mijn ouwe en zeer goede vriend Jan Timmerman uit Blokzijl.
Ik denk dan zomaar dat de voorgaande reakties eigenlijk aanduiden dat "we" best graag een kopie van Theo z'n brief zouden willen hebben en die dan zonder meer " ongezien" zouden ondertekenen en ook naar die genoemde Mevrouw zouden sturen, niet in het minst omdat ik- en ik denk dus velen met mij- ongezien veel vertrouwen hebben in Theo z'n kijk op de zaak, wijze van samenvatten en schrijverij.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
De reacties op mijn plan om te proberen de nagedachtenis van de mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de Nederlandse Koopvaardij voeren ook tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei levend te houden en het aandeel van de koopvaardij aan de oorlogsinspanning tijdens die herdenking duidelijker naar voren te laten komen, zijn van dien aard - niet alleen hier, maar ook via mijn e-mail - dat ik daar iets mee moet. Ik ben absoluut niet het type van de actievoerder en heb een reuze pest aan uitspraken als: "en velen met mij", of "mede namens velen" en "ik weet zeker dat ik spreek uit naam van..." Dat weet ik namelijk helemaal niet. Daarom wilde ik dit puur onder eigen naam en vlag doen. Ik wil dat nog steeds, maar ik denk dat we desondanks een modus voor gezamenlijkheid kunnen vinden.

Ik stel die brief op en onderteken die met alleen mijn eigen naam, maar kan daar een bijlage aan toevoegen met alleen maar handtekeningen van hen die willen laten zien dat ze de gedachte steunen. Maar dat moeten dan wel echte handtekeningen zijn. Zet je handtekening op een vel papier, zet je naam eronder en eventueel een toevoeging die je belangrijk vindt - oud-zeevarende of zoon van een... of weet ik wat je misschien belangrijk vindt om te vermelden. Scan die handtekening en mail me die als bijlage. Ik zet al die handtekeningen dan keurig op een rijtje op een apart vel papier dat ik aan die brief toevoeg.
Ik ga mijn mailadres hier niet plaatsen, want de bots zijn altijd actief en voor je het weet word je overstroomd met penisvergrotende en diabetesbestrijdende middelen en Vietnamese sportschoenen. Wie mijn mailadres niet heeft, kan een mail via dit forum sturen. Ik zei dat ik die brief maandag wilde versturen, maar laat ik daar woensdag van maken en als daar nog een dag bij moet komen, is dat ook niet erg. Als ik zover ben, zal ik de tekst van de brief hier plaatsen. Ik was dat eerst niet van plan en zou dat pas hebben gedaan als er een reactie op kwam, maar in dit geval moeten de ondertekenaars natuurlijk wel weten wat ze ondertekenen. Dus, laat maar komen.

Ik ben me er terdege van bewust dat dit forum ook wordt gelezen door mensen die hier niet ingeschreven staan. Als daar mensen bij zitten die hun steun willen betuigen, zijn ook die van harte welkom, maar alleen met toevoeging van een duidelijke naam en de hoedanigheid waarin of van waaruit ze dit steunen. Dus geen anonieme krabbel. Doe dat dan via gmail. Dat is theo.horsten plus de normale toevoeging. Graag als onderwerp: Herdenking.
-------------------------------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Geweldig Theo !
De mijne is onderweg !
Ik hoop dat je roodgloeiende telefoonleiding (of is daar glaskabel?) krijgt, en een bijna vollopende E-brievenbus... :mrgreen:
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Hier glasvezel! Dat maak ik niet meer mee. Het moet allemaal langs dat draadje dat vanaf een paal net buiten mijn tuin naar een hoek van het huis loopt, net onder de dakgoot. Ik betaal voor 20Mb, maar krijg bij mooi weer, goed zicht en weinig wind 12Mb.
Bedankt voor de eerste handtekening.
Zo moet dat, mensen
------------------------------- Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Eerste klas zo schipper, je ligt op koers, erg blij te horen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Wat moeten wij nog meer doen….?

Doden sterven nooit…..Sinds onze pelgrimtocht, langs diverse vernietigingskampen, branden er thuis waxcinelichtjes, 35 stuks op de juiste gedenkdagen. Al zouden wij (ik) Stolpersteinen plaatsen, zou het Fluwelenendje (Zwanenburgwal) tegen over het Amsterdams stadhuis te klein zijn. Hoe graag ik ze ook wil plaatsen!
Is ‘n keer per jaar bestaat bij mij niet. In mijn geboorte omgeving, stond een gewoon simpel houten kruis. Langs een verbindingsweg, in de berm. Nico Schouten. Slachtoffer, van met haat gedreven, groene buitenlanders
Neergeschoten! Geëxecuteerd 7 Mei 1945, misschien wel in navolging, van wat op die dag, toen plaatsvond, op de Dam in Amsterdam! Tegenover de boerderij van mijn oom en tante!
Kruis, bruin geschilderd, op de uiteinde de kleuren van onze vlag!
Inmiddels vervangen door natuursteen, zoals het hoort, voor altijd!

Ik verdeel mijn gedachten, 7 Mei, het ene jaar, in de bedrijvigheid op de Dam, het andere jaar tussen het gemekker van schapen.
De 2e WO herdenking op de Dam veroordeel ik niet……, het is mij te groot, te veel geregisseerd!
Pas na mijn vaartijd bij het monument van de ‘’Nederland’’ Wel in Augustus!
Wij hebben voor een ieder respect, voor ieder die herdenkt op zijn eigen wijze, gelukkig, hebben wij, die kans nog!
Vrgr. Geepin en Geep.
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jan stolp »

Ik begrijp wat je bedoeld Geep,ik houd ook helemaal niet van dat massale maar zoals je zegt "we hebben respect voor ieder die herdenkt, op zijn eigen wijze ".
Wel vind ik dat als er dan zo'n herdenking is en er zijn vertegenwoordigers van al die groepen dat je dan ook eer moet doen aan al die koopvaardijmensen die omgekomen zijn in de oorlog en ook voor de overlevenden die er ook na de oorlog vaak hun hele leven nog last van hebben gehad.
Dat kan je niet afdoen in een bijzinnetje.
Groeten
Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Ik deed nog een interessante ontdekking. Ik was al heel lang niet op de site van de Oorlogsgravenstichting geweest - een mens heeft daar gelukkig niet elke dag iets te zoeken. Nu wilde ik in verband met het schrijven van die brief even de juiste geboorte- en overlijdensdata van mijn twee joodse vriendjes van vroeger checken en nu zag ik dat de site helemaal veranderd en aangepast is. Zo kun je niet alleen een bloemetje bij iemand leggen, maar je kunt ook een foto plaatsen of een tekstbijdrage leveren. Van mijn kleine vriendin Cato te Korte een halfjaar jonger dan ik, heb ik helaas geen foto, alleen maar een herinnering. Maar ik had wel een foto van Robbie Kets de Vries, wij samen op de slee voor de winkel van de familie Kets de Vries aan de Schiedamseweg in Rotterdam. Genomen door zijn moeder in de winter van 1941-'42, zo'n maand of acht voor zijn dood. Daar kon ik Robbie mooi afsnijden. Hij lijkt nu een beetje minder anoniem tussen al die doden. Ik word helemaal akelig als ik daar nu naar kijk: geboren 16 juli 1934, overleden 16 augustus 1942 in Kdo. Auschwitz II-Birkenau. Tootje mocht toen nog twee maanden leven. Die ging op 19 oktober 1942 in Auschwitz aan de hand van haar moeder de gaskamer in. Nog een geluk dat die Duitsers dat allemaal zo keurig bijhielden voor het nageslacht. Werkelijk gründlich van die heren.

Maar ik ontdekte nog iets dat mogelijk voor anderen hier bruikbaar is. De enige andere die ik daar opzoek, is mijn oom Jan Kreumer die op 2 januari 1942 in de Javazee met de Langkoeas werd getorpedeerd waarbij zo goed als de hele bemanning door de Japanners werd afgeslacht. Drie overlevenden, als ik me goed herinner. Daar kun je nu bij zijn gegevens Javazee a/b s.s. Langkoeas aanklikken en dan krijg je de namen en gegevens van alle bemanningsleden die samen met hem omkwamen. Mogelijk hebben anderen daar ook iets aan als ze iemand zoeken of vinden die met een schip is omgekomen.
-------------------------------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

2 neven van m'n vader staan er ook keurig bij: gebroeders Bijmolen, zonen van de broer van m'n opoe....
Oost, west...ook best


Plaats reactie