Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

@Gerard, een indringende brief.

gerard tenerife schreef: 10 apr 2017 18:45 tussen twee haakjes wie zijn dat oudere echtpaar op de foto.?
Misschien de oma en opa van mw. Oldenwening, van wie de boerderij was waar de brief werd gevonden?
Grtn @Allen

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Veel gevoelens, met stil respect……..




Vrgr. Geep
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Gerard,
Bedankt dat je deze aangrijpende brief voor ons hebt gepubliceerd.
Op het adres dat in de aanhef is aangegeven, Gabriëlstraat 12, is of wordt nog de eerder getoonde herdenkingssteen geplaatst, maar daarvan heb ik nog géén foto van kunnen vinden. Die komt nog wel een keer.

In het Geuzenliedboek 1940-1945 is een gedicht opgenomen van de schrijfster Kitty de Josselin de Jong. Zij maakte dat in 1942 n.a.v. de moord op de 72 verzetsmensen. Zij heeft zich denk ik wel wat laten inspireren door "Het Lied der Achttien Doden" dat Jan Campert op 5 maart 1941 schreef.
Misschien al bekend, maar plaatsen van "TWEE EN ZEVENTIG" lijkt me wel gepast.

Twee en Zeventig.jpg
Twee en Zeventig.jpg (199.4 KiB) 3505 keer bekeken
Er is weer veel om over na te denken, maar ik wens je toch voor morgen een hele mooie 77e verjaardag. :-D
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar ik wens je toch voor morgen een hele mooie 77e verjaardag
Ik sluit me in stilte even naadloos bij de voorgaande opmerkingen aan Gerardus ( Ik heet Gerhardus...maaar " we noemen hem Harry! :lol: )al met al haast " ONvoorstelbaar" EN wens je een fantastische verjaardag en nog veeeelen in uitstekende gezondheid in het verschiet.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

De Brief

Heeren, vriendelijk bedankt voor de bijdragen en opmerkingen. Toch mooi van de familie Oldenwening dat ze zich zo druk gemaakt hebben om de brief te bestellen, het was ook mogelijk dat de brief nooit besteld was.
Het is bijna 75 jaar geleeden dat deze brief geschreven is en we leven er nog altijd mee terwijl we druk bezig zijn om een andere oorlog te verwezelijken.

Allen schreef:
Misschien de oma en opa van mw. Oldenwening,
Ik zal het eens aan Jannie Bakker vragen , die weet het waarschijnlijk wel.

Paul schreef:
maar daarvan heb ik nog géén foto van kunnen vinden. Die komt nog wel een keer.
Daar houw ik me voor aanbevolen Paul, zou leuk zijn.

Ook iedereen bedankt voor de verjaardags wensen, 77 jaar he, ik had nooit verwacht dat ik zo oud zou worden zonder te veel moeilijkheden, we moeten maar dankbaar zijn, onze ouders hebben de Prijs betaald.

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

gerard tenerife schreef: 11 apr 2017 21:58 Daar houw ik me voor aanbevolen Paul, zou leuk zijn.
Gerard,
Misschien is een betere weg om contact op te nemen met de vrijwilliger Klaas Kwakman van de Stichting Herdenkingsstenen. Ze zullen vast wel wat beelden gemaakt hebben van de plaatsing die, neem ik aan, al uitgevoerd is. Er heeft voorafgaand daaraan een artikel in het AD gestaan.
Hierbij de link.
http://www.ad.nl/amersfoort/nabestaande ... ~ac1d7732/
Succes en groet, Paul G.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

Paul heel erg bedankt, ik ga kontakt op nemen met de heer Kwakman. Ik snap niet dat ze geen Muldersen kunnen vinden in Amersfoort, er wonen twenminste 3 zonen van mijn broer, maar goed ik zal hem dat ook vertellen. Ik zie ook dat mijn oom Chris (Dachau) in dat stukje vermeld word, hij was dus de broer van mijn moeder. Mijn Grootvader ontving voor hem (postuum) een medalle, die hij altijd droeg.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

Paul schreef:
vrijwilliger Klaas Kwakman van de Stichting Herdenkingsstenen.
Dat heb ik dus gedaan Paul en ik heb per omgaande 2 fotos gekregen (onderstaand) en er komt ook nog een Video van de onthulling. Dus bedankt voor de tip.

Afbeelding

Afbeelding

mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Reinhard Tristan Eugen Heydrich'
Himmlers hersens heten Heydrich
Ik volg deze tv-serie over Reinhard Heydrich

Voor mij, met een groot, vraagteken?
’n Scene ,, uit de TV. film, voor de ingang,’’ van Hotel Sofitel Legend
The grand Amsterdam
Gevestigd op de Oudezijds Voorburgwal,
Voorheen het (oude stadhuis v/d gemeente Amsterdam)
Met geen mogelijkheid kan ik de link niet zien & maken, tussen Praag,
Tsjechië, en deze plek , midden in het oude centrum van Amsterdam.
Heb de geschiedenis op gezocht, Boeken, tijdschriften, geraadpleegd. Niets.
Of net als wonderlijke scènes van de Anne Frank zwart/wit en kleuren filmen!!
Vrgr. Geep
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Met geen mogelijkheid kan ik de link niet zien & maken, tussen Praag,
Tsjechië, en deze plek , midden in het oude centrum van Amsterdam.
Ik moet bekennen dat ik halverwege de eerste aflevering al afgehaakt ben, Geep. Ik was eraan begonnen na de enthousiaste en lovende gesprekken met de maker op DWDD. Nu zijn daar wel vaker van die laaiend enthousiaste besprekingen over iets dat mij later zwaar tegenvalt, maar de kans dat dit meer aan mij ligt dan aan de kwaliteit van het besprokene is natuurlijk zeer groot. In dit geval, het bekijken van die serie, was het geloof ik meer een kwestie van ongeduld, dat wil zeggen, mezelf de tijd niet gunnen om ernaar te kijken of te ongedurig zijn om er echt voor te gaan zitten. Hoe het ook zij, het kon me op dat moment niet boeien.

Ik heb naar aanleiding van datzelfde gesprek op DWDD wél het boek van Lauren Binet gekocht waar deze serie op is gebaseerd. Een werkelijk gloednieuw exemplaar voor een paar centen op Boekwinkeltjes. Dat leek me een goede investering en een noodzakelijke aanvulling op de bibliotheek over de Tweede Wereldoorlog. Dat boek is geen getrouw verslag van, maar een roman gebaseerd op de aanslag op Heydrich. Als je daar dan een documentaire serie van gaat maken, dan kun je uiteraard alles doen, zolang het maar enig verband heeft met de jodenvervolging zoals die door Himmler en Heydrich werd georganiseerd en kom je, omdat je nu eenmaal een serie voor de Nederlandse tv maakt, al gauw in Amsterdam en bij Anne Frank terecht. Ik denk niet dat de serie daar slechter van wordt. De VPRO maakt trouwens nooit slechte series. Dat het mij - deze keer - niet boeit is daarbij geen criterium.
-------------------------------


Plaats reactie