Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door jdbvos »

ontwikkelde de nogal bekritiseerde tactiek van tapijtbombardementen
Weet je dat zeker, Ferry ? Het bombarderen, en het daaruit volgende 'systematisch' bombarderen is een uitvinding van de Duitsers geweest, al in WW1.
De 1e stad die opzettelijk gebombardeerd werd, was Guernica, door het (Duitse) Condor-squadron. De Stuka moest hoognodig worden uitgetest, en de Spaanse fascist Franco gaf een leuke gelegenheid daartoe.
Daarna was het Warschau, dat gründlich gebombardeerd werd, gevolgd door Rotterdam (met het dreigement om hetzelfde te doen met Amsterdam, Utrecht en Den Haag), en daarna ging men "bommentapijten" leggen op Londen, en zowat alle plaatsen tussen Dover en Londen in. Later gingen ze nóg verder het binnenland in met hun bombardementen.
Toen dat te link werd, werden de eerste vliegende bommen ingezet, de V1's, en nog later echte raketten: de V2's.
Dat werd goed onthouden door Churchill en "Bomber"-Harris, en werd het koekje vriendelijk doch met aandrang teruggegeven.
Eerst -in tegenstelling tot wat de Duitsers gedaan hadden- nog op gerichte doelen: fabrieken, spoorwegemplacementen, maar het aanvliegen zover in bezet/eigen gebied was niet gemakkelijk, laat staan gericht de doelen aanvallen. De 'collatoral damage' werd op de koop toegenomen met dezelfde redenatie als Duitsland handhaafde: het doen breken van de bevolking.
Ik denk dat die Duitsers destijds aardig waren begonnen....maar BH draafde op het eind wel een beetje dóór, dat ben ik met je eens...
Maar ik zoek dan ook geenszins wat-dan-ook voor confrontatie met je ! Hou me te goede !

Daarbij: ik was er niet bij, ik ben van '52 (een uitstekend jaar, overigens :mrgreen: )
Maar het heeft mij, en veel Duitse vrienden van me (dat krijg je in een toeristische plaats als Hindeloopen), heel wat discussies hierover opgeleverd.
Het gekke is, dat die Duitse vrienden (wiens ouders dus ook bij de 'betreffende Duitsers' hoorden) de bombardementen heel goed begrepen, maar de daad op zich óók een oorlogsmisdaad vonden....
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Harry G. Hogeboom »

'Bomber Harry' ontwikkelde de nogal bekritiseerde tactiek van tapijtbombardementen
Ik wil me niet in deze discussie mengen, maar er staat me bij dat "we" dit onderwerp al eens eerder hebben aangesneden ergens hier op Kombuis en dat er vroegaah een Italiaan ergens rondscharrelde die met dit idee opkwam.............hoe dan ook ben ik de ooggetuige beschijvingen van mijn vader van deze tapijtbombardementen op Berlijn nooit vergeten.

Rondkijkend in de wereld bespeur ik weinig " geleerde lessen" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door ferryvaneeuwen »

BH draafde op het eind wel een beetje dóór
Daar ging het een beetje om. Dat onthouden van militaire onderscheidingen in die tijd zegt natuurlijk wel iets.

Op het eind van de oorlog vlogen er duizenden Vliegen Forten bij ons in Rotterdam over, op het laatst gewoon overdag. Dat overvliegen duurde soms wel een uur of langer en later kwam die golf na geloste lading weer terugvliegen. Dat geluid van al die motoren staat mij in het geheugen gegrift, heerlijk vonden we dat om te horen. Toen was geluk weer even gewoon. De sirenes gingen wel af, maar wij wisten dat ze alleen maar overvlogen dus schuilen deden we al lang niet meer. Uiteraard hadden we geen idee wat de doelen waren maar alles was goed.

De mof schoot met hun flak op die zilveren spikkeltjes hoog in de lucht, dat konden we zien aan de plofwolkjes van de granaten, maar zien raken heb ik ze nooit zien doen.


Ferry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat onthouden van militaire onderscheidingen in die tijd zegt natuurlijk wel iets.
Inderdaad Ferry..maar WAT zegt het?? Ik weet persoonlijk maar weinig of niks van die militaire toestanden en gewoontes en onthou me dan ook van kommentaar in welke vorm dan ook.........toevallig zag ik vorige week op de TV een zgn. Pontificale uitreiking van Amerika's Hoogste Militaire onderscheiding door President Obama, 24 stuks Medal's of Honor astublieft, dankuwel.
Het trieste van deze hele affaire was dat de meeste onderscheidingen postuum werden uitgereikt omdat ze ....aldus Obama....nagenoeg 70 jaar TE LAAT werden uitgereikt.
Van de 24 onderscheidingen, kwamen er slechts 14 terug in de States, eentje was nog steeds " missing in action" en van de 10 terug kwamen waren er nog 3 in leven! en ook aanwezig.
Obama vertelde bij z'n introduktie dat een van de 3 ontvangers dacht dat ie in de maling werd genomen en er geen moer van geloofde dat de President hem zelf opbelde.

De reden dat ze die onderscheiding toendertijd niet hadden gekregen was kennelijk puur racistisch, de ontvangers waren of African American, of Hispanisch of Joods!! EN......ze waren er nog 12 jaar druk mee om het helemaal uit te zoeken.........( wie weet hadden ze gehoopt dat die laatste 3 ook zouden overlijden :oops: )

Er werd dus toendertijd ook daar " In THE Land of the Free" aan diverse touwtjes getrokken.

http://www.whitehouse.gov/the-press-off ... edal-honor
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Meestertje »

Erfstukje...wie weet wat meer over de 24cm M16?
Bijlagen
Herschaalde kopie van huls 2012 203.jpg
Herschaalde kopie van huls 2012 203.jpg (82.67 KiB) 3497 keer bekeken
Herschaalde kopie van huls 2012 219.jpg
Herschaalde kopie van huls 2012 219.jpg (77.24 KiB) 3497 keer bekeken
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Meestertje »

Er past precies een standaard kompas in :-).
Bijlagen
Herschaalde kopie van kompas.jpg
Herschaalde kopie van kompas.jpg (20.31 KiB) 3490 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ferry schreef:'Bomber Harry' ontwikkelde de nogal bekritiseerde tactiek van tapijtbombardementen
Waarop Harry reageerde...
er staat me bij dat "we" dit onderwerp al eens eerder hebben aangesneden ergens hier op Kombuis en dat er vroegaah een Italiaan ergens rondscharrelde die met dit idee opkwam
Die Italiaan was Giulio Douhet. Die schreef in 1912 een handboek: Regels voor het gebruik van vliegtuigen in een oorlog.
In 1914, bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, was hij inmiddels toegevoegd aan de generale staf van het Italiaanse leger en hij zei toen dat ze een vloot van 500 bommenwerpers moesten bouwen die dagelijks 125 ton bommen op de vijand moesten gooien, dan was die oorlog zo bekeken. Maar ze luisterden niet naar hem en gooieden hem zelfs in de bak omdat hij maar steeds zei dat zijn superieuren een stelletje klootzakken waren.
In 1921 schreef hij een lijvig werkje onder de titel Il Dominio Dell' aria oftewel Luchtheerschappij. Dat heeft tot in en misschien nog wel na de Tweede Wereldoorlog gegolden als hét standaardwerk over luchtoorlog. Douhet sprak niet van "tapijtbombardementen", maar van terroriserende bombardementen. Hij was van mening dat als je nu maar genoeg bommen gooide - en dan niet alleen op militaire doelen, maar ook en zelfs vooral op burgerdoelen, op dichtbevolkte arbeiderswijken - de bevolking binnen enkele weken in opstand zou komen tegen hun regering waarna de oorlog al gauw afgelopen zou zijn.
Dat heeft nooit gewerkt. Nergens. Niet in Londen, niet in Hamburg, Berlijn of Dresden.
Ik ben daar nogal diep ingedoken. Lees Hoofdstuk 24 van "De prijs", de eerste zes pagina's.
Ik beperk me daar vooral tot Hamburg, maar Berlijn en Dresden waren al niet anders. Bomber Harris had er heel goed over nagedacht en wist precies wat je moest doen om in die dichtbevolkte wijken met huizen van vijf verdiepingen waarin gemiddeld achttien gezinnen woonden, zoveel mogelijk mensen dood te maken. Dat mocht, want die arbeiders werkten in de oorlogsindustrie en waren zodoende een legitiem doelwit, net als hun vrouwen en kinderen en bejaarde ouders.

Op 22 juli 1943 werd het definitieve bevel om Hamburg volledig te vernietigen, ondertekend. Op 24 juli 1943 om kwart voor tien 's avonds, startten de eerste vliegtuigen in Engeland en gingen er 791 vliegtuigen op weg naar Hamburg. Die hadden 2253 ecploderende bommen, 25.000 grote en 30.000 kleinere brandbommen aan boord. De eerste aanvalsgolf gooide exploderende bommen af, geen zware, genoeg om de daken van de huizen te blazen zodat de lichte brandbommen daar gemakkelijk in konden vallen. Vervolgens weer een partij exploderende bommen voor de lager gelegen verdiepingen en weer brandbommen. Zodoende zouden mensen van de luchtbescherming en de brandweer op die lager gelegen verdiepingen worden gedood en liepen ook de vele kelders en bomvrije schuilplaatsen gevaar. Daar was verdomd goed over nagedacht en het werkte dan ook prima. Hamburg werd één reusachtig crematorium.
Ja, het werkte, dat doodmaken van mensen. Maar voor de rest werkte het niet. In juli 1943 werden in Hamburg ongeveer 42.000 mensen gedood: 13.000 mannen, 21.000 vrouwen en 8000 kinderen. Die konden toch mooi niet meer in de oorlogsindustrie aan het werk. Maar voor de rest werkte het absoluut niet. De productie van oorlogsmateriaal bereikte in 1944 een hoogtepunt en de Duitsers waren niet gedemoraliseerd. De Hamburgse haven bleef gewoon in bedrijf, de trams reden weer en er verschenen weer kranten. Die verschrikkelijke bombardementen en het doden van al die mensen is volledig zinloos geweest.
Die Italiaan, Giulio Douhet had het helemaal verkeerd.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Ondanks dat agressie nou eenmaal ook in de mens zit, is elke oorlog verkeerd. Bedankt voor die vermelding Theo.
Dat wil niks zeggen over de mensen die haar uitvechten: die worden gestuurd, en kunnen ware patriotten of helden zijn (zoals Harry ook vaak zegt)....nee, dat zegt wat over degenen die zo'n oorlog 'maakt'.
Die schreeuwt moord-en-brand (letterlijk!), en roept dat hij 'tot de laatste man' zal vechten.....
Hij (of zij) verteld er dan niet bij dat hij die laatste man zal zijn....
Hij staat volledig achter z'n manschappen ! Alleen wél vanaf een hele veilige, en van een goede vluchtweg voorziene, afstand....
Afijn, ik ben wat dat betreft een beetje pessimistisch en misantropisch......stel je zo'n despoot voor.....
Zó imaginair is dat niet eens.....zelfs niet in NL..... :roll: Ik noem nu expres geen namen, want anders wordt het 'politiek' en 'persoonlijk', en da's hier, "op de vaart", taboe, maar ik denk dat men me wel begrijpt.....

Jammer, dat het idee achter het Vredespaleis nooit heeft gewerkt...
Zal het ook nooit....dan zouden die staatshoofden zelf die oorlog tegen elkaar moeten uitvechten. :shock:
Dáár zijn ze véél te fijntjes voor gebouwd, en past niet 'bij hun stand'.....
Hoe groter geest, hoe groter beest !
Maar liever mijn vader's variant:
Als een niets wordt tot een iets
dan kent die iets zichzelve niet
Oost, west...ook best
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door ferryvaneeuwen »

De twee atoombommen op Japan maakten overigens wel een einde aan de oorlog met dat land.

Aan al die oorlogen die ons sinds mensenheugenis overkomen liggen bijna altijd politieke beslissingen ten grondslag. Gekwetste super ego's, hebzucht, megalomane ideeën, landje pik, werelddominantie en ga zo maar door. Paul MacLean heeft een theorie ontwikkeld die het mechanisme wat hier achter zit eenvoudig verklaart. De drie breinen theorie waarbij het reptielenbrein het oudste, meest primitieve en gevaarlijkste brein is. Die zorgt ervoor dat je je de buurman vermoordt en de buurvrouw verkracht als dat zo uitkomt.
Gedrag dat kan in verband gebracht worden met het reptielenbrein is: agressie,dominantie, paringsdrift, bezetenheid, woede, razernij, dwangmatigheid, aanbidding, angst, hebzucht. Het wilde beest in ons dat er enkel op gericht is te overleven en voort te planten. Het reptielenbrein denkt niet na en het onthoudt ook niet. Het reageert gewoon primitief op externe prikkels. In situaties zoals oorlog, voedselrellen, grote schaarste, zien we mensen vaak veranderen van vredelievende, liefhebbende vaders en moeders, tot verschrikkelijke moordende vechtmachines. Denken we maar aan volkerenmoorden zoals in Rwanda, Bosnië en Cambodja.
Als het reptielenbrein samen met ons intellect op de loop gaat dan zijn de rapen pas goed gaar. Ook als je nu om je heen kijkt wat er allemaal in de wereld gaande is dan laat zich veel hiermee verklaren.

Het reptielenbrein zorgt er op kleinere schaal ook voor dat als er iemand in de lift bijkomt je automatische wegschuift. Ook de ander gaat zover mogelijk van je weg staan. Komen er meer mensen bij dan vullen zich de gaten. Ga als er iemand alleen in een lift staat maar eens dicht tegen hem of als je flink bent, haar aanstaan. Hetzelfde gebeurt in de wachtkamer bij de dokter of tandarts. Op een één of andere manier observeer ik dat gedrag automatisch en vindt het best wel vermakelijk want niemand heeft het zelf door, het gebeurt op de autopiloot. Daar zorgt ons reptielenbrein voor.

Ferry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Dat boek ga ik eens lezen Ferry !
Lijkt mij ook erg interessant !

PS de Belgen hebben hier een héél kort stukje erover....
Oost, west...ook best


Plaats reactie