Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik doe dit niet om te zieken.
Zo had ik het ook niet opgevat, hoor. Bovendien heb je gelijk; ik had daar aan moeten denken. Nogal onzorgvuldig van me.
Tegelijkertijd is het ook een reminder dat je iets dergelijks beter alleen kunt doen, helemaal op eigen titel. Voor eigen rekening en risico, zogezegd. Dan breng je anderen ook niet in de problemen. Maar dan kun je er beter tevoren niets over zeggen en het gewoon doen.
Geeft niet; het is een eenmalig gebeuren.

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Da Silva »

Goeie avond Theo.

Dat laatste bericht van je, was voor mij niet nodig geweest. Zand erover . Ik snap ook wel, dat je dit te goeder trouw had geplaatst. Gewoon door gaan zoals je altijd hebt gedaan. Ik ben misschien één van de weinige niet (ex-)zeevarenden op dit forum. Maar als techneut in ruste waardeer ik je bijdragen aan dit forum. Al snap ik er lang niet alles van, ik vind het altijd weer interessant om je stukjes te lezen.
Je bent voor mij, ondanks dat ik het niet altijd met je eens ben, één van de smaakmakers. Met saaie mensen zoals ik, kan je het forum wel opdoeken. Je bent zelfs nog iets ouder dan ik, maar ik bewonder je onuitputtelijke energie die je in van alles en nog wat steekt. Een paar voorbeelden, je bijdragen aan twee forums, je boeken, je vertaal werk, de interesse voor de Nederlandse taal en dan nu weer de waardering voor de gesneuvelde koopvaardij mensen. Ik kijk wel eens naar de tijdstippen, dat je online bent. Volgens mij maak je weinig gebruik van je bed.
Ga zo nog lange tijd door.

Grt.

Mario.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door v+d »

Mario, op onze leeftijd begint "op bed " een linke bezigheid te worden :wink:
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Da Silva »

Inderdaad, ik begrijp wat je bedoelt. Nu je dit schrijft, moet ik denken aan de man die mijn stage begeleider bij Wilton was.
Die sprak op een gegeven moment, de volgende wijze woorden; "Vroeger was ik boos als ik niet mocht, nu ben ik blij dat ik niet hoef".

Een zeer vooruitziende blik. :lol: :lol:

grt.

Mario
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, man, ik ben ook vast van plan om nog een poosje door te gaan. :-D Dat ouder worden is een veemde zaak; het lijf laat een mens geleidelijk aan in de steek terwijl er "binnenin" voor mijn gevoel niets verandert. Dat is soms lastig.
Slapen is een noodzaak, maar geen hobby van me. Zes uur is ruim voldoende. Meer is tijd verknoeien.
Ik heb altijd al een zeer brede belangstelling gehad en door het internet is die alleen nog maar breder geworden. Je mogelijkheden zijn nu immers onbeperkt. Ik kan me niet voorstellen dat dit op zeker moment minder gaat worden.
Scheepvaart blijft mijn eerste liefde - het verleden, maar vooral ook het heden en de nieuwe ontwikkelingen. Ik vind het fascinerend. Ook die nieuwe schepen die bijna iedereen zo lelijk vindt. Volgend jaar komt het eerste schip in de vaart dat in 2020 onbemand moet varen. Een container feeder, in Noorwegen, elektrisch voortgestuwd, ingezet op twee vaste, korte trajecten. Dat bespaart per jaar 40.000 truckritten met bijbehorende uitstoot. Fascinerend. Een paar jaar geleden werd er nog schamper gedaan over onbemand varen, nu staat het vlak voor de deur.

Maar we dwalen wel ver af van de oorlogsherinneringen. En dat op 10 mei. Als er ne één herinnering is, dan is het wel die 10de mei 1940. Ik herinner het me nog haarscherp. In Rotterdam. Dat culmineerde in het bombardement van 14 mei.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Als er ne één herinnering is, dan is het wel die 10de mei 1940. Ik herinner het me nog haarscherp
Nou volgens mijn bescheiden mening "dwalen we dan helemaal NIKS" Theodorus......als zulke herinneringen niet meer als " Oorlogs Herinnering" zouden kwalificeren, dan heb ik ergens " iets gemist".
Ik kan me gelukkig prijzen met de woorden van mijn neef/kollega missinist Harry C.Hogeboom ( R.I.P.) " Ik ben van NA de oorlog en laten we dat maar zo houden" maar op de een of andere onverklaarbare wijze zijn de herinneringen aan die paar kollega's die de hele WW2 op zee hadden gezeten en waar ik mee op tankers voer " in the sixties" glashelder in mijn brein blijven hangen. Toen dacht ik- met de welbekende ignorance en overmoed van de jeugd :oops: :oops: - dat er een "steekje los" was met die klanten en hun veelal buitensporige drankgebruik en zei dan zoiets buitengewoon stoms als " Neem nog maar een koud potje van me Meester" of zo :oops: .......NU weet ik al een mooi pikheetje "wel beter". Ik zag het misschien wel juist van dat " steekje los"..........maar de ware redenen werden mij pas veel later duidelijk. ( Voor zover je je dat soort traumatische ervaringen maar kunt voorstellen dan! :oops: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou volgens mijn bescheiden mening "dwalen we dan helemaal NIKS" Theodorus
Hoeveel slaap je nog nodig hebt en onbemande schepen staan toch een tikkie terzijde van oorlogsherinneringen, vind ik dan. :?
Niet dat het me stoort, hoor, zigzaggen is tenslotte ook een oorlogsherinnering, nietwaar? Daar hadden ze zelfs een speciale klok voor.
"Recht zo die gaat, Mart. Zigzaggen mag ook, maar dan wel volgens de klok." :roll:
  • Afbeelding
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Knisten »

@Theo,
" 'n Tik an de pette " om met Harry te spreken. Wat een geweldige brief, daar kan volgens mij een blinde met twee stokken en een hond niet omheen, vergeef me de -wellicht ongepaste- beeldspraak. Nu hoop ik maar dat het zo ook wordt ontvangen -en ervaren- in de Tweede Kamer. Vooral deze zin:
Ik ben van mening dat de Nederlandse Koopvaardij - geschreven met kapitalen - gezien het aandeel dat ze leverde bij de oorlogsinspanning en de enorme offers die daarvoor werden gebracht, een eigen krans en een aparte, duidelijke vermelding verdient.
De verhalen, anekdotes en opmerkingen op ons forum spreken boekdelen, zelfs tot de verbeelding van de mensen die de oorlog niet hebben meegemaakt, of de gevolgen daarvan niet hebben ondervonden. En hier spreekt een leek, een broekie zo je wilt, maar toch iemand die zich wel kan verplaatsen in de traumatische ervaringen van diegenen die ons "voorgingen" in die donkere dagen. Respect, respect en nogmaals respect is wat we kunnen, mogen en moeten opbrengen... en ik hoop dat dat ook tot uitdrukking komt op 4 Mei volgend jaar, wanneer ons aller geliefde Koopvaardij met naam en toenaam vermeldt zal worden, en dan wel met een "eigen" krans. "Hoop doet Leven" noemde een lokale beurtschipper zijn scheepje, en dat ben ik nooit vergeten!

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

"Hoop doet Leven" noemde een lokale beurtschipper zijn scheepje,......
Ik heb vroegaah leren varen van Schipper Appe de Vries ( R.I.P.) op zijn schip " De Goede Verwachting".
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Knisten »

@Harry,

En die wijsheid, van die "goeie ouwe beurtschippers" heeft ons geen wind-eieren gelegd toch ?
Twee pootjes aan dek, maar... kokers op de wind ! Nou ja, eentje op het thrust-lager dan in jouw geval en ik hou er een open voor PCH. :-D

MVG Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie