Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heel mooi, Theo! :-D
Nu maar hopen dat er ook meer aandacht wordt geschonken aan de Koopvaardij tijdens de tweede wereldoorlog.

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Heel mooi Theo en een prachtig gebaar van Gerdi, maar ... het hoofdpunt van jouw brief was de geringe aandacht voor de Koopvaardij in de ceremonie en daar gaat ze niet op in. Met Jos hoop ik dat dat ook "vanzelf" goed komt.

Adri
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jacob Bothof »

Theo,
Misschien niet helemaal het gewenste antwoord op je alles verklarende brief, maar toch mooi dat ze heeft
geantwoord. Ik hoop van harte dat je gebruik kan maken van deze persoonlijke uitnodiging voor
4 mei 2018, ik hoop dit ik dat ook nog kan meemaken.
Toevallig heb ik 2 weken geleden je boek "De Prijs" gekocht, ik ben er druk doende mee.
Als ik het uitgelezen heb geef ik het boek cadeau aan de bieb in mijn dorp, in de hoop dat ze er iets
mee willen doen.
Jacob
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door rspeur »

Mooi dat er een antwoord komt, maar ik vraag me af of dit een persoonlijke uitnodiging is.
Iedereen heeft namelijk volgens mij de mogelijkheid aan te sluiten bij het defilé, en bloemen te leggen.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----
Ik ben tevreden met dit antwoord. Ik verwacht echt niet dat ze de hele herdenking om gaan gooien. Het is mij voldoende dat mijn punt genoteerd is en vastgelegd. Ik wilde er gewoon een keer op wijzen.
Het Nationaal Comité stuurt u volgend jaar een uitnodiging voor de Nationale Herdenking 2018.
Het komt me toch voor dat dit een persoonlijke uitnodiging is. Er staat niet: "U bent van harte welkom om u aan te sluiten bij het defile."
Ik hoop eigenlijk dat er dan ergens tussen al die andere ouwe zakken een stoeltje voor me vrijgehouden wordt. :-D
Gaan we bij Krasnapolsky logeren, hoeven we niet ver te lopen.
Ik zie het te zijner tijd wel. Laten we eerst maar eens proberen om het leven tot die tijd in stand te houden.

Leuk dat je De prijs hebt gekocht, Jacob. Hadden ze het dan niet in de bibliotheek? De meesten hebben het wel en zo niet, kunnen ze het altijd uit de Centrale Bibliotheek laten komen. Ik krijg elk jaar nog een paar centen van de uitleningen. Ik kan dat voor elk van mijn boeken en al mijn vertalingen per jaar nakijken op de overzichten van de stichting LIRA. Ik heb even een paar jaar teruggekeken: het wordt nog steeds zo'n honderd keer per jaar uitgeleend. Ter vergelijking: mijn vertaling van The Silent Sea van Clive Cussler werd in 2016 ruim 3500 keer uitgeleend, De storm, ook van Cussler, ruim 2500 keer. :shock:
Ik wens je er nog wat genoeglijke uren mee.

--------------
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door rspeur »

Speur schreeuwt weer eens zonder de laatste zin te lezen.
Sorry Theo, nú heb ik dat dus wel gedaan...
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Wat moeten we nou voor 'het decorum' bedenken....
Er even van uit gaand dat Theo niet meer een passend uniform in de kast heeft hangen...

DE outfit destijds op de KHV was óf een pet met anker&margriet-kwalster, óf een alpinopet... :-D
de GHV kende (ook niet eens bij alle rederijen) het koopvaardij-uniform (oa strepen van 10mm ipv de marine-12mm)

4 Mei kan nog aardig koud zijn... Ik zou het houden op de gabardine (lange overjas) en witte sjaal, met epauletten en de pet-met-kwalster... Stel je voor dat je gevraagd wordt bij de kranslegging te zijn....

De militaire groet kent de zeeman niet: in m'n voorschriftenblaadje destijds van de MSvS te Harlingen dienden we groeten bij diverse gelegenheden, en volgens de directeur dhr Prins "..te groeten als een goed zeeman betaamt: met 2 rechtervingers aan de pet..."
Maar de tekst op de scan is anders dan ik mij herinner.....
We kregen ook andere regelementen: 1 x toen de zwarte winterkap werd afgeschaft, en nog een keer...misschien is dat de reden voor de verschillen...

Maar die 2 vingergroet heb ik altijd raar gevonden: je draagt een niet-van-militair-te-onderscheiden uniform, en dan moet je groeten als een padvinder ??? Moeten we er dan ook "dipdip" bij zeggen ???
Bijlagen
Schoolvoorschriften MSvS Harlingen.jpg
Schoolvoorschriften MSvS Harlingen.jpg (383.89 KiB) 6666 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4846
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

@Theo, geweldig dat je zo'n brief hebt geschreven en dat een je reactie hebt ontvangen.

@Theo, onderstaande link ken jij uiteraard, maar er zullen er ook zijn die de link niet kennen.
Hieronder de link van Marhisdata betreffende het schip JOLA, 1950-09-29 herdoopt in JAN KREUMER

>>> JAN KREUMER - ex Jola
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4846
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

JAN KREUMER


Jan Kreumer.jpg
Jan Kreumer.jpg (154.61 KiB) 6569 keer bekeken
Grtn @Allen
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------
Ja, dat is de mooiste foto van het Potje van mijn Tante. :-D
De man daar aan stuurboord die naar het vliegtuig zwaait, is stuurman Kalkman. Een heel vreemde man. Jehova's Getuige. Tevens de beste staaldraad- en vooral ook herculessplitser die ik heb meegemaakt. Een lange splits die je echt niet meer terugvond in een hercules om er een kabelaring van te maken, is voorwaar geen kattenpis, maar dat deed hij zomaar even in een poep en zucht. Zie HIER wat er al komt kijken bij een veel eenvoudiger oogsplits in hercules en al die mooie hulpmiddelen hadden we natuurlijk niet. Als er tijdens het aan- of afmeren een draad brak, splitste hij daar zomaar even, ter plekke, over zijn knie, in recordtempo, een nieuw oog aan.
Mij zie je niet, maar ik ben er wel. Ik sta aan het wiel. :roll:

Maar voor een goed begrip wat dit met oorlogsherinneringen te maken heeft: het schip was vernoemd naar mijn oom Jan Kreumer, kapitein bij de Rotterdamsche Lloyd en samen met ruim negentig van zijn bemanningsleden afgeslacht door de Japanners nadat zijn schip, de Langkoeas, was getorpedeerd. Begin jaren vijftig streek elke Lloydboot die we tegenkwamen de vlag voor ons. Dat was voornamelijk het geval als we de Waterweg op- of afvoeren, in de tijd dat er nog om de haverklap een Lloydboot naar binnen of naar buiten voer. We moesten daar steeds op verdacht zijn, om de groet te beantwoorden.
-------------


Plaats reactie