Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Op een fietstochtje met de vrouw vandaag zijn we even hier nét naast big city Groningen naar het Bevrijdingsbos geweest.
Ik was dat al eerder van plan geweest om een vooral niet nader te noemen Canadees aka Harry ( :lol: ) dat eens te laten zien...
Zelfs sommige bomen kregen namen ! En "lest-best": een zerk met het volkslied....opdat men niet vergete....
Staaad is nl ooit bevrijd door 'de Canadezen', zoals mijn ouders, die dat van zeer nabij hebben meegemaakt en letterlijk op een paar metertjes afstand stonden van het "Scholtenhuis-incident", de bevrijders noemden...
Dat "incident" was, dat een nog zeer jonge SS-er met de handen omhoog samen met z'n 'alte kameraden', komende uit het zowat aan flarden geschoten Scholtenhuis, nog gauw even een granaat gooide onder een jeep met enkele officieren daarin, en hen dus doodde... De soldaat die daarbij was, pakte z'n geweer bij de loop beet en sloeg -vlgs pa letterlijk !- die SS-er met de kolf het hoofd van de romp.
Als ik lieg, is dat in commissie: ik was er niet bij...

Maar terug te komen op dat Bevrijdingsbos, wat met enkele zeer kleine accenten tóch lichtelijk aan Canada doet denken.....
Onderweg door dit bos meende ik warempel nog sporen te zien van een Canadese Sherman....

Afijn: hier de pictures...:
Bijlagen
resized_Bevrijdingsbos 1.jpg
resized_Bevrijdingsbos 1.jpg (291.65 KiB) 2966 keer bekeken
resized_Bevrijdingsbos 2.jpg
resized_Bevrijdingsbos 2.jpg (255.29 KiB) 2966 keer bekeken
resized_Bevrijdingsbos 4.jpg
resized_Bevrijdingsbos 4.jpg (204.94 KiB) 2966 keer bekeken
resized_Bevrijdingsbos 6.jpg
resized_Bevrijdingsbos 6.jpg (279.97 KiB) 2966 keer bekeken
resized_Bevrijdingsbos 7.jpg
resized_Bevrijdingsbos 7.jpg (306.82 KiB) 2966 keer bekeken
resized_Bevrijdingsbos 8.jpg
resized_Bevrijdingsbos 8.jpg (254.98 KiB) 2966 keer bekeken
resized_Bevrijdingsbos 9.0.jpg
resized_Bevrijdingsbos 9.0.jpg (226.56 KiB) 2966 keer bekeken
resized_Bevrijdingsbos sporen Canadese Sherman wellicht.jpg
resized_Bevrijdingsbos sporen Canadese Sherman wellicht.jpg (303.58 KiB) 2966 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

die SS-er met de kolf het hoofd van de romp.
Ja, er zijn meerdere van dat soort " last minute dappere SS kunsten" bekend Jan en als jij dat verhaaltje van je eigen Vader hebt gehoord, dan zal dat best wel kloppen.
Ik las een tijdje geleden een opmerking van de een of andere goocheme Joodse pief aan een Universiteit in Isreal, het was zoiets als:
" Vlak voor het einde van WW2 had de SS in Duitsland nog tien en tien duizenden leden, een blauwe maandag later, na de uiteindelijke vrede, was er geen enkele SS'r meer te bespeuren..........WAAAR zijn die allemaal gebleven"????

Hartelijk dank voor je fraaie verslaggie, ik zal die foto's van jou naar enkele Canadezen sturen die jonge familieleden op dat soort bewuste kerkhoven hebben!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Doe dat, Harry.
Laat ze weten dat dat offer hier nog steeds niet is vergeten.
En niet alleen bij ouderen overigens...jeugd 'pikt' dat méér-en-méér ook op, en dat lijkt me toch wel belangrijk om te weten voor die nabestaanden.
We zijn met z'n allen ondanks die offers helaas nog steeds veel te stom om ervan te leren...
"Lest we not forget...".... Die spreuk, tezamen met wat leerzame plaatjes, zou in alle regeringsgebouwen aan de wand moeten hangen ipv een portret van een staatshoofd....
Die laatste verandert toch steeds; die beelden niet

Yep! We zijn al bijna weer halverwege richting mei... :-D
Oost, west...ook best
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Waar zijn zij allemaal gebleven
Niet in de kampen, niet aan het Oostfront.
Verdwenen door plastische chirurgie!
vrgr. Geep
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Nee hoor Geep.... de lagere officieren emigreerden naar Argentinië, Chili en Equador waar hun geen strobreed in de weg werd gelegd, en ook de officiele instanties hen maar wát graag met rust lieten; men wilde rust in de gelederen en 'men' moest het maar vergeten....
Hogere rangen gingen gewoon naar de USA; de meesten onder valse namen, een enkele andere werd met klaroengeschal-en-tromgeroffel aan de leiding gezet van de NASA. (ik zal de naam van Totenkopf-SS oberst (kolonel) Werner von Braun maar niet noemen)
Anderen hielden zich gedeisd in warme omzwachteling van die Heimat....evenals buitenlandse (waaronder vele NLse) oorlogsmisdadigers....
De leiding van hetzelfde Totenkopf-regiment van de slachting van Oradour-sur-Glane , Lammerding, is gewoon 'op leeftijd' als aannemer in -naar ik meen- Keulen overleden.
In Wikipedia staat dat er diverse veroordelingen waren.....de onlangs uitgezonden documentaire vertelde een heel ander verhaal: bijna alle schuldigen werden vrijgesproken..... En niemand begreep waarom....
Op begrafenissen van ex-SS-ers, waarvan inmiddels de meesten al hebben plaatsgevonden, was het een gedrang van 'alte kameraden' tijdens de laatste (NB in Duitsland streng verboden) Hitlergroet bij het neerlaten van de niet meer zichtbare kist door alle kransen en bloemen (welke de hakenkruisvlag aan het oog moesten onttrekken) ....
Ziet de documentaires en fotomaterialen van wijlen Simon Wiesenthal (RIP)
Kirst die schreef het al, jaren terug: "Generaals sterven in bed"
Men -meestal de politiek- had geen belang bij vervolging en vergelding, men had -nog afgezien van alle kosten en moeite- wel iets anders te doen.... Bovendien wisten die mannetjes teveel van vele ambtenaren, en dat moest óók in de doofpot blijven.
Zoals Wilhelmina bij haar terugkomst vroeg aan ambtenaren :"Èn...in welk kamp heeft u gezeten ??" Als je er heel goed over nadenkt, zou je het een terechte vraag kunnen vinden.....
Maar ik vrees dat ik desgevraagd geantwoord zou hebben "In ieder geval niet in het Engelse kamp...."
Die mensen hadden ook een gezin te voeden, en moesten zich maar zien te redden in een door de regering verlaten omgeving....
Gelukkig was er nog een speciaal daarvoor opgerichte afdeling in Engeland, de SAS.... Die hebben alsnog heel veel hogere Onkels weten te overtuigen van al-dan-niet vrijwillige euthanasie..... Naar men zegt hadden de Russen en de Yanks ook zulke afdelingen..... Toch nog een beetje eerlijkheidsvinding voor velen....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de lagere officieren emigreerden naar Argentinië, Chili en Equador
veelal via Italie met behulp van personen met zwarte rokkies en witte boorden......... :(
en/of Canada :roll: waar ze nu " zo heel af en toe" nog zonodig een ouwe gozer van in de 90 " het land uit moeten wijzen" omdat ie " toendertijd" de zaak belazerde bij de emigratie :roll: .aaahwel........het heeft vele voeten in de aarde " om wakker te worden"...salluh we mar segguh! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Hr.jdbvos,
Ik heb eerder aangegeven een ieder beleeft zijn omgeving anders, 10 meter verder op, is de waarneming al veranderd. Laat staan een dag, een week een maand,
Ik ging uit van mijn jongentjes ervaring!, knoop de jaren aan elkaar, de een vergeet, de ander voegt feiten toe.
Als de hoofdzaak maar blijft.

Met plastische chirurgie wees ik op het weghalen van het Nazi - stamboeknummer (Stammbüch-Nummer).
Een mooi voorbeeld div. Nazi’s hebben hun stamboeknummer laten verwijderen.
- op 11 mei 1960 - wordt de na de oorlog uit Duitsland gevluchte Adolf Eichmann door de Mossad, de Israëlische geheime dienst, voor zijn huis in Buenos Aires overvallen en ontvoerd. –Citaat-

Voor zijn uiterlijk heeft hij ook de mecano/grimeerdoos gebruikt.
Nazi gezind Argentinië, had voor dat soort figuren, ’n grote hand boven het grondgebied.
De Mossad-jagers, zijn jaren op zoek naar Nazi misdadigers. De ergste, waren en bleven onvindbaar.
Toch wisten zij, dat vele een schuilplaats in Argentinië hadden, de Mossad hield ook rekening met vermeende dubbelgangers, alleen Eichmann, was en bleef onzichtbaar, wel iemand die wat overeenkomsten had, werkte bij Volkswagen in São Paulo, deze persoon was al meerdere malen door de overheid ondervraag, werd vrij gelaten en verder niet meer als verdachte gezien.
Vanuit de Argentijnse regering, werd de Israëlische geheime dienst, gewaarschuwd, geen acties meer te ondernemen, de vermeende persoon was een Argentijns, onderdaan!
De Mossad trok zich zichtbaar terug. Bleef wel illegaal, met de vinger, aan de trekker.
Langs de OV. route van deze forens, werden woningen gehuurd en gekocht als een als observatieposten, dag in dag uit, als een werkslaaf, trouw naar huis, naar zijn tweede vrouw, er veranderde niets, jaar in jaar uit.
Gewoon, een saai sullig mannetje!
Tot op een dag er wel wat veranderde de VW-werknemer stapt een halte eerder uit de bus, ging voor een boodschap een winkel binnen.
Bij het naar buiten komen, binnen een minuut was de gehele Mossad, paraat, de forens had een bos bloemen
gekocht, hij was die dag precies 25 jaar getrouwd, zijn eerste Germaanse echtgenote ging in Argentinië, verder als zijn tweede echtgenote.

Adolf Eichmann werd door de Mossad, de Israëlische geheime dienst, voor zijn huis in Buenos Aires overvallen en ontvoerd.
Bij zijn arrestatie, bevestigde hij dat hij de gezochte was.
Vrgr. Geep.
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooi eerbetoon op de Canadese begraafplaats in Holten.
Holten 24-12-2016.jpg
Holten 24-12-2016.jpg (64.76 KiB) 2473 keer bekeken
http://www.destentor.nl/regio/rijssen-h ... -1.6781254

Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Da's zeker mooi, Paul !
Oost, west...ook best
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Je ziet de stilte...., voel nog steeds respect....
vrgr. Geep


Plaats reactie