Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Dat hadden m'n ouders ook....en heeft ook (een tijdje) bij mij gelegen....
sjit...waar zou dat gebleven zijn....???
Maar kan ook in het museum zijn beland....op mijn aandrang is daar , en naar het scheepvaartmuseum en GAVA, veel spul naar toe gegaan...
nog wél dit:
Bijlagen
Img_0001 (2).jpg
Img_0001 (2).jpg (672.83 KiB) 3396 keer bekeken
Img_0002 (2).jpg
Img_0002 (2).jpg (593.39 KiB) 3396 keer bekeken
Img_0003 (2).jpg
Img_0003 (2).jpg (343.57 KiB) 3396 keer bekeken
Img_0004 (2).jpg
Img_0004 (2).jpg (374.26 KiB) 3396 keer bekeken
Oost, west...ook best

Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Martinus »

Op de lagere school kregen wij dit:
verdrukking.jpg
verdrukking.jpg (130.9 KiB) 3388 keer bekeken
en dit:
bevrijdingsbeker.JPG
bevrijdingsbeker.JPG (25.86 KiB) 3388 keer bekeken
bevrijdingsbekerb.JPG
bevrijdingsbekerb.JPG (19.22 KiB) 3388 keer bekeken
Je was dan wel net van na de oorlog, maar de oorlog maakte deel uit van je bestaan, de samenleving was nog doordrenkt van de gevolgen en als kind zag je de huizen met de kogelgaten, de gebombardeerde ruïnes. Er heerste nog armoede, mensen trokken een handkar voort, sprokkelden hout voor hun bestaan, fietsen hadden nog een achteruittraprem en wie zonder achterlicht reed kreeg een bekeuring.

Voor ons kinderen was de oorlog vooral iets spannends, soms leek het op een enorme vierdaagse, want daar deden ook veel militairen uit allerlei contreien aan mee. In het bos waren nog wapens te vinden, een vriendje had zijn hele kamer volhangen met mitrailleurs, bazooka- of granaatwerpers enz. enz. die haalde hij ergens uit een meertje. Een van mijn broers had ook een enorme wapenvoorraad waar hij aan prutste. Op een dag kwam een militaire vriend van een andere broer bij ons op bezoek en meteen was er paniek en alle wapens en projectielen die hij had werden heel voorzichtig weggehaald.

Mijn vader had Amerikaanse of Engelse piloten op zijn werk onderduiking verleend. Er werd ook wel eens verteld hoe er op een avond bij hun thuis door het verzet (hij was geen lid) een makker ter dood werd veroordeeld omdat die aan het verraden was. Hoe afschuwelijk die bijeenkomst was geweest. Pa was trouwens ook krijgsgevangene geweest in Zeeland en had daar ook een vliegtuigkogel schampend op zijn helm gehad, maar dat hoorde ik pas toen ik volwassen was. Het werd niet verzwegen of zo maar het was gewoon geen gespreksonderwerp.

Er werd op school veel over de joden gesproken, zoveel zelfs dat ik als kind dacht dat het een ander soort mensen waren, niet hetzelfde als wij.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

OORLOGS PRENTENBOEK 2e Deel
OPB001.jpg
OPB001.jpg (298.32 KiB) 3374 keer bekeken
OPB002.jpg
OPB002.jpg (315.88 KiB) 3374 keer bekeken
OPB003.jpg
OPB003.jpg (371.02 KiB) 3374 keer bekeken
OPB004.jpg
OPB004.jpg (373.45 KiB) 3374 keer bekeken
OPB005.jpg
OPB005.jpg (379.5 KiB) 3374 keer bekeken
OPB006.jpg
OPB006.jpg (369.53 KiB) 3374 keer bekeken
OPB007.jpg
OPB007.jpg (365.17 KiB) 3374 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

OPB008.jpg
OPB008.jpg (378.76 KiB) 3374 keer bekeken
OPB009.jpg
OPB009.jpg (371.3 KiB) 3374 keer bekeken
OPB010.jpg
OPB010.jpg (349.18 KiB) 3374 keer bekeken
OPB011.jpg
OPB011.jpg (356.68 KiB) 3374 keer bekeken
OPB012.jpg
OPB012.jpg (368.14 KiB) 3374 keer bekeken
OPB013.jpg
OPB013.jpg (367.62 KiB) 3374 keer bekeken
OPB014.jpg
OPB014.jpg (338.11 KiB) 3374 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

OPB015.jpg
OPB015.jpg (363.24 KiB) 3374 keer bekeken
OPB016.jpg
OPB016.jpg (382.29 KiB) 3374 keer bekeken
OPB017.jpg
OPB017.jpg (418.52 KiB) 3374 keer bekeken
OPB018.jpg
OPB018.jpg (354.84 KiB) 3374 keer bekeken
OPB019.jpg
OPB019.jpg (377.53 KiB) 3374 keer bekeken
OPB020.jpg
OPB020.jpg (284.74 KiB) 3374 keer bekeken


EINDE 2e DEEL
Grtn @Allen
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

een 10 + ; met een extra griffel.
vrgr. Geep
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Gert Schouwstra schreef:Ik heb ook nog papieren van mijn opa uit die tijd.
Mijn opa onderhield met zijn motorschip Flevo, varend onder de schuilnaam: NOP II, de lijndienst op Emmeloord. Deze lijn was opgezet door de Zwolse aannemer Roelof Boltje, die ook een lokale baas van het verzet was. Mijn opa had zichzelf met zijn schip aan hem "verhuurd". Boltje was in 1939 met zijn bedrijf vanuit Friesland in Zwolle neergestreken en had zich ontwikkeld tot een middelgrote weg- en vooral waterbouwer.
Door openlijk met bouwmaterialen voor de Duitse bezetter naar de polder te varen, was je na de oorlog automatisch verdachte van collaboratie. Vandaar dat er direct na de bevrijding ontlastende verklaringen werden afgegeven, die mijn opa met zich meedroeg in zijn portefeuille.
Hallo Gert,
Met veel belangstelling heb ik je bijdragen gelezen en ook het verhaal door je vader in het boek "Een Eeuw Nederlandse Binnenvaart", goed verwoordt door de schrijver Frits R. Loomeijer.
Vooral je vaders beleving van de bevrijding van Groningen half april 1945 door de Canadezen is mooi weergegeven.
De door jou getoonde paperassen komen daar ook in dat verhaal voor, evenals in het boek van Wiechert van Dijken: "De Friese baggeraar uit Zwolle".
Boltje adverteerde in september 1944 wekenlang in de Provinciale Krant met de dienst per schip "NOP 2" naar de Noordoostpolder, de "Flevo" dus.
Boltje POZC 06-09-1944.jpg
Boltje POZC 06-09-1944.jpg (72.12 KiB) 3228 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Gert Schouwstra »

Bedankt Paul, dat knipsel had ik nog niet,

Mijn opa lag inderdaad met de bevrijding op 16 april 1945 met zijn schip de Flevo in de stad Groningen in het Eendrachtskanaal met vijf andere schepen en een Hunzeboot. Dat kwam zo:

Eind januari 1945 werd de Flevo in Amsterdam gevorderd. Het moest naar IJmuiden waar het zou worden ingezet als moederschip voor eennmanstorpedo's. Met wat overredingskracht en een fles jenever kon de officier ter plaatse worden overtuigd dat het schip niet geschikt was. Een schip met een gasgenerator op zee, dat kon niet.

Terugvarend naar Amsterdam werd het schip opnieuw opgevangen en na een paar dagen gedwongen om 100 ton staalplaten te laden voor Emden of eventueel verder. Die platen waren eigenlijk bestemd geweest voor Oving in Batavia, dus voor de Binnenhaven in Rotterdam, maar in beslag genomen door de bezetter. Het was een "Eiliche Sache" dus er mocht niet op eigen kracht gevaren worden, er moest worden gesleept. Nou ja, zei mijn opa, ik heb geen sleepdraad en we hebben ook geen proviand meer aan boord. Geen probleem, ze moesten bij een proviandschip maar een staaldraad ophalen en ook wat eten inslaan. Vervolgens werd er een staaldraad toegewezen van 80 meter en 23 mm dik! Voor een luxe motorschip van 140 ton. Je kunt je voorstellen dat die draad ongebruikt in het vooronder op voorraad werd gelegd, voor later.

De sleepboot die moest komen was een motorboot van fa Kooiman uit Harlingen die ook in beslag was genomen. Maar dat duurde nog even. En daarna moest ook nog veel worden geregeld. Ze hebben zo eerst 14 dagen voor de Oranjesluizen gelegen voordat aan de oversteek met meerdere schepen in de sleep begonnen kon worden. Er werd natuurlijk alleen 's nachts gevaren vanwege Fliegergefahr en er voer een WSP-boot voor de sleep uit. De sleepboot stuurde op het heklicht van de WSP-boot, want de schipper was verder ook niet bekend op het IJsselmeer. O, ja zei de schipper, als ik drie stoten op de hoorn geef, is mijn motor uitgevallen en dan moeten jullie direct voor anker gaan.
Dat gebeurde tot ieders verrassing al direct dwars van Marken. Wat bleek: De sleepboot kampte voortdurend met verstopte filters. Net voor de inbeslagname waren de gasolietanks nog even vol met rotzooi gegooid. SABOTAGE DUS.
Omdat de WSP-boot gewoon door was gevaren, keerde de sleep dus maar weer terug naar Amsterdam. Wachten op het volgende konvooi, drie dagen later.
Uiteindelijk kwamen ze in Lemmer aan, vandaar moest op eigen kracht worden gevaren, met twee schepen in sleep er achter. Dat ging natuurlijk ook op zijn elfendertigst (dat is een Friese uitdrukking): een dag om kolen te bunkeren voor de vergasser, een dag om een leidinkje te repareren wat al drie maanden kapot was, geregeld Fliegeralarm, enz. Elke dag werd een klein stukje gevaren. Op het kanaal waren wel WSP-boten die de schepen constant probeerden op te jagen: Naar Duitsland, naar Duitsland. Maar het hielp niet veel.
Begin april kwam de Flevo aan in Groningen. De orders waren inmiddels gewijzigd en er moest worden gelost bij het pakhuis van Stokvis in het Eendrachtskanaal. Er lagen nog 5 schepen, een motorsteilsteven van Simon Visserman, Arend Vlietstra, een motorschip van gebr. Krikke, en nog twee anderen. Een Hunzeboot moest deze schepen met zijn tuig lossen. Maar er gebeurde begin april niet zoveel meer. Na 14 dagen stonden de Canadezen voor Groningen. Op last van de Duitsers werden de schepen nog wel overgehaald naar de stadskant. De gezinnen gingen van boord en zochten hun heil in de kelders van de huizen in buurt. Een dag later waren de Canadese troepen er al. Toen is van deze schepen een schipbrug gemaakt, want de bruggen waren opgeblazen. Mijn vader en zijn broer, toen 16 en 17 jaar oud, wezen de troepen de weg. In de kelders is toen een groot feest gegeven. Groningen was bevrijd! De schipbrug heeft er 14 dagen gelegen. Op de foto de schipbrug met de Flevo in het midden.
Bijlagen
Flevo Groningen Eendrachtskade 1945.jpg
Flevo Groningen Eendrachtskade 1945.jpg (993.51 KiB) 3113 keer bekeken
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Mooi hoor Gert !
Kent het GAVA deze foto's en verhaal eigenlijk wel ?
Ik denk dat die zulke foto's -mét het verhaal- eveneens zouden willen hebben.....
Oost, west...ook best
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb het verhaal op 29-12-2015 door gemaild aan de beeldbank Groningen, want daar staat de foto gepubliceerd en is de foto ontdekt. Ik heb er een reactie bij gezet, maar ik kan niet zien of ze er verder iets mee gedaan hebben. Mijn reactie was:
Over deze foto is heel veel te vertellen, ik heb het verhaal net nog weer van mijn vader Gerrit Schouwstra gehoord. Het tweede schip in de rij is het motorschip Flevo van mijn opa, gebouwd in 1928 bij J. Vos & Zn. in Groningen. Aan boord waren mijn opa Geert Schouwstra met zijn zoons Cor (geb. 1925) en Gerrit (geb. 1926). De Flevo was een maand eerder in beslag genomen in Amsterdam en met 80 ton gevorderde (gestolen) staalplaten onderweg naar Duitsland. De reis werd door mijn opa flink getraineerd en zo bleven ze uiteindelijk in Groningen liggen. De lading staalplaten zou bij Stokvis gelost worden, maar de kraan was niet sterk genoeg. Toen de Canadezen op 16 april Groningen bevrijdden, waren de bruggen opgeblazen en konden ze niet oversteken. Vanuit het Stokvisgebouw, vanwaaruit ook de foto genomen is, beschoten ze de straat aan de overkant. Toen de Duitsers zich hadden teruggetrokken, hebben de schippers met het bevrijdingsleger deze noodbrug gebouwd, zodat ze konden oversteken. Mijn vader en zijn broer waren gids voor het leger om aan te wijzen waar de Duitsers zaten. Deze brug heeft er drie of vier weken gelegen tot de gewone bruggen weer waren gerepareerd. In de eerste twee weken was er nog militaire bewaking en moesten de schippers mee controleren of er geen 'foute' Nederlanders probeerden over te steken. Ten tijde dat deze foto is gemaakt was er geen bewaking meer, het moet dus eind april of de eerste week van mei zijn geweest.

Op de foto nog een aantal leuke details: het stuurhutdak van de Flevo is versterkt met betontegels tegen luchtaanvallen. Voor de stuurhut staat de houtgasgenerator opgesteld, daarnaast staat nog een mandfles met zwavelzuur die in Amsterdam was geruild en bestemd was om zelf zeep mee te maken.

In 1956 werd mijn vader schipper op de Flevo en in 1960 trouwde hij met mijn moeder. Een jaar later ben ik geboren. Het verhaal staat ook uitvoerig beschreven in het boek "Te berg te dal, wij voeren overal" geschreven door Harry de Groot.
Twee maanden na het ontdekken van de foto, is mijn vader overleden.
Gert
- Varen is Leven -


Plaats reactie