Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Meestertje »

In 1945 was mijn vader, als 7 jarige hier getuige van....
Zijn woonhuis in de Theresiastraat werd verwoest, door een missertje!
Mijn Opa was in '32 vanuit Duitsland hierheen gekomen/gevlucht , Oma in '33 vanuit Frankrijk.
Opa had inmiddels een behoorlijke juwelierszaak opgebouwd in de Hoogstraat.
Diep respect voor deze mensen!!!



http://www.haagsetijden.nl/entry/184/bo ... yy3bT95OSp
Bijlagen
theresiastraat (1).jpg
theresiastraat (1).jpg (34.87 KiB) 17980 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zijn woonhuis in de Theresiastraat werd verwoest, door een missertje!
" 500 doden en 4500 huizen en gebouwen.....door een foutje van de piloten op 3 Maart 1945."

Schokkende gebeurtenissen en getallen en nog nooit eerder gehoord :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik herinner me dat bombardement op het Bezuidenhout in Den Haag nog heel goed, vooral de brand daarna. De wind was noordwest en bij ons in Overschie dwarrelden de half verbrande papieren neer. Ik heb het op Google Earth even nagemeten: dat was hemelsbreed 17 kilometer. We woonden langs de autoweg naar Den Haag en een groot deel wat Rotterdam en omstreken aan aan brandweermateriaal had, ging die kant op. Het is een van die vergeten bombardementen.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Jos Linders »

Februari 1944 "vergissings" bombardement op Nijmegen, 800 doden en een stad in puin. Heb in mijn jeugd de puinhopen nog gezien. In de keldergewelven van de puinhopen waren in mijn staptijd allerlei barretjes. Mijn familie is er goed van af gekomen omdat zij buiten het centrum woonde. Mijn Oma had een cafe vlak achter het plat gegooide station

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door ferryvaneeuwen »

Zelf herinner ik me nog goed het bombardement dat midden in de Hongerwinter op 24 november 1944 plaats vond en dat was gericht op het SD gebouw aan de Heemraadssingel in Rotterdam, ongeveer 150 - 200 meter verwijderd vanwaar ik woonde. Het gebeurde ook nog overdag dus we stonden, nieuwsgierig als we waren, er na afloop zo bij.

Het moest een precisie bombardement worden, nou dat hebben we geweten. De aanval was een complete mislukking, mede door de veelal defecte vertragingsmechanismen van de bommen, die te vroegtijdige ontploffing voor de zeer laag vliegende bommenwerpers moesten voorkomen. Vanuit de zeer laag en zeer snel vliegende vliegtuigen werd ook nog eens als een wilde met de boordkanonnen rondgeschoten, over precisie gesproken. Het bedoelde gebouw werd slechts licht beschadigd. Wel vielen er 64 doden en mijn school aan de Robert Fruinstraat lag in puin, een feit dat mij en mijn medescholieren tot grote tevredenheid stemde..... Ach, weet je veel op die leeftijd. Het hele verhaal is hier te lezen, ga naar punt 12: Het bombardement op de SD.


Ferry
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep »

Hr, F van Eeuwen, uw verslag over de Heemraadsingel Rotterdam, is het een uittreksel van een boek of uit andere bronnen, voor mij is dit nieuw, ik ben wel op de hoogte wat Rotterdam heeft ervaren, in de loop der jaren wel wat gegevens en aanvulling. Maar zo (mooi) aangrijpend beschreven is mij niet bekend. Hoe luidt de titel van het boek en mogelijk ook de uitgever. Heb ik weer wat te doen ,,Zoeken''
vrgr Geep.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb geen uittreksel gebruikt! Wel een paar gegevens zoals die vermeld staan in de gelinkte web site (bronvermelding) waarin het bombardement uitvoerig beschreven wordt plus enige van mijn eigen ervaringen er aan toegevoegd.

Ferry
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep »

Hr F. van Eeuwen.
Oh. Voor mijn beurt. Ik kan wel nu doen alsof mijn neus bloed en stiekem een kopie maak, en verder niets! Heeft u bezwaar, dat ik de/uw gegevens, tijdelijk vastleg, ik doe er niets mee!
Voor mij nieuw wetenschap, uit de tijd die mij nog steeds beheerst. In dit geval voor mij persoonlijk is oud nieuws, nieuw nieuws!

Kort geleden een boek aangeschaft, Keizerrijk na de Frans/Duitsche oorlog 1871/1872 ; met een hoofdstuk/artikel en zeer oude foto's anno 1874, Waarin Duitsche ijzervreters al toekomstige veldslagen bespreken.
De aanzet tot WO I.
vrgr Geep
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het is allemaal vrij te kopiëren tenzij je ergens 'copyright' tegenkomt. Zelf heb ik over mijn belevenissen gedurende WWII en vooral over de hongerwinter wat op mijn web site staan. Dat kun je hier vinden en dan naar 'Winter 1944' gaan. Amsterdammers denken wel eens dat er daar veel gebeurd is gedurende de oorlog maar er is in Rotterdam nog wel iets meer voorgevallen op het gebied van oorlogsgeweld dacht ik. Niet dat ik daar nu bepaald trots op ben.......


Ferry
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door dita »

Netjes gedaan Ferry.
De ogen gaan weer verder open, want wat weet ik van de gang van zaken in de grote steden.
Mooi zo.
Gr. Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs


Plaats reactie