De zegen van Internet

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
louis holleman

De zegen van Internet

Bericht door louis holleman »

De zegen van Internet... of zoiets.

In de jaren 90 begon het Internet op te komen. Officieel al ontwikkeld eind jaren 80 (meen ik), begon het goed bruikbaar te worden begin jaren 90. Toen was het nog email, FTP, Telnet, Usenet en Gopher (kent iemand dat nog?), later werd het www eraan toegevoegd.
Ooit riep Bill Gates "dat Internet is gewoon een tijdelijke hype, daar gaat Microsoft niet aan meedoen!"... Maar ja, zo riep ie ook ooit "wat hebben mensen nou aan een grafisch beeld met een muis en pulldown menu's?"... Hij was meer gecharmeerd van zijn DOS.

Via de oude BBS-jes van destijds was ik in aanraking gekomen met dat Internet en met mijn 2k4 modempie kon ik net in 10 minuten tijd een bestandje van 300 kB ophalen.
Ik meen dat ik in 1994 of 1995 een contract sloot met Demon - officieel een Schots bedrijf met een nederlandse afdeling. Toen nog op mijn Atari computers, ja hoor, dat kon. FF een TCP/IP stack installeren en configureren en een halve dag aan de configuratie van je email programma sleutelen.
Ik had dan ook rap een modempie van 14k4 gekocht, toen ze eenmaal betaalbaar werden (eh, een guldentje of 250-300 destijds). Later werd dat weer een 56k modem.
Inmiddels een aparte PTT telefoonlijn aangeschaft, want met toch redelijk wat tijd online zijn wilde je ook nog telefonisch bereikbaar zijn.
Sneller dan 56k ging niet, of je moest ISDN hebben (max 64k of 2x64k) of een T1, T2 of T3 lijn, maar die kostten goud geld.
Toen kwam DSL. O ja, een alternatief was ook "de kabel", maar in Oss werd eerst jarenlang geruzied of ze het kabelnet nou zouden verkopen of toch maar in eigen beheer houden. Daar was begin 2000 nog geen beslissing over genomen. Dus toen Demon in 2001 belde dat ze bij mij DSL konden leveren, was die beslissing snel genomen. Voor ik meen 65 gulden per maand had je dan 512/64 kbit. Je moest wel een vrije telefoonlijn hebben, nou die had ik. En dan kon je 24 uur per dag online zijn... In die tijd waren de huur voor die tweede lijn, mijn belkosten en de kosten voor inbel-internet per maand al meer dan die 65 piek, dus je snapt dat er heel snel DSL thuis lag. En naderhand ging de prijs rap omlaag en de snelheid alleen maar omhoog.

Afgelopen zaterdag om 0722 viel ineens mijn verbinding weg, terwijl ik zat te internetten. OK, dat is wel eens vaker gebeurd maar dan was een uurtje later of zo de zaak weer gefikst. Maar zaterdagavond was het nog steeds niks, en zondag ook nog niet. Dus maandag maar eens gebeld met de helpdesk.
Nou werk ik al sinds 1986 met computers en ik weet ook nog wel iets van netwerken. En engels is zo ongeveer mijn tweede taal.
Met de helpdesk nog eens de hele configuratie van mijn spullen doorgelopen, inclusief de settings van het DSL modempie met zijn router. Ja hoor, allemaal ok, het zaakje trained prima in op de maximale snelheid maar verbinding is er verder niet. Dus krijg ik ook geen IP toegewezen, wat wel zou moeten.
Nou, zegt de helpdesk van XS4All, die een jaar of 7, 8 geleden de klanten van Demon overnamen, ik wil wel een nieuwe modem sturen, maar ik wil eerst weten of die telefoonlijn wel goed is. Dus staat er 's middags een KPN monteur met een testkassie voor mijn deur. Kassie op het ISRA-punt en dat geeft gewoon maximaal mogelijke snelheid aan. Oftewel: de lijn is goed meneer. Terug bij AF dus. Ze zullen het doorgeven aan XS4All. Ja, dat wordt dan wel morgen voor we verder kunnen, denk ik, dus ik bel 's avonds om 9 uur maar weer eens naar de helpdesk. Na weer een vet rondje instellingen proberen is er nog steeds geen resultaat, dus ze besluiten een nieuw modem te sturen. Dat kan wel 2 of 3 dagen duren meneer.
Woensdagavond om 2030 staat Post NL voor de deur met een nieuw modem. Joepie, aansluiten en proberen maar. Nee hoor, nog geen verbinding. Nou, de helpdesk maar weer bellen. Samen weer een uur zitten reutelen en proberen zonder enig resultaat. Nog steeds bij AF.
Donderdagmorgen om kwart over acht hang ik weer in de telefoon. Wat nu? Weer anderhalf uur zitten klooien (ik verbel in die dagen voor 40 euri op mijn mobieltje, na het tweede gesprek krijg ik een SMSje dat mijn beltegoed zo ongeveer op is - handig want ik kan nu niet via Internet opwaarderen. Blij dat ik ook nog een KPN lijn heb). Uiteindelijk zegt de helpdek tegen een uur of 12 dat ze een monteur langs willen laten komen op hun kosten. "Brengt die ook een reservemodem mee?" vraag ik nog, maar nee, die heeft alleen testspullen bij zich. De afspraak wordt gemaakt en de monteur kan er pas maandagmorgen om 0830 zijn, helaas niet eerder... Shit, dat wordt dus al ongeveer 10 dagen internetloos dus.
Daar denk ik dan een tijdje over na, en uiteindelijk kan het dus best zijn dat die monteur maandag om 0835 alleen maar kan constateren dat zijn testkassie het ook niet doet en dan "have a nice day" zegt.
Dus hang ik vrijdagmorgen om 1000 uur maar weer bij de helpdesk aan de lijn. Voor het eerst heb ik ook het idee dat ik met iemand zit te praten die ook WEET waar ie het over heeft.
Hij is het al niet eens met het feit dat er een monteur gestuurd wordt maar tja, dat is nu eenmaal al zo besloten. Hij gaat nog ff proberen of die dan niet vrijdag nog langs kan komen, maar helaas, dat kan echt niet eerder.
"Heb je niet nog een modem?, vraagt ie. Jawel, maar daarop is de verbinding eruit geknald dus het kan best zijn dat die uiteindelijk ook niet goed is, EN we hebben er al van alles mee geprobeerd...
Eh, zegt ie, ik mag dit niet zeggen officieel, maar er IS in Oss een Fritzboxje tweedehands te koop en hij noemt een telefoonnummer wat ik natuurlijk ff snel noteer, maar officieel weet je dit dus niet.
Weet je wat, ik ga hier even wat met de baas lullen over hoe en wat, en ik bel je om 1230 zelf weer op.
OK, is goed. Om kwart voor twaalf bel ik het nummer wat hij me gegeven had, voor een paar euri kan ik dat ding kopen. De man woont vlakbij dus om kwart over twaalf heb ik een reserve Fritzboxje klaarstaan.
De helpdesk hangt keurig om half een weer aan de lijn. "Heb je nog iets kunnen regelen?" Ja hoor, ik heb nu een wat ouder modempie staan. Wij samen dat ding doorgelopen voor de instellingen en proberen maar. Ja hoor, hij trained ook prima in maar uiteindelijk verbinding? Ho maar! Nog steeds bij AF dus, zonder salaris.
Nou, zegt ie, ik ga eerst die monteur cancelen want dat heeft totaal geen zin, dan ga ik nog even met de baas praten en daarna loop ik even naar Beheer en dan bel ik je weer terug. OK, je doet maar.
Ik zit natuurlijk regelmatig achter de computer, ingelogd op mijn modem in het overzicht te kijken en ineens verschijnt er out-of-the-blue een IP nummer. Eh, wat krijgen we nou? Heel snel de usenetclient erop en "haal dit kleine bestandje 's op" en twee seconden later is het binnen. Shit, mijn internet doettut weer...
Een kwartier later belt de helpdesk weer. Ja, hij doettut weer. Wat was het nou? "Tja, door een of andere oorzaak is er hier bij ons een instellinkje op de foute waarde geschoten"...
Daar kun je nog lang over blijven lullen, dat doen we uiteindelijk ook nog maar mijn internet is weer terug en da's de hoofdzaak.

De moraal van dit verhaal? Als je kunt, denk dan mee en laat niet alleen de helpdesk het initiatief nemen. Als ik niet een paar keer zelf vast weer had gebeld, had mijn internet er nog wel een week langer uit kunnen liggen.

Have a nice day!

PS: het is/was niet de bedoeling hier de helpdesk van XS4All te bekritiseren. Integendeel, het was vroeger nog veel erger.
Bij problemen die niet in 10 seconden waren op te lossen was het steevast "Kunt U Windows niet even opnieuw installeren en dan terugbellen?"... we kennen het vast allemaal wel.

Vanavond bij Maria wel een rondje!

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De zegen van Internet

Bericht door jdbvos »

Nou....ik zat vroeger op ARPA-net....helemaal illegaal natuurlijk, want de US strijdkrachten gebruikten dat....én de diverse universtiteiten....
Dat was de tijd nog vóór het inbouwmodem bestond: je had een soort kleine schoenendoos en daarop 2 zachtrubberen "hulzen" waar precies een telefoonhoorn in pastte...in die doos zat dan een luidspreker en een microfoon onder die hulzen, samen met een vroegtijdig soort modulator-de-modulator, ofwel een vroegtijdig modem, die daar dan zijn naam ook aan dankt...
Als je 200 a 300 kb/sec haalde had je een prachtverbinding !
Via een collega-beginneling, beide met de hypermoderne Sinclair ZX-Spectrum (geloof ik :roll: ), die je aan kon sluiten op een KTV en dan had je een prachtig blauw scherm met witte letters....
Iets anders was ARPA-net niet.....
Nadeel van die dingen was, dat je je programma's steeds opnieuw moest inprogrameren (in Basic, wat je uiteraard moest leren, en elk merk computer z'n eigen variant had): een opslagmanier had je niet. Dat kwam weer véél later mbv een cassetterecorder.....
Tandy kwam (voor mij) met de eerste echte mooie computer met amber-monochroom beeldscherm. En die had een harde schijf van wel 10 MB !!! Toen ik bij de winkel aankwam was de verkoper helemaal lyrisch: "Meneer ! Voor maar F 800,- méér krijgt u een 20 MB harde schijf....Dat krijgt u nooooooit vol !!"

Maar goed, trug naar ARPA-net: dat was zoals gezegd vooral van de US defensie....
Van een kennis kreeg ik een nummer van de NCRV, en daar was een soort voorloper van een chatbox....
Ik hoopte op mede-computerenthousiastelingen en mede Hobbyscoop-gebruikers (was een radioprogramma waarmee programma's werden uitgezonden, kon je op de casette opnemen, en uitproberen), maar er bleken hoofdzakelijk oververhitte dames en heren te komen die hetzelfde deden als héél veel vandaag de dag nóg.....en eigenlijk was ik daarin niet zo geinteresseerd met muh computer....(met alleen maar tekst).
Ik ging steeds verder de directory in van de NCRV, en hackte hier-en-daar wat passwords... Dat 'hacken' moet je je niks bij voorstellen: het woord "password" of "sleutel" deden heel vaak wat je wilde... :lol:
Maar op een gegeven moment vond ik een deurtje (nu heet dat 'link') naar de Universiteit van Utrecht, en via die naar de uni-bieb, die weer was doorverbonden met de bieb van de uni van Massachusetts, en zo weer verder de zeer onbekende wereld in...
Totdat iemand, ene Major Huppeldepup driftig in witte letters van mij wilde weten wie ik was en wat ik aan het doen was "I'm sergeant Fox from the 42nd, trying to find some information for my lieutenant..." Met als gevolg in witte letters "Proceed, private !" :-D
Maar goed, dat jargon was ook allemaal niet interessant, en de eerste spelletjes deden hun intrede: een hoofd van een figuurtje, bijv, was 4-6 pixels :lol: , en waren eigenlijk allemaal zgn arcade-spellen: allemaal vierkante hokjes met 1 open kant aaneengeschakeld, zodat je door die "kamertjes" moest bewegen en allerlei 'dingen' moest vinden...afijn, jullie kennen dat nog wel...
En de hele ontwikkeling ging daarna héél erg snel....

Ja, dat pionieren heeft héél veel tijd, geld en moeite gekost....en je was jarenlang DE vraagbaak op computergebied....
Nu, met de huidige computers, kom ik er ook soms niet meer uit, en heb ik hulp nodig van de jongere generatie, die het werken met computers met de paplepel ingevoerd hebben gekregen... :mrgreen:
Maar van écht programmeren (van moderne programma's) heeft nog maar een enkeling verstand !
Oost, west...ook best
pascal
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: De zegen van Internet

Bericht door pascal »

Ik ben zelf wat jonger dan de meesten hier denk ik.
Daarom ook een stukje computertijdperk wel meegemaakt, maar niet echt bewust..
Als jochie heb ik nog een MSX-1 gehad, niet lang, want die gaf al snel de geest.
Jaren later kochten mijn ouders de eerste PC, ik zat toen net op de middelbare school,
en begon het avontuur met een Headstart Explorer van de V&D.
Een 10MHz machine, met een CGA kleurenscherm en 40MB harddisk.
Dmv stacker kon je de data op de schijf comprimeren, zodat je max 80 MB op de schijf kon opslaan. :-)

Daarmee packet radio (1200 Bd) gaan doen op 27MC, maar omdat mijn ouders dat niet helemaal een goed idee vonden
toch maar zelf een computer gekocht. Het was de tijd dat de 386 en de 486 al uitgevonden waren,
en ik kocht dan ook een Laser 486SX25, en die heb ik toen over gelokt naar 33 MHz.
Er zat wel 4MB geheugen in, en de harrdisk was, dacht ik rond de 100 MB.
En ik had een VGA videokaart en kleurenscherm. :-)

Na een tijdje van iemand (voor veel geld) een 14k4 modem overgekocht,
en de eerste stappen bij de BBS-en en Fidonet waren gezet.
Toen internet kwam, heb ik een abonnement genomen bij een lokale provider,
zodat ik ook internet kon gaan ontdekken. Ondanks dat ik daar al jaren weg ben,
heb ik nog steeds een account, en mijn e-mail adres is nog steeds actief. :-)
Met dit modem heb ik nog heel lang gedaan (28k8 was al standaard, en 56k was ook al een tijdje op de markt),
tot ik een keer op een rommelmarkt een US Robotics modem tegenkwam.. 10 Hele guldens moest dat kosten,
nieuw in de doos. De verkoper vertelde dat het modem zo goedkoop was, omdat het modem 28k8 was.
Wat die verkoper waarschijnlijk niet wist, en ik wel, is dat je US Robotics modems kunt flashen.
Eenmaal thuis "even" de firmware gedownload, en daarna geflashd, en toen had ik voor 10 gulden
een US Robotics 56k modem. Al mijn vrienden dachten dat ik de loterij had gewonnen hi..
Ik vind het nog steeds jammer dat ik niet meer van die modems heb gekocht..

Uiteindelijk ben ik ook in de ICT sector gaan werken.
Wat ik merk bij providers en ook bij mijn collega's is dat een computernetwerk
werkt, maar niemand weet hoe het in elkaar steekt..
Er zijn maar enkele mensen die weten hoe ICT werkt, en heel vaak rusten complete organisaties op dat soort mensen.
Ik heb zo een keer bij een firma 7 dagen per week, 16 uur per dag gewerkt.
Je kunt je wel voorstellen dat ik na een jaar mijn baas vriendelijk bedankt heb, en ander werk had gezocht..

In de ICT is een probleem: Ga een cursus Mickeysoft doen (MCSE, MCSA, ed),
zorg dat je de antwoorden op examen goed invult, en je bent gediplomerd ICT-er,
en je kunt zo overal aan de bak..
Dat wilt nog niet zeggen dat je verstand hebt van ICT...
Het fingerspitzengefühl ontbreekt bij die mannen en vrouwen.. Helaas..

Zo moet ik nog steeds aan de cursus Windows 7 beginnen..
Ik zou niet weten waarom, behalve dat mijn baas dat van mij verlangt..
Mijn collega's die de cursus hebben gedaan komen bij problemen bij mij om advies vragen...
Want ja, een probleem oplossen is toch net wat anders dan de juiste antwoorden op examen geven..

Ik heb een tijd terug zelfs een gediplomeerd ICT-er een server zien installeren met het schoolboek er bij...
(Later toen ik ging kijken had ie zelfs de standaard wachtwoorden die voor de cursus gebruikt worden
gebruikt om de machine te installeren)..

I rest my case...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De zegen van Internet

Bericht door jdbvos »

Nog even ter aanvulling van al het bovenstaande...
Dit kreeg ik vanochtend in de mail van een kennis...:


Het is gewoon niet voor te stellen,
Je moet met een mobieltje bellen,
Je kunt er ook een tekst op lezen
Je moet altijd bereikbaar wezen
En dat kan dus niet gewoon
Met een normale telefoon.

Wil je een treinkaartje kopen,
nee, niet naar de balie lopen,
Daar is niemand meer te zien,
je kaartje komt uit een machien.
Je moet dan overal op drukken
in de hoop dat het zal lukken.
Pure zenuwsloperij,
achter jou zie je een rij
kwaad en tandenknarsend staan,
want de trein komt er al aan.

Bij de bank wordt er geen geld,
meer netjes voor je uit geteld.
Want dat is tegen de cultuur,
nee: je geld komt uit de muur.
Als je maar de code kent,
anders krijg je vast geen cent.
Om je nog meer te plezieren,
mag je internetbankieren
Allemaal voor jouw gemak,
heb je alles onder dak.

Niemand die er ooit naar vroeg,
blijkbaar is het nooit genoeg.
Man, man, man wat een geploeter,
alles moet met een computer.
en anders sta je buiten spel.
Op "www.punt.nl"
vind je alle informatie,
die behoedt je voor frustratie.
Als dat ding het dan niet doet,
dan word je echt niet goed.
Maar dan roept men dat je boft,
want je hebt immers Mac of Microsoft ??
Ach, je gaat er onderdoor,
je raakt gewoonweg buiten spoor.

Nee het is geen kleinigheid,
oud te worden in deze tijd.


Nou ! Wie voelt zich aangesproken ?? :-D
Oost, west...ook best
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De zegen van Internet

Bericht door ferryvaneeuwen »

Afbeelding

In de 70-er jaren werd bij RH in Rotterdam de eerste computer, een PDP-8 van Digital Equipment Company (DEC) aangeschaft. Het was toen de meest verkochte computer in de wereld. De invoer ging met een teletype die uitgerust was met ponsbandlezer en ponser want na een programma getest te hebben was toen de enige mogelijkheid om het weg te schrijven om het op een ponsband te zetten. Tja, zo ging dat toen.

De PDP-8 was weliswaar een 12 bits machine maar er gebruik gemaakt van octalen. Elk 12 bits woord werd als vier octale digits in sets van drie geschreven die van 0 naar 7 liepen. Vandaar waarschijnlijk de naam PDP-8.

De programmeertaal was Focal van Formula Calulator dat leek op BASIC maar grotere en complexere programma's aan kon.

Het apparaat was aangeschaft om de techneuten vertrouwd te maken met het nog vrij nieuwe fenomeen van computers en vooral het programmeren ervan. Wij zagen toen de bui al hangen. Ook de opleidingsschool gebruikte het. Het werd in een neutrale lokatie opgesteld, de show room, om te voorkomen dat een afdeling het zich zou gaan toe-eigenen. Daar werd trouwens gretig gebruik van gemaakt. 's Ochtends vroeg al voor werktijd stonden ze met hun ponsbandje al klaar, waaronder deze persoon. Thuis werden de programma's in delen geschreven en daarna uitgetest en weggeschreven op de ponsband. Het werkte zeer verslavend, ik kwam er zelfs extra vroeg mijn bed voor uit. Mijn echtgenote vroeg wat er aan de hand was. Ik antwoordde dan maar dat ik een intieme matineuze relatie had met een mooie computer..... Kwam ik op de zaak en dacht ik de eerste te zijn en dan was het ding al weer bezet door van Elk of één van die andere fanaten.

Als je het apparaat aanzette gebeurde er helemaal niets. Eerst moest met de ponsbandlezer de bootstrap geladen worden waarna het ding pas tot leven kwam. Later kwamen er hardware printed circuit boards in de handel die deze klus automatisch uitvoerden. Nee, programmeren was na de PDP-8 nooit meer zo leuk zonder die stampende teletype naast je......

Afbeelding

In het begin 80-er jaren werd de eerste generatie IBM PC aangeschaft. Dat was wel even iets anders voor ons. Het ding kostte toe een vermogen, 25.000 florijnen en dat voor die tijd, maar we wisten dat dit de toekomst zou worden en dat we hierin mee moesten of we nu wilden of niet.


Ferry
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: De zegen van Internet

Bericht door Brazuca »

@Louis, et al;

Als je het goed bekijkt hebben we het grootste gedeelte van de telecom evolutie en vrijwel de gehele (r)evolutie van het informatica tijdperk meegemaakt.

begonnen met:
- morse telegrafie (16/20 Wpm)
- telex (50 baud)
- telex 300 baud
- TOR
- satelliet communicatie
- ISDN, TDM, T1, E1 etc.
- analoge transmissie
- digitale transmissie
- GSM
- packet radio
- Gigabit microwave
- glasfiber

en zo kan je nog wel even doorgaan.

De laagste dataverbinding waar ik mee gewerkt heb, was een vaste (gemultiplexte) telex-verbinding met Saudi Arabië van 15 Baud ....
De snelste verbinding was een directe microgolf verbinding van enkele G/bps.

Wat dat betreft zijn er nog maar weinig die dit heel scala, heeft voorbij zien komen, en ook nog weet hoe het technisch in elkaar steekt.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De zegen van Internet

Bericht door v+d »

Ha, doe mij maar zo'n ouderwetse " lulpijp " :wink:
Talrör_kommandobrygga_SS_Orion.jpg
Talrör_kommandobrygga_SS_Orion.jpg (213.6 KiB) 7134 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De zegen van Internet

Bericht door jdbvos »

Nou, Jan...
Laat mij dan eens zien hoe je Buienradar bekijkt door zo'n ding.... :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: De zegen van Internet

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

:P Was meestal niet nodig,Jan.Die voelde je al aan komen. :P
Harry
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: De zegen van Internet

Bericht door peelander »

Harry Bernd schreef::P Was meestal niet nodig,Jan.Die voelde je al aan komen. :P
Harry
Op Facebook zou ik "vind ik leuk" aanvinken.
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie