De zegen van Internet
Geplaatst: 29 jun 2014 12:04
De zegen van Internet... of zoiets.
In de jaren 90 begon het Internet op te komen. Officieel al ontwikkeld eind jaren 80 (meen ik), begon het goed bruikbaar te worden begin jaren 90. Toen was het nog email, FTP, Telnet, Usenet en Gopher (kent iemand dat nog?), later werd het www eraan toegevoegd.
Ooit riep Bill Gates "dat Internet is gewoon een tijdelijke hype, daar gaat Microsoft niet aan meedoen!"... Maar ja, zo riep ie ook ooit "wat hebben mensen nou aan een grafisch beeld met een muis en pulldown menu's?"... Hij was meer gecharmeerd van zijn DOS.
Via de oude BBS-jes van destijds was ik in aanraking gekomen met dat Internet en met mijn 2k4 modempie kon ik net in 10 minuten tijd een bestandje van 300 kB ophalen.
Ik meen dat ik in 1994 of 1995 een contract sloot met Demon - officieel een Schots bedrijf met een nederlandse afdeling. Toen nog op mijn Atari computers, ja hoor, dat kon. FF een TCP/IP stack installeren en configureren en een halve dag aan de configuratie van je email programma sleutelen.
Ik had dan ook rap een modempie van 14k4 gekocht, toen ze eenmaal betaalbaar werden (eh, een guldentje of 250-300 destijds). Later werd dat weer een 56k modem.
Inmiddels een aparte PTT telefoonlijn aangeschaft, want met toch redelijk wat tijd online zijn wilde je ook nog telefonisch bereikbaar zijn.
Sneller dan 56k ging niet, of je moest ISDN hebben (max 64k of 2x64k) of een T1, T2 of T3 lijn, maar die kostten goud geld.
Toen kwam DSL. O ja, een alternatief was ook "de kabel", maar in Oss werd eerst jarenlang geruzied of ze het kabelnet nou zouden verkopen of toch maar in eigen beheer houden. Daar was begin 2000 nog geen beslissing over genomen. Dus toen Demon in 2001 belde dat ze bij mij DSL konden leveren, was die beslissing snel genomen. Voor ik meen 65 gulden per maand had je dan 512/64 kbit. Je moest wel een vrije telefoonlijn hebben, nou die had ik. En dan kon je 24 uur per dag online zijn... In die tijd waren de huur voor die tweede lijn, mijn belkosten en de kosten voor inbel-internet per maand al meer dan die 65 piek, dus je snapt dat er heel snel DSL thuis lag. En naderhand ging de prijs rap omlaag en de snelheid alleen maar omhoog.
Afgelopen zaterdag om 0722 viel ineens mijn verbinding weg, terwijl ik zat te internetten. OK, dat is wel eens vaker gebeurd maar dan was een uurtje later of zo de zaak weer gefikst. Maar zaterdagavond was het nog steeds niks, en zondag ook nog niet. Dus maandag maar eens gebeld met de helpdesk.
Nou werk ik al sinds 1986 met computers en ik weet ook nog wel iets van netwerken. En engels is zo ongeveer mijn tweede taal.
Met de helpdesk nog eens de hele configuratie van mijn spullen doorgelopen, inclusief de settings van het DSL modempie met zijn router. Ja hoor, allemaal ok, het zaakje trained prima in op de maximale snelheid maar verbinding is er verder niet. Dus krijg ik ook geen IP toegewezen, wat wel zou moeten.
Nou, zegt de helpdesk van XS4All, die een jaar of 7, 8 geleden de klanten van Demon overnamen, ik wil wel een nieuwe modem sturen, maar ik wil eerst weten of die telefoonlijn wel goed is. Dus staat er 's middags een KPN monteur met een testkassie voor mijn deur. Kassie op het ISRA-punt en dat geeft gewoon maximaal mogelijke snelheid aan. Oftewel: de lijn is goed meneer. Terug bij AF dus. Ze zullen het doorgeven aan XS4All. Ja, dat wordt dan wel morgen voor we verder kunnen, denk ik, dus ik bel 's avonds om 9 uur maar weer eens naar de helpdesk. Na weer een vet rondje instellingen proberen is er nog steeds geen resultaat, dus ze besluiten een nieuw modem te sturen. Dat kan wel 2 of 3 dagen duren meneer.
Woensdagavond om 2030 staat Post NL voor de deur met een nieuw modem. Joepie, aansluiten en proberen maar. Nee hoor, nog geen verbinding. Nou, de helpdesk maar weer bellen. Samen weer een uur zitten reutelen en proberen zonder enig resultaat. Nog steeds bij AF.
Donderdagmorgen om kwart over acht hang ik weer in de telefoon. Wat nu? Weer anderhalf uur zitten klooien (ik verbel in die dagen voor 40 euri op mijn mobieltje, na het tweede gesprek krijg ik een SMSje dat mijn beltegoed zo ongeveer op is - handig want ik kan nu niet via Internet opwaarderen. Blij dat ik ook nog een KPN lijn heb). Uiteindelijk zegt de helpdek tegen een uur of 12 dat ze een monteur langs willen laten komen op hun kosten. "Brengt die ook een reservemodem mee?" vraag ik nog, maar nee, die heeft alleen testspullen bij zich. De afspraak wordt gemaakt en de monteur kan er pas maandagmorgen om 0830 zijn, helaas niet eerder... Shit, dat wordt dus al ongeveer 10 dagen internetloos dus.
Daar denk ik dan een tijdje over na, en uiteindelijk kan het dus best zijn dat die monteur maandag om 0835 alleen maar kan constateren dat zijn testkassie het ook niet doet en dan "have a nice day" zegt.
Dus hang ik vrijdagmorgen om 1000 uur maar weer bij de helpdesk aan de lijn. Voor het eerst heb ik ook het idee dat ik met iemand zit te praten die ook WEET waar ie het over heeft.
Hij is het al niet eens met het feit dat er een monteur gestuurd wordt maar tja, dat is nu eenmaal al zo besloten. Hij gaat nog ff proberen of die dan niet vrijdag nog langs kan komen, maar helaas, dat kan echt niet eerder.
"Heb je niet nog een modem?, vraagt ie. Jawel, maar daarop is de verbinding eruit geknald dus het kan best zijn dat die uiteindelijk ook niet goed is, EN we hebben er al van alles mee geprobeerd...
Eh, zegt ie, ik mag dit niet zeggen officieel, maar er IS in Oss een Fritzboxje tweedehands te koop en hij noemt een telefoonnummer wat ik natuurlijk ff snel noteer, maar officieel weet je dit dus niet.
Weet je wat, ik ga hier even wat met de baas lullen over hoe en wat, en ik bel je om 1230 zelf weer op.
OK, is goed. Om kwart voor twaalf bel ik het nummer wat hij me gegeven had, voor een paar euri kan ik dat ding kopen. De man woont vlakbij dus om kwart over twaalf heb ik een reserve Fritzboxje klaarstaan.
De helpdesk hangt keurig om half een weer aan de lijn. "Heb je nog iets kunnen regelen?" Ja hoor, ik heb nu een wat ouder modempie staan. Wij samen dat ding doorgelopen voor de instellingen en proberen maar. Ja hoor, hij trained ook prima in maar uiteindelijk verbinding? Ho maar! Nog steeds bij AF dus, zonder salaris.
Nou, zegt ie, ik ga eerst die monteur cancelen want dat heeft totaal geen zin, dan ga ik nog even met de baas praten en daarna loop ik even naar Beheer en dan bel ik je weer terug. OK, je doet maar.
Ik zit natuurlijk regelmatig achter de computer, ingelogd op mijn modem in het overzicht te kijken en ineens verschijnt er out-of-the-blue een IP nummer. Eh, wat krijgen we nou? Heel snel de usenetclient erop en "haal dit kleine bestandje 's op" en twee seconden later is het binnen. Shit, mijn internet doettut weer...
Een kwartier later belt de helpdesk weer. Ja, hij doettut weer. Wat was het nou? "Tja, door een of andere oorzaak is er hier bij ons een instellinkje op de foute waarde geschoten"...
Daar kun je nog lang over blijven lullen, dat doen we uiteindelijk ook nog maar mijn internet is weer terug en da's de hoofdzaak.
De moraal van dit verhaal? Als je kunt, denk dan mee en laat niet alleen de helpdesk het initiatief nemen. Als ik niet een paar keer zelf vast weer had gebeld, had mijn internet er nog wel een week langer uit kunnen liggen.
Have a nice day!
PS: het is/was niet de bedoeling hier de helpdesk van XS4All te bekritiseren. Integendeel, het was vroeger nog veel erger.
Bij problemen die niet in 10 seconden waren op te lossen was het steevast "Kunt U Windows niet even opnieuw installeren en dan terugbellen?"... we kennen het vast allemaal wel.
Vanavond bij Maria wel een rondje!
In de jaren 90 begon het Internet op te komen. Officieel al ontwikkeld eind jaren 80 (meen ik), begon het goed bruikbaar te worden begin jaren 90. Toen was het nog email, FTP, Telnet, Usenet en Gopher (kent iemand dat nog?), later werd het www eraan toegevoegd.
Ooit riep Bill Gates "dat Internet is gewoon een tijdelijke hype, daar gaat Microsoft niet aan meedoen!"... Maar ja, zo riep ie ook ooit "wat hebben mensen nou aan een grafisch beeld met een muis en pulldown menu's?"... Hij was meer gecharmeerd van zijn DOS.
Via de oude BBS-jes van destijds was ik in aanraking gekomen met dat Internet en met mijn 2k4 modempie kon ik net in 10 minuten tijd een bestandje van 300 kB ophalen.
Ik meen dat ik in 1994 of 1995 een contract sloot met Demon - officieel een Schots bedrijf met een nederlandse afdeling. Toen nog op mijn Atari computers, ja hoor, dat kon. FF een TCP/IP stack installeren en configureren en een halve dag aan de configuratie van je email programma sleutelen.
Ik had dan ook rap een modempie van 14k4 gekocht, toen ze eenmaal betaalbaar werden (eh, een guldentje of 250-300 destijds). Later werd dat weer een 56k modem.
Inmiddels een aparte PTT telefoonlijn aangeschaft, want met toch redelijk wat tijd online zijn wilde je ook nog telefonisch bereikbaar zijn.
Sneller dan 56k ging niet, of je moest ISDN hebben (max 64k of 2x64k) of een T1, T2 of T3 lijn, maar die kostten goud geld.
Toen kwam DSL. O ja, een alternatief was ook "de kabel", maar in Oss werd eerst jarenlang geruzied of ze het kabelnet nou zouden verkopen of toch maar in eigen beheer houden. Daar was begin 2000 nog geen beslissing over genomen. Dus toen Demon in 2001 belde dat ze bij mij DSL konden leveren, was die beslissing snel genomen. Voor ik meen 65 gulden per maand had je dan 512/64 kbit. Je moest wel een vrije telefoonlijn hebben, nou die had ik. En dan kon je 24 uur per dag online zijn... In die tijd waren de huur voor die tweede lijn, mijn belkosten en de kosten voor inbel-internet per maand al meer dan die 65 piek, dus je snapt dat er heel snel DSL thuis lag. En naderhand ging de prijs rap omlaag en de snelheid alleen maar omhoog.
Afgelopen zaterdag om 0722 viel ineens mijn verbinding weg, terwijl ik zat te internetten. OK, dat is wel eens vaker gebeurd maar dan was een uurtje later of zo de zaak weer gefikst. Maar zaterdagavond was het nog steeds niks, en zondag ook nog niet. Dus maandag maar eens gebeld met de helpdesk.
Nou werk ik al sinds 1986 met computers en ik weet ook nog wel iets van netwerken. En engels is zo ongeveer mijn tweede taal.
Met de helpdesk nog eens de hele configuratie van mijn spullen doorgelopen, inclusief de settings van het DSL modempie met zijn router. Ja hoor, allemaal ok, het zaakje trained prima in op de maximale snelheid maar verbinding is er verder niet. Dus krijg ik ook geen IP toegewezen, wat wel zou moeten.
Nou, zegt de helpdesk van XS4All, die een jaar of 7, 8 geleden de klanten van Demon overnamen, ik wil wel een nieuwe modem sturen, maar ik wil eerst weten of die telefoonlijn wel goed is. Dus staat er 's middags een KPN monteur met een testkassie voor mijn deur. Kassie op het ISRA-punt en dat geeft gewoon maximaal mogelijke snelheid aan. Oftewel: de lijn is goed meneer. Terug bij AF dus. Ze zullen het doorgeven aan XS4All. Ja, dat wordt dan wel morgen voor we verder kunnen, denk ik, dus ik bel 's avonds om 9 uur maar weer eens naar de helpdesk. Na weer een vet rondje instellingen proberen is er nog steeds geen resultaat, dus ze besluiten een nieuw modem te sturen. Dat kan wel 2 of 3 dagen duren meneer.
Woensdagavond om 2030 staat Post NL voor de deur met een nieuw modem. Joepie, aansluiten en proberen maar. Nee hoor, nog geen verbinding. Nou, de helpdesk maar weer bellen. Samen weer een uur zitten reutelen en proberen zonder enig resultaat. Nog steeds bij AF.
Donderdagmorgen om kwart over acht hang ik weer in de telefoon. Wat nu? Weer anderhalf uur zitten klooien (ik verbel in die dagen voor 40 euri op mijn mobieltje, na het tweede gesprek krijg ik een SMSje dat mijn beltegoed zo ongeveer op is - handig want ik kan nu niet via Internet opwaarderen. Blij dat ik ook nog een KPN lijn heb). Uiteindelijk zegt de helpdek tegen een uur of 12 dat ze een monteur langs willen laten komen op hun kosten. "Brengt die ook een reservemodem mee?" vraag ik nog, maar nee, die heeft alleen testspullen bij zich. De afspraak wordt gemaakt en de monteur kan er pas maandagmorgen om 0830 zijn, helaas niet eerder... Shit, dat wordt dus al ongeveer 10 dagen internetloos dus.
Daar denk ik dan een tijdje over na, en uiteindelijk kan het dus best zijn dat die monteur maandag om 0835 alleen maar kan constateren dat zijn testkassie het ook niet doet en dan "have a nice day" zegt.
Dus hang ik vrijdagmorgen om 1000 uur maar weer bij de helpdesk aan de lijn. Voor het eerst heb ik ook het idee dat ik met iemand zit te praten die ook WEET waar ie het over heeft.
Hij is het al niet eens met het feit dat er een monteur gestuurd wordt maar tja, dat is nu eenmaal al zo besloten. Hij gaat nog ff proberen of die dan niet vrijdag nog langs kan komen, maar helaas, dat kan echt niet eerder.
"Heb je niet nog een modem?, vraagt ie. Jawel, maar daarop is de verbinding eruit geknald dus het kan best zijn dat die uiteindelijk ook niet goed is, EN we hebben er al van alles mee geprobeerd...
Eh, zegt ie, ik mag dit niet zeggen officieel, maar er IS in Oss een Fritzboxje tweedehands te koop en hij noemt een telefoonnummer wat ik natuurlijk ff snel noteer, maar officieel weet je dit dus niet.
Weet je wat, ik ga hier even wat met de baas lullen over hoe en wat, en ik bel je om 1230 zelf weer op.
OK, is goed. Om kwart voor twaalf bel ik het nummer wat hij me gegeven had, voor een paar euri kan ik dat ding kopen. De man woont vlakbij dus om kwart over twaalf heb ik een reserve Fritzboxje klaarstaan.
De helpdesk hangt keurig om half een weer aan de lijn. "Heb je nog iets kunnen regelen?" Ja hoor, ik heb nu een wat ouder modempie staan. Wij samen dat ding doorgelopen voor de instellingen en proberen maar. Ja hoor, hij trained ook prima in maar uiteindelijk verbinding? Ho maar! Nog steeds bij AF dus, zonder salaris.
Nou, zegt ie, ik ga eerst die monteur cancelen want dat heeft totaal geen zin, dan ga ik nog even met de baas praten en daarna loop ik even naar Beheer en dan bel ik je weer terug. OK, je doet maar.
Ik zit natuurlijk regelmatig achter de computer, ingelogd op mijn modem in het overzicht te kijken en ineens verschijnt er out-of-the-blue een IP nummer. Eh, wat krijgen we nou? Heel snel de usenetclient erop en "haal dit kleine bestandje 's op" en twee seconden later is het binnen. Shit, mijn internet doettut weer...
Een kwartier later belt de helpdesk weer. Ja, hij doettut weer. Wat was het nou? "Tja, door een of andere oorzaak is er hier bij ons een instellinkje op de foute waarde geschoten"...
Daar kun je nog lang over blijven lullen, dat doen we uiteindelijk ook nog maar mijn internet is weer terug en da's de hoofdzaak.
De moraal van dit verhaal? Als je kunt, denk dan mee en laat niet alleen de helpdesk het initiatief nemen. Als ik niet een paar keer zelf vast weer had gebeld, had mijn internet er nog wel een week langer uit kunnen liggen.
Have a nice day!
PS: het is/was niet de bedoeling hier de helpdesk van XS4All te bekritiseren. Integendeel, het was vroeger nog veel erger.
Bij problemen die niet in 10 seconden waren op te lossen was het steevast "Kunt U Windows niet even opnieuw installeren en dan terugbellen?"... we kennen het vast allemaal wel.
Vanavond bij Maria wel een rondje!