Merkwaardig bericht!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door v+d »

Ghijze,

Laten we eens aannemen dat iemand iets te verbergen had, dan zorg je toch dat zo'n vrachtje 's avonds aankomt en gelost word?
Pas toen er klachten kwamen is men in de nacht gaan lossen. Als het bericht van de schedels waar is, dan is de genoemde herkomst in ieder geval onwaarschijnlijk.
Uit het bericht zou je kunnen opmaken dat de beloning voor het werk hoog was, ook dat wijst niet op iets te verbergen hebben.

Tenslotte heb je mij ook nieuwsgierig gemaakt, met slachtafval werd zelfs tot voor kort niet erg nauwkeurig omgegaan, ook dat is bekend.
Het kan dus best zijn dat er ergens een schedel tussen gekomen is of resten van apen, wie zal het zeggen.
In die tijd hadden bootwerkers weinig in te brengen dus er zal niet veel tijd aan besteed zijn.

ghijze mitter hacken

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door ghijze mitter hacken »

v+d,

dank voor je reactie. Ondertussen ben ik weer iets meer te weten gekomen. In de archieven van het Brabants Historisch Informatie Centrum te 's-Hertogenbosch bevinden zich de 'Ingekomen en minuten van uitgaande stukken van de gezondheidscommissie 1905' van de gemeente Veghel. In de loop van de week zal ik een afspraak maken met het BHIC om deze stukken in te zien.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door v+d »

Ghijze,

Dat klinkt goed, als er ergens iets over vastgelegd is zou het daar kunnen zijn, succes.
ghijze mitter hacken

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door ghijze mitter hacken »

v+d,

ik zal je op de hoogte houden. Dank voor je reactie.
ghijze mitter hacken

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door ghijze mitter hacken »

v+d,

helaas heeft het onderzoek in de archieven van de gezondcommissie niets opgeleverd, desondanks wel van interressante zaken kennis genomen die helaas weinig met mijn vraag hadden uit te staan. Ik vraag me af hoe bevrachting destijds tot stand kwam want de schippersbeurzen dateren van 1915, was dat zogenoemde 'kroegbevrachting' of anderszins?

Ik blijf verder zoeken!
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door v+d »

ghijze,

Jammer, maar ergens moet er toch iets te vinden zijn. Ik heb geen idee hoe de bevrachtingen daar destijds gingen, in Friesland ging dat in de kroeg.
Het raadsel zit in het per schip aan voeren van de vracht te Veghel, waarom daar? En waar kwam dat schip vandaan? Als bekend is welk schip het was en waar het vandaan kwam je vast wat verder.

Het blijft iets bijzonders!
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door dita »

Wellicht was er ergens in Europa een brandhaardje
http://nl.wikipedia.org/wiki/Revolutie_van_1905

bovenstaande link gaat naar de revolutie van 1905 in St. Petersburg, Er vielen tussen de 200 en 4600 mensen de dood. Natuurlijk 200 man is wat de tsaar en zijn regering vertelde. 4600 is weer het aantal van de burgers.
Zouden dit de botten geweest zijn daar in Veghel? De zeereis van daar naar Brabant is niet bepaald lang en verder was het nog winter dus geen stank tenminste in de eerste week niet.
Overigens het was wel een druk voorjaar voor de militairen in de landen rond de Baltic.

Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
ghijze mitter hacken

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door ghijze mitter hacken »

Martin,

aangezien het bericht in de Brabantse pers van april dateert is het dan toch wel een erg lange reis geweest, want het was toen januari in St. Petersburg. Bovendien neem ik aan dat de doden op een fatsoenlijke manier ter aarde besteld zullen zijn, op wereldschaal was dat nog wel te doen.

Bedankt overigens voor je reactie.

Ghijze M H
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door dita »

Ghyze,
In St. Petersburg en Rusland in het algemeen van de jaren 1905 heerste heel andere gebruiken dan in West Europa . Ten eerste waren de doden opstandelingen die probeerden het regime omver te werpen. Dus geen "staatsbegrafenis" was voor hen weggelegd. Ten tweede het was ook nog winter. En om de doden in een keiharde bevroren grond te begraven is haast onmogelijk. In de streken waar ik woon , 30 km van de Russische grens, bleven de overledenen in een rouwschuurtje opgebaard tot Mei soms Juni aan toe. Want dan pas kon er begonnen worden met scheppen. (Machines waren er niet!) En dat zal in Rusland precies zo geweest zijn.
Hoewel ik denk dat de een of andere Russische gewiekste koopman in al die skeletten er wel een handeltje in die "gratis grondstoffen" zag zitten. Dus de hele handel in een grote veewagon laden richting zeepfabriek van West Europa. Tel uit je winst- zeker 100%.
Dus waar die botten en benen vandaan gekomen zijn zal altijd wel een vraag blijven.
Maar fantaseren is leuk en houd de hersens fris.

Groeten uit Hamina
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
ghijze mitter hacken

Re: Merkwaardig bericht!

Bericht door ghijze mitter hacken »

Martin,

daar heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden.

Interessante site heeft u overigens.

Ghijze M H


Plaats reactie