Varen in Friesland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Via een omweg komen we tenslotte bij Herenzijl terecht, waar het middag is en de brug niet draait. De Baltic Rose ligt wat voor het gat te drijven, maar besluit toch maar om aan te leggen bij de wachtsteiger. Met het mastje plat schuiven we door de opening, een laag bootje is in Friesland toch wel erg handig. We besluiten bij Rufus wat te gaan eten en bootjes te kijken, helaas de steiger is vol en ook verder op, richting Joure, is geen plaats. We draaien en vinden een plekje aan de steiger van Marrekrite en moeten een eind lopen en met de pont over om bij Rufus te komen.
Frans, de pontbaas is immer goedgeluimd en vandaag heeft hij een ijverige knecht, die met een rolschaats onder zijn stuurboordvoet en de bakboordvoet in een gympie zijn werk verricht.
Hij laat de loopplank zakken met een enthousiast "welkom aan boord" rekent af en zet ons zelfs over, ook als we aangeven geen klein geld bij ons te hebben. We spreken af dat we hem op de terugweg zullen betalen. Met een "prettige dag verder" laat hij het plankje weer zakken en zijn we bij Rufus, een prachtige kleinschalige jachthaven, camping en bootjes verhuurder.
Weinig regels mooi sanitair, lekker eten, enfin ga er eens kijken, bereikbaar per auto, fiets, te voet of per boot. Je kunt er ook slapen in een omgebouwd vrachtschip of in woonwagens.
In de avond stook je een mooi vuurtje aan de waterkant en dan is het leven helemaal goed. Vandaag gaan we slechts iets eten, maar zoals vaker blijven we veel te lang plakken.

Een vader met twee tienerzonen en een flegmatieke hond heeft het bar moeilijk, die twee gasten zitten constant te klieren en hij heeft er geen grip op. Wat op zijn Aai-padje gebeurt eist al zijn aandacht op en de bengels hebben dat haarfijn in de peiling. Hij wordt het zat en ze moeten ieder aan een kant van pa gaan zitten, het gesar gaat gewoon door. Pa wil dat ze wat eten en wat drinken, de heren willen bier, gaat niet door zegt pa, ook geen alcohol vrij. Pa besteld een groot glas bier en twee cola, als dat geleverd is vraagt zijn aai-padje weer alle aandacht. De hond is inmiddels gedrost en vreet ergens iets onbestemds. Pa wordt het gezeur zat en verdwijnt met zijn aai-padje richting boot, de twee bengels drinken zijn biertje leeg voeren het eten aan de hond en liggen in een deuk.
Als pa terug komt heeft de hond gekost en trapt pa in het afgewerkte hapje.

We hebben ons kostelijk vermaakt, terug bij de pont weet de meesterknecht nog dat hij geld van ons krijgt. Marieke geeft hem een euro fooi, hij gaat er van glimmen. Ik zie dat hij het in de geldtas laat verdwijnen en leg hem uit dat de fooi voor hem is, ok zegt hij ik heb net ook 50 cent fooi gehad en neemt anderhalve euro uit de tuk. Frans lacht eens en zegt dat ze zo nog een iets leren, even later zien we de meesterknecht het roer en de motor bedienen. Prachtige dag.

We vertrekken naar Woudsend en zien nog wat mooie schepen voorbij komen zoals een opduwer met een vlaggenstok die meer op reclame voor een kapsalon lijkt.
Een prachtige bakdekker mag ook wel gezien worden en voor een echte platbodem mogen ze mij wakker maken.

We varen met opzet het laatste stukje over het Margrietkanaal, omdat tegen de avond het Hegermeer verzilverd lijkt.
Als we de Welle indraaien varen we nog even zeer langzame vaart, opdat het hele spul wat afkoelt. De box indraaien met de Karakorum gaat altijd probleemloos, klapje vooruit en de boeg gaat naar bakboord, klapje achteruit en de boeg gat naar stuurboord, je heb er geen boeg- en hekschroef bij nodig wel zo makkelijk.

Volgend jaar, bij leven en welzijn gaan we naar het Lauwersmeer, hoewel je dat bij ons nooit zeker weet :wink:
DSC02762naar woudsend 1 tm 8.JPG
DSC02762naar woudsend 1 tm 8.JPG (544.31 KiB) 4222 keer bekeken
DSC02763naar woudsend 1 tm 8.JPG
DSC02763naar woudsend 1 tm 8.JPG (549.82 KiB) 4222 keer bekeken
DSC02764naar woudsend 1 tm 8.JPG
DSC02764naar woudsend 1 tm 8.JPG (565.95 KiB) 4222 keer bekeken
DSC02766naar woudsend 1 tm 8.JPG
DSC02766naar woudsend 1 tm 8.JPG (562.21 KiB) 4222 keer bekeken
DSC02767naar woudsend 1 tm 8.JPG
DSC02767naar woudsend 1 tm 8.JPG (698.58 KiB) 4222 keer bekeken
DSC02768naar woudsend 1 tm 8.JPG
DSC02768naar woudsend 1 tm 8.JPG (470.11 KiB) 4222 keer bekeken
DSC02769naar woudsend 1 tm 8.JPG
DSC02769naar woudsend 1 tm 8.JPG (403.78 KiB) 4222 keer bekeken
DSC02771naar woudsend 1 tm 8.JPG
DSC02771naar woudsend 1 tm 8.JPG (550.29 KiB) 4222 keer bekeken

Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in Friesland

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Volgend jaar, bij leven en welzijn gaan we naar het Lauwersmeer, hoewel je dat bij ons nooit zeker weet
als je dan een stukkie gaat zigzaggen zit je zo in Warffum, Jan. :)
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in Friesland

Bericht door gerard tenerife »

Ik moest je wel even op zoeken Jan na mijn afwezigheid :wink: Je hebt ons een mooi stukje Nederland (mag ik dat zeggen :wink: ) laten zien wat ik eigenlijk niet zo goed ken. Ben er wel eens geweest maar dat is zo verschrikkelijk lang geleeden daar wil ik niet aan denken :roll:
Bedankt en nu maar naar Portugal zeker :lol: de blaaderen vallen en het word vroeg donker.
Groeten Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Ha, Gerard de camper is gekeurd, door mij nagekeken voor zover mijn denkraam dat kan bevatten.
Op water innemen en brandstof laden na zijn we er klaar voor, de Fiat 500 gaat niet mee omdat we terug of heen langs de Spaanse en Franse kust willen.
En kijken op plaatsen waar ik vroeger in Portugal, Spanje en Frankrijk machines geïnstalleerd heb, we komen tijd te kort denk ik.

Het hangt allemaal van het weer af, we zien wel :wink:
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in Friesland

Bericht door gerard tenerife »

langs de Spaanse en Franse kust
Dan houw je wel een slag om de arm Jan en genoeg ruimte om te zigzaggen :lol:
Groetjes Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie