Varen in Friesland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d

Varen in Friesland

Bericht door v+d » 18 sep 2014 21:35

Door de recessie, het aanhoudende mooie weer in eigen land, tegenzin om lang in de auto rond te hangen en meer van die smoezen die je kunt verzinnen om iets te ontwijken waar je weinig voor voelt, besloten we dit jaar in eigen land met eigen vaartuig een rondje door Friesland te maken. Het werd de Elfstedentocht om toch iets van een doel te hebben en enige drang om iets te voltooien.
Zoals altijd kwam er weer geen barst van terecht omdat we altijd kans zien ons af te laten leiden of halverwege iets anders te bedenken.

Onze vlet heet Karakorum, naar een berucht en beroemd schip van de SMN waarin een heuse Hotlo stond, die ik na een jaar van binnen en van buiten kende en waarvan ik nu nog weet waar de boutjes en de schroefjes zaten. In ons vletje staat een Japanse Kubota 3 liter 6 cilinder zonder oplading en elektronische fratsen, als ie loopt en de brandstof blijft beschikbaar kan je verder alles uitschakelen terwijl het karretje rustig verder tokkelt. Met 1400 omw./min. loopt het bootje 8 knopen en gebruikt 2 liter diesel/uur.

Omdat ik veel alleen vaar heb ik een boegschroef en een hekschroef waardoor het mogelijk is op de plaats te draaien of dwars uit te varen, erg makkelijk bij bruggen, sluizen en voor en achter maken.

We vertrekken de eerste dag van Woudsend via de Rakken, het Hegermeer en de Fluessen naar Stavoren, een mooi tochtje over de meren met slechts bij Warns een brug waar we niet onderdoor kunnen. De brug draait echter vlot en we liggen al vroeg in de middag in Stavoren, waarover later meer.

Op het Hegermeer ontmoeten we de Beatrix waarmee rolstoel gebruikers zeiltochten kunnen maken, ze genieten zichtbaar.
Er zijn aardig wat zeilschepen op het meer waaronder prachtige exemplaren. Bij Galamadammen, een groot recreatiebedrijf is het lekker druk aan de kades en ook op de camping is nog veel volk.
Vlak na Galamadammen lopen we de sleepboot Holland 10 op, een prachtige oude sleper die het zware werk nog aan te zien is. Later zullen we de eigenaar nog spreken.
Voor Stavoren ligt aan stuurboord een drijfcaravan, zoiets zie je bij ons op de Zwarte Cross.

Bij Stavoren is het sluizencomplex danig onderhanden genomen o.a. door het bijbouwen van een nieuwe sluis met drijvende steigers.
De schippers kunnen nu hun bootjes vastknopen aan die steiger en hoeven verder niet meer op de touwtjes te letten, gemak dient de mens.
Voor onze Karakorum is er altijd een plekje aan het eilandje op de hoek, daar wil verder niemand liggen omdat de kade te kort is en je bootje er aan alle kanten voorbij steekt.
Het vast leggen is daardoor een beetje lastig, maar met twee springen gaat het ook.
DSC02373beatrix voor rolstoelzeilers 1.JPG
DSC02373beatrix voor rolstoelzeilers 1.JPG (542.95 KiB) 1328 keer bekeken
DSC02375zomaar een plaatje 2.JPG
DSC02375zomaar een plaatje 2.JPG (478.96 KiB) 1328 keer bekeken
DSC02378galamadammen 3.JPG
DSC02378galamadammen 3.JPG (477.93 KiB) 1328 keer bekeken
DSC02379sleepboot holland 10.JPG
DSC02379sleepboot holland 10.JPG (477.17 KiB) 1328 keer bekeken
DSC02381warns zomerhuizen.JPG
DSC02381warns zomerhuizen.JPG (533.99 KiB) 1328 keer bekeken
DSC02383een drijfcaravan bij stavoren.JPG
DSC02383een drijfcaravan bij stavoren.JPG (514.15 KiB) 1328 keer bekeken
DSC02385sluizencomplex stavoren.JPG
DSC02385sluizencomplex stavoren.JPG (498.3 KiB) 1328 keer bekeken
DSC02388stavoren buiten 8.JPG
DSC02388stavoren buiten 8.JPG (443.45 KiB) 1328 keer bekeken

Jos Komen
Contacteer:

Re: Varen in Friesland

Bericht door Jos Komen » 18 sep 2014 22:02

Prima idee, Jan. :-D
Ik heb daar vroeger ook vaak rondgescharreld met een zeilboot en ik neem aan andere kombuizers ook.
Ik herinner vooral de geur van gier als je ergens in een sloot lag te dobberen, wachtend op een vlagie wind. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 19 sep 2014 03:35

Mooi zo Jan..dat wordt je "goede daad" voor "Sallanders in den Vreemde"........... :lol: :lol: een gratis vaartochtje door de Friese dreven.....aaait vedan :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d

Bericht door v+d » 19 sep 2014 19:02

Omdat we toch vroeg zijn gaan we bij het vernieuwde sluizencomplex kijken, het ziet er wel gelikt uit met zelfs roestvaststalen draadspanners in het hekwerk :roll:
De sluiswachter zit in een mooi hok, bedekt met zonnepanelen en overal wordt de nadruk gelegd op hoe energie zuinig het geheel is. De balustrades en het hekwerk lijken zwaar genoeg om een pantserwagen van de M.E tegen te houden, het hekkie is echter open en we sjokken achter twee ander bezoekers aan de, in de kelder gevestigde, tentoonstellingsruimte in.
Het is een soort zelfbedieningsruimte met folderbakken en panelen waar je op knopjes moet drukken om een verklaring te krijgen. We zijn niet erg onder de indruk, het heeft iets weg van een snel in elkaar getimmerde stand op een beurs. De ontwerper heeft bij de ingang, door middel van een licht blauw geverfde in hoogte aflopende stalen krul, het water willen verbeelden en tevens een voor rolstoelers toegankelijke ingang gemaakt. Voor gasten zoals wij met vari-focale brillen op hun snufferd is het een benenbreker, wellicht hangt ergens een EHBO kastje.
Op een houtenpaneeltje is een oude marifoon bevestigd en er is een uitleg over het bedieningspaneel van de sluizen en bruggen, er liggen folders met uitleg over diverse zaken.

De deuren van de nieuwe sluis zijn wel knap gemaakt, in plaats van twee deuren sluit slechts een deur de opening af, het geheel wordt hydraulisch bediend en werkt tamelijk geruisloos.
De oude brug die de eerste sluis overbrugt is ook onder handen genomen, het ding maakt echter een enorm lawaai tot groot verdriet van de omwonenden.

We gaan nog even bij de oude sluis in de spoorhaven kijken om het verschil te zien en daar blijkt dat vroeger niet alles beter was, de sluiswachter moest met handkracht de brug en de sluisdeur bedienen! De sluiswachter van de nieuwe sluis moet naar de sportschool om zijn spieren in conditie te houden :lol:

Het vrouwtje van Stavoren staat nog steeds op haar voetstuk en kijkt uit over de spoorhaven, we halen een bakje koffie en gaan terug naar ons bootje.

Als de havenmeesteres langs komt om de penningen te innen vraag ik hoe het met haar mooie poes is. Mijn vrouw zie ik verbaasd mijn richting uit kijken, je ziet haar denken die oude wordt steeds gekker. :roll: Ik krijg netjes antwoord dat het met de poes goed gaat en dat ie nog steeds in het tuintje voor haar schip bivakkeert. Mijn vrouw was kennelijk vergeten dat we vorig jaar daar al eens een gesprekje over hadden.
In Stavoren is het gebruik van walstroom inbegrepen in het havengeld en voor een klein bedrag kan je er douchen.
De haven is vooral in het seizoen erg druk, maar tegenwoordig is er ook achter de Koebrug nog wel gelegenheid tot afmeren, de Koebrug wordt beperkt bediend.

In Stavoren reed enkel jaren terug een slijptrein dwars door een stootblok en ramde een watersportwinkel, nu is er een parkeerterrein en een frietkot. De plek wordt druk bezocht omdat er gratis WIFI is.
DSC02387deur nieuwe sluis.JPG
DSC02387deur nieuwe sluis.JPG (461.8 KiB) 1231 keer bekeken
DSC02389overzicht van zeezijde.JPG
DSC02389overzicht van zeezijde.JPG (543.5 KiB) 1231 keer bekeken
DSC02391een prachtig stelletje die het alllemaa.JPG
DSC02391een prachtig stelletje die het alllemaa.JPG (470.38 KiB) 1231 keer bekeken
DSC02394een oude marifoon in de kelder.JPG
DSC02394een oude marifoon in de kelder.JPG (496.56 KiB) 1231 keer bekeken
DSC02395uitleg van het bedieningspaneel.JPG
DSC02395uitleg van het bedieningspaneel.JPG (448.81 KiB) 1231 keer bekeken
DSC02396uitleg over de hanzesteden.JPG
DSC02396uitleg over de hanzesteden.JPG (508.38 KiB) 1231 keer bekeken
Bijlagen
i phone marieke september 059stavoren buiten 8.JPG
i phone marieke september 059stavoren buiten 8.JPG (396.43 KiB) 1231 keer bekeken

v+d

Bericht door v+d » 19 sep 2014 19:06

spoorhaven.JPG
spoorhaven.JPG (589.5 KiB) 1229 keer bekeken
bediening oude sluis.JPG
bediening oude sluis.JPG (586.34 KiB) 1200 keer bekeken
Laatst gewijzigd door v+d op 19 sep 2014 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

gerard tenerife

Bericht door gerard tenerife » 19 sep 2014 21:50

Harry schreef
Mooi zo Jan..dat wordt je "goede daad" voor "Sallanders in den Vreemde".
Ook door "Keientrekkers" in de vreemde word het zeer gewaardeerd :lol: Ga maar even door Jan, ik ken veel te weinig van Nederland :(
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

v+d

Bericht door v+d » 19 sep 2014 22:01

Gerard, ik moet nog even op gang komen. De foto van de bediening van de oude sluis heb ik nog toegevoegd. Als ex "kettingboer vind je dat wel leuk om te zien denk ik.

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 19 sep 2014 22:53

gelikt uit met zelfs roestvaststalen draadspanners in het hekwerk
EN met keramisch opgespoten en geslepen stangen in de hydraulische cylinders, ze hadden waarschijnlijk een flink budget.
MVG HGH.

Allen

Bericht door Allen » 19 sep 2014 23:23

Jan, ik lees WIFI, hoe ist met jouw "wiefi".
Is eigenlijk wel privé en privacy gevoelig. :oops: :-D
Grtn

v+d

Bericht door v+d » 20 sep 2014 11:00

Allen, met mijn wiefi gaat het wel goed. Zonder wachtwoord krijg je alle informatie die je nodig hebt en ook als TomTom doet ze degelijk werk, met een vaarkaart uit 2004 zin we toch weer thuis gekomen :lol:

jdbvos

Bericht door jdbvos » 20 sep 2014 12:13

Ik zie dat jullie er ook een grapje van maken, maar ik blijf me er toch over verwonderen....
Mijn wiefie zei, toen ze me dit zag typen (ja, taaipen :lol: ) "Waar bemoei je je weer mee ?"....

We luisteren hier naar haaifaai en niet naar hiefie, en computericeren/smartphoniceren via waaifaai ipv wiefie :mrgreen:

Je zou, met hun geïntegreerde kennis en kunde over de Engelse taal, van de generaties ná ons toch vooral een iets betere benaming van Engelse afkortingen verwachten. Zelfs (TV-) reporters hoorde ik over wiefie praten.... :shock: Die luisteren dan waarschijnlijk ook naar hiefie op hun tjoener/bloeree-speler....

Maar ja, 'typen' (taaipen) is hier al jarenlang ingeburgerd als tiepen, evenals een 'typewriter' (taaipwraaiter) een tiepmachine werd....
Dus de toekomst van wiefie komt, óók volgens mijn wiefie, wel weer goed.... :lol:

Wanneer je met je Ôlvestêdentoer in Hielpen (of beter Hylpen) komt, en je gaat ook op Elfkroegentocht, doe ze dan in De Brabander vooral de groeten van mij, hun ouwe stamgast en mede-Hylper. Trouwens: er bestaat de kans dat je Dennis, van dit Forum (niet de schilder Dennis), daar ook tegenkomt: die woont daar ook, weet je nog wel ? (topic: wonen in Hielpen {of zo})
De Brabander is vanaf de 'haiven' he-le-maal aan de andere kant van de stad, dus misschien moet je een taxi overwegen :mrgreen:

maar...in de aard van dit verhaal....: waarom zou je eigenlijk een taxi "overwegen".
Hij is al een keer officieel gewogen en staat gewoon op het kentekenbewijs bij "ledig gewicht" :lol: :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

v+d

Bericht door v+d » 20 sep 2014 20:08

Hindelopen slaan we over en doen we volgend jaar, dus Jan je zal zelf even naar de kroeg moeten om de groeten te doen.
In de avond sjokken we nog even naar de spoorhaven om een bakkie koffie te halen en te kijken bij dat stootblok dat de Italianen over het hoofd zagen met hun slijptrein.
Het nieuwe blok staat stevig op de rails en er zitten nog wat klemmen op de rails geschroefd opdat de volgende Italiaanse aanval wat minder succesvol zal zijn.

We zien onze toekomst in de vorm van een cruiseschip met louter grijze en spierwitte koppen achter de patrijspoorten, er staat een armada aan rollators bij de valreep.
De generator van het schip verpest de atmosfeer in de haven omdat het bijna niet waait en de dikke blauw zwarte rook laag op het water blijft hangen.

In de Spoorhaven liggen vissersschepen, jachten en schepen van de bruine vloot, we nemen ook nog een kijkje bij de vuurtoren.
Koffie drinken we bij een bijzonder aardige dame die huisgemaakte appeltaart aanbied, de koffie is meer dan goed, de appeltaart?, nou ja er zit appel in.

We sjokken over de dijk terug naar ons bootje omdat ik wil zien of het vrachtschip, dat er al lang voor anker ligt, een ankerlicht voert.
Inderdaad heeft het een ankerlicht, bij een poging een foto te maken bezorg ik een mug lasogen.

De schapen op de dijk liggen al te pitten en blijven rustig liggen als we langs komen. De Fanfare is aan het oefenen in een fel verlicht zaaltje en vanaf een afstand werkt dat op de lachspieren, vooral de dirigent die herhaaldelijk Pa Pa Poe Poe roeptoetert en heftig gebaart . Oefening baart kunst!

Na een rustige nacht ga ik naar het al drukke douchegebouw, een Duitser staat zich uitgebreid te scheren terwijl zijn klamotten het mandiehok bezet houden.
Op mijn vriendelijk verzoek zijn klamotten te verwijderen reageert hij wat traag, een grote Fries heeft iets meer overtuigingkracht en lost het voor mij op.

Na het ontbijt gaan we richting nieuwe supermarkt, even voorbij de Koebrug is een nieuwe brug gebouwd om de supermarkt te bereiken.
Het gebouw is goed voorzien en er is zelfs een slijterij.

Op de weg terug komen we nog langs een typisch huisje en een mooi schip, ook met de schipper van de Holland 10 hebben we nog een praatje over zijn prachtige sleepboot.
Om 10 uur maken we voor en achter en zetten koers naar Workum, waarbij we aan stuurboord het J.L.Hooglandgemaal passeren.
Dit gemaal dateert uit 1968 en is uitgerust met vier Stork pompen, elektrisch gedreven, de capaciteit was 6000 m3/min. en is sinds de renovatie en automatisering 7200 m3/min.
De dubbele capaciteit van het Woudagemaal bij Lemmer, toch moeten we blij zijn dat het Woudagemaal er nog is, dit gemaal kan namelijk geheel zonder het elektrische net zijn taak verrichten.
einde van het spoor nu.JPG
einde van het spoor nu.JPG (558.41 KiB) 1078 keer bekeken
hier ligt onze toekomst.JPG
hier ligt onze toekomst.JPG (568.15 KiB) 1078 keer bekeken
visserschepen in stavoren.JPG
visserschepen in stavoren.JPG (493.9 KiB) 1078 keer bekeken
vuurtoren stavoren.JPG
vuurtoren stavoren.JPG (437.12 KiB) 1078 keer bekeken
vrachtschip met ankerlicht.JPG
vrachtschip met ankerlicht.JPG (268.95 KiB) 1078 keer bekeken
vuurvlieg.JPG
vuurvlieg.JPG (249.61 KiB) 1078 keer bekeken
ligplaats achter de koebrug.JPG
ligplaats achter de koebrug.JPG (742.26 KiB) 1078 keer bekeken
het heeft wel wat.JPG
het heeft wel wat.JPG (728.66 KiB) 1078 keer bekeken

gerard tenerife

Bericht door gerard tenerife » 20 sep 2014 21:43

Jan schreef
Als ex "kettingboer vind je dat wel leuk
Een mooi stukje gegalvaniseerde ketting kan nooit geen kwaad :lol: ik vraag me naruurlijk gelijk af (zo als jij met motoren doet) wat voor ketting is het, wie heeft het gemaakt enz enz. :wink: :( :lol: mooie fotos, we varen mee
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 20 sep 2014 22:07

We zien onze toekomst in de vorm van een cruiseschip met louter grijze en spierwitte koppen achter de patrijspoorten, er staat een armada aan rollators bij de valreep.
Zolang je nog zelf kan blijven varen is dit natuurlijk het mooiste wat je kunt hebben, Jan. :wink:
Maar helaas is dit niet voor iedereen weggelegd.
Wij hebben onlangs zo'n cruise gemaakt naar Straatsburg en hadden twee 80-plussers als tafelgenoot.
Ze waren slecht ter been, vandaar deze cruise.
Iedere dag gingen we met veel plezier aan tafel, want aan leuke gespreksonderwerpen geen gebrek.
Uiteraard ging het voornamelijk over vroeger, toen geluk nog heel gewoon was. :)
Maar doen we dit op Kombuispraat ook niet? :wink:
Wij gaan straks een senioren appartement huren, gewoon omdat we daar fysiek even aan toe zijn.
Als het weer beter gaat kijken we wel naar iets anders uit.
De hond gaat uiteraard ook mee, die mag straks aan het strand gaan rennen.
Maar het komt me allemaal bekend voor, mijn vader die toen 85 was vroeg mij waarom ik niet vaker langs kwam om te klaverjassen.
Toen ik hem verwees naar een buurthuis waar regelmatig geklaverjast werd antwoordde hij: "je denkt toch niet dat ik tussen die ouwe lullen ga zitten?" :lol:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 sep 2014 23:42

"je denkt toch niet dat ik tussen die ouwe lullen ga zitten?" :lol:
Vroegaaaah, toen ik nog jong was...kan ik me vaaag herinneren :lol: ... vondt ik iedereen ouder dan 35 een ouwe lul!..maar jaaa... dat was vroegaaah! :lol:
MVG HGH.

v+d

Bericht door v+d » 21 sep 2014 19:24

Via het Johan Friso kanaal, door de Warnserbrug die vlot draait komen we op de Morra, onderweg zien we nog wat mooie of aparte schepen.
Bij de Nije Faert is het druk met tegemoet komend verkeer, de Klipper Elizabeth heeft een aardige snelheid bij deze matige wind.
De bemanning van een huisboot zwaait enthousiast en heeft er kennelijk schik in, die hebben lekker de ruimte en hoeven niet, zoals ik, in zo'n krappe kooi te pitten :wink:
Bij de Langehoekspolle gaan we bakboord uit, netjes de betonning volgend richting Gaastmeer, maar we volgen de Yntemasleat, door het Grutte Gaastmar, de Sont, de korte en de lange Fliert en het Klifrak tot voor de spoorbrug bij Workum. De brug is open en dat spaart ons aanleggen om op het meldknopje te drukken, onder de Sudergoabregge passen we net door terwijl we tussen de wachtenden met staande masten door laveren. Soms erg oncomfortabel zo'n staande mast :) Het is volle bak langs de kades, we draaien voor de Noarderbregge en zoeken een ligplaats tussen de twee bruggen in. Er is nog een klein plekje vrij achter een schip waar twee Drenteniers op zitten te vissen. Als we aangeven daar te willen gaan liggen hebben ze geen bezwaar, ze hebben de hengels in het water omdat het anders lijkt of ze niets doen. Hun vrouwen hebben de creditkaarten mee en ze genieten van hun rust. We liggen bij een kruispunt en een brandstofpompstation, het verkeerslawaai beloofd niet veel goeds. Tegenover ons is en man zijn huis aan het poetsen, druk mopperend op zijn jonge Ierse setter. De hond denkt bekijk het maar met je gepoetst en smeert hem bij de eerste beste gelegenheid, als zijn baas even met zijn kop onder de dakgoot hangt.
Gelukkig loopt het goed af, omdat hij de kat van de buren spot die een andere tuin in vliegt. Even later komt de buurvrouw verhaal halen en wordt er weer op de setter gemopperd.

Het verkeer ter plaatse is wel amusant om te zien, de Friezen rijden met naar 45km omgebouwde golfjes of iets dergelijks, met er achter een 2 tons tandemasser.
Weer anderen hebben een geweldige v8 zonder uitlaat of een stokoude trekker. Aan de andere zijde trekt een stoet van grote huurboten Workum binnen, ze hebben rondom stootwillen en dus nogal wat plaats nodig. We vermaken ons prima. Na het pikheet van 15.00 uur gaan we de stad in.
DSC02408naar workum.JPG
DSC02408naar workum.JPG (497.84 KiB) 988 keer bekeken
DSC02409naar workum.JPG
DSC02409naar workum.JPG (429.08 KiB) 988 keer bekeken
DSC02410naar workum.JPG
DSC02410naar workum.JPG (475.73 KiB) 988 keer bekeken
DSC02411naar workum.JPG
DSC02411naar workum.JPG (332.57 KiB) 988 keer bekeken
DSC02412naar workum.JPG
DSC02412naar workum.JPG (393.67 KiB) 988 keer bekeken
DSC02413naar workum.JPG
DSC02413naar workum.JPG (378.7 KiB) 988 keer bekeken