Varen in Friesland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Varen in Friesland

Bericht door rspeur »

Hoe langer hoe meer begrijp ik het enthousiasme dat een oud-collega (voormalig stuurman Lloyd) altijd liet zien als hij weer eens een tijdje de binnenwateren van Nederland tot Frankrijk onveilig had gemaakt. We deelden dezelfde gekte, alleen gaf hij zijn ogen de kost vanaf het water. Veel rustiger dan aan land. Hij had gelijk, alleen heeft hij er niet lang genoeg van kunnen genieten. Twee dagen ouder dan ik, inmiddels alweer zo'n zes jaar aan het zwerven op die hééééle grote oceaan.
Blijf ons lekker maken Jan.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in Friesland

Bericht door gerard tenerife »

Het varen door groote steden heeft zijn eigen charme, in Birmingham (UK) vaar je door de achtertuintjes van de huizen die met de voorkant aan de straaten staan en zie je dingen die je van de straat beslist niet kan zien, de tuinen zijn bijna allemaal goed onderhouden want daar gevoel je je niet in een stad :) Onder "Spaghetti Junction" een snelweg knooppunt nabij Birmingham, waar 2 kanaalen onder loopen, is een heel eigen "Jungle" ontstaan met allerlij planten, dieren die nergens in de buurt te vinden zijn. :o :)
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

We blijven nog even in Leeuwarden, dat komt door al die bruggen, tijd zat.
Het fraaie schip met de naam " Weg " is een Bommelaer, als ik mij niet vergis, wel veel gaten op de waterlijn en zo'n uitstekend pijpje in de huid lijkt mij ook vragen om moeilijkheden.
Maar ja je kunt niet alles hebben. De Oldenhove is echt zo scheef als op de foto, je kunt het zien aan de lantaarnpalen. Een toren met geschiedenis, van Kampen begon met bouwen in 1532 met wat een 120 meter hoge toren moest worden. Direct al bij de bouw ging het spul verzakken ondanks dat voor een brede voet gekozen was. Men bouwde vrolijk verder en metselde te lood, waardoor de toren ook nog krom werd. Toen een hoogte van ongeveer veertig meter bereikt was hing de toren 1,68 meter uit het lood in noordwestelijke richting en is men met bouwen gestopt.
In 2005 ontdekte men dat de toren op het talud van een terp gebouwd was. Je moet 183 treden op om boven te komen, de eerste 12 meter gaan ook met een lift. Indrukwekkende toren met een hele geschiedenis, kijk maar eens op het net.

In Leeuwarden gaan moderne gebouwen en oude schepen goed samen, wij genieten van de schepen en weer anderen van de gebouwen.
Als we voor de brug liggen en ons bootje gaande houden met naast ons een zeilboot worden we door luid getoeter opgeschrikt, de brug is laag en dicht dus je verwacht geen oploper.
Ik kijk om en zie de mestpraam met Japanners op volle kracht koersen op het wel erg nauwe gat tussen ons bootje en de zeilboot. Veel kan ik er niet aan doen, dus gewoon niets doen is het beste.
De Japanners zitten te glimmen met allemaal een camera voor een oog, als ze tussen onze schepen doorstomen drukken ze af, de stuurman krijgt complimenten en ja het houdt ze even bezig.
Net voorbij onze boot krijgt de stuurman van de praam een stevige uitbrander van de schipper die naast ons ligt, nog meer lol in de praam en eerlijk gezegd is het ook wel leuk een beetje spanning.
De zeilbootschipper zegt dat wij maar voorop moeten gaan varen, omdat er nu bruggen komen waar wij onderdoor kunnen, toch een aardige man.

Maarten is een prachtige sleepboot, waarvan ik de details uit tijdnood nog niet opgezocht heb, dat komt nog wel. In ieder geval ziet Maarten er erg origineel uit met een schoorsteen( GEEN PIJP) die op het dek kan scharnieren. Aunt Lilly mag er ook zijn, een stoer jacht dat er erg stevig uitziet. De eigenaar heeft ook een mooie, tot camper omgebouwde, ex-leger Unimog. Zo zwerven is natuurlijk helemaal mooi.
Inmiddels zijn we bij de laatste brug die open moet voor ons.
DSC02711leeuwarden 9.JPG
DSC02711leeuwarden 9.JPG (723.23 KiB) 4940 keer bekeken
DSC02714leeuwarden 10.JPG
DSC02714leeuwarden 10.JPG (489.12 KiB) 4940 keer bekeken
DSC02715leeuwarden 11.JPG
DSC02715leeuwarden 11.JPG (559.6 KiB) 4940 keer bekeken
DSC02718leeuwarden 13.JPG
DSC02718leeuwarden 13.JPG (519.45 KiB) 4940 keer bekeken
DSC02719leeuwarden 14.JPG
DSC02719leeuwarden 14.JPG (647.22 KiB) 4940 keer bekeken
DSC02720leeuwarden 15.JPG
DSC02720leeuwarden 15.JPG (582.67 KiB) 4940 keer bekeken
DSC02722leeuwarden 16.JPG
DSC02722leeuwarden 16.JPG (799.85 KiB) 4940 keer bekeken
DSC02724leeuwarden 17.JPG
DSC02724leeuwarden 17.JPG (403.68 KiB) 4940 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Stoomsleepboot Maarten is van de fam. van Duuren en ondergebracht in een eigen stichting, gebouwd in 1926 bij gebr. v.d. Werf te Deest(Gld, waar de mooiste dingen vandaan komen!) voor rekening van de gebr. Bos onder de naam Cor Adri. Gebouwd voor de Zeeuwse stromen, voorzien van een Kreber Vlaardingen triple expansiemachine met Kreber schotse ketel, 150 I.P.K en max. 220 omw./min.
De directeur van Smit Slikkerveer heeft de boot van de ondergang gered, van 1975 tot 1980 heeft het schip stil gelegen, waarna van Duuren het kocht in redelijke staat. Het schip heeft ook nog dienst gedaan als stoomleverancier voor een sloperij in Hendrik Ido Ambacht, toch wel bijzonder dat het dit overleefd heeft. Waterverplaatsing, geladen 108 ton, lengte 19,46 mtr., breedte 4,70 mtr., diepgang 2,10 mtr. Werkdruk van de ketel 14,4 atm., V.O. 51,5 m2. Er is een eigen website voor wie meer wil weten.

Wij varen onder de Slauwerhoffbrug door, een vreemd bouwsel, en draaien het van Harinxmakanaal op richting Margrietkanaal. Het van Harinxmakanaal is niet bijster inspirerend om langs te varen, bij Leeuwarden industrie en schroot, daar na veel hoogbouw. Bij de Zwettebrug en Drachtsterbrug worden aquaducten gebouwd, dat geeft wat oponthoud. Pieter van Harinxma toe Slooten was commissaris van de koningin in Friesland gedurende de oorlog en werd in 1945 zeer tot zijn verbazing ontslagen, later heeft men, voor het vele goede dat hij voor Friesland gedaan heeft, het kanaal naar hem vernoemd. Het kanaal begint bij Harlingen en komt 37,5 km. verder uit bij Suawoude in het Margrietkanaal. We hebben de wind recht op de kop en dat vaart wel zo fijn, even de motor op volle toeren en lekker warm draaien ze snort er overheen. Een pensionado met drie honden en een plastic schepje wacht geduldig tot een van zijn hondjes klaar is met berakken en zwiept dan met een wijds gebaar het bouwwerk in het kanaal. Twee plantsoentjes verder loopt nog zo'n hondentemmer, die zwiept de bouwwerken in het plantsoen. Ik vind onze vuilwatertank nu een beetje overbodig :wink: Het kanaal gaat enige tijd langs een autoweg, dan pas zie je hoe rustig een vaarvakantie is, moeten we vaker doen.
De lege bierblikjes van de bezoekers van de Ambuggiebar worden in Friesland tot pakketjes geperst, er wordt kennelijk flink gedronken, er staat een muur van oud blik.
DSC02726leeuwarden 18.JPG
DSC02726leeuwarden 18.JPG (466.19 KiB) 4875 keer bekeken
DSC02727leeuwarden 19.JPG
DSC02727leeuwarden 19.JPG (478.9 KiB) 4875 keer bekeken
DSC02730leeuwarden 20.JPG
DSC02730leeuwarden 20.JPG (468.44 KiB) 4875 keer bekeken
DSC02732leeuwarden 21.JPG
DSC02732leeuwarden 21.JPG (508.35 KiB) 4875 keer bekeken
DSC02735leeuwarden 22.JPG
DSC02735leeuwarden 22.JPG (524.25 KiB) 4875 keer bekeken
DSC02736leeuwarden 23.JPG
DSC02736leeuwarden 23.JPG (487.62 KiB) 4875 keer bekeken
DSC02739leeuwarden 24.JPG
DSC02739leeuwarden 24.JPG (509.07 KiB) 4875 keer bekeken
DSC02740leeuwarden 25.JPG
DSC02740leeuwarden 25.JPG (473.6 KiB) 4875 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in Friesland

Bericht door jdbvos »

Is er een reden waarom je niet door de prachtige Bolswarder Trekvaart bent gegaan ?
Met een hoogte van 2.40 kun (kon!) je daar prima langs.... ...en als je het over een mooi stukkie varen hebt..... :-D
Maar kost wel aanzienlijk méér tijd, natuurlijk....
Je kwam dan uit op het VH-kanaal tegenover het zéér geheime tanker-losstation voor avgas (alleen 's nachts !)voor de luchtmachtbasis Leeuwarden.....voor de geheimhouding dan ook verstopt in wat 'boschages', en (was vroeger) goed voorzien van die bordjes "Verboden te fotograferen: defensie-object".....
Top-secret natuurlijk, dat spreekt ! :mrgreen:
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Jan, daar is geen reden voor, anders dan dat wij altijd iets plannen en er dan geen zak van terecht komt.
We hebben er wel aan gedacht, maar met een oude kaart waarop het niet erg duidelijk was ging het weer over.
We zouden van Bolsward eerst zo naar boven gevaren zijn, maar ja dat ging ook al niet door. Volgend jaar doen we het nog eens over, dit was maar een verkenningstochtje.
Nieuwe kaart en ook Noord-Friesland op het Aai-padje, nu moet het goed komen :wink: Gewoon een beetje zwerven is ook wel leuk.
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Varen in Friesland

Bericht door schokker »

Jan, daar is geen reden voor, anders dan dat wij altijd iets plannen en er dan geen zak van terecht komt
Herkenbaar. :-D Ik ben al jaren geleden gestopt met plannen en kijken waar we heen gaan.
Moeder natuur bepaalt de bestemming bij ons.
Te warm is de griebus uit en de ruimte op zoeken, te koud is wat beschutter vaarwater enz.

Grt

Henk
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Varen in Friesland

Bericht door Allen »

Zie vijfde bericht van Jan hiervoor.

Jan & ega, even een onderbreking van jullie prachtige reportage.

Toen ik de zevende foto van de AUNT LILLY zag, ging er bij mij een lichie aan. :idea:
Voor de AUNT LILLY lag toentertijd ( juni 2009) een schip wat mijn aandacht trok.
Slecht in de verf etc.
Naar de overkant gerend om te kijken of er een naam op stond en deze op de kiek gezet.
Naam weer vergeten en kon de naam ook niet meer ontcijferen. :oops:
En wat zie ik nu op de zesde foto; een mooi schip in de blauwe verf en een pracht naam TORNADO
Zo zie je maar, geef alles de tijd en het meeste komt voor elkaar. :mrgreen:
Leeuwarden onbekend001a.jpg
Leeuwarden onbekend001a.jpg (71.38 KiB) 4883 keer bekeken
Leeuwarden onbekend001b.JPG
Leeuwarden onbekend001b.JPG (28.56 KiB) 4883 keer bekeken
Leeuwarden onbekend001c.jpg
Leeuwarden onbekend001c.jpg (36.64 KiB) 4883 keer bekeken
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Allen, of het helemaal voor elkaar gekomen is met de Tornado weet ik niet, zoiets onderhouden en er mee varen kost een bak geld.
Volgens info ligt ze te koop bij Fikkers Groningen referentie nummer 2496, gebouwd in 1958 als TX 9 Deo Juvente met een industrie 250 pk. 5D6 Lengte 25,81 mtr, breedte 6.00mtr., holte 2,81 mtr.
84 ton, verbruik + 20 liter/uur. Ze heeft vele eigenaars gehad in de visserij en is in 1997 gesaneerd en als woonschip in Leeuwarden beland. Je begint waarschijnlijk aan zoiets en de tijd haalt je in.
Maar goed, ze is er nog!
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Bij de Harinxmabrug zie je stuurboord op de foto de hoge flats, in Friesland lijkt er ruimte genoeg maar er staan hele blokken van deze flats. De ruimte tussen de flats is groot en goed onderhouden.
Bij de Drachtsterbrug ziet het er rommelig uit door de bouw van het aquaduct, is het klaar dan is er weer een belemmering voor het autoverkeer opgeruimd. De Friezen werken hard aan betere bereikbaarheid. Een vervallen boerderijtje op een prachtig plekje aan het kanaal verdient eigenlijk een beter lot, in je tuintje bootjes kijken.

We draaien het Margrietkanaal op en zien een binnenvaartschip met een bijzondere kleur, het valt wel op. Bij de afslag naar de Oude Venen komt een balenmaker op een ponton ons tegemoet, het onderhoud op de eilandjes is tijdrovend. We zoeken een plekje aan een Marrekrite steiger, dat valt nog niet mee. We zijn laat en iedereen wil uit de wind liggen in de avondzon. Er is altijd wel een steiger met een knik erin, lastig voor grote jachten, zo een vinden we ook nu weer. Als het achterschip maar tegen de steiger ligt vinden wij het best. Het lijkt de kalverstraat wel, veel sloepen uit Grou en Eernewoude maken hier nog even het water woelig. Als we naar de andere kant van het eiland lopen, waar de allochtonen liggen met hondjes, kampvuren of barbecues, is het heerlijk rustig en kunnen we even palaver houden met deze of gene over het weer of Jack-Russels. Een van de jack-Russels is zo gedreven dat hij een dikke stok, die boven in een struik gegooid wordt, er zonder probleem weer uit haalt. Terug bij de Karakorum schemert het en moeten we op muggenjacht, tijd voor een Bonifatiusbitter en dan te kooi, morgen varen we naar Woudsend.
DSC02742hk 1.JPG
DSC02742hk 1.JPG (502.57 KiB) 4846 keer bekeken
DSC02743hk 2 drachtsterbrug.JPG
DSC02743hk 2 drachtsterbrug.JPG (500.21 KiB) 4846 keer bekeken
DSC02744hk 3 drachtsterbrug.JPG
DSC02744hk 3 drachtsterbrug.JPG (476.32 KiB) 4846 keer bekeken
DSC02746hk 5.JPG
DSC02746hk 5.JPG (595.71 KiB) 4846 keer bekeken
DSC02747hk 6.JPG
DSC02747hk 6.JPG (597.08 KiB) 4846 keer bekeken
DSC02748hk 7.JPG
DSC02748hk 7.JPG (556.13 KiB) 4846 keer bekeken


Plaats reactie