Varen in Friesland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in Friesland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

As dat kleine grut bij jou in de familie dat een " Ouwe Lullen" bootje noemt Jan, dan moet je ze toch maar eens Grootvaderlijk toespreken!! :lol: Voor mij is dat een klasse vlet! Trouwens dat fraaie blankgelakte houten motorbootje......tjonge jonge da's ook wat moois!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Wakker worden aan een steigertje bij Driesum, een compleet andere wereld, koeienpotenmist, doodse stilte, geen zuchtje wind en iemand heeft een spiegel op het water van de Nye Swemmer gelegd.
Mooier kan je het begin van de dag niet wensen, als ik mijn kop buitenboord steek kijk ik in het verweerde gezicht van een man in een klein bootje dat geluidloos langs komt glijden. Op mijn fluisterende vraag of hij iets gevangen heeft, antwoordt hij eveneens fluisterend, dat dat niet zo is, hij vindt het ook niet belangrijk. Hij geniet zichtbaar van de rust die het vissen hem brengt. Bijzonder, dat grote kerels fluisterend gaan kletsen omdat de omgeving zo stil is. Na het ontbijt gooien we los en varen richting Dokkumer Nieuwe Zijlen, de toegang tot het Lauwersmeer, waar we volgend jaar eens willen gaan struinen. Bij de Lange Brug kruisen we de Strobossertrekvaart, die we aan bakboord laten liggen, op onze kaart is de diepgang verder op te weinig en de brug te laag. Uit de sluis komt een snel, op de motor, varend zeiljacht, de schipper wil ons voorbij lopen en dat moet dan maar. Door de geringe diepte en zijn te hoge snelheid trekt de Karakorum als een magneet naar dat schip toe, het lijkt altijd moeilijk geduldig te zijn. Bij de brug moeten we beiden wachten dus het maakt allemaal geen bal uit. De bruggen draaien op eerste verzoek, daar kunnen we niet over mopperen.
Bij Engwierum varen we het Dokkumer Grootdiep op, de Woudabrug draait op verzoek per marifoon, het gaat goed vandaag. Na de brug is een servicepunt voor de watersport en kan aangelegd worden. Even verder op ligt wat vergane glorie op beter tijden te wachten.

Aan stuurboord net voorbij de Oostrumeropvaart ligt wat een oude steenfabriek lijkt, een geweldige puinhoop met oude hijswerktuigen, oude schepen en een prachtige gemetselde schoorsteen.
Verval kan ook mooi zijn, morgen plaats ik wat detailfoto's van dat spulletje.
DSC02613koeienpotenmist 1.JPG
DSC02613koeienpotenmist 1.JPG (300.83 KiB) 3309 keer bekeken
DSC02614een spiegeltje van water 2.JPG
DSC02614een spiegeltje van water 2.JPG (358.14 KiB) 3309 keer bekeken
DSC02617wonen achter een damwand 3.JPG
DSC02617wonen achter een damwand 3.JPG (845.96 KiB) 3309 keer bekeken
DSC02618de woudabrug moet draaien 4.JPG
DSC02618de woudabrug moet draaien 4.JPG (617.14 KiB) 3309 keer bekeken
DSC02622direct na de woudabrug service 5 .JPG
DSC02622direct na de woudabrug service 5 .JPG (594.85 KiB) 3309 keer bekeken
DSC02624vergane glorie 6 .JPG
DSC02624vergane glorie 6 .JPG (536.43 KiB) 3309 keer bekeken
DSC02625prachtig schip 7 .JPG
DSC02625prachtig schip 7 .JPG (427.66 KiB) 3309 keer bekeken
DSC02626oude steen fabriek 8.JPG
DSC02626oude steen fabriek 8.JPG (527.85 KiB) 3309 keer bekeken
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Varen in Friesland

Bericht door rspeur »

Koeiepotenmist. Doet me direct denken aan de - stomme - schoolfilms van vroeger.
Ik visualiseer sommige dingen direct... :wink:
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

De steenfabriek van Oostrum is opgericht in 1872 en gesloten wegens sanering van de baksteenindustrie in 1968, waarna een aannemer het terrein voor opslag gebruikte.
Hoe dan ook, er ligt een prachtige verzameling oude spullen en als ik me niet vergis is het hele spul te koop. Een gedeelte valt onder de rijksmonumenten terwijl andere delen voor de gemeente van belang zijn. Zoiets is natuurlijk een perfect draaiboek om helemaal niets te laten gebeuren hetgeen ook het geval lijkt te zijn. De schoorsteen is een mooi stuk metselwerk, oorspronkelijk daterend uit 1872 en hoog tot aan de kraag is de schoorsteen verlengd tot 35 meter in 1879. Eigenlijk zou zoiets wat meer aandacht verdienen. Enfin kijk maar eens op het internet bij " steenfabriek Dokkum", you tube heeft nog een prachtig documentje uit de oude tijd van toen geluk heel gewoon was en de karretjes met de hand over de rails werden geschoven. Dat zelfde filmpje toont nog een glimp van de 12 pk stoommachine met een echte machinist met een oliekannetje en nog wat ander zaken die een blik op dat oude geluk gunnen. De ringoven is een van de vroegste goed werkende ringovens in Nederland, is ellipsvormig met een lengte van 60 meter en heeft achttien houten deuren voor achttien stookkamers.

Voor de kade ligt de luxe motor Esperanto, gebouwd in 1928 te IJsselmonde, haar waarschijnlijk droevig einde af te wachten. De struiken groeien uit de luikhoofden en je vraagt je af of ze drijft of vast ligt in de bagger. Een ander hobby project is ooit voorzien van een wat vreemde opbouw waar met weinig succes veel tijd in gestoken lijkt. Het heeft allemaal wel wat zo'n drijvend museum, we zijn er even stil van. Als je nog jong was dan......., maar de tijd van wilde ondernemingen is voorbij. We gaan onze eigen Karakorum naar Dokkum brengen.
DSC02628oude steen fabriek 1-11.JPG
DSC02628oude steen fabriek 1-11.JPG (515.44 KiB) 3241 keer bekeken
DSC02629oude steen fabriek 1-11.JPG
DSC02629oude steen fabriek 1-11.JPG (491.71 KiB) 3241 keer bekeken
DSC02631oude steen fabriek 1-11.JPG
DSC02631oude steen fabriek 1-11.JPG (511.58 KiB) 3241 keer bekeken
DSC02633oude steen fabriek 1-11.JPG
DSC02633oude steen fabriek 1-11.JPG (612.38 KiB) 3241 keer bekeken
DSC02634oude steen fabriek 1-11.JPG
DSC02634oude steen fabriek 1-11.JPG (803.82 KiB) 3241 keer bekeken
DSC02635oude steen fabriek 1-11.JPG
DSC02635oude steen fabriek 1-11.JPG (715.75 KiB) 3241 keer bekeken
DSC02636oude steen fabriek 1-11.JPG
DSC02636oude steen fabriek 1-11.JPG (586.86 KiB) 3241 keer bekeken
DSC02637oude steen fabriek 1-11.JPG
DSC02637oude steen fabriek 1-11.JPG (433.96 KiB) 3241 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in Friesland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Als je nog jong was dan......., maar de tijd van wilde ondernemingen is voorbij.
:( :( :( .......Ik heb me onlangs " nog net bijtijds" gerealiseerd dat ik dichter bij de 72 ben dan bij de 27 :roll: :( ..........en maar van zo een " wilde onderneming" afgezien.......... :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Varen in Friesland

Bericht door Allen »

gerealiseerd dat ik dichter bij de 72 ben dan bij de 27

Tsja Harry, dat noemt men "op leeftijd". :(

Mijn kiel-legging was ergens medio augustus 1945, medio mei 1946 was de bouw af en kon de tewaterlating plaats vinden,
dus nog een jonge rakker. :mrgreen:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in Friesland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mijn kiel-legging was ergens medio augustus 1945
Legden "ze" toen ook alweer een zilveren Rijksdaalder onder de Kiel Alan?? :lol: OF moest je het met een opgepoets stuivertje doen.toen net na WW2? :lol:
dus nog een jonge rakker
DIE jeugd van teug'nswoordig............WAT mot t'r van terecht Kooom'n :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Varen in Friesland

Bericht door Allen »

Of het een “zilveren rieksdaalder” of een “opgepoetste stuuver” was dat weet ik nou net niet Harry
Wel weet ik dat de ontwerpers veel genoegen en plezier aan het ontwerpen hebben gehad en dat het zo gefikst was. :wink:

Jan, sorry voor het intermezzo in je verhalende rondvaart, waar ik met volle teugen van geniet.
Ook van de plaatjes die - naar ik heb begrepen - voor het merendeel door je “wiefie” zijn geschoten
en vanaf het water een heel ander beeld geven dan vanaf de wal.
Complimenten.
Ja Jan, dat krijg je als je als gezagvoerder/roerganger dienst moet doen. 8)
Dan kan je geen foto’s nemen.
Of is je “wiefie” het “eigenlijke gezag” op het schip.. :mrgreen:

Hoe dan ook, neem - wat mij betreft - het “schrift” maar weer over. :)
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Na de steenfabriek is er nog een brug waar wij keurig onderdoor passen en de staande masten moeten wachten tot de brugwachter van pikheet terugkomt.
Dat verklaart ook waarom de witte zeilboot zo'n haast had, hij ligt nu voor de brug op opening te wachten, nou ja even lunchen wordt je weer rustig van.
Bij aankomst te Dokkum willen we rechtdoor de stad in, er ligt echter een ongeregeld spulletje te dobberen waar we niet langs passen en er komt er een achteruit op een manier die weinig vertrouwen wekt. We gaan dus maar aan de kade liggen bij de Bonifatiusfontein omdat de brug op dubbel rood staat. Die fontein blijkt een soort veredelde dorpspomp te zijn, je moet kennelijk pompen om de fontein te zien spuiten. We lopen langs de kade om te kijken waar we willen gaan liggen, de hoge wal tussen de twee molens lijkt ons wel wat. Verkeersluw en een beetje uit de wind denken wij.
Terug bij de boot staat het licht op enkel rood maar er gebeurt niets, totdat de Amsterdammer met zijn zeilboot aankomt. Hij rukt zijn telefoon voorgaats praat wat en de brug gaat open, wij gooien snel los en varen achter hem aan. Bij het onderdoor varen van de brug lees ik een nummer dat je moet bellen voor een opening( op het huisje), voor Jan ... liggen wachten. Toch maar eens de zaken beter voorbereiden. Bij binnenkomst te Dokkum hoef je niets te betalen, de vriendelijke brugwachter wuift je naar binnen, aardig denk je. Bij het vertrek uit Dokkum kom je nog aan de beurt zal later blijken.

Op naar de kade tussen de beide molens, en dat werd lachen. De eerste afmeerpoging loopt niet echt soepel omdat de wind precies om de dijk komt, de kont wegzet en ik maar 12 meter heb om het ding te kunnen afmeren. Dat wordt niets, dus maar even verder waar voldoende ruimte is. De wind krijgt er schik in en ik probeer met de verkeerde kant voor de wal te komen, nooit doen, maar lekker eigenwijs! We verlijeren compleet naar de overkant van de gracht en dreigen aan lagerwal te raken in een onduidelijk graspollenzooitje. Slechts met een hoop geweld van de zijwaartse schroefjes en de hoofdmotor doet het bootje wat wij willen. Ik schaam me diep, maar dat is vaak ook snel weer over. Vooral nu, omdat zij die voor ons willen gaan liggen toch assistentie van ons nodig hebben om hun bootje vast te leggen. Gezamenlijk leggen we het spulletje wat fatsoenlijker neer. De wind rolt hier op een vreemde manier van de hoge wal af, een uur later is het windstil.

Ik zoek een stroompaal en dat blijkt er een van het moderne type te zijn, voor pientere mensen met een aai-telefoon. Die telefoon heb ik maar er pienter mee omgaan is nog iets anders.
Stekker in de paal, bellen en de locatie invoeren dat is makkelijk, maar dan..... Voer uw creditkaart gegevens in (Shit waar heb ik mijn creditkaart gelaten), ook dat komt goed.
Vul de vervaldatum in, daar begint het gelazer...... Na wat keren proberen ben ik het zat en roep de chef van boord te komen ter assistentie, die zegt dat het mijn telefoon is en dat lost dus ook niets op.
Gezamenlijk stoeien we nog even met de wonderen der techniek tot ik het helemaal zat ben en een paar flinke krachttermen laat vallen. Opeens hoor ik in mijn slechte oor een vriendelijke Amsterdammer vragen of hij mij ergens mee kan helpen, hij weet al bij welke paal ik sta. Als ik zeg dat ik voor paal sta, zien we beide de humor er wel van in. De oplossing blijkt eenvoudig, je moet de maand en het jaar achter elkaar intikken zonder spatie of streepje. EN TOEN WAS ER LICHT. Het valt soms niet mee voor volk dat het licht nog aangedaan heeft met bakelieten schakelaars.

De havenmeester is het later NIET met mij eens, ik had twee euro moeten doneren dan had hij dat allemaal voor mij geregeld. Nou ik vind die palen wel makkelijk als je het eenmaal weet.
Vreemde jongens die Dokkumers, de modernste stroompalen plaatsen en kanonlopen als meerpaal gebruiken.
DSC02638brug 1.JPG
DSC02638brug 1.JPG (521.62 KiB) 3257 keer bekeken
brug wachten 2.JPG
brug wachten 2.JPG (572.43 KiB) 3257 keer bekeken
marieke i-phone 018bonifacius fontein 3.JPG
marieke i-phone 018bonifacius fontein 3.JPG (700.55 KiB) 3257 keer bekeken
DSC02640aan de kade in dokkumcity 4.JPG
DSC02640aan de kade in dokkumcity 4.JPG (539.13 KiB) 3257 keer bekeken
DSC02641molen 5.JPG
DSC02641molen 5.JPG (580.75 KiB) 3257 keer bekeken
DSC02642molen 6.JPG
DSC02642molen 6.JPG (696.92 KiB) 3257 keer bekeken
DSC02645kanonslopen als meerpaal 7.JPG
DSC02645kanonslopen als meerpaal 7.JPG (690.12 KiB) 3257 keer bekeken
DSC02643zomaar een grachtje 8.JPG
DSC02643zomaar een grachtje 8.JPG (575.36 KiB) 3257 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in Friesland

Bericht door gerard tenerife »

Wat een pracht Jan, ik word gewoon jaloers. Is die boot van je zelf of heb je die gehuurd? en wat voor papieren moet je daar voor hebben om mee te varen\?
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie