Een elektronicavraag ...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Een elektronicavraag ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wie van de elektronicawizards onder onze geachte leden kan mij van advies dienen?
Hoe kan ik de signaalsterkte van een tv-antenne meten?
In het meten van de signaalsterkte van de satelliet ben ik in de de loop der jaren zeer behendig geworden. Daar heb ik zo'n simpele "satfinder" voor - twee zelfs - die zowel met een wijzertje als met een pieptoon exact aangeven wanneer je het beste signaal hebt. Zo'n ding kost een tientje, dus daar kun je geen armoe voor lijden. Ik heb twee schotels, een voor de Astra en eentje voor de Hotbird en die heb ik beide verschillende keren opnieuw moeten uitlijnen, wat geen enkel probleem is.

-------------------------Afbeelding

De gewone televisieontvangst heb ik hier lang geleden al opgegeven. We zitten hier in dit dorp in een dode hoek en je kunt proberen wat je wilt, maar je krijgt nooit een goede ontvangst van alle beschikbare kanalen. Vandaar dat ik alweer jaren geleden ook voor de Griekse tv op de satelliet ben overgegaan. Dat kost je dan wel 35 euro per maand, maar dan ben je wel van het gelazer af.
Ook Griekenland was door de regels van de EU verplicht over te gaan op digitale tv en over veertien dagen, op vrijdag 21 november, zijn we hier in het noorden dan toch eindelijk als laatste regio aan de beurt. Dus ik blij. We waren toch net aan het veranderen: onze enorme, heel goede, nog niet eens zo oude Loewe tv vervangen door een flatscreen en ik een nieuwe satellietdecoder, geschikt voor HD ontvangst. Die flatscreen is uiteraard geschikt voor digitale ontvangst, maar we hebben nog twee kleine tv's en ik dus voor drie tientjes gelijk een DVB-T ontvanger gekocht zodat ik er helemaal klaar voor was. Dat dacht ik althans. Tot ik aan die man die me dat ontvangertje verkocht, vroeg: "Heb je er gelijk ook een antenne bij?"
Ik leefde namelijk in de veronderstelling dat je voor digitale tv toe kon met een eenvoudige spriet, maar dat bleek een misvatting.
"Je kunt je wone tv-antenne gebruiken," zei die man. Dus ik vertelde hem dat ik die jaren geleden al had afgedankt en aan de schroothandelaar meegegeven.
"Dan heb je een probleem," zei hij. "Je zit daar bij jou in dat dorp nog steeds in een dooie hoek en het zal nu wel beter zijn, maar je moet nog steeds een goeie antenne hebben."
Nou had ik gelukkig nog steeds een vrijwel nieuwe UHF-antenne liggen, een overblijfsel van mijn laatste pogingen van jaren geleden om toch een redelijke analoge ontvangst te krijgen. Die is ook geschikt voor de frequentie van de digitale tv en dus zal ik die misschien weer moeten optuigen. Ik wil het eerst proberen met een bierblikjesantenne omdat ik van mensen met caravans en boten heb begrepen dat die vaak nog een betere ontvangst geven dan een gerichte antenne.

Moet ik toch die UHF-antenne optuigen, dan moet ik die gaan richten en is er dan een eenvoudige (lees: goedkope) manier om de signaalsterkte te meten? Mijn satfinder is daar uiteraard ongeschikt voor omdat die op een veel hogere frequentie zit. Ik zie alleen maar heel dure signaalsterktemeters voor tv. Of steekt het richten van zo'n antenne bij digitale tv minder nauw dan bij een schotel? Wie kan mij van advies dienen?

Afbeelding----Afbeelding---Afbeelding

Iemand ervaring met zo'n bierblikjesantenne? Ik ga er in elk geval eentje in elkaar knutselen. De meest rechtse "antenne" vind ik toch niet zo mooi... :roll:

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een elektronicavraag ...

Bericht door Brazuca »

Theo, voor het meten van een DVB-T signaal heb je geen simpel en goedkoop apparaatje wat je zou kunnen toepassen, maar kijk eens hier.

De meest eenvoudige methode om je antenne uit te lijnen, is weten waar de zend-antenne staat, en dan gewoon op je kompas de antenne uitrichten.
Of je antenne voldoende is, kun je eventueel hier checken.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een elektronicavraag ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Dick. Als ze dezelfde zenders gebruiken als voorheen, dan heb ik inderdaad een probleem. Ik zal het eens uizoeken. Intussen blijven we gewoon de Griekse satelliet gebruiken. Voor mezelf ga ik een nieuwe schotel plaatsen; 120 cm offset met dubbele LNB. Ik denk dat ik die maar even door de vakman laat uitlijnen, dat gaat vlugger dan zelf knoeien. Ik heb nog nooit een offset schotel uitgelijnd en al helemaal niet met dubbele LNB..
Ik ga wel zo'n bierblikjesantenne maken. Kleine moeite en je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een elektronicavraag ...

Bericht door Brazuca »

Theo, dat lijkt me een leuk klusje, zo´n bierblikjes antenne, altijd handig om snel te weten te komen of er een signaal te vinden is.
Ik heb even rondgekeken op diverse kaarten met DVB-T zenders, maar daar komt Griekenland nog niet op voor.

In principe moet het signaal zo sterk zijn, dat je met een omni-directionele antenne voldoende signaal ontvangt om alle tv-kanalen met kwaliteit te kunnen ontvangen. Daar zijn bepaalde regels voor, hoe de dekking moet zijn (minimale veldsterkte) in welke regio, en als de dekking in jouw regio onvoldoende is, moet je met je mede-dorpsbewoners een klacht indienen.

Satelliet lijkt me de beste oplossing als je op het platteland woont. maar daar heb jij al ruime ervaring mee.

Hier staat de Griekse frequentie verdeling voor DVB-T
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een elektronicavraag ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nogmaals bedankt.
    • SFN 2 - Sibri, Krithea, Abdela, Stavros, Kleisoura, Aridea
Aridea. Dat is het naburige stadje, 5 km noord van mijn huis. Daar zit niets tussen, geen heuvel, niks, dus dat moet toch goed gaan, zou ik denken.
Ja, satelliet is het meest eenvoudige en een schoteltje van 60 cm is voor Eutelsat voldoende, maar dat is toch elke maand weer 35 euro, dus als je dezelfde kanalen in digitale kwaliteit gratis kunt krijgen, doe je dat uiteraard.
Ik zal twee blikjes Heineken door de gootsteen gooien want om een of andere geheimzinnige reden lust ik al een poosje geen bier meer. :shock:
Als het werkt en je stopt die blikjes in een stukje pvc-buis met boven en onder een dekseltje, heb je een keurige antenne die je overal op kunt hangen. Wie weet ...
mikedelfih
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2012 15:09

Re: Een elektronicavraag ...

Bericht door mikedelfih »

hoi Theo , en al wie dit leest ,


ivb tnt of dvbt antenne : probeer dit eens zoals op de foto te zien is
een stuk koperkabel van 50cm en 1.5mmdik moet niet ontbloot worden . beginnen met 1cm dan 5cm dan 12cm (3x) dan weer 5cm en 1cm en elke keer plooien in het zelfde vlak onder een hoek van 90° . in het blokje aan de ene kant en de andere kant is voor de coax die zo lang zal zijn als nodig ( hier moet de koperdraad in een kant van het blokje en het vlechtwerk met het zilverpapier als bescherming bijéén draaien en in het andere gaatje . zoals op de foto kan gezien worden . de 12cm is een veelvoud of minvoud van de frekwentie die voor de uitzendingen gebruikt worden .
Ik woon in oostende en heb heel de BBc zeeland en heel frankrijk van belgië heb ik al wat op DVBT wordt uitgezonden en dat is dus wel van 100km ver
als je de zendermast weet staan dan richt je daar op een draaien met het vierkantantenne voor het beste resultaat .
hopelijk heb je er iets aan ( voor de prijs is het zeker te doen )
en nu die foto er op krijgen

goodluck
DSC_5846.jpg
DSC_5846.jpg (130.81 KiB) 7284 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een elektronicavraag ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Mike. Ook dat zal ik zeker proberen.
pascal
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Een elektronicavraag ...

Bericht door pascal »

Voor DVB-T af te stellen heb je niet zoiets als een satfinder.
Je kunt op je DVB-T ontvanger ergens de signaalsterkte en de kwaliteit van de data naar voren halen.
Als je geduld hebt kun je daar ook wel wat mee.
Je moet er alleen rekening mee houden dat als je de antenne draait,
dat het even duurt voordat je signaal en kwaliteit meter de juiste waarde aangeeft.
Het is nl digitaal, dwz dat de computer eerst moet berekenen wat de signaal en kwaliteit waarde is...

Satelliet is overigens een goede keuze.. De bandbreedte die bij DVB-T wordt gebruikt is nl beperkt,
en dat is te zien aan de beeldkwaliteit.. Als je nog naar een 50cm CRT scherm kijkt is het geen probleem,
maar kijk je op een HDTV dan schrik je... DVB-T is prima als je op een camping zit...

In Nederland is overigens het aantal abonnees op DVB-T drastisch aan het afnemen.
Waarschijnlijk omdat die abonnees betere alternatieven hebben ontdekt.

Stel er dus niet al te veel van voor, dan kan het nooit tegenvallen. :-)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een elektronicavraag ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Pascal schreef:Stel je er dus niet al te veel van voor, dan kan het nooit tegenvallen.
DVB-T zal, hier, vast niet slechter zijn dan de analoge tv want dat was heel slecht. Reden waarom we destijds overgingen op satelliet. Dan moet je, wil je de normale kanalen van de publieke omroep en de commerciële zenders zien, echter wel betalen en dat is hier, in vergelijking met bijvoorbeeld het basispakket van Canal Digitaal in Nederland, toch vrij prijzig. Vandaar dat we binnenkort wel graag over zouden willen gaan op DVB-T, maar alleen als de kwaliteit goed is. Ik kan dus rustig met een van de andere tv's en een DVB-T ontvanger met verschillende antennes gaan experimenteren terwijl we de satelliet voorlopig aanhouden. Het steekt na al die jaren immers niet op een maand.

Dat ik de signaalsterkte middels die ontvanger kan checken, weet ik, maar dan moet ik het spul opstellen op de plaats waar mijn antenne het beste staat - als ik een gerichte UHF-antenne wil gebruiken - of ik moet heen en weer draven. Vandaar dat ik hoopte dat er net zoiets zou zijn als die satfinder. Die meters zijn er wel, maar die zijn schreeuwend duur en dat is voor eenmalig gebruik natuurlijk wat overdreven.
Ik begin eerst maar eens met de bierblikjes; daar lees ik alleen maar gunstige dingen over. Dat is een leuk knutselkarweitje dat niks kost - nou ja, twee blikjes Heineken, pvc-buis heb ik in ruime voorraad en coax en stekkertjes ook - dus dat is nooit weg. Je kunt zo'n ding net zo mooi maken als je zelf wilt.

Afbeelding---Afbeelding

Werkt dat niet, en zo'n koperdraadantenne ook niet, dan ga ik die UHF-antenne maar weer optuigen. Ik heb destijds echt alles geprobeerd om fatsoenlijke analoge ontvangst te krijgen. De coaxkabel vanuit de tuin, onder de grond naar het huis, ligt er nog steeds, dus die kan ik zo weer gebruiken. Ook buizen voor antennemasten heb ik nog voldoende. Ik had hier op den duur een mast van 16 meter hoog in de tuin staan. Die kon ik in mijn eentje strijken en weer opzetten met behulp van een takel van twee 2-schijfs blokken en op het halende part dan weer een derdehandje. Desondanks was dat telkens weer een hachelijke onderneming. Maar goede ontvangst? Ho maar. Die gozer waar ik antennes en andere tv-spullen kocht, kwam op den duur kijken. Die had zo'n mooie handzame, tegen weer en wind beschermde tv die hij overal neer kon zetten om de ontvangst te checken en toen bleek dat als ik die enorme mast helemaal achter in een bepaalde hoek van de tuin zou zetten, ik misschien fatsoenlijke ontvangst zou hebben. Dat betekende dan wel een kabel van veertig meter tot aan die mast en dan nog eens zestien meter omhoog. Dat werd me te gek en toen zijn we overgestapt op satelliet. De ontvangst in dit dorp was werkelijk hopeloos. Niet overal. Tweehonderd meter verderop hadden ze geen enkel probleem. Er is geen peil op te trekken.

Maar ik wil maar zeggen: ik heb enige ervaring met tv ontvangst, zowel analoog als satelliet. Met masten en verschillende antennes en satellietschotels. DVB-T is nieuw voor me en dus ook weer een nieuwe uitdaging. :-D
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Een elektronicavraag ...

Bericht door Coco E »

Theo, als je een bierblikantenne of een Yagi gebruikt - zonder voorversterker - dan heb je bij meer dan een paar meter kabel al gauw te maken met kabelverliezen Voor 30 meter RG58 is dat 12 dB bij 500 MHz, d.w.z. dat je maar zo'n 6 procent van het antennesignaal overhoudt aan het eind van de kabel. (Elke 3 dB verlies = een halvering van de signaalsterkte)

Ik heb hier ook een paar jaar DVB-T gehad, met een actieve antenne op ongeveer 4 meter hoogte, tegen de gevel aan de zenderkant. Naar de TV op de begane grond was ongeveer 15 meter kabel nodig. Dat was de enige manier om een stabiel signaal te krijgen, terwijl de zendantenne aan de andere kant van Oegstgeest staat.

Ik denk dat richten niet zo'n probleem is omdat een bierblikantenne (dipool) omnidirectioneel is, als ie tenminste verticaal gepolariseerd is.
Succes.

Groeten,

Koos van der Elst


Plaats reactie