Truckin' USA

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
JaapTermes
Berichten: 583
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Truckin' USA

Bericht door JaapTermes » 28 nov 2015 21:40

Zelf rijden was leuk, meerijden is nog leuker.
Laat zien.
Groet,
Jaap
ja

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 29 nov 2015 04:54

@ Jos, Leo, Cor en Jaap
Thanks for the feedback. Ben even aan het stoeien geweest met de dashcam en wat video conversion tools.
Weet nog niet precies hoe alles werkt, want alleen de dashcam al heeft een "million" settings en options.
Zoals nu ingesteld maakt de cam een bestand van plusminus 3 mb in high resolution, sluit dit bestand en begint
weer opnieuw. Heb er een aantal gecombineerd en zo twee -grotere- bestanden gemaakt. De een geeft een indruk
van aankomst in Abbeville (waar ik woon) en de tweede laat zien waar ik normaal mijn truck parkeer wanneer ik
thuis ben. Dat is op de Texaco truckstop in Erath, met als groot voordeel bijna constante aanwezigheid van de
politie. Zal proberen beide bestanden toe te voegen. Zal volgende reis een lagere resolutie proberen, geeft misschien
wat meer mogelijkheden. Alvast bedankt.
P.S. Het geheel lijkt wat langdradig, maar het is wel allemaal in "real-time", dus precies wat ik zie on the road.

En het bovenstaande had ik dus reeds klaar om te posten, tesamen met een van de bestanden. Dat toevoegen
werkte dus niet, denk vanwege de bestandsgrootte, bijna 240 Mb. Heb er diverse programma's op losgelaten, maar
het mocht -helaas- allemaal niet baten. Jammer, en ik heb -nog- geen andere, lagere resolutie beelden. Zal daar
maandag a.s. mee beginnen, dus nog even geduld a.u.b. Die "high-resolution" beelden zien er m.i. best acceptabel
uit, vooral ook gezien de overwegend negatieve commentaren van andere gebruikers.

Nogmaals een programmaatje geprobeerd, maar wederom geen succes. Het uploaden lijkt te werken, maar zodra de 100% bereikt is zijn het bestand alsmede deze tekst verdwenen en kijk ik naar een leeg scherm. Wat is trouwens de maximale grootte van een bijlage ? Kan ik daar straks rekening mee houden.

Dus mannen, nog even geduld, alles sal regkom.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Truckin' USA

Bericht door Harry G. Hogeboom » 29 nov 2015 16:29

met als groot voordeel bijna constante aanwezigheid van de politie.
DAT lijkt wel een noodzaak, zag toevallig een stukkie van een programma dat er " hier in Canada" 5-five- Billion $$ aan Cargo wordt gestolen per jaar!! :roll: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 1947
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Truckin' USA

Bericht door leo-shof » 29 nov 2015 19:30

Ik heb effe gekeken , maar je bent zeker onderweg
Image1.jpg
Image1.jpg (105.43 KiB) 2714 keer bekeken
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 13 dec 2015 02:29

Om te beginnen, groeten uit Valparaiso. Nee, niet Chili, maar in Indiana, USA. Vanaf de truckstop alhier
waar ik mijn 34hr reset doe. Een update van mijn trips tot nu toe might not come altogether amiss.
Twee weken geleden vertrokken van huis naar Lafayette, LA (35 mile down the road) en had het genoegen
daar anderhalf uur over te doen vanwege regen in de early morning rush-hour. 2 (oude) machines geladen
voor Ramsey, MN, zo'n 1200 mijl verderop. Zag de bui al hangen, letterlijk en figuurlijk. Stromende regen
tijdens het laden en "zee-vasten" en stromende, afgewerkte olie over mijn brandschone trailer, grrrrrr.
Enfin, een paar extra kettingen en spanners zorgden ervoor dat het zootje toch aardig vast stond op dat
spiegelgladde dek. Zeiltjes er over en op weg. In Minnesota sneeuwde het, zei de BBC (of all radio-stations,
je vergaart info waar je maar kunt, niet dan ?) De trip was redelijk uneventful en was 12 uur eerder op de
plaats van bestemming dan verwacht. De 455 paardjes hadden er zin in, denk ik maar en roken de "stal",
zo'n 72 mijl terug naar het zuid-oosten waar een zogenaamde "B" service wachtte (elke 15000 mijl, preven-
tief onderhoud) Behoudens een sterretje in de voorruit en een kapotte schakelaar van het lampje boven mijn
hoofd, niet veel bijzonders. Duurde toch langer dan verwacht, en kreeg mijn truck pas om 10 uur 's avonds
terug. Nieuwe trailer aangekoppeld, pre-trip inspectie gedaan, alles wel. De volgende ochtend om half zeven
vertrokken voor de 31 mijl naar Owatonna, MN, weer een ietsie-pietsie naar het zuiden dus de warmte tegemoet.
Daar moest ik zeven -voorverpakte- air-conditioning units laden voor Plainville, Connecticut.
Stapvoets ons terrein afgereden en eenmaal op de doorgaande weg, hup, het gas erop...... Wellllllllll, dat duurde
slechts enkele ogenblikken, want........ mijn dashboard lichtte op like it was the 4th of July.
Volvo Enhanced Cruise Control alarm, Tractor ABS alarm, Traction Control alarm, (nee het is geen Formule 1
of DTM racewagen, maar toch heb ik het aan boord), Sensor Failure alarm en nog een paar cryptische omschrij-
vingen in het Info paneel. Maar gekeerd op de parkeerplaats van ons "hoofdkantoor" zo'n mijltje verderop en terug
naar de shop en het e.e.a. voorgelegd en uitgelegd. Men begon zich achter de oren te krabben wat of de oorzaak
van dit euvel zou kunnen zijn. Een laptop werd opgetuigd en mijn baby ging aan een soort van "electronisch infuus",
om zo de mogelijke oorzaak van de kwaal te diagnosticeren. Mijn favorite monteur had nog net geen witte jas aan.
Terwijl ik dacht "Mijn baby laat me toch niet vallen..... niet na alle TLC (Tender Loving Care voor de niet ingewijden)
welke ik dagelijks aan haar besteed", lol. Ten einde raad werd door de heren monteurs, in atrocious unison, dat wel,
het laatste reparatie cq service rapport geraadpleegd. Wat bleek ? Er was een wheel-seal vervangen op het linker
achterwiel en de ABS sensor was niet correct teruggeplaatst. Wiel eraf, sensor nagekeken, correct teruggeplaatst,
wiel erop, testje gereden, niks meer in het vetje, alles was weer zoals vroeger. Achteraf bezien had ik dus nooit mogen
twijfelen of mijn baby me liet vallen, lol, integendeel, ze gaf me een tijdige waarschuwing. Love that truck, wooohoooo.
Trailer aangekoppeld en naar de verlader. Uitgelegd dat ik problemen had met mijn truck en sorry for the delay......
"Geeft niks, lading was toch nog niet klaar"..... was zijn antwoord. Terwijl ik daarop wachtte, de achterste as van de
trailer naar voren gehaald, dan was ik vast "legal" voor New York State en Connecticut en hoefde dat later niet meer te
doen. Staat namelijk een boete op van 750 dollar. Gezien het gewicht van de lading (17000 pond) kon het ook makkelijk.
De verlader zei me achteruit tegen de ramp te komen, zo dat hij kon beginnen. Zo gezegd, zo gedaan en ik rij de trailer
netjes voor het laadperron, hij laat de klep zakken en wat blijkt ? Nu is mijn trailer te laag (het is een step-deck trailer)
voor zijn heftruck. Weer naar voren, weer stoeien met die as, you can't win for loosing, en mag het straks, na geladen
te zijn nog een keer doen.Het geheel gezekerd met spanbanden en voor de veiligheid nog wat kettingen. Godzijdank
hoefde er geen presenning over, dus dat scheelde alweer een slok op een borrel. Trailer-as weer naar voren en de reis
aangevangen, met een hechte en degelijke combinatie. Liep uit mijn uurtjes, truckstop opgezocht, post-trip inspectie,
effe douchen, effe een wasje gedraaid, effe gegeten en toen te kooi. 't Was donker toen ik aankwam en 't was nog steeds donker toen ik de volgende ochtend wegreed. Koelwater, olie, lampjes, 5th wheel, banden en ladingzekering gecontroleerd, alles in orde. Anderhalf uur later was mijn koffie op, dus maar even gestopt om nieuwe te zetten en terwijl ik wachtte tot het water kookte, even een rondje om mijn truck gemaakt. Hier kijken, daar kijken, spanbandjes checken, kettingen nalopen, banden controleren. Hot dang, weer dat linker achterwiel van mijn truck. De normaliter glimmende en glanzende aluminium velg zag zwart van de olie, mooie streepjes, dat wel, door de middelpuntvliedende kracht. Moest dus wel uit de naaf komen. Het dichtstbijzijnde Travel Center met truck reparatie faciliteiten opgezocht en daar naartoe gereden, zo'n 80 mijl verderop. Ondertussen het kantoor gebeld en uitgelegd..... "Is goed", was het antwoord, "laat het daar maar nakijken en repareren, keep us informed !". OK De monteur aldaar had al snel in de smiezen dat "men" vergeten was een pakking te monteren tussen de naaf en het deksel. Gelukkig zag ik het op tijd en hoefde er verder geen olie bij. Anderhalf uur later was ik weer onderweg, hopelijk zonder verdere vertraging. Hield dat wiel wel angstvallig in de gaten, maar de reparatie was afdoende.Uiteindelijk gelost in CT en men had -nog- geen retourlading. Truckstop opgezocht, was de TA in Southington, CT.
Daar mocht ik, tegen betaling van 20 dollar, 24 uur parkeren, of ik moest voor 20 dollar aankopen doen in de shop. Dan was het gratis - jawel - is dat soms Yankee logica ???? 2 boeken van Nelson DeMille kostten me $ 21,50 met tax, dus de keuze was eenvoudig. Volgende ochtend, nieuwe orders, drie adressen laden, met machines en/of onderdelen voor Romeoville, Illinois Kreeg $ 50,00 voor die dag wachten en toen naar Massachusetts, Rhode Island en terug naar Connecticut.In die laatste state moest ik een oversize hopper laden. Het ding was 8 voet en 9 inches wijd terwijl mijn trailer (standaard) 8 voet en 5 inches wijd is. Dus twee inches aan elke kant.........vanwege twee flenzen op een stukkie pijp aan elke kant. Het ding had al twee weken daar in de yard gestaan, blootgesteld aan weer en wind, maar oh jee, zodra hij op mijn trailer stond, moest en zou er een zeiltje overheen, Had verder nog een schakelkast en twee pallets met onderdelen in kartonnen dozen en een aluminium ladder. In totaal werden het dus vijf zeiltjes en het kostte me bijna vier en een half uur om dat allemaal een beetje op een christelijke en afdoende wijze op te tuigen. Nogmaals een rondje rond mijn truck en nu bleek de linker richtingaanwijzer van de trailer niet te werken. Dat was een los contact, dus alras verholpen en op weg naar Illinois. "Oversize Load" banieren, vlaggen en flashers aan, permits en vrachtbrieven op de bijrijdersstoel en gaan........ 55 mph, dat dan weer wel, als maximum snelheid.
Moest nog wel even over de Newburgh-Beacon Bridge in New York state, en de permit was daar niet geldig. Moest een nummer bellen voor mogelijkheden. Well, de brug was er eerder dan ik dacht en ik zat al op de oprit. De twee linkerbanen hadden groene pijlen en de rechterbaan een rood kruis. Nummer gebeld, een alleraardigste jongedame vroeg me naar positie en totaal gewicht.
"Am on the ramp and weigh about 48000 pounds". "Aw honey', was haar antwoord, "you should have called earlier, no oversize on bridge between 4.00 pm and 8.00 pm, but I'll open the right lane for you..... Next time call me earlier OK ?" "Yes mam, certainly will do, and thanks, really appreciate it.... thanks again". 10 seconden later zie ik het rode kruis veranderen in een groene pijl, schuif een baantje op en 2 minuten later ben ik over de brug........ Dat had heel wat slechter af kunnen lopen. Pffffffftttttttt.
Er zijn dus toch wel vriendelijke en begripvolle mensen (authoriteiten) in de noordoostelijke staten, in tegenstelling tot mijn eerdere ervaringen in Maryland en New Jersey. Gelukkig maar, geeft de burger weer moed.
Ik heb de kosten van de gezamenlijke permits eens even op een rijtje gezet, met het onderstaande resultaat:
CT $26.00
NY $40.00
PA $36.00
OH $65.00
IN $20.00
IL $15.00
Totaal $202.00
en dat alles voor 4 inches....... Nog wat, mijn mijlen worden berekend van postcode naar postcode via de kortste weg, MAAR......, wanneer je Oversize bent, stuurt de permit je over alle andere wegen op God's aardbodem dan de gebruikelijke route, met als resultaat dat je er soms wel 100 tot 200 mijl langer over doet. Als je dat niet aankaart bij je werkgever, krijg je dus niks betaald voor die extra mijlen. 10 of 20 lul ik niet over, ga ook wel eens naar een Wal-Mart om inkopen te doen of zo, maar alles boven dat......laat ik ze fijntjes weten en krijg ze dan vergoed. Gelukkig maar.
Romeoville ligt iets ten zuidwesten van Chicago en moet daar op maandag om 12 uur 's middags lossen. Mijn volgende trip gaat van Pontiac, IL terug naar Minnesota, dichtbij onze terminal. Hoop daar dinsdag laat te zijn. Tot zover de berichtgeving vanuit een miezerig Indiana. Nu 34 uurtjes zalig niets doen om maandag weer met een volle 70 uur op mijn wekelijkse klok te beginnen.
Mag toch niet eerder rijden dan 07:00 am (half uur voor zonsopkomst i.v.m. oversize lading) en heb nog zo'n 112 mijl te gaan.
In Chicago rushhour traffic ? Mij benieuwen......
I'll keep ya'll posted

P.S. Met de achterste as van de trailer in de voorste positie is je draaicirkel heel wat kleiner en wringt het minder, maar je moet wel rekening houden met een grotere uitzwaai van de achterkant.
P.S. Ben nog steeds aan 't stoeien met die dashcam. Een software update gedaan, en nu doet-ie niet precies meer wat ik wil dat-ie zou moeten doen.....Grrrrr
Bijlagen
7 AC Units.jpg
Voorverpakt.....A/C in de winter ???
7 AC Units.jpg (37.07 KiB) 2519 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

v+d
Berichten: 4662
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Truckin' USA

Bericht door v+d » 13 dec 2015 10:11

Knisten, ik dacht dat ze hier in Europa konden zeuren met al die verschillende regeltjes in de landen van verenigd Europa, maar ze kunnen er in de Amerikaanse staten ook wat van begrijp ik.
Enfin, gewoon met de stroom mee de rivier af, dat gaat het beste en daar blijft je humeur goed van :)

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2227
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Truckin' USA

Bericht door dita » 13 dec 2015 14:22

Mooi stukje Knisten.
Met plezier gelezen.
mzzl
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

paul
Berichten: 352
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Truckin' USA

Bericht door paul » 13 dec 2015 16:44

Leest lekker weg ,vooral doorgaan.
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Truckin' USA

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 dec 2015 23:26

Leest lekker weg ,vooral doorgaan.
DAT komt waarschijnlijk Paul, omdat het ook " lekker weg rijdt!!" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 14 dec 2015 01:41

Heren, vriendelijk dank voor jullie lovende woorden. Dat doet me goed en is an incentive om door te gaan....
Ik geniet nog elke dag, zowel van Kombuispraat als van deze truck, en ja v+d, 'k hou haar tussen de lijntjes
en ga maar met de stroom mee..... zoals je zegt. Probeer ruim afstand te houden, vooral in de winterdag, maar
ja, het gaatje wordt al snel gevuld door een "four-wheeler". Het zij zo. Voor wat betreft de "regeltjes".... je zou er
bijna om gaan lachen, ware het niet dat het eigenlijk om te huilen is...... en de meeste bedacht door lieden die
nog nooit achter het stuur van een truck gezeten hebben. Alweer een branche die door een overmaat aan onzinnige
bedenksels "kapot-gereguleerd" wordt, daar zijn de "desk-jockeys" uitermate bekwaam in, op een wereldwijde
schaal. "My mind is made up, don't confuse me with facts......", schijnt hun dogma te zijn. Het zij zo, of, om het op
z'n Huizers te zeggen: " 't Is neit aarst, taatjen....!" En ja Harry, dat doet ze....... nog nooit zo'n fijne truck gehad als
deze....... Fijn bedrijf ook, waar men je bij je naam noemt i.p.v. als een nummer beschouwd, zoals bij die grotere
trucking firma's.... Zou alleen wat vaker ten westen van de Mississippi willen rijden, in de Rockies en de deserts.
Dat heeft ook zijn eigen bekoring en het natuurschoon is overweldigend....... de grote steden zijn nou niet echt wat
je noemt geschikt om "mijlen te maken". Maar, wie weet, wat niet is kan nog komen.
Tot een volgende keer en nogmaals "Thanks ya'll"
Bijlagen
California, near San Diego.jpg
California, near San Diego.jpg (333.96 KiB) 2319 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2227
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Truckin' USA

Bericht door dita » 14 dec 2015 13:52

Knisten.
Mooi verhaaltje en met plezier gelezen "mit plusier 'elesen' zogezegd.

ik kreeg daarstraks een link van Wendy van Noppen van de Brede Englaan, Hieronder dus en voor taatjes zoals wij best te begrijpen.
http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Huizers

Maar tussen haakjes: Ik ben van 1941 en geboren op de Nieuwe kerklaan. Ben dus een taatje maar mijn vader zei dat we #sudeten huizers" waren.

Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2227
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Truckin' USA

Bericht door dita » 21 dec 2015 14:28

Knisten,
Hier een kerstverhaltje uit het daerp. Wie het geschreven heeft weet ik niet maar ik vind het in ieder geval een mooi verhaal.
Prettige feestdagen daar in de US
Martin
Bijlagen
kerstavond op reis..jpg
kerstavond op reis..jpg (358.2 KiB) 2109 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 22 dec 2015 04:52

Eigenlijk zou dit stukje proza anders moeten heten, en wel "Van m'n geloof gevallen ????", want dit
is wel een heel bijzondere flat-bed trailer, lol, maar ja, we zijn van -bijna- alle markten thuis.
Here goes..........
't Moest er toch een keer van komen.......een tijdelijk, maar vrijwillig afscheid van "mijn" truck
voor de duur van de installatie van een zgn. A.P.U., oftewel een Auxiliary Power Unit. Dat ding doet
een aantal dingen. 's Zomers zorgt hij voor de airconditioning, zonder dat je de motor hoeft te laten lopen
en 's winters draagt het ding zorg voor de verwarming van je cabine, pompt hij warm water (koelvloeistof)
door het blok en zorgt ervoor dat je accu's continue worden bijgeladen. Kortom, een manusje-van-alles,
waar ik de afgelopen week dankbaar gebruik van heb gemaakt. 't Was 10 klein nulletje F buiten, maar
binnen was het aangenaam verpozen, zonder de herrie (???) van de motor. Eigenlijk alleen maar voor-
delen, ook al vanwege de stroomvoorziening, koelkast, magnetron,koffiezetapparaat, televisie, toaster,
computer en printer, dat alles is aangesloten op de 110 Volt AC en vraagt nogal wat vermogen. De meeste
Europese trucks hebben 24 Volt, maar hier is 12 Volt (13.8 om precies te zijn) gebruikelijk. Daaraan hangt
een inverter en zo hebben we 110 Volt voor huishoudelijke doeleinden. Het enige nadeel wat ik heb kunnen
ontdekken was de "verloren" ruimte in mijn kast onder de stuurboords-bank, waarin ik normaliter een deel
van de loadsecurement spullen bewaarde, maar er staan te veel voordelen tegenover om daar een punt van
te maken. De hele inbouw cq aanpassing vergde een kleine 30 uur. "Ledigheid is des duivel's oorkussen"
moeten ze op kantoor gedacht hebben want ik werd vriendelijk verzocht om plaats te nemen in truck 7564
en daar de boordcomputer te raadplegen voor de volgende reis. Nou, maar eens effe gekeken...... was een
rondtrip Northfield, MN - Kansas City, MO - St.Paul, MN en terug naar de terminal. Een paar hoognodige
spulletjes overgepiekeld, zoals een slaapzak, kussen, navigation system, telefoon(s) inclusief laders en
wat knagerij. 't Zou niet zolang duren. Verder was deze truck "woest en ledig". 's Ochtends vroeg vijf mijl
verderop een pre-loaded trailer aangekoppeld, met daarin 29563 pond breakfast cereal. Pre-trip inspection,
lampjes op de trailer defect, dus eerst maar even laten repareren en toen op weg naar Kansas City. De reis
verliep voorspoedig en liet haar lekker op de cruise-control (62mph) de I-35 naar het zuiden afzakken.
In het Info-paneel midden in mijn dashboard hou ik altijd het verbruik in de gaten....... maar ik kreeg het niet
naar de gebruikelijke 7.0 tot 7.3 miles per gallon zoals in mijn eigen truck. Kon me niet voorstellen dat mijn
rijstijl met de overstap ook veranderd was. Het ding kwam hooguit tot 5.5 a 5.8 mile per gallon en dat terwijl
mijn gross weight niet extreem hoog was (ong. 65000 lbs). Nou, ja 't zij zo...... Al met al had de reparatie van
de trailerverlichting voor nogal wat vertraging gezorgd zodat ik met een halfuurtje drive-time over op de plaats
van bestemming kwam. Althans, dat dacht ik..... want het was nl de personeels-ingang, NO trucks allowed.
Werd door diverse bordjes duidelijk aangegeven. Je zou veronderstellen dat a) het personeel wel zal weten
waar ze naar binnen moeten voor de dagelijkse strijd om het bestaan, en b) dat er wat aanwijzingen zouden
zijn waar de truckers onder ons zich dan dienen te vervoegen, teneinde gelost te worden. Voor wat betreft
punt b) Niets van dat alles dus. Kreeg een cryptische omschrijving van een toevallige voorbijganger die zei
dat ik aan de west-kant moest zijn. Where the hell is west ???? Natuurlijk had ik verzuimd om mijn kompas
van het dashboard te slopen en in deze truck te plaatsen, 't Was donker en miezerig en mijn klok tikte maar
door (nee, niet zo als thuis..... lol) Terug over de brug over de Missouri river, daar gekeerd, wat niet eerder
kon vanwege een hoge middenberm en de eerste de beste afslag rechts genomen. Kwam op een industrie-
terrein, zag een bordje met de naam van de klant en had nog 1 minuut beschikbaar alvorens in overtreding van
het rijtijdenbesluit te zijn. Toen te voet het zakie eens verkend, alleen maar gesloten deuren en af en toe een
local police car die voorbij kwam. Die gevraagd, maar Sheriff Buford T. Justice (Smokey and the Bandit) wist
het ook niet. De volgende ochtend zag ik een collega, die maar eens aangesproken en hij wist me te vertellen
dat de trailer drop yard om de hoek was en dat ik mijn nieuwe -lege- trailer hier moest oppikken. Zo gezegd,
zo gedaan. Trailer afgekoppeld, vrachtbrief in de bus, computer geraadpleegd voor het nummer van de "nieuwe"
trailer en terug om aan te koppelen. Rijd mijn schotel onder de trailer (bijna...... eerst effe checken qua hoogte
om een zogenaamde "high-hook" te voorkomen, waarbij de voorkant van de trailer de achterkant van je truck
raakt..... niet doen dus) en zie een briefje onder het klepje van de electriciteits stekker doos. Whazzup now ?
"Don't use this trailer. Suspension airbags don't inflate. Looses air when applying brakes."
Dat zei me genoeg, niet gebruiken dus. Kantoor gebeld, mocht een nieuwe uitzoeken van de vijf die er stonden.
Moest de lege trailer afleveren bij FedEx Kansas City (aan de andere kant van de stad) en daar een preloaded
one oppikken voor St.Paul, MN en afleveren bij FedEx aldaar. Lege moest eerst geinspecteerd worden, daarna
weggezet en op naar de volgende,volle trailer. Wie schetst mijn verbazing toen ook daar een briefje aanhing,
rood gekleurd deze keer, met daarop "Out of Service" - ABS fault. Weer terug naar het shipping office om daar
poolshoogte te nemen...... "Gewoon gebruiken, don't worry......" was het antwoord. Gewicht was niet overdreven
zwaar, dus maar een gokje gewaagd en aangekoppeld. Heel, heel af en toe flitste het trailer ABS lampje op het
dashboard op, maar verder geen bijzonderheden. Ik zou er een lief ding voor over hebben om, naast mijn "eigen"
truck, ook mijn "eigen" trailer te hebben. Een keer aankoppelen en daarna nooit meer los, behalve om de schotel
te smeren. Die trailers blijven de stiefkindjes in deze tak van transport, je weet wat je achterlaat maar nooit wat
je er voor terugkrijgt. Enfin, zullen we mee moeten leren leven. "Nieuwe" trailer, met daarin, volgens mij, 1652
stuks kerstcadeautjes, gewicht onbekend maar zo rond de 22000 pond netjes afgeleverd in St.Paul en toen gauw
bob-tailen naar de terminal (45 mijl) en naar mijn eigen truck. Spulletjes overgezet, reparatie/service rapport
ingediend, en ik was weer "thuis", na een uitstapje van 2 dagen en 936 mijl. En ontdekte de zegeningen van die
A.P.U. in m'n eigen truck. Yippeeeee. De volgende reis stond reeds gepland. Oversize airhandler van Minneapolis,
MN naar New Orleans, LA. 17000 pond, afmetingen 373" x 127" x 117" (lxbxh) dus reken maar uit.
Maar daarover een volgende keer....... genoeg te vertellen.......... you bet.
Tot zover deze update
Bijlagen
VanTrailer1.jpg
VanTrailer1.jpg (119.5 KiB) 2034 keer bekeken
VanTrailer2.jpg
VanTrailer2.jpg (18.66 KiB) 2034 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 22 dec 2015 05:51

Martin, dank je wel voor dat alleraardigste verhaal. Zo heb ik toch een "stukkie van thuis".
Om te beginnen ook voor jullie allemaal, daar in het verre Finland, hele Prettige Feestdagen
en een Gezond en Voorspoedig 2016 van Kathy en Dirk uit Abbeville, LA, USA.
Nu onderweg van Minneapolis naar New Orleans en heb de sneeuw, sleet en ijzel verruild voor
niet aflatende regen.......maar daarom niet getreurd, ben onderweg en thuis met Kerst.
Enne, ik weet wie dat verhaal geschreven heeft en kende de auteur persoonlijk. Het is nl.
Henk Rebel, of voor ons als Huizers: "Haindruk van 't Noorderainde". Voorzover ik weet is hij
een aantal jaren geleden overleden, maar bij leven was hij portier bij Balamundi (of zoals wij
zouden zeggen: de Balatum-fabriek) In die hoedanigheid schreef hij elk jaar een stukje in het
Huizer dialect, voor opname in het Kerstnummer van het personeelsblad van dat bedrijf. Er zijn
een aantal gebundeld in een uitgave genaamd: "De aawud vur Kursaawud:" en dat boekwerk
prijkt uiteraard hier in m'n boekenkast. Geniet er elke keer weer van, geweldig !!!
Bedankt ook voor je tip re het woordenboek. Ik heb mijn familie in Huizen al gevraagd om een
exemplaar op te sturen. 't Zou eeuwige zonde zijn om ons dialect niet voor het nageslacht te
bewaren. Vroeger had je nog wel eens mensen die denigrerende opmerkingen maakten over
Huizen en Huizers. Die kon je mooi monddood maken met de volgende opmerking:
"Toen de rest van Nederland nog in plaggenhutten woonden, woonden wij al in Huizen".
En zo blijven voornamelijk leuke herinneringen achter. Ik heb genoten van mijn jeugd in het dorp
en stond iedere keer weer verbaasd over de veranderingen daar na terugkomst van een reis, of
die nu zes maanden of twee jaar duurde......
Nieuwe Kerklaan....... een "geheimzinnig winkeltje" genaamd "De Klaproos", dan slager De Gooijer,
waar je ALTIJD een plakkie worst kreeg als je boodschappen moest doen en daarnaast jullie
winkel, ook ettelijke keren geweest en altijd lekkere dingen halen. Lol. Ik ben van 1954 en heb
op de Koningin Wilhelminaschool gezeten. Alles in ons dorp was toen op loopafstand en in mijn
belevenis leek het wel of er geen eind aan elke dag kwam. Er was altijd wel wat te doen, samen
met mijn broertjes...... gelukkige jeugd.
Nogmaals, fijne dagen en tot horens......
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2227
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Truckin' USA

Bericht door dita » 22 dec 2015 10:12

Knisten
Weer mooi op papier gezet je verhaaltje. Het lijkt net of ik mee rij in die grote cabine van je. Over de route 66.
De Koningin Wilhelmina school ken ik natuurlijk. Heb er zelf niet gezeten maar wel bij juffr. van Andel op de kleuterschool. De Klaproos die winkel stond op de hoek. Eerder woonde daar een schoenmaker die na de oorlog naar de USA is gegaan. In dat zelfde pand zat ook een kruidenier Joep Kos met vrouw Mijntje. Die hadden een dochter Ilze. Dan kwam de Gooier (zie foto) die hadden twee dochters: Neeltje (later René) en Jannnie.
Mijn speel vriendjes waren de keijers van Aart van Kas Veerman : Lampi, Jan , Agnes en Dik.
En natuurlijk Pietje en Kees Vos (onlangs overleden) van de verzekeringsman naast de lampenwinkel.
Pierewieten en Landjepik ook wel Sluipten we wel door de achtertuinen.
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. inderdaad een mooie onbezorgde tijd.
Op de foto dan Willem en Dirk (Oom Dit) de Gooier.
Ik heb hier het boek: Huizen zoë as 't nooit meer wurdt.uitgegeven 1981 en geschreven door Haindruk. Zo kom ik dan op de Balatum fabriek terecht waar mijn zuster in maart 1945 gedoopt is.
De fabriek was toen als RK noodkerk in gebruik. Volgens het trouwboekje van mijn ouders was zij de eerste in Huizen RK gedoopte sinds de reformatie. van een 300 jaar geleden.
Knisten en familie All the best en een "gout nijwoor".
Martin
Bijlagen
willem en dirkde gooier.JPG
willem en dirkde gooier.JPG (45.24 KiB) 1992 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Jabar
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 nov 2015 07:16
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Truckin' USA

Bericht door Jabar » 23 dec 2015 02:57

Knisten
Ik lees je verhalen altijd met veel plezier . Ga zo door

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten