Truckin' USA

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 29 jul 2016 01:00

Dit bestand hoort nog bij mijn vorige bericht, had wat problemen met uploaden. Hopelijk gaat het nu wel goed.
Bijlagen
Scaleticket-Spreadaxle.jpg
Hoort bij mijn vorige bericht.
Scaleticket-Spreadaxle.jpg (930.4 KiB) 2931 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 29 jul 2016 01:08

@ Dhr. K,Brouwer,
Verzekerings-technisch is alles in orde. Ik val namelijk onder de regeling "Workman's Comp" en alles wordt vergoed. Gelukkig maar. Bedankt voor de goede wensen.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

cenaprints
Berichten: 357
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Truckin' USA

Bericht door cenaprints » 29 jul 2016 13:51

Goeie Dag Knisten,

Blij dat alles goed komt met je arm, je hebt er namelijk maar twee en die zijn hard nodig, vooral wanneer je met kettingen en touwen moet gaan stoeien. Dan had ik het wel wat makkelijker als bulkfiets chauffeur, toch heb ik m'n been op twee plaatsen en m'n enkel gebroken bij het uitstappen.
Bleef haken op het drempeltje en de Volvo FH is tamelijk hoog. Heb ik tenminste gemerkt.
Om je een beetje op te fleuren een paar foto's van m'n truck verzameling.
Sterkte en geen t shirt meer dragen.

Cor
Bijlagen
trucks en willem ruys-34 (2).jpg
trucks en willem ruys-34 (2).jpg (747.97 KiB) 2832 keer bekeken
trucks en willem ruys-36 (2).jpg
trucks en willem ruys-36 (2).jpg (553.58 KiB) 2832 keer bekeken
trucks en willem ruys-29 (2).jpg
trucks en willem ruys-29 (2).jpg (594.58 KiB) 2832 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Truckin' USA

Bericht door Jos Komen » 29 jul 2016 15:27

Gelukkig komt alles weer goed, Gnist. :wink:
Heel veel geduld en sterkte met je revalidatie.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Truckin' USA

Bericht door Harry G. Hogeboom » 30 jul 2016 03:50

Knisten, ik lees dat hele verhaal net........Het zal je maar gebeuren!! :( ..all the best en hopelijk rap weer op de weg!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

egbert-j
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2015 07:25

Re: Truckin' USA

Bericht door egbert-j » 30 jul 2016 18:11

Knisten,ook van mij spoedige beterschap gewenst.
Als oude trucker weet ik wat je meemaakt als je tijdelijk uit de running bent.
Hoop dat er binnenkort weer verhalen en foto,s van je op kombuispraat staan,
lees ze graag
egbert

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 01 aug 2016 21:22

@Cor, @Jos, @Harry and @Egbert
Allen hartelijk dank voor de opbeurende woorden 't Gaat hier elke dag een stukkie beter, gelukkig maar. Prachtige modellen (en foto's) Cor van je verzameling trucks van voornamelijk Amerikaanse origine.Het heeft wel wat, zo'n "echte" Yank, maar doe mij toch maar een trekker met een Europese achtergrond. Al dat "dubbele gekluts" hoeft van mij vandaag de dag niet meer zo erg. Vroeger misschien, maar met het huidige verkeersaanbod, je blijft bezig. En door de meeste fabrikanten wordt "float shifting" ook afgeraden. Ben happy met m'n automaat. De trailers zien er ook imposant uit. Vraagje{s): Heb nooit bulktrailers getrokken. Hoe los je die ? Gaat dat d.m.v. zwaartekracht, of heb je daar een pomp voor ? Vloeibare lading of is het poeder ? Hoe zit het met het tankwassen of hoeft dat niet ? Ik neem aan dat er geen Butterworth systeem op zit ;) Kun je verschillende producten laden (en separeren) ? Je ziet, ik ben een volkomen leek op dat gebied, maar wel geinterresseerd.
Heb je na je ongeluk een bordje opgehangen met "Denk om het afstapje, het is ook mij noodlottig geworden !" naar aanleiding van de sketch over het "Van Rappart reservaat ;) ? Leuk dat je ook met een Volvo rijdt. Ik hoor het wel. Heb trouwens wel een nieuw T-shirt besteld. Vond de tekst wel van toepassing........
Thanks Jos, alles sal regkom. Nogmaals een fijne verjaardag toegewenst. En Harry, rest assured, we werken aan een speedy recovery. Krijg nl. al ontwenningsverschijnselen en da's heel wat erger dan takeritus, ha ha, Egbert, we doen ons best voor meer verhalen en foto's. Thanks.
Naar aanleiding van dat bovenstaande scale-ticket. Komt nog een "regeltje" bij. Ik heb ooit eens verteld, in een voorgaande post, dat je steers niet meer mochten zijn dan 12.000 pond. Dat is maar ten dele waar en hangt af van de rating van de gemonteerde banden. Tijdens een van mijn laatste service-beurten heb ik e.e.a. aangekaart met als resultaat dat ik twee nieuwe voorbanden kreeg, waardoor ik nu tot 13.500 pond op de stuuras mag zijn. Dat was wel nodig ook, vanwege al het stuw- en sjormateriaal wat ik in de kasten achter de cabine heb. En natuurlijk, net als de meeste machinisten onder ons met bunkers, altijd een beetje meer dan op papier vermeldt of voorgeschreven is. Je bent er beter mee verlegen dan erom verlegen en kun je zo af en toe ook nog een collega helpen. En ook dat regeltje geldt weer niet voor alle staten maar voor iedere afzonderlijke staat. Wil je daar het fijne van weten, komt de "bijbel" (Rand-McNally trucker's atlas) weer voorgaats. Ach, zo blijf je scherp en vooral bezig. Het gross weight (116700 lbs) is vanwege het feit dat ze ALLE afzonderlijke gewichten bij elkaar opgeteld hebben, dus de trailerassen twee keer hebben meegeteld. Het gross weight is dus 78.980 pond en dus legaal.
Tot zover nadere tekst en uitleg. Ya'll have a nice day
Bijlagen
T-shirt.jpg
En zo is't maar net
T-shirt.jpg (143.82 KiB) 2528 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

cenaprints
Berichten: 357
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Truckin' USA

Bericht door cenaprints » 03 aug 2016 04:18

Knisten, Goeie Morgen,
Ik zal proberen om in weinig woorden het "bulken" uit te leggen. Dan nog iets; Ik ben in 2000 in de VUT gegaan, dat was vlak voor het werd afgeschaft.
Je kon toen nog op de dag dat je 59 werd uitscheiden met het afdragen van 52 a 53 % van je VERDIENDE loon. Klinkt misschien chauvinistisch en hatelijk maar dat was (is) het wel. Ik heb mijn chauffeurscarriere aangevangen in '70. Ik zou als staf fotograaf bij de Italiaanse uitgeverij Mondadori in Milaan gaan werken (mijn ex vrouw was Italiaanse) maar wij hadden nooit gedacht aan het onder de tafel doorgeven van een gevulde envelope, dus geen job bij Mondadori. De verhuizing was al onderweg naar Italie, dus toen ik de kans kreeg om chauffeur te worden (had wel alle rijbewijzen maar geen ervaring) bij een grote transportonderneming gespecialiseert in het transport van allerlei soorten gassen en chemische vloeistoffen heb ik natuurlijk direct toegehapt. Ik heb toen ruim twee maanden samen met een Italiaanse chauffeur op Spanje gereden. In die tijd heb ik veel van die man geleeerd.
Nu ik er over nadenk zal ik wel eens in "wonen in de Philippijnen" over m'n chauffeurs leven verhalen.
Bulk chauffeur lijkt simpel, kraantje open en het loopt eruit, maar dat is het niet.
Er zijn verschillende soorten bulktanks, er zijn z.g. onderlossers met een complete tank zonder compartimenten, onderlosser met aparte gesloten compartimenten en de kiep bulk tank oplegger met een grote tank, meestal 63 of 65 m3. De trekker heeft bijna altijd een luchtcompressor die wordt aangedreven door de PTO vanaf de versnellingsbak. Om te lossen moeten alle mandeksels luchtdicht zijn gesloten. Is dat niet het geval dan verlies je de ingeblazen lucht weer door de lekkage en krijg je de tank nooit leeg. Je pompt er 1.8 to 2 atmosfeer in de tank, doe dan heel voorzichtig de pusher een ietsje open, die zit op de lospijp achter de loskraan, en dan heel voorzichtig de loskraan open, want zou je alles direct alles vol openzetten dan propt gegarandeert de losslang en heb je een groot probleem, want dan loopt het product niet door. Je moet dan eerst de loskraan dicht zetten, dan met een rubber hamer op de slang waar de prop zit slaan en hopen dat het begint door te lopen. Heb je geen mazzel, compressor uitschakelen, alle kranen dicht doen, losslang losmaken, dat moet wel heel voorzichtig en met beleid gebeuren anders vliegt en stuift het product alle kanten op, klant heeft de pest er in, m.a.w. je bent niet erg populair op dat moment en in een zak of iets dergelijks de slag leeg laten lopen. Zodra alles goed loopt zet je de loskraan vol open en regel je de doorloopsnelheid met de pusherkraan. Door de luchtdruk in de tank wordt het product, ongeacht wat het is, granulaten, poeder of schilvers "vloeibaar" en door de druk in de tank en de druk die je geeft met de pusher (wordt in goed Nederlands bijlucht genoemd) kan je het product in de opslagsilo blazen. Het klinkt eenvoudig maar je moet ervaring hebben anders krijg je de tank nooit leeg en vervloek je het moment ooit voor bulk piloot te hebben gekozen. Toen ik pas met een bulktank reed heb ik vaak gedacht dat het toch niet de juiste keuze was, maar je leert en dan door de ervaring doe je het slapend. Het is wel een feit dat tank chauffeurs altijd een heel inteligente indruk maken en dat ook zijn. Gijntje. Poeders, zoals meel, kalk en cement moet je lossen met een woelmat, anders krijg je de tank never leeg. Die woelmat zet je in de loskont van de tank voor de loskraan en in plaats van de lucht direct in de tank te blazen doe je dat via een extra ventiel bij de woelmat.
Heb je de tank gelost, spoelen, vaak op een spoelstation, ook wel zelf uitspoelen, tank drogen, met een slikker en een grote dweil, en op naar de volgende laadplaats.
Zal wel in de andere topic terugkomen op het chauffeurtje spelen. Nogmaals beterschap en in de tijd dat je thuis bent loop je vrouw niet voor de voeten.

Cor

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 13 aug 2016 14:42

Hallo Cor,
Thanks for Bulk101, in one easy lesson ;). D'r komt toch heel wat meer bij kijken dan men op het eerste gezicht zou vermoeden en ik kan me voorstellen dat je wat blij geweest bent om de "in's and out's" van het vak geleerd te hebben tijdens je trips van en naar Spanje. Het is een helder verhaal , leest lekker weg en al doende begrijpt men er steeds meer van. Toppertje.
En zo heeft elke tak van transport zijn eigen procedures en pak je de fijne kneepjes van het vak gaandeweg op. En ik zeg bewust "vak" want er zijn meer dan genoeg mensen die denken van "ach, chauffeur kan iedereen worden", maar dat is al lang niet meer zo en zeker niet met de hedendaagse wet- en regelgeving.
Over nut en noodzaak daarvan zouden we een apart topic kunnen inscheren maar laten we daar maar van afzien :-D
't Lijkt me wel een uitdaging om ooit zelf met een dergelijke trailer te rijden, wie weet. 't Is m.i. net als met een flat-bed, je komt nog es uit je cabine i.p.v. alleen maar drop-and-hook of wachten tot ze je box-trailer hebben volgepropt. Mijn jongste broer is chauffeur in Nederland en rijdt voor een rioolwaterzuiveringsbedrijf (Scrabble ?) met een dikke M.A.N.
Heb ook met bewondering staan kijken wat voor truckjes hij moet uithalen om zo goed en efficient mogelijk te werken. Petje af hoor. Vaak heeft de motor meer draai-uren in de P.T.O. mode dan voor het rijden. Over koel- en vriestrailers heb ik eerder al eens wat gepost. Ook dat is een aparte tak, al sturen ze je hier op pad zonder je echt de gelegenheid te geven wat te leren. Dus zelf maar het manual gedownload en wat zitten lezen in de "verloren uurtjes", kom je tenminste nog iets aan de weet. Dat was het wel zo'n beetje voor vandaag. 'k Ga m'n zwemvliezen aandoen en effe naar de winkel. 't Regent hier al drie dagen en de "flash-flood"-waarschuwingen zijn niet van de lucht. De I-10 hier in Louisiana is deels dicht en dat voor de main verkeersader van Florida naar California, wil nog wel wat zeggen. Nogmaals bedankt voor je stukje proza en het ga je goed.....
Vriendelijke groeten, Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 17 aug 2016 19:43

Het nuttige (trucking) met het onaangename (vissen) verenigen leek de beste oplossing hier in Louisiana, waar we al dagenlang geteisterd worden door hevige regenval met overstromingen tot gevolg. De gouverneur heeft een deel van de staat tot rampgebied verklaard.... Op een 250 mijls trip gisteren waren er slechts drie plaatsen waar enige overlast te bespeuren was en nog niet eens voor onze Chevy Silverado. P.S. 'k Heb nog geen "vangst-quota" ontvangen ;)
Bijlagen
Gone Fishin'.jpg
Gone Fishin'.jpg (44.71 KiB) 2181 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 2922
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Truckin' USA

Bericht door Allen » 31 aug 2016 23:51

Zie me daar zo rijden. :-D

>>> LAKE CHARLES

Nog maar één van oons Lucinda

>>> GREENVILLE

Lake Charles.PNG
Lake Charles.PNG (138.16 KiB) 2063 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 02 okt 2016 03:15

Just to keep this topic alive and kicking:

Wish I was here, like about a year-and-a-half ago. Overwhelming Colorado and well worth the slow ascent to the top in snow and ice while enjoying this [url] https://youtube/EnJEeHND_lQ [url] music. Some background information:

The pass is located on the Continental Divide at the southern end of the Sawatch Range along the border between Gunnison and Chaffee counties, approximately 25 miles (40 km) west of the town of Salida. The pass carries U.S. Highway 50 over the Sawatch Range, providing a route between Tomichi Creek in the upper basin of the Gunnison River on the west and the South Arkansas River, a tributary of the Arkansas River, on the east. The pass can be traversed by all vehicles under most conditions and is generally open year-round; however, 7% grades exist, and the area is prone to heavy winter snowfall, often resulting in temporary closures during severe winter storms. Ramps for runaway trucks are located about halfway down both the eastern and western sides of the pass.
Monarch Pass.jpg
Monarch Pass.jpg (82.56 KiB) 1805 keer bekeken
Monarch Pass 2.jpg
Monarch Pass 2.jpg (127.67 KiB) 1805 keer bekeken
Enjoy and greetings
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 14 mar 2017 02:53

Dames en heren, voor de liefhebbers onder jullie heb ik een filmpje (althans, een link naar een YouTube bestand) bijgevoegd over een trip welke ik een aantal jaren geleden deed voor C.R.England in een soortgelijke truck (Freightliner Cascadia) met 44000 pond, oftewel 19,9 ton levensmiddelen van Idaho naar Missouri. Moest lossen in die "underground caves" en 't was een leuke afwisseling van waar je normaal komt. Ik heb me laten vertellen dat daar duizenden en nog eens duizenden tonnen aan voorraden liggen voor het geval dat.... vul zelf maar in. Maar het is zeker heel indrukwekkend !
Ter kennisgeving: Missouri staat overigens bekend door de goedkope sigaretten en de vaak meer dan lastige truck-inspectie ambtenaren.
De trekker in de film is tenminste vier jaar oud, kun je zien aan de IFTA stickers onder de deur (International Fuel Tax Agreement, jaarlijks aanvragen en dan krijg je een nieuwe in een afwijkende kleur) en kan Smokey, of de D.O.T. officer in het weighstation zien dat je betaald hebt. Verder zie je een sticker die de tankdop van de DEF (Diesel Exhaust Fluid) aangeeft, wat ze in goed old Europe "AddBlue" noemen. Die truck ziet er overigens goed uit voor vier jaar. Veel plezier... :) Misschien even het geluid een tandje lager zetten en sorry voor die niet terzake doende commercial(s).

https://youtu.be/k872hHwaPNo

Nog even dit. Misschien moet ik nog een paar operaties ondergaan aan m'n "median nerve", zeg maar degene die wijs- en middelvinger aanstuurt. :roll: Ik laat weten wat ze van plan zijn. En tenslotte hieronder nog een fotootje van "Old Blue" waar ik destijds dat trippie mee gedaan heb. 8)
CREngland Old Blue.jpg
CREngland Old Blue.jpg (96.45 KiB) 880 keer bekeken

Met vriendelijke groeten, Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

v+d
Berichten: 4724
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Truckin' USA

Bericht door v+d » 14 mar 2017 09:09

Indrukwekkend, het lijkt mij dat al dat spul in de opslag juist tot knokpartij leidt mochten er survivors zijn na de grote knal. Rare Chinezen die Amerikanen! :wink:

JaapTermes
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Truckin' USA

Bericht door JaapTermes » 21 mar 2017 00:01

Dirk,
indrukwekkend die oorlogsvoorraden opslagplaats
In Nederland had/heb je in mijn diensttijd ook oorlogsvoorraad plaatsen.
ik zal dit nader bestuderen of weet jij meer over deze gigantische ondergrondse bouwwerken.
toch geen slavenarbeid hoop ik.

groet,
Jaap
ja

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7649
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Truckin' USA

Bericht door Theo Horsten » 21 mar 2017 07:51

-------------------------------
Dirk, allereerst beterschap met de hand. Wil dat zeggen dat je al die tijd nog steeds niet hebt kunnen werken?
Dan nog een vraag die jij ongetwijfeld kunt beantwoorden.
A semi rounded the corner, the vertical slats of its front grille glistening like narrow rows of teeth, its driver only a hulking shadow behind the glinting glass of the windshield.
Vanwaar die naam "semi"? In het Nederlands spreken we van een truck met trailer of een trekker met oplegger en ook lees ik op verschillende trucksites: trucks and semi-trailers for sale. Vanwaar dat semi-trailer dat dan wordt afgekort tot semi? Wat is er half aan die trailer? Dezelfde afkorting, semi, wordt in het Engels ook gebruikt als er een semi detached house wordt bedoeld, wat wij een halfvrijstaand huis of een twee-on­der-een-kap­wo­ning noemen. Dat is begrijpelijk, zoals er in het Nederlands nog veel meer combinaties zijn met semi, maar wat is er nou half aan die trailer en waarom wordt de trekker niet genoemd?

Het is puur uit taalkundige interesse, hoor, want in vertaling wordt dit voor de Nederlandse lezer natuurlijk gewoon een truck met trailer of een trekker met oplegger die door de bocht kwam, maar als we nou toch een expert bij de hand hebben ... :wink:
Alle dagen een draadje is een hemdsmouw in het jaar, oftewel elke dag een woordje leren is een A4'tje in het jaar. :roll:
-------------------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten