Truckin' USA

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 21 mar 2017 18:30

@ Theo
Thanks voor de wensen. Nee, nog steeds niet aan de slag en de vooruitzichten daarop zijn niet erg rooskleurig. Afwachten dus...
De oorsprong van het woord "semi-trailer" is gelegen in het feit dat je dat ding niet zonder een "tractor" (oftewel een truck) kunt verplaatsen wegens het ontbreken van wielen onder het voorste gedeelte. Een semi-trailer is in goed Nederlands dus een "oplegger" en vormt "de andere helft" van een dergelijke combinatie. De remmen van een semi-trailer worden automatisch bediend wanneer je de luchtslangen loskoppelt. Uiteraard niet vergeten om het "landing-gear" (de steunpoten) aan de voorzijde neer te laten, tot ongeveer een inch van de grond. Waarom ? Wanneer je dan onder de oplegger weg rijdt zakt die een ietsje dieper en zo voorkom je dat jij, of een volgende truck tijdens het aankoppelen wordt geconfronteerd met een "high-hook". Daar weet ik geen Nederlands woord voor. Een "high-hook" is het fenomeen waarbij de king-pin (onder de trailer) over de schotel (op de truck) heen schuift in plaats van daar netjes in te vallen en automatisch te worden vergrendeld. De voorkant van de trailer kan de achterkant van je cabine raken, met alle gevolgen vandien... en je ziet dat vrij regelmatig gebeuren. Een andere remedie daar tegen is GOAL ! Ik heb die letters op mijn spiegels geplakt en ze staan voor " Get Out And Look " en dat werkt flitsend ! Wat je ook kunt doen is de (lucht)vering van de truck in de hoogste stand zetten om een high-hook te voorkomen. Dus aan de trailer is niets "half", het is de combinatie !
Een "aanhanger" daarentegen is autonoom en kun je zonder truck verplaatsen. Hoop dat het zo duidelijk is.

@Jaap
De oorsprong van die "ondergrondse" opslagruimte is mij niet bekend helaas. Zal er eens navraag naar doen maar ik denk niet dat er slavenarbeid aan te pas is gekomen. Ze pakken het wel groots aan en het is er brandschoon, zelfs een eigen veeg-wagen in dat complex. Nog even wat. Er zijn daar geen wachttijden ! Een verademing. Als je bij bijvoorbeeld een WalMart distributie centrum te vroeg aankomt om maar aan je afgesproken tijd te voldoen kun je een snauw en een grauw verwachten en word je als een snotaap weggestuurd. Uiteraard kun je daar nergens ordentelijk parkeren en wachten zonder het risico van een boete te lopen. Maar ben je daarentegen een paar minuten te laat voor je appointment vanwege traffic-conditions of pech, dan wacht je hetzelfde lot en zijn de rapen gaar. Kun je een nieuwe afspraak maken, vaak pas de volgende dag. Heb je weer wat uit te leggen aan je dispatcher.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Cbalk
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Truckin' USA

Bericht door Cbalk » 23 mar 2017 21:11

Beste Dirk,

Jou omschrijving van de behandeling bij b.v. Wallmart laat dus zien dat er weinig verschil is tussen Europa en de USA, ook hier is het nog steeds de gewoonte om een chauffeur aan te spreken met "chauffeurtje" en de truck te gebruiken als mobiele opslagplaats. ook hier is het inmiddels gebruikelijk om met slottijden te werken, maar alleen als het de verlader of ontvanger uitkomt !!
Ikzelf heb daar wat op gevonden: niet lossen binnen de afgesproken tijden, truck naar huis halen, lossen in de loods, en de ontvanger een mailtje sturen dat ze de goederen kunnen komen ophalen, wel tegen contante betaling van de extra kosten ! een bevriende advocaat heeft e.e.a. voor mij uitgezocht, en het blijkt dat is toegestaan, valt onder het recht op retentie.
Een aantal bedrijven heeft inmiddels aangegeven dat ik geen vracht meer van hun mag vervoeren, jammer dan, aan dat soort vracht kun je geen droog brood verdienen.
De situatie in West Europa wordt wel steeds beroerder voor de nederlandse chauffeurs, voornamelijk door de komst van de Bulgaren, Roemenen en Polen.
Voor mij maakt het niet uit, ik doe het voornamelijk nog voor de lol, met oudere chauffeurs ( en oudere trucks !! ) en ritten die wij, de chauffeurs en ik leuk vinden

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 24 mar 2017 02:36

Bedankt voor je reactie. Wist niet dat dergelijke "stringente levertijden" nu ook in Europa gemeengoed zijn. Ja, vroeger, in Duitsland, een rood licht boven de truck ingang, gewoon doorrijden, "Herr Oberst" over de rooie natuurlijk, maar even uitleggen, even kalmeren en dan werd je gewoon geholpen. En een uurtje later was je onderweg, met een paar bakken yoghurt,een stukkie kaas of een zak broodjes. Gewoon, gemoedelijk en geweldig. Them were the days!
't Is er allemaal niet beter op geworden, je rijdt met de meest geavanceerde trucks, "state-of-the-art" materiaal, wordt aan alle kanten gecontroleerd, bespionneerd en gereguleerd, moet aan de meest onzinnige "eisen" (Code95) voldoen en wordt nog steeds behandeld als een potentiële crimineel die alle regels aan zijn laars lapt. En datzelfde geldt hier in de States, "you can't win for loosing" hoe goed je ook je best doet. Als "company-driver", zeg maar in loondienst heb je natuurlijk niet die opties welke je als O/O (owner/operator) wel hebt. Je kunt niets weigeren en al zeker niet ergens anders lossen etc.zoals je vertelt. Alleen je ziel in lijdzaamheid bezitten en hopen dat je er nog wat "detention" uit kan slepen. De "receiver" ziet je als een noodzakelijk kwaad, Oom Agent (Smokey) ziet je als een -potentiële- bron van inkomsten en voor het "four-wheeler publiek" ben je alleen maar een nuisance die te langzaam rijd. Waarbij ze allemaal -conveniently- vergeten dat ze zonder ons niets, maar dan ook niets hebben om "hun leventje" te veraangenamen. Ik wil beslist niet klagen, 't is tenslotte je eigen, vrijwillige keuze om beroeps-chauffeur te worden, maar ik wil alleen een lans breken voor wat meer "begrip" door de mensen die dat niet zijn. Geef ons even een paar minuten om op een drukke straat achteruit tegen een dock te manoeuvreren, zonder er links en rechts voorbij te willen, laat ons de op- en afritten van de snelwegen veilig (en dus langzamer) nemen zonder nerveus lichten-geknipper of geclaxonneer. Het is ook je uitstraling, je komt niet bij een klant alsof je er uitziet in geen veertien dagen een douche gezien te hebben, op flip-flops en in een gescheurd T-shirt... 't oog wil ook wat. En dat is denk ik wat je bedoeld met die "Oost-blokkers". Vandaag de dag is chauffeur een VAK, en iets waar je best trots op mag zijn en iets wat je moet proberen te doen naar je beste weten en kunnen. Ik ben blij dat je er nog plezier aan hebt en wens je veel genoegen met die (met respect) "ouwe knarren", zowel de mensen als de trucks. Misschien tot horens, take care en hou em tussen de lijntjes...

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Bob
Berichten: 3077
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Truckin' USA

Bericht door Bob » 24 mar 2017 17:07

Dan moet er zo'n enorme combinatie achteruit een smalle inrit voor een winkel in. Met bewondering zit ik dan te kijken hoe de chauffeur het hem flikt. En inderdaad zonder vrachtverkeer zouden we het moeilijk krijgen in supermarkten. Waar blijven dan je bestellingen van de webwinkel? Alleen ga niet zitten duwen als ik op het kruipspoor met caravan naar boven ga en jij met je 400 pk of meer er langs wilt.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 24 mar 2017 23:06

Nee Bob, dat laatste is zeker niet de bedoeling en het werkt ook niet. Gewoon een tikkie tegen de cruise-control en je gaat ietsje langzamer heuvel-op. Tijdwinst is door duwen echt niet te krijgen. Trouwens, tail-gating (bumper-kleven) is levensgevaarlijk want ondanks super remmen is het nog maar de vraag of je op tijd stilstaat. "Met elkaar en voor elkaar" is mijn devies. Prettig weekend !
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30779
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Truckin' USA

Bericht door Jos Komen » 25 mar 2017 14:52

Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 25 mar 2017 16:57

@ Jos,

Bedankt voor de link. Met tamelijk gemengde gevoelens bekeken. Als het bedienen van de luchthoorn een signaal is dat er een begin gemaakt gaat worden voor de-regulering van de industrie ben ik er voor. Teveel vaak onzinnige regeltjes. Die zijn misschien goed voor de -driverless- truck in het tweede deel. 'k Moet het nog zien of alles zo gesmeerd loopt als in de video zo rooskleurig wordt voorgesteld. Vraag me dan tevens af hoe het zit met de gage van de chauffeur. Zou je dan alleen betaald worden wanneer je daadwerkelijk met je vak bezig bent ? Ik denk dat de één of andere slimme ondernemer daar ook wel een voor hem gunstige draai aan zal geven. Enfin, 't zal nog wel een pikheetje duren ... We zien wel. Fijn weekend!

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten » 03 mei 2017 13:34

Quick update. Gisteren weer eens onder het mes geweest. De chirurg heeft nu van vier vingers de zenuwen en de pezen opgerekt, en m'n duim met rust gelaten in een drie-en-een-half uur durende operatie. Daarna het hele zwikkie ingepakt. Was klaar voor een vijftien ronden bokswedstrijd met Mike Tyson en 't voelde later, nadat de verdoving was uitgewerkt, ook zo. Verloren uiteraard, ondanks mijn -vermaarde- linkse hoek. Gelukkig heb ik m'n o(o)r(en) nog :-D Morgen therapie, wat volgens m'n arts nogal pijnlijk gaat worden. Langzaam maar zeker moet het toch de goede kant opgaan. "Leven geeft hoop" noemde een oude beurtschipper bij ons in 't dorp zijn scheepje en daar hou ik me maar aan vast.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

v+d
Berichten: 4662
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Truckin' USA

Bericht door v+d » 03 mei 2017 14:08

Gewoon stug doorgaan Dirk, als er maar vooruitgang is. Als je weer met zo'n grote truck over de weg kan toeren ben je dat geplaag van die fisio-knakkers zo weer vergeten, alles voor het goede doel :wink:

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Truckin' USA

Bericht door Harry G. Hogeboom » 04 mei 2017 08:17

ALL the best t'r met Dirk, neus in de wind en snuiven!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

forte
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2010 10:18

Re: Truckin' USA

Bericht door forte » 12 sep 2017 07:00

Hier is het al een heel tijdje stil, gaat het wel goed met de revalidatie ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten