Truckin' USA

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Hallo allemaal,
Net een heel verhaal geschreven over het wel en wee met mijn nieuwe truck, zegt de site dat ik moet "inloggen", terwijl ik dat was. Enfin, naar de eeuwige jachtvelden. Ga er strakjes nog even voor zitten, maar voor nu alvast een foto van mijn "tweede liefde".
Greetz en tot later....
Bijlagen
Is het geen plaatje ?
Is het geen plaatje ?
Volvo4.JPG (600.17 KiB) 8472 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Truckin' USA

Bericht door v+d »

Een Volvo, wordt die in USA gebouwd of komt ie uit Zweden? Zit dat koeienhek er standaard op of heb jij dat laten plaatsen?
Mooie truck, wat voor motor ligt erin?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Truckin' USA

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

zegt de site dat ik moet "inloggen",
Dan zal de verbinding waarschijnlijk even verbroken zijn geweest, Gnist. :wink:
Maar dit geeft toch weer het oude "Met de vlam in de pijp" gevoel. :)
wat voor motor ligt erin?
Zou er dan een leggende motor in staan? :lol:
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Zo, een en ander geregeld en nu maar verder op Kombuispraat. Met een huurauto van Louisiana naar Minnesota. 1100 miles. 't Was koud, maar werd steeds kouder... twee dagen in een hotel, introduction into the new company's policies en eindelijk zag ik mijn nieuwe truck. Sheesh...... wat een verschil met de Yankee Freightliners or Internationals. Stapte naar binnen, en was pleasantly surprised. To say the least. Het lijkt wel een camper. Twee banken, een tafel in het midden, je bed daarboven, een koelkast, een magnetron, een televisie, sattelite radio, CB radio, navigation system en een multipurpose board computer. Dat moest ik effe op mij laten inwerken. Wow, was duly impressed. Het is niet wat je noemt een "echte" 18-wheeler, maar dat komt door dat er op de drive-line zogenaamde "super-singles" zijn gemonteerd. Een 14-wheeler dus. Great for fuel-savings, maar minder goed voor traction. Enfin. We shall overcome
Hooked up to a trailer met een "oversize load", twee airconditioning units van Minneapolis/St.Paul naar Indianapolis, IN. Moest die load nog wel even vastzetten met kettingen en snapbinders. Nog net geen frostbite, lol. Toen met een konvooi van 5 trucks naar Indiana. Ik was de enige "company driver", en mijn truck is begrensd op 65 miles per hour. All the others were owner/operators met of begrenzing op 70 mph of no begrenzing at all. Kon ze dus nooit never nooit bijhouden. Oversize/Overweight heeft een aantal beperkingen. Zo MOET je zogenaamde "permits" aan boord hebben, en ben je gebonden aan de route die op die permit vermeld staat. Wijk je daarvan af, zonder approval from Smokey, dan heb je een probleem. Drove to a truckstop on the border of Indianapolis and was ready to go the last 20 miles. "Uh uh, you ain't going nowhere.....
you need a front and rear escort car while in the Indianapolis suburbs". OK, WACHTEN, WACHTEN, en drie uur later had ik mijn permit en waren de escorts ter plaatse. En all of that voor one foot either side of the trailer.Even wat over "oversize" loads. Je moet permits hebben voor elke state waar je door heen gaat. Je MOET stoppen at elk "weigh-station", je mag niet sneller dan 55 mph (sommige states uitgezonderd) en je mag niet rijden tussen zonsondergang en zonsopkomst. Verder helpt het wanneer je de ononderbroken witte lijn aan de rechterkant van de highway volgt. Daardoor geef je de "left lane" wat extra ruimte. Je MOET vlaggen hebben, twee on the front of the truck, twee on the front of the trailer, twee on the front
of the load, twee on the middle of the load (widest point), twee on the rear of the load and last but not least, twee on the end of the trailer. Mochten die 12 !!!!!! vlaggen nog niet het gewenste effect hebben, ben je ook nog eens verplicht om zwaailampen op de truck en flashers op de trailer te hebben. Mijn maatjes verdwenen alras over de horizon en daarom vond ik mij een truckstop. Eerst maar effe wat eten, douchen en een paar uurtjes "sluimeren". Een trucker slaapt NOOIT, net als een ouwe. Volgende dag mijn escorts opgepikt en naar de klant. Lossen was een fluitje. Kreeg orders to go to Kentucky, 2 rollen staal laden voor Mississippi. 37120 lbs. 't Zwikkie secured met 8 kettingen. Wellicht overdone, maar "better safe than sorry". Even wat over weights.......De combinatie zoals in de foto mag maximaal 80000 pond wegen. Daarvan 12000 pond op de steer axles, 34000 pond op de drive axles, en 34000 pond op de trailer axles. Easy ? No, not really.
Omdat ik meestal met een zogenaamde "spread-axle" trailer rijd, hetzij een 53' regular (zie foto) of een 53' stepdeck mag je op beide trailer assen 20000 pond hebben, dus 40000 pond total, MAAR, je mag nooit en te nimmer over die 80000 pond GVWR gaan. Tenzij je een "overweight" permit hebt, en dat kost..... lol. Het is elke keer weer een spannend moment wanneer je, na geladen te zijn, de dichtsbijzijnde CAT scale op rijd, je truck nummer (mijn is 7572) opgeeft en de lady zegt: "Got your weight, park and come inside....". Voor US$ 10,50 krijg je een ticket met daarop je steers, drives and trailer axle weights. Guaranteed. LOL. Zolang je maar "legal" bent (see above) is er geen vuiltje aan de lucht voor wat betreft de weigh-stations. And now I am lying. Had me load of lumber out of Wyoming to Colorado. Scaled perfectly OK. Legal and all. Maar de dame op het weighstation in Colorado vertelde me dat het gewicht op de eerste trailer as 22000 pond was en op de tweede trailer as 11000 (or thereabouts) You can't win for loosing. Er kwam een bedrijf die twee pakketten hout naar de achterzijde van de trailer verplaatste, voor de lieve som van US$ 700,00, en toen was ik "good to go".Dat is het leven van een "flat-bed" trucker.
Enfin, vrachtje afgeleverd in Indianapolis, IN. Op mijn multifunctionele boardcomputer kreeg ik het volgende: Drive naar Kentucky en laad 2 rollen staal voor Mississippi. No problem. Totaal gewicht lading 37120 pond. Piece of cake.
Mijn truck weegt leeg, met 200 gallons diesel en 20 gallons DEF 32100 pond (met een 53' trailer, dat wel) dus theoretisch zou ik 47900 pond kunnen laden. Ik laat het aan jullie over om deze getallen naar kilo's en tonnen te converteren. Mijn eerste (en enige) boete was in Pennsylvania. Reed een straat in waar het was verboden voor 102" wide vehicles. Smokey (sneaky as they are) came out of hiding, flashers and sirens on. STOP. Like I committed a murder. Explained that I was new to trucking USA and didn't know my weights and measures. Never no mind, fine of US$ 175,00. Grrrrrrr.
Got unloaded in Mississippi. Next trip: Alabama to Tennessee, with a load of lumber (timmerhout, 44000 pounds) No problem. All legal.Next trip: load in Kentucky voor Minnesota. Pickup een trailer van een collega met een broken-down
Kenworth truck. Oversize load, six inches on either side of that trailer, en breng die trailer naar Minnesota. Vlaggetjes, permits, en alles wat er bij hoort. Wel extra salaris. Na gelost te hebben, terug naar home-base in Northfield, MN.
Daar twee airconditioning units opgepikt voor Tennesee en Arkansas. Weer "oversize", flags and flashers galore. En extra money, dat dan weer wel. LOL. Gelost, orders voor Arkansas, load railway-ties (dwarsliggers) voor de Union Pacific Railrood in Illinois. Dat zwikkie afgeleverd in a mudpit, stond tot over mijn enkels in de bagger, straps coated in garbage, en mijn truck zag er niet uit. Was blij met met een pit-stop at the Pilot truckstop. Even douchen en weer warm worden.
Happie eten at Dennis en ondertussen mijn next load arrived on the Qualcomm (boordcomputer). Aluminium ingots van Kentucky naar Minnesota. Toen hield het op met zachtjes sneeuwen. Kwam bij de klant, in een heuse blizzard. Zoals gewoonlijk laten ze je eerst wachten..... en krijg je na verloop van tijd een shout op je CB radio. Daar en daar laden en je moet de lading afdekken met een tarpaulin. Kreeg acht bundels aluminium, 40640 pounds. 't Zwikkie secured met
10 5000lbs straps en toen het zeil er over. Hot-dang, Antarctic conditions. Needless to say. I was "out of hours" en mocht God-zij-dank overnachten bij de shipper. Dat is vaak wel anders.
Even wat over hours: 70 uur in een week, 14 uur "on-duty" per dag, daarvan mag je 11 uur sturen per dag, en MOET je voor dat je acht uur gereden hebt, verplicht een half uur pauze ("off-duty or sleeperberth") nemen. 't Is altijd weer een puzzle waar je parkeert voor de nacht. Het liefst begin ik om 4 uur 's ochtends te rijden, dat geeft me de mogelijkheid om een truckstop op te zoeken en redelijk makkelijk te parkeren voor de nacht. Met een spread-axle trailer wil je echt niet in allerlei onmogelijke bochten gedwongen worden. Het wringt al genoeg, en ik heb geen zin in schade.
Anyway. aluminium geladen en op naar Minnesota. Zeiltje eraf, straps er af en de klant kreeg 40640 pond aluminium en als bonus nog eens 1500 pond heuse Kentucky sneeuw. Was daar niet echt blij mee, maar ja, what can you do ?
Volgende klus, twee airconditioning units naar West-Virginia en Ohio. Niks oversize, niks overweight en mijn baby ran like she loved it. Tussen de 7.4 and 8.2 miles per gallon. Was een dag vroeger bij mijn tweede klant dan voorzien,dus iedereen blij. Was toch in Cleveland, OH dus daar maar geladen voor Arkansas, weer twee rollen roestvrij staal. 47210 pond, 9 kettingen, en een zeiltje erover. Even de scales opgezocht (voor het totaal gewicht) en kwam uit op 11940 steers, 29040 drives, 37440 trailer voor een gross weight of 78420 pond. Perfectly legal. Yippeeeeeee.
Afgeleverd in Arkansas en de volgende trip was laden in Moscow, Tennessee, voor Plaquemine, LA. Wel 7400 pond fiberglass panels.Je kunt mij zo'n lading elke dag geven.......500 mile en was daar 9 uurtjes later. Effe lossen, en had toen nog
2 uur op mijn 70 uur weekly clock om de 93 mile naar huis te maken. Well,I did it, with 10 minutes to spare. En nu ben ik thuis, voor een dag of vier. Daarna ? We zien wel...... 't Is net als tramping als vanouds, je weet nooit waar je uitkomt,
maar met alle voorzieningen in mijn truck maakt het ook niet echt uit. 8500 mile in de eerste drie weken, da's geen slecht gemiddelde. I'll keep ya'll posted.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Truckin' USA

Bericht door Harry G. Hogeboom »

I'll keep ya'll posted.
DAT moet je vooral doen Knisten..........en niet zo klagen over een beetje sneeuw.........wij wonen hier in Igloo's.........ken je naaaagaaan!! :lol:

PS.je.
Enfin, naar de eeuwige jachtvelden
Tik je volgende verhaaltje EERST gewoon in Word en sla het op en als je ermee klaar bent, DAN plaats je het met " copy/paste"...en je zit niet voor de kat z'n viooltje te tikken.........snappuu?? :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

@ v+d
Dit is een echte "Amerikaanse" truck. Gebouwd in de USA, maar wel met een heuse VOLVO engine.
Goed voor 455 paardjes onder de kap. Ik ben zo blij met deze truck. Vergeleken met de Freightliners, and Internationals........ day and night. Is all I can say. Heb (nog) geen ervaring met Peterbilts and/or Kenworths,
maar ben super in mijn sas met deze Volvo. Het "koeienhek" is company standard. Had liever vier 50 Watt pitten op mijn dak, net zoals in Europa.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

@ hgh

Thanks OM for the comments.Heb precies gedaan wat je suggereerde in jouw post en dat werkte uitstekend.
Thanks again. Anyway, Igloo's or not, this trucker is built for comfort and for speed. Can live the rest of my natural without ice and snow. Keep me down south and sweat it out. I hear you
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Truckin' USA

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Keep me down south and sweat it out. I hear you
Gimmy a call when you come to Maine :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Owwww Harry, Maine and Vermont are the only 2 states I have no been with a truck. Lemme talk to my driver-manager, ;) and I sure will holler.Take care.....
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Truckin' USA

Bericht door leo-shof »

v+d schreef:Een Volvo, wordt die in USA gebouwd of komt ie uit Zweden? Zit dat koeienhek er standaard op of heb jij dat laten plaatsen?
Mooie truck, wat voor motor ligt erin?
Een kleine aanvulling Jan

In 1983 werd de hogere en ruimere Globetrotter cabine gepresenteerd. In die tijd nam Volvo in Amerika White over. De naam White verdween en Volvo is nu één van de grootste truckfabrikanten in Amerika.

DAF / Pacard
Renault / Mack
Scania / zit ook ergens in
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie