Truckin' USA

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
JaapTermes
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Truckin' USA

Bericht door JaapTermes »

Zelf rijden was leuk, meerijden is nog leuker.
Laat zien.
Groet,
Jaap
ja

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

@ Jos, Leo, Cor en Jaap
Thanks for the feedback. Ben even aan het stoeien geweest met de dashcam en wat video conversion tools.
Weet nog niet precies hoe alles werkt, want alleen de dashcam al heeft een "million" settings en options.
Zoals nu ingesteld maakt de cam een bestand van plusminus 3 mb in high resolution, sluit dit bestand en begint
weer opnieuw. Heb er een aantal gecombineerd en zo twee -grotere- bestanden gemaakt. De een geeft een indruk
van aankomst in Abbeville (waar ik woon) en de tweede laat zien waar ik normaal mijn truck parkeer wanneer ik
thuis ben. Dat is op de Texaco truckstop in Erath, met als groot voordeel bijna constante aanwezigheid van de
politie. Zal proberen beide bestanden toe te voegen. Zal volgende reis een lagere resolutie proberen, geeft misschien
wat meer mogelijkheden. Alvast bedankt.
P.S. Het geheel lijkt wat langdradig, maar het is wel allemaal in "real-time", dus precies wat ik zie on the road.

En het bovenstaande had ik dus reeds klaar om te posten, tesamen met een van de bestanden. Dat toevoegen
werkte dus niet, denk vanwege de bestandsgrootte, bijna 240 Mb. Heb er diverse programma's op losgelaten, maar
het mocht -helaas- allemaal niet baten. Jammer, en ik heb -nog- geen andere, lagere resolutie beelden. Zal daar
maandag a.s. mee beginnen, dus nog even geduld a.u.b. Die "high-resolution" beelden zien er m.i. best acceptabel
uit, vooral ook gezien de overwegend negatieve commentaren van andere gebruikers.

Nogmaals een programmaatje geprobeerd, maar wederom geen succes. Het uploaden lijkt te werken, maar zodra de 100% bereikt is zijn het bestand alsmede deze tekst verdwenen en kijk ik naar een leeg scherm. Wat is trouwens de maximale grootte van een bijlage ? Kan ik daar straks rekening mee houden.

Dus mannen, nog even geduld, alles sal regkom.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Truckin' USA

Bericht door Harry G. Hogeboom »

met als groot voordeel bijna constante aanwezigheid van de politie.
DAT lijkt wel een noodzaak, zag toevallig een stukkie van een programma dat er " hier in Canada" 5-five- Billion $$ aan Cargo wordt gestolen per jaar!! :roll: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Truckin' USA

Bericht door leo-shof »

Ik heb effe gekeken , maar je bent zeker onderweg
Image1.jpg
Image1.jpg (105.43 KiB) 7951 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Om te beginnen, groeten uit Valparaiso. Nee, niet Chili, maar in Indiana, USA. Vanaf de truckstop alhier
waar ik mijn 34hr reset doe. Een update van mijn trips tot nu toe might not come altogether amiss.
Twee weken geleden vertrokken van huis naar Lafayette, LA (35 mile down the road) en had het genoegen
daar anderhalf uur over te doen vanwege regen in de early morning rush-hour. 2 (oude) machines geladen
voor Ramsey, MN, zo'n 1200 mijl verderop. Zag de bui al hangen, letterlijk en figuurlijk. Stromende regen
tijdens het laden en "zee-vasten" en stromende, afgewerkte olie over mijn brandschone trailer, grrrrrr.
Enfin, een paar extra kettingen en spanners zorgden ervoor dat het zootje toch aardig vast stond op dat
spiegelgladde dek. Zeiltjes er over en op weg. In Minnesota sneeuwde het, zei de BBC (of all radio-stations,
je vergaart info waar je maar kunt, niet dan ?) De trip was redelijk uneventful en was 12 uur eerder op de
plaats van bestemming dan verwacht. De 455 paardjes hadden er zin in, denk ik maar en roken de "stal",
zo'n 72 mijl terug naar het zuid-oosten waar een zogenaamde "B" service wachtte (elke 15000 mijl, preven-
tief onderhoud) Behoudens een sterretje in de voorruit en een kapotte schakelaar van het lampje boven mijn
hoofd, niet veel bijzonders. Duurde toch langer dan verwacht, en kreeg mijn truck pas om 10 uur 's avonds
terug. Nieuwe trailer aangekoppeld, pre-trip inspectie gedaan, alles wel. De volgende ochtend om half zeven
vertrokken voor de 31 mijl naar Owatonna, MN, weer een ietsie-pietsie naar het zuiden dus de warmte tegemoet.
Daar moest ik zeven -voorverpakte- air-conditioning units laden voor Plainville, Connecticut.
Stapvoets ons terrein afgereden en eenmaal op de doorgaande weg, hup, het gas erop...... Wellllllllll, dat duurde
slechts enkele ogenblikken, want........ mijn dashboard lichtte op like it was the 4th of July.
Volvo Enhanced Cruise Control alarm, Tractor ABS alarm, Traction Control alarm, (nee het is geen Formule 1
of DTM racewagen, maar toch heb ik het aan boord), Sensor Failure alarm en nog een paar cryptische omschrij-
vingen in het Info paneel. Maar gekeerd op de parkeerplaats van ons "hoofdkantoor" zo'n mijltje verderop en terug
naar de shop en het e.e.a. voorgelegd en uitgelegd. Men begon zich achter de oren te krabben wat of de oorzaak
van dit euvel zou kunnen zijn. Een laptop werd opgetuigd en mijn baby ging aan een soort van "electronisch infuus",
om zo de mogelijke oorzaak van de kwaal te diagnosticeren. Mijn favorite monteur had nog net geen witte jas aan.
Terwijl ik dacht "Mijn baby laat me toch niet vallen..... niet na alle TLC (Tender Loving Care voor de niet ingewijden)
welke ik dagelijks aan haar besteed", lol. Ten einde raad werd door de heren monteurs, in atrocious unison, dat wel,
het laatste reparatie cq service rapport geraadpleegd. Wat bleek ? Er was een wheel-seal vervangen op het linker
achterwiel en de ABS sensor was niet correct teruggeplaatst. Wiel eraf, sensor nagekeken, correct teruggeplaatst,
wiel erop, testje gereden, niks meer in het vetje, alles was weer zoals vroeger. Achteraf bezien had ik dus nooit mogen
twijfelen of mijn baby me liet vallen, lol, integendeel, ze gaf me een tijdige waarschuwing. Love that truck, wooohoooo.
Trailer aangekoppeld en naar de verlader. Uitgelegd dat ik problemen had met mijn truck en sorry for the delay......
"Geeft niks, lading was toch nog niet klaar"..... was zijn antwoord. Terwijl ik daarop wachtte, de achterste as van de
trailer naar voren gehaald, dan was ik vast "legal" voor New York State en Connecticut en hoefde dat later niet meer te
doen. Staat namelijk een boete op van 750 dollar. Gezien het gewicht van de lading (17000 pond) kon het ook makkelijk.
De verlader zei me achteruit tegen de ramp te komen, zo dat hij kon beginnen. Zo gezegd, zo gedaan en ik rij de trailer
netjes voor het laadperron, hij laat de klep zakken en wat blijkt ? Nu is mijn trailer te laag (het is een step-deck trailer)
voor zijn heftruck. Weer naar voren, weer stoeien met die as, you can't win for loosing, en mag het straks, na geladen
te zijn nog een keer doen.Het geheel gezekerd met spanbanden en voor de veiligheid nog wat kettingen. Godzijdank
hoefde er geen presenning over, dus dat scheelde alweer een slok op een borrel. Trailer-as weer naar voren en de reis
aangevangen, met een hechte en degelijke combinatie. Liep uit mijn uurtjes, truckstop opgezocht, post-trip inspectie,
effe douchen, effe een wasje gedraaid, effe gegeten en toen te kooi. 't Was donker toen ik aankwam en 't was nog steeds donker toen ik de volgende ochtend wegreed. Koelwater, olie, lampjes, 5th wheel, banden en ladingzekering gecontroleerd, alles in orde. Anderhalf uur later was mijn koffie op, dus maar even gestopt om nieuwe te zetten en terwijl ik wachtte tot het water kookte, even een rondje om mijn truck gemaakt. Hier kijken, daar kijken, spanbandjes checken, kettingen nalopen, banden controleren. Hot dang, weer dat linker achterwiel van mijn truck. De normaliter glimmende en glanzende aluminium velg zag zwart van de olie, mooie streepjes, dat wel, door de middelpuntvliedende kracht. Moest dus wel uit de naaf komen. Het dichtstbijzijnde Travel Center met truck reparatie faciliteiten opgezocht en daar naartoe gereden, zo'n 80 mijl verderop. Ondertussen het kantoor gebeld en uitgelegd..... "Is goed", was het antwoord, "laat het daar maar nakijken en repareren, keep us informed !". OK De monteur aldaar had al snel in de smiezen dat "men" vergeten was een pakking te monteren tussen de naaf en het deksel. Gelukkig zag ik het op tijd en hoefde er verder geen olie bij. Anderhalf uur later was ik weer onderweg, hopelijk zonder verdere vertraging. Hield dat wiel wel angstvallig in de gaten, maar de reparatie was afdoende.Uiteindelijk gelost in CT en men had -nog- geen retourlading. Truckstop opgezocht, was de TA in Southington, CT.
Daar mocht ik, tegen betaling van 20 dollar, 24 uur parkeren, of ik moest voor 20 dollar aankopen doen in de shop. Dan was het gratis - jawel - is dat soms Yankee logica ???? 2 boeken van Nelson DeMille kostten me $ 21,50 met tax, dus de keuze was eenvoudig. Volgende ochtend, nieuwe orders, drie adressen laden, met machines en/of onderdelen voor Romeoville, Illinois Kreeg $ 50,00 voor die dag wachten en toen naar Massachusetts, Rhode Island en terug naar Connecticut.In die laatste state moest ik een oversize hopper laden. Het ding was 8 voet en 9 inches wijd terwijl mijn trailer (standaard) 8 voet en 5 inches wijd is. Dus twee inches aan elke kant.........vanwege twee flenzen op een stukkie pijp aan elke kant. Het ding had al twee weken daar in de yard gestaan, blootgesteld aan weer en wind, maar oh jee, zodra hij op mijn trailer stond, moest en zou er een zeiltje overheen, Had verder nog een schakelkast en twee pallets met onderdelen in kartonnen dozen en een aluminium ladder. In totaal werden het dus vijf zeiltjes en het kostte me bijna vier en een half uur om dat allemaal een beetje op een christelijke en afdoende wijze op te tuigen. Nogmaals een rondje rond mijn truck en nu bleek de linker richtingaanwijzer van de trailer niet te werken. Dat was een los contact, dus alras verholpen en op weg naar Illinois. "Oversize Load" banieren, vlaggen en flashers aan, permits en vrachtbrieven op de bijrijdersstoel en gaan........ 55 mph, dat dan weer wel, als maximum snelheid.
Moest nog wel even over de Newburgh-Beacon Bridge in New York state, en de permit was daar niet geldig. Moest een nummer bellen voor mogelijkheden. Well, de brug was er eerder dan ik dacht en ik zat al op de oprit. De twee linkerbanen hadden groene pijlen en de rechterbaan een rood kruis. Nummer gebeld, een alleraardigste jongedame vroeg me naar positie en totaal gewicht.
"Am on the ramp and weigh about 48000 pounds". "Aw honey', was haar antwoord, "you should have called earlier, no oversize on bridge between 4.00 pm and 8.00 pm, but I'll open the right lane for you..... Next time call me earlier OK ?" "Yes mam, certainly will do, and thanks, really appreciate it.... thanks again". 10 seconden later zie ik het rode kruis veranderen in een groene pijl, schuif een baantje op en 2 minuten later ben ik over de brug........ Dat had heel wat slechter af kunnen lopen. Pffffffftttttttt.
Er zijn dus toch wel vriendelijke en begripvolle mensen (authoriteiten) in de noordoostelijke staten, in tegenstelling tot mijn eerdere ervaringen in Maryland en New Jersey. Gelukkig maar, geeft de burger weer moed.
Ik heb de kosten van de gezamenlijke permits eens even op een rijtje gezet, met het onderstaande resultaat:
CT $26.00
NY $40.00
PA $36.00
OH $65.00
IN $20.00
IL $15.00
Totaal $202.00
en dat alles voor 4 inches....... Nog wat, mijn mijlen worden berekend van postcode naar postcode via de kortste weg, MAAR......, wanneer je Oversize bent, stuurt de permit je over alle andere wegen op God's aardbodem dan de gebruikelijke route, met als resultaat dat je er soms wel 100 tot 200 mijl langer over doet. Als je dat niet aankaart bij je werkgever, krijg je dus niks betaald voor die extra mijlen. 10 of 20 lul ik niet over, ga ook wel eens naar een Wal-Mart om inkopen te doen of zo, maar alles boven dat......laat ik ze fijntjes weten en krijg ze dan vergoed. Gelukkig maar.
Romeoville ligt iets ten zuidwesten van Chicago en moet daar op maandag om 12 uur 's middags lossen. Mijn volgende trip gaat van Pontiac, IL terug naar Minnesota, dichtbij onze terminal. Hoop daar dinsdag laat te zijn. Tot zover de berichtgeving vanuit een miezerig Indiana. Nu 34 uurtjes zalig niets doen om maandag weer met een volle 70 uur op mijn wekelijkse klok te beginnen.
Mag toch niet eerder rijden dan 07:00 am (half uur voor zonsopkomst i.v.m. oversize lading) en heb nog zo'n 112 mijl te gaan.
In Chicago rushhour traffic ? Mij benieuwen......
I'll keep ya'll posted

P.S. Met de achterste as van de trailer in de voorste positie is je draaicirkel heel wat kleiner en wringt het minder, maar je moet wel rekening houden met een grotere uitzwaai van de achterkant.
P.S. Ben nog steeds aan 't stoeien met die dashcam. Een software update gedaan, en nu doet-ie niet precies meer wat ik wil dat-ie zou moeten doen.....Grrrrr
Bijlagen
Voorverpakt.....A/C in de winter ???
Voorverpakt.....A/C in de winter ???
7 AC Units.jpg (37.07 KiB) 7756 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Truckin' USA

Bericht door v+d »

Knisten, ik dacht dat ze hier in Europa konden zeuren met al die verschillende regeltjes in de landen van verenigd Europa, maar ze kunnen er in de Amerikaanse staten ook wat van begrijp ik.
Enfin, gewoon met de stroom mee de rivier af, dat gaat het beste en daar blijft je humeur goed van :)
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Truckin' USA

Bericht door dita »

Mooi stukje Knisten.
Met plezier gelezen.
mzzl
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Truckin' USA

Bericht door paul »

Leest lekker weg ,vooral doorgaan.
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Truckin' USA

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Leest lekker weg ,vooral doorgaan.
DAT komt waarschijnlijk Paul, omdat het ook " lekker weg rijdt!!" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Heren, vriendelijk dank voor jullie lovende woorden. Dat doet me goed en is an incentive om door te gaan....
Ik geniet nog elke dag, zowel van Kombuispraat als van deze truck, en ja v+d, 'k hou haar tussen de lijntjes
en ga maar met de stroom mee..... zoals je zegt. Probeer ruim afstand te houden, vooral in de winterdag, maar
ja, het gaatje wordt al snel gevuld door een "four-wheeler". Het zij zo. Voor wat betreft de "regeltjes".... je zou er
bijna om gaan lachen, ware het niet dat het eigenlijk om te huilen is...... en de meeste bedacht door lieden die
nog nooit achter het stuur van een truck gezeten hebben. Alweer een branche die door een overmaat aan onzinnige
bedenksels "kapot-gereguleerd" wordt, daar zijn de "desk-jockeys" uitermate bekwaam in, op een wereldwijde
schaal. "My mind is made up, don't confuse me with facts......", schijnt hun dogma te zijn. Het zij zo, of, om het op
z'n Huizers te zeggen: " 't Is neit aarst, taatjen....!" En ja Harry, dat doet ze....... nog nooit zo'n fijne truck gehad als
deze....... Fijn bedrijf ook, waar men je bij je naam noemt i.p.v. als een nummer beschouwd, zoals bij die grotere
trucking firma's.... Zou alleen wat vaker ten westen van de Mississippi willen rijden, in de Rockies en de deserts.
Dat heeft ook zijn eigen bekoring en het natuurschoon is overweldigend....... de grote steden zijn nou niet echt wat
je noemt geschikt om "mijlen te maken". Maar, wie weet, wat niet is kan nog komen.
Tot een volgende keer en nogmaals "Thanks ya'll"
Bijlagen
California, near San Diego.jpg
California, near San Diego.jpg (333.96 KiB) 7556 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie