Re: Truckin' USA
Geplaatst: 21 mar 2017 18:30
@ Theo
Thanks voor de wensen. Nee, nog steeds niet aan de slag en de vooruitzichten daarop zijn niet erg rooskleurig. Afwachten dus...
De oorsprong van het woord "semi-trailer" is gelegen in het feit dat je dat ding niet zonder een "tractor" (oftewel een truck) kunt verplaatsen wegens het ontbreken van wielen onder het voorste gedeelte. Een semi-trailer is in goed Nederlands dus een "oplegger" en vormt "de andere helft" van een dergelijke combinatie. De remmen van een semi-trailer worden automatisch bediend wanneer je de luchtslangen loskoppelt. Uiteraard niet vergeten om het "landing-gear" (de steunpoten) aan de voorzijde neer te laten, tot ongeveer een inch van de grond. Waarom ? Wanneer je dan onder de oplegger weg rijdt zakt die een ietsje dieper en zo voorkom je dat jij, of een volgende truck tijdens het aankoppelen wordt geconfronteerd met een "high-hook". Daar weet ik geen Nederlands woord voor. Een "high-hook" is het fenomeen waarbij de king-pin (onder de trailer) over de schotel (op de truck) heen schuift in plaats van daar netjes in te vallen en automatisch te worden vergrendeld. De voorkant van de trailer kan de achterkant van je cabine raken, met alle gevolgen vandien... en je ziet dat vrij regelmatig gebeuren. Een andere remedie daar tegen is GOAL ! Ik heb die letters op mijn spiegels geplakt en ze staan voor " Get Out And Look " en dat werkt flitsend ! Wat je ook kunt doen is de (lucht)vering van de truck in de hoogste stand zetten om een high-hook te voorkomen. Dus aan de trailer is niets "half", het is de combinatie !
Een "aanhanger" daarentegen is autonoom en kun je zonder truck verplaatsen. Hoop dat het zo duidelijk is.
@Jaap
De oorsprong van die "ondergrondse" opslagruimte is mij niet bekend helaas. Zal er eens navraag naar doen maar ik denk niet dat er slavenarbeid aan te pas is gekomen. Ze pakken het wel groots aan en het is er brandschoon, zelfs een eigen veeg-wagen in dat complex. Nog even wat. Er zijn daar geen wachttijden ! Een verademing. Als je bij bijvoorbeeld een WalMart distributie centrum te vroeg aankomt om maar aan je afgesproken tijd te voldoen kun je een snauw en een grauw verwachten en word je als een snotaap weggestuurd. Uiteraard kun je daar nergens ordentelijk parkeren en wachten zonder het risico van een boete te lopen. Maar ben je daarentegen een paar minuten te laat voor je appointment vanwege traffic-conditions of pech, dan wacht je hetzelfde lot en zijn de rapen gaar. Kun je een nieuwe afspraak maken, vaak pas de volgende dag. Heb je weer wat uit te leggen aan je dispatcher.
Met vriendelijke groeten,
Dirk
Thanks voor de wensen. Nee, nog steeds niet aan de slag en de vooruitzichten daarop zijn niet erg rooskleurig. Afwachten dus...
De oorsprong van het woord "semi-trailer" is gelegen in het feit dat je dat ding niet zonder een "tractor" (oftewel een truck) kunt verplaatsen wegens het ontbreken van wielen onder het voorste gedeelte. Een semi-trailer is in goed Nederlands dus een "oplegger" en vormt "de andere helft" van een dergelijke combinatie. De remmen van een semi-trailer worden automatisch bediend wanneer je de luchtslangen loskoppelt. Uiteraard niet vergeten om het "landing-gear" (de steunpoten) aan de voorzijde neer te laten, tot ongeveer een inch van de grond. Waarom ? Wanneer je dan onder de oplegger weg rijdt zakt die een ietsje dieper en zo voorkom je dat jij, of een volgende truck tijdens het aankoppelen wordt geconfronteerd met een "high-hook". Daar weet ik geen Nederlands woord voor. Een "high-hook" is het fenomeen waarbij de king-pin (onder de trailer) over de schotel (op de truck) heen schuift in plaats van daar netjes in te vallen en automatisch te worden vergrendeld. De voorkant van de trailer kan de achterkant van je cabine raken, met alle gevolgen vandien... en je ziet dat vrij regelmatig gebeuren. Een andere remedie daar tegen is GOAL ! Ik heb die letters op mijn spiegels geplakt en ze staan voor " Get Out And Look " en dat werkt flitsend ! Wat je ook kunt doen is de (lucht)vering van de truck in de hoogste stand zetten om een high-hook te voorkomen. Dus aan de trailer is niets "half", het is de combinatie !
Een "aanhanger" daarentegen is autonoom en kun je zonder truck verplaatsen. Hoop dat het zo duidelijk is.
@Jaap
De oorsprong van die "ondergrondse" opslagruimte is mij niet bekend helaas. Zal er eens navraag naar doen maar ik denk niet dat er slavenarbeid aan te pas is gekomen. Ze pakken het wel groots aan en het is er brandschoon, zelfs een eigen veeg-wagen in dat complex. Nog even wat. Er zijn daar geen wachttijden ! Een verademing. Als je bij bijvoorbeeld een WalMart distributie centrum te vroeg aankomt om maar aan je afgesproken tijd te voldoen kun je een snauw en een grauw verwachten en word je als een snotaap weggestuurd. Uiteraard kun je daar nergens ordentelijk parkeren en wachten zonder het risico van een boete te lopen. Maar ben je daarentegen een paar minuten te laat voor je appointment vanwege traffic-conditions of pech, dan wacht je hetzelfde lot en zijn de rapen gaar. Kun je een nieuwe afspraak maken, vaak pas de volgende dag. Heb je weer wat uit te leggen aan je dispatcher.
Met vriendelijke groeten,
Dirk