Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Jan, wij willen de kerst doorbrengen op die hoge bult bij Evora Monte.
Daar stoken ze nog echte nieuwjaarsvuren.
Succes met je nieuwe Pluummobiel hou hem tussen de lijntjes.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Op 22/10/17 even bij de sluis wezen kijken.
Er begint wat, naast de kolk stond een grote groene machine, er zijn wat sloten gegraven en er is veel grond verplaatst.
Jammer is dat er een hoog hekwerk geplaatst gaat worden, wat het ingewikkeld maakt om vlak bij de sluis te komen.
Ik zal trachten er wat vaker langs te gaan tussen nu en 15 december.
DSC_0005werk bij sluis.JPG
DSC_0005werk bij sluis.JPG (422.01 KiB) 7399 keer bekeken
DSC_0006werk bij sluis.JPG
DSC_0006werk bij sluis.JPG (480.75 KiB) 7399 keer bekeken
DSC_0007werk bij sluis.JPG
DSC_0007werk bij sluis.JPG (378.86 KiB) 7399 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Vandaag even een rondje Eefde sluis en Almen gefietst, slecht weer voor oude kerels, althans ik krijg er dooie vingers van :(
Nou ja als de rest maar in leven blijft is het goed.
Geen moer te doen bij de sluis anders dan een bult grond verzetten, en die grond stonk onbehoorlijk.
Het fietspad langs de sluis is opgeofferd en er is een nieuwe sloot en natuurlijk nog meer hekwerk, hetgeen het er even niet leuker op maakt.
Wel mooi is dat je vanaf de tijdelijke omleiding een foto kan maken van een vrachtschip dat de sluis nadert, je ziet dan pas het hoogteverschil.
Bij de invaart van de sluis is een sleepboot iets onduidelijks aan het doen, ook inzoomen helpt niet om er achter te komen wat daar gebeurt.
Wellicht staat er morgen iets van in de krant, pas nog waren ze een matroos kwijt, die was helaas verdronken en is inmiddels gevonden.
Voor de brug naar Almen heeft een Duitse tanker zich zo laag mogelijk gemaakt.
Via een omweg fietsen we terug naar Almen en drinken koffie bij de Hoofdige Boer, een bekend hotel waar nu even weinig te beleven is.
Aan de overzijde van dat hotel laat mevrouw Pon een museum bouwen dat zal gaan over de dichter Staring, er komen ook een b+b en wat huizen bij.
Almen is net als het Almelo van Finkers, maar zelfs een stoplicht ontbreekt hier :wink:
Prachtig stil dorpje waar je in de omgeving mooie wandel- of fietstochten kunt maken of natuurlijk bij de Hoofdige Boer wild kunt gaan eten.
Dat wild is wellicht niet zo wild, op het zandpad naar de Berkel liep een tiental mooie fazanten rustig te kuieren.
"Een beetje zout op de staart en ze zijn voor jou " zei mijn opa dan vroeger.
DSC06717sluis staring.JPG
DSC06717sluis staring.JPG (380.77 KiB) 7271 keer bekeken
DSC06718sluis staring.JPG
DSC06718sluis staring.JPG (362.98 KiB) 7271 keer bekeken
DSC06719sluis staring.JPG
DSC06719sluis staring.JPG (401.94 KiB) 7271 keer bekeken
DSC06720sluis staring.JPG
DSC06720sluis staring.JPG (191.57 KiB) 7271 keer bekeken
DSC06721sluis staring.JPG
DSC06721sluis staring.JPG (416.68 KiB) 7271 keer bekeken
DSC06722sluis staring.JPG
DSC06722sluis staring.JPG (346.2 KiB) 7271 keer bekeken
DSC06724sluis staring.JPG
DSC06724sluis staring.JPG (430.83 KiB) 7271 keer bekeken
DSC06726sluis staring.JPG
DSC06726sluis staring.JPG (457.37 KiB) 7271 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

ik krijg er dooie vingers van
Warme wantjes, Jan. :)
Geen handschoenen met vingers.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Wanten! Dat is nu echt een opmerking van een ouderwetse Stuurman, die hoofdletter is met opzet :wink:
Die mannen stonden even op de brugvleugel aan bak- of stuurboord een frisse neus te halen(of een illegaal shaggie te roken), terug in de verwarmde stuurhut gaven ze de roerganger een commando, 3 streken bakboord of zoiets(meestal had zo'n pientere knaap dat zelf al gezien).
Kijk zulk werk doe je gerust met wanten aan je handen, maar ik meneer, moet op zo'n elektrische fiets navigeren en manoeuvreren met kleine K..knoppies, dat ga ik met wanten aan niet redden. :lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door jdbvos »

Nou niet allemaal het want in, want ondanks het gebrek aan wanten kwam het toch nog goed want het is weer een mooie reportage...
Genoeg wanten ??? Want anders hang ik nog wat wanten aan de wand... :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door gerard tenerife »

Tja jullie jongens weten van wanten. :lol:

mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Mooi herfstweer vandaag dus even een stukje fietsen.
Bij de sluis in Eefde zijn ze nog steeds druk met voorbereidend werk, dus bar interessant is het nog niet.
Iemand heeft een mooi bord gepoot met een verklarende tekst betreffende het werk. Dit bord vermeldt dat het werk in 2020 klaar moet zijn.
Het gezag, dat even later aankomt bij het bord, leest dat gegeven hard op voor, kijkt mij aan en zegt: " Dat ga jij niet meemaken ".
Ik kijk eens goed of ze niet toevallig haar doordeweekse bezem berijdt in plaats van haar fiets, maar nee, het is echt de fiets.
In de sluis ligt een schip waarvan de naam met Deo begint en ja het komt uit Urk en ziet er mooi onderhouden uit.
Het is rustig op het kanaal en dat doet je vaak denken dat de tweede sluis niet zo nodig is, echter zodra er maar enig oponthoud is ontstaan er lange wachttijden.
We drinken koffie bij de Hoofdige Boer te Almen alwaar een bejaardenhuis leeggeschud lijkt te zijn, we vallen niet op :wink:
Op de terugweg naar Warken zien we een heteluchtballon achter de bomen, voor het boerderijtje van een van onze zoons gaat het gas eraf en komt het ding op de Enk even aan de grond om direct weer het gas erop te zetten en richting Laren te vertrekken.
Het ging nog zonder Wanten of van die dingen met vingers :lol:
DSC06730rondje sluis.JPG
DSC06730rondje sluis.JPG (444.09 KiB) 6893 keer bekeken
DSC06732rondje sluis.JPG
DSC06732rondje sluis.JPG (255.17 KiB) 6893 keer bekeken
DSC06733rondje sluis.JPG
DSC06733rondje sluis.JPG (440.22 KiB) 6893 keer bekeken
DSC06734rondje sluis.JPG
DSC06734rondje sluis.JPG (501.16 KiB) 6893 keer bekeken
DSC06735rondje sluis.JPG
DSC06735rondje sluis.JPG (347.06 KiB) 6893 keer bekeken
DSC06739rondje sluis.JPG
DSC06739rondje sluis.JPG (407.75 KiB) 6893 keer bekeken
DSC06741rondje sluis.JPG
DSC06741rondje sluis.JPG (307.61 KiB) 6893 keer bekeken
DSC06745rondje sluis.JPG
DSC06745rondje sluis.JPG (203.48 KiB) 6893 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Vorig jaar waren wij de laatste keer op de sluis bij Eefde, vandaag met een mooi zonnetje en windstil fietsweer gingen wij de voortgang eens bekijken.
Zoals alles in Holland en zelfs in de Achterhoek wordt alles geregeld en in goede banen geleid, je hoeft geen eigen initiatief te ontplooien om de voortgang te bekijken :wink: Waterstaat heeft zelfs een uitkijkpostje gemaakt, een soort kraaiennest, en opdat je niet over de muur slaat is het afgezet met een kastanje-houtenreling, een potdeksel ontbreekt maar je kan boven op een tweezits-bankje uitrusten van de vermoeiende klim :)
Voor het overige geld een toegangsverbod voor het gehele bouwterrein maar achter de hekken blijvend is er genoeg te zien.
Er werden damwanden geslagen, pijpen in de grond geboord en graafwerk verricht. Er staat een hele karavaan luxe auto's van werknemers en de aannemer heeft een fors kantoor gebouwd.
Het hele werk is op het internet te volgen, hoe dat gaat zal ik even uitzoeken en dan hier wel melden.
Met schepen was het niet erg druk, een mooi ouder schip en zo'n moderne grote bak gingen richting Zutphen.

Vandaag moest ik bloed laten prikken en een plasje inleveren, vroeger piste je in een jampotje deksel erop en klaar.
Ook dat is nu genormaliseerd en geautomatiseerd, speciaal potje en buisje halen bij de huisarts een dag tevoren, het spul ziet er tamelijk ingewikkeld uit zelfs voor een werktuigbouwer :(
Marieke had het zich uit laten leggen en die moet het dus aan mij duidelijk maken, ik dacht het te snappen maar was er in de heel vroege ochtend toch nog even druk mee. Ik wou het buisje helemaal vol hebben maar door natuurkundige wetten gedwongen bleef er een luchtbel in het buisje zitten.
Enfin met de pies naar de dokter om 07.00 uur, nuchter maar nog wat slaperig.
Ik meld mij keurig bij het loket alwaar een dame het buisje bekijkt en daarna kijkt ze naar het eierrek waar ze die bende mee naar het lab moet brengen. In dat rek zitten zulke grote gaten dat het buisje nooit het lab zal bereiken, ze zucht en kijkt mij nijdig aan. Om een plastic potje van de juiste maat voor het rekje te bereiken moet ze opstaan en dat gaat moeizaam. Ze grijpt zo'n potje mikt het buisje erin, zucht en dropt de hel bende in het rekje.
Ik snap er geen bal van, er wordt een heel spul ontworpen maar net een belangrijk ding ontbreekt, een rekje voor reageerbuisjes.
Nou ja ik kan altijd wel lachen dat geklooi.
DSC07232sluis eefde.JPG
DSC07232sluis eefde.JPG (79.75 KiB) 6284 keer bekeken
DSC07235sluis eefde.JPG
DSC07235sluis eefde.JPG (106.42 KiB) 6284 keer bekeken
DSC07237sluis eefde.JPG
DSC07237sluis eefde.JPG (111.61 KiB) 6284 keer bekeken
DSC07238sluis eefde.JPG
DSC07238sluis eefde.JPG (114.03 KiB) 6284 keer bekeken
DSC07240sluis eefde.JPG
DSC07240sluis eefde.JPG (126.76 KiB) 6284 keer bekeken
DSC07243sluis eefde.JPG
DSC07243sluis eefde.JPG (86.34 KiB) 6284 keer bekeken
DSC07246sluis eefde.JPG
DSC07246sluis eefde.JPG (111.59 KiB) 6284 keer bekeken
DSC07248sluis eefde.JPG
DSC07248sluis eefde.JPG (105.88 KiB) 6284 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mooie reportage Jan.
bloed laten prikken en een plasje inleveren
Kommie de volgende keer maar naar Canada Jan, gaat hier veel makkelijker en kost niks........maar moet je wel je beurt afwachten. Heppie haast en $20 in je zak, dan sta je binnen 30 minuten " getapt,geplakt en gepiest" weer buiten :lol:
Geld doet wonderen, heppie ut neeet dan is't jaaa donderen. :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie