Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Allen »

@Jan v+d het zijn onderborden. 8)

Onderbord.JPG
Onderbord.JPG (23.64 KiB) 7025 keer bekeken
Grtn @Allen

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Mooi Allen, ik zal de kijkglazen eens oppoetsen. Nou ja waar ik woon is het nog niet zo druk maar ik wordt wel geacht de verkeersregels te kennen. Toen ik achttien was heel lang geleden kreeg je je rijbewijzen bij een pakje boter geloof ik. Met de fiets langs het kanaal kan ik weinig fout doen :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door jdbvos »

Oh, je kunt het ook zien aan de wegmarkeringen hoor; die 'zijwegen' hebben dan vaak ook een drempel, en zgn haaientanden
...en een waarschuwingsbord...
Maar in dat verhaal van me haalde die fietser steeds die borden weg en smeet ze in het Reitdiep, maar is daarbij nooit betrapt.
Aan de wegbelijning kon hij -ongetwijfeld tot z'n groot verdriet- niets doen....
Hoe het nu met hem is, weet ik niet, het gebeuren is inmiddels al een jaar of 10 geleden; hij moet ergens bij onze buurt hebben gewoond, en ergens op het Zernike-universiteitsterrein hebben gewerkt.
Maar ik moet bekennen: ik ben wel boos geweest op die clown..
En verder: hij zoekt het maar uit !
Tenslotte ben ik met de VUT, en begin me, in die versukkeling, een beetje te vervelen...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door K.Brouwer »

Jan,heb een jaar geleden die camera erin laten zetten i.v.m. het gedrag van fietsers op een punt waar ik veel kom. De beelden worden door een rechter als bewijs geaccepteerd.

V+D, heb in 1963 mijn rijbewijs gehaald en geen pakje boter gehad. Wel een behoorlijk streng rijvaardigheids- en mondeling theorie examen moeten afleggen. Als ik de rijstijl van de jeugd nu zo bekijk snap ik niet dat ze door dat examen gekomen zijn.

Groeten, K.Brouwer
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Ach onze jeugd kan toch wel aardig met voertuigen omgaan.
Die dingen hebben meer vermogen als vroeger, remmen en sturen beter en dus nemen ze iets meer risico. Toen ik achttien was en in Den Haag moest afrijden stelde het allemaal niet zoveel voor, een oude Ford Anglia en een bejaarde examinator die een dikke Elisabeth Bas sigaar rookte. Alle ramen mochten los en we reden op ons gemak naar Scheveningen alwaar ik op haring moest trakleren. Ik moest beter in de spiegels kijken, je had er toen maar een aan bakboord en een tegen de voorruit dus dat was snel gepiept.
Mijn eerste auto was een belegen Fiat toplino of muis, die haalde 90 hele kilometers als je de tijd nam. Er zaten remmen op maar erg effectief waren ze niet en van apk hadden we nooit gehoord. Mooie tijd en alles kon :)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door jdbvos »

Mooie tijd en alles kon
Zeker !
Ik ben een ietsje jonger, en was in '70 pas 18... en in oktober ben ik 'pas65'.... :-D

Maar ik ken die tijd nog: de bermtoeristen... met het hele gezin langs de weg parkeren, een campingtafeltje en dito stoelen in de berm opgetuigd, waarna men het verkeer eens goed kon bekijken onder het genot van wat er allemaal uit moeder's goedgevulde piknickmand kon worden gevist....
Gelukkig vonden mijn ouders dat nóg gekker dan ik, dus hebben wij ons daaraan nooit bezondigd.
Wanneer ik 's avonds na 8en naar Groningen moest via de E10 en stampend over de 2-baans betonplaten hobbelde, kon je een kanon afschieten over die weg, en je zou niemand raken...
In de tijd dat ik voor m'n A naar Groningen moest waren ze bezig om die weg te asfalteren en 4-baans te maken.
2 jaar later stond je dan vóór Groningen in de file.....

M'n eerste auto was een Opel Diplomat.... tegen de tijd dat de rekening voor de verzekering en wegenbelasting kwam, was ik inmiddels ook achter het verbruik van dat monster gekomen, en ruilde het (als aank. wtk op de Haringer SvS) ding maar gauw in voor (Gotbetere) een Trabant !
Daarne een Renault Dauphine, de 1e type Vauxhal Viva, de 2e versie, een 2CV, en ik weet echt niet meer hoeveel en wat voor auto's ik heb gehad....
Alleen in NwZealand had ik een echt bijzondere (al vond men dat dáár niet): een echte Ford Prefect !
Ik wou dat ik dat ding destijds in een container gestopt had en naar NL had gebracht....
Ouwe auto's voor armlastige scholieren kostten destijds maar 1- a 200 gulden... In NZ daarentegen roestten auto's niet, en waren schrikbarend duur.
Voor die Prefect betaalde ik 2800 NZD (a F2 per NZD) !! en dat was een koopje !!! NZD 10000 was de prijs voor een occasionnetje van ca 8 jaar oud... Voor een Holden van een jaar oud kon je het dubbele daarvan rekenen...

Weet je nog van Roel van Duin ? Destijds in de gemeenteraad van Amsterdam voor "de kabouters" ? Met z'n voorstel om verzonken wegen door A'dam te maken en alle auto's verplicht een tuintje op de imperial ? "Kijk", zei hij, "dan zeggen we: Kijk, daar komt een begonia aan...en kijk daar: die anemoon wordt ingehaald door die roos..."
Toen verklaarde ik Roel voor gek....
...maar nu ik er nu weer over nadenk.......

ik ga ff een imperiaaltje scoren...doei !
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

Hoewel het al Augustus is zijn ze bij de sluis nog niet wat je noemt erg actief, nou ja zal wel een vakantieprobleem zijn.
De invaart bij de sluisdeur aan de IJsselkant wordt wat breder gemaakt, de damwand zit er in en het gat is al aardig diep.
Verder is het erg rustig, zo rustig dat de toeristen zich afvragen waarom er een sluis bij moet komen.
De sluiswachtershuizen zijn al bijna afgebroken maar ook zo'n klein spulletje volgens de regels afbreken kost zichtbaar veel tijd.
Aan de kade liggen een vrachtschip en een boeienlegger of hoe noem je zo'n ding? Niemand aanwezig dus ik kon het niet vragen.
Een schipper is duidelijk niet zuinig op zijn vrouw en heeft haar, in plaats van naar het aanrecht, naar de bak verwezen alwaar ze met een bokkenpootje tracht wat kleur op de boeg te krijgen.
Gevaarlijk klusje, geen touwtje om en ook geen zwemvestje.
Op het ritje naar Almen komen we een vrachtschip en een jachtje tegemoet dat is alles.
De haven van Almen biedt ook al weinig vertier zodat ik maar naar zwammen op eiken ga kijken en ja die zijn er genoeg.
Gelukkig komt een Berkelzomp op de stuw in de Berkel aankoersen en de tweekoppige bemanning bereidt zich voor op keren voor de stuw.
Het ding wordt voortgestuwd door een elektromotor.
De schipper zet de bocht in alsof hij met een zeeschip in een nauw haventje moet keren.
Hij maakt ook nog gebruik van de wielwerking van de schroef en komt door achteruit slaan in een manoeuvre rond, toerisme op zijn best.
Ik ga naar huis schaapjes tellen :wink:
DSC06494eefde kanaal.JPG
DSC06494eefde kanaal.JPG (296.91 KiB) 6946 keer bekeken
DSC06496eefde kanaal.JPG
DSC06496eefde kanaal.JPG (426.42 KiB) 6946 keer bekeken
DSC06497eefde kanaal.JPG
DSC06497eefde kanaal.JPG (528.57 KiB) 6946 keer bekeken
DSC06499eefde kanaal.JPG
DSC06499eefde kanaal.JPG (386.79 KiB) 6946 keer bekeken
DSC06500eefde kanaal.JPG
DSC06500eefde kanaal.JPG (465.77 KiB) 6946 keer bekeken
DSC06504eefde kanaal.JPG
DSC06504eefde kanaal.JPG (476.76 KiB) 6946 keer bekeken
DSC06507eefde kanaal.JPG
DSC06507eefde kanaal.JPG (572.37 KiB) 6946 keer bekeken
DSC06508eefde kanaal.JPG
DSC06508eefde kanaal.JPG (395.02 KiB) 6946 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door v+d »

DSC06509eefde kanaal.JPG
DSC06509eefde kanaal.JPG (482.98 KiB) 6945 keer bekeken
DSC06510eefde kanaal.JPG
DSC06510eefde kanaal.JPG (721.34 KiB) 6945 keer bekeken
DSC06511eefde kanaal.JPG
DSC06511eefde kanaal.JPG (294.76 KiB) 6945 keer bekeken
DSC06512eefde kanaal.JPG
DSC06512eefde kanaal.JPG (560.51 KiB) 6945 keer bekeken
DSC06514eefde kanaal.JPG
DSC06514eefde kanaal.JPG (337.23 KiB) 6945 keer bekeken
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door b-bootsman »

Hallo Jan.

Mooie foto's,maar moet je niet bij het skutsje silen zijn :wink:

Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.

Bericht door Allen »

Even zigzaggen.

@Jan, ben jij bekend met het Mil. Hist. Mus. "De Veteraan"?
Zo ja, is het dan de moeite om een afspraak te maken?


Mil. Hist. Mus. 'De Veteraan' Eefde.JPG
Mil. Hist. Mus. 'De Veteraan' Eefde.JPG (63.08 KiB) 6921 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie