Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Die Jolien is voor mij een raadsel.
Hier, op deze site staan de gegevens http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/2037/, maar daar wordt ook verteld, dat ze dit jaar in Kampen is gesloopt .
Vogel het maar eens uit
groeten
Jan van der Pluijm
Hier, op deze site staan de gegevens http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/2037/, maar daar wordt ook verteld, dat ze dit jaar in Kampen is gesloopt .
Vogel het maar eens uit
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
JOLIEN
De neus is goed, de ontluchters staan op de goede plaats.
Het kontje is niet goed. >>> JOLIEN
Maar ja, als ze in 2015 gesloopt is in Kampen dan hou alles op nietwaar.
Of zou het om een "verbouwing" kunnen gaan?
DD.: ZA 2015-06-20 Update: Dus Jan en als ze weer bij de sluis arriveert, even vragen aan de "schipper".
De neus is goed, de ontluchters staan op de goede plaats.
Het kontje is niet goed. >>> JOLIEN
Maar ja, als ze in 2015 gesloopt is in Kampen dan hou alles op nietwaar.
Of zou het om een "verbouwing" kunnen gaan?
DD.: ZA 2015-06-20 Update: Dus Jan en als ze weer bij de sluis arriveert, even vragen aan de "schipper".
Grtn @Allen
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Allen, ik had al bedacht, dat er een ander achterschip aangelast is compleet met de hele machinehandel. Ben nieuwsgierig wat voor motor er in staat, omdat het volgens mij een direct omkeerbare is.
Het lijkt een Duits achterschip, volgende keer zal ik hem praaien. Waar haal je al die gegevens vandaan? Ik ben niet zo'n computerpiloot
Het lijkt een Duits achterschip, volgende keer zal ik hem praaien. Waar haal je al die gegevens vandaan? Ik ben niet zo'n computerpiloot
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Jan van Marine Traffic - Ship Finder - Vessel Finder etc.Waar haal je al die gegevens vandaan?
Ze ligt nu aan de Havenstraat te Hengelo (Ov)
Grtn @Allen
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Het schip is inderdaad een ouder achterschip, gelast aan een nieuwer voorschip, dit is de tweede reis in de nieuwe configuratie. De MWM diesel is direct omkeerbaar en lucht-gestart, en wat een prachtig ding is dat! De schipper heeft de motor geheel overhaald en de machine loopt als een trein, met prachtige klappen in de uitlaat. Marieke zei dat je van het geluid rustig werd en zo is het.
Uit de sluis kwam een bekende van de schipper met ook een direct omkeerbare motor, een Mak, toch een ander geluid, maar dat kan ook liggen aan de manier waarop de uitlaat geplaatst is.
Jolien heeft een echte schoorsteen terwijl het andere schip de uitlaatgassen vlak boven het water afvoert. Een mooi opgeruimde machinekamer met veel ruimte en stahoogte, en goed in de verf.
De motor dateert uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, het voorschip komt ook uit die tijd, terwijl het achterschip veel ouder is. De schipper is er terecht trots op en druk met het nog afwerken van de verbouwing. De zes cilinder heeft oplading en al beschermkappen op de koppen, opvallend is de bediening van de brandstofpompen. In de machinekamer is de originele bedieningsstand nog aanwezig, zoals je ziet wordt met 30 bar gestart. Op de brug is de originele motorbediening nog werkend. Onze dag was weer helemaal goed, ik heb het e-mail adres van de schipper dus wie nog iets te vragen heeft kan dat laten weten.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Mooi dat je die schipper net bij de sluis te spreken kreeg Jan............prachtige kar en mooie foto's met dat verslagje.
Vroegaah in mijn " Zandzuig dagen op de Ijssel" kwam er ook vaak een schipper met een direct omkeerbare MWM langszij- het was een ouwe bovenboot!- en die kar liep ook praaaachtig! Ik kon er ook werkelijk met plezier naar luisteren later als die 9 cylinder MAN op de Reuzen van Heusden dead slow draaide voor een poossie zoals b.v. in het Suez Kanaal........het hele spul stond maar wat te hijgen en af en toe moest je als de bliksum de Noodblower bij gooien anders kreeg ie niet genoeg lucht!!!Marieke zei dat je van het geluid rustig werd en zo is het.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Jan mooi dat jullie even hebben kunnen "kuier'n" (praten) met de schipper
van de JOLIEN en dat jullie foto's hebben kunnen maken.
van de JOLIEN en dat jullie foto's hebben kunnen maken.
Grtn @Allen
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Door alle drukte met de Jolien kwamen de andere zaken een beetje in de verdrukking. Vandaag een rondje Woudsend gedaan, dus nu maar even de sluis van gisteren, anders gaat het op werk lijken!
Het viel mij op, dat ze op binnenvaart tankers ook naar- en van het Malieveld fietsen, overigens staan hier de ladingpompen gewoon aan dek. Het was druk bij de sluis, de Schiehopper was met stip het lelijkste schip, maar wel handig te manoeuvreren. We hebben de schipper noch zijn maat aan dek gezien, wellicht vaart hij het ding wel alleen.
Het viel mij op, dat ze op binnenvaart tankers ook naar- en van het Malieveld fietsen, overigens staan hier de ladingpompen gewoon aan dek. Het was druk bij de sluis, de Schiehopper was met stip het lelijkste schip, maar wel handig te manoeuvreren. We hebben de schipper noch zijn maat aan dek gezien, wellicht vaart hij het ding wel alleen.
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Met een beetje fantasie zou het zomaar een Grote Merenschip kunnen zijn met die brug op de bak, maar de échte Grote Merenschepen zijn natuurlijk niet zo lelijk. (De foto is uit 1969).
René
René
- Bijlagen
-
- camerounkust typisch grote merenschip.jpg (84.41 KiB) 3443 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Nog ff de Jolien.
Op het binnenvaartforum kwam ze ook ter sprake in het topic gespot bij de sloperij.
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... start=2745
Met wat knippen en plakken is het schip weer terug in de vaart.
groeten
Jan van der Pluijm
Nb. ik heb een stukje gemist sorry
Op het binnenvaartforum kwam ze ook ter sprake in het topic gespot bij de sloperij.
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... start=2745
Met wat knippen en plakken is het schip weer terug in de vaart.
groeten
Jan van der Pluijm
Nb. ik heb een stukje gemist sorry