Arie Leendert Verwaal geb.1907

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
Neycen
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2015 21:39

Arie Leendert Verwaal geb.1907

Bericht door Neycen » 17 aug 2015 22:02

Goedendag allemaal, ik heb mijzelf maar aangemeld als forumlid alhoewel ik niets met scheepvaart heb, sterker nog ik word al zeeziek als ik naar kabbelend water kijk tijdens het vissen, ha ha ha
Maar nu even een serieuze vraag en deze gaat over de persoon Arie Leendert Verwaal geboren op woensdag 7 oktober 1908 in Rotterdam, was gehuwd met Martina Jansen en van haar gescheiden op vrijdag 28 januari 1938 in Rotterdam, is daarna hertrouwd met Johanna Wilhelmina Vogelaar, over deze dame is niets bekend ik heb geen geboortedatum etc. weet ook niet precies wanneer zij met elkaar gehuwd zijn maar ik dacht zo rond 1940.
Het gaat mij om het volgende, deze Arie L. Verwaal was Stuurman grote vaart, 1ste officier en sinds 26 juni 1950 "Master" op de volgende schepen:
MV Woensdrecht:1942-1950 en 1951 (Hij was één van de 34 overlevenden van de U-515 aanval op 12 september1942 op de MV Woensdrecht, ieder bemanningslid was gered)
MV Bodegraven: 1942 (was na de aanval op de MV Woensdrecht)
MV Mijdrecht: 1943
MV Fort Schuyler: 1944
Queen Elizabeth: 1945 (eenmaal als bemanningslid en eenmaal als passagier)
Ik heb diverse "Crew lijsten" van deze Arie L. Verwaal, geplukt van Ellis Island o.a. daar staat ook o.a. Jan Swart op waarover ik hier iets gelezen had, maar ik miste dus eigenlijk deze "Arie", ik vraag mij trouwens af hoeveel oud opvarenden er nog in leven zijn, ik zag wel iets hier op het forum maar dat waren berichten uit 2012!!! en die mensen moeten toch ook al op leeftijd zijn nietwaar, maar ik dacht "niet geschoten is altijd mis" dus ik probeer hier iets meer te weten te komen over "Arie Leendert" vooral wanneer hij is overleden.
Dit in het kader van een stamboom onderzoek wat ik doe naar de familie Verwaal.
Arie L. had toentertijd al een dienstverband van ruim 21 jaar, gezien zijn toenmalige leeftijd kon ik eruit opmaken dat hij als 14 jarige al is gaan varen en is opgeklommen naar "Master" wat dat ook betekenen mag is dat net zoiets als Kaptein? ja sorry maar ik heb totaal geen scheepvaart verleden vandaar mijn vraag.
Wie iets weet of deze Arie Leendert Verwaal gekend te hebben dan hou ik mij zeer aanbevolen voor alle info omtrent deze persoon, bij voorbaat hartelijk dank hiervoor.
Met vriendelijke groet, Henry.

NB, de lijsten heb ik allemaal met talloze namen erop, als men hiernaar nieuwsgierig is dan zal ik ze later hier plaatsen, ik wacht eerst de reacties af.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2389
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Arie Leendert Verwaal geb.1907

Bericht door K.Brouwer » 18 aug 2015 01:27

Master is inderdaad kapitein.

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7450
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Arie Leendert Verwaal geb.1907

Bericht door Theo Horsten » 18 aug 2015 09:49

Arie Verwaal slaagde in december 1927 voor het diploma 3de stuurman, in februari 1931 voor 2de stuurman en in maart 1938 voor 1ste stuurman Grote Handelsvaart. Hij nam dus ruim de tijd tussen varen en naar school gaan. Daar zal de crisis van de dertiger jaren waarschijnlijk iets mee te maken hebben.
Weet je helemaal niets van die Johanna Wilhelmina Vogelaar? Willem Vogelaar was in de jaren net voor de oorlog een bekend figuur in Rotterdamse scheepvaartkringen en ik meen zelfs dat ook hij bij Van Ommeren voer. Als kapitein. Of bij Vinke, dat kan ook. Hij woonde in Rotteram vlak bij ons, ik meen in de Grotevisserijstraat. Na de oorlog zat hij op een van die vluchtschepen die toen in Rotterdam lagen. Zou Johanna een jongere zuster van hem geweest kunnen zijn? Ik weet het: het is niet veel, maar bij dit soort zoektochten moet je elk aanknopingspunt aangrijpen.

Dat huwelijk met Martina Jansen vind ik ook terug, maar ik vind nog een huwelijk. Op 1 november 1951 trouwt A.L. Verwaal, 43 jaar oud, in Rotterdam met ene juffrouw J.M. Bach, 39 jaar oud.

Verder kan ik alleen maar wat zijdelings bijzonderheden toevoegen. Je noemt al die schepen gemakshalve "MV", dus motorvessels, maar de Bodegraven was een stoomschip van de KNSM en de Fort Sluyter was een turbineschip, dus ook een stoomschip. Die laatste, de Fort Sluyter, was een van de weinige schepen, of misschien wel het enige schip dat geen andere naam kreeg toen het ter beschikking van de Nederlandse regering werd gesteld. Het keerde in 1946 ook terug in Amerikaanse dienst, dus mogelijk was dat van begin af aan de bedoeling en werd de naam daarom gehandhaafd.

Op Ellis Island vind ik hem in december 1945 alleen maar als passagier van de Queen Elizabeth, samen met nog negen anderen, op kosten van de "Shipping", om toegevoegd te worden aan de seamens pool van de Netherlands Shipping and Trading Commission in New York. Die kwamen dus duidelijk een schip ophalen of een crew aflossen.

Van die torpedering van de Woensdrecht zijn nog een paar aardige details het vermelden waard. Als je daar de boeken op naslaat en de internetbronnen over raadpleegt, kun je zien dat de geschiedsschrijving vlak na de oorlog lang niet altijd correct was. In een van de eerste boeken die toen verscheen, Scheepsrampen in Oorlogstijd uit 1947, staat dat de duikboot na de torpedering boven water kwam en het vuur opende, om na het tweede schot te verdwijnen. Dat klopt niet. De U-515 onder Werner Henke kwam inderdaad boven water, maar werd onmiddellijk vanaf de Woensdrecht met het 4" kanon onder vuur genomen, wat voor hem reden was om razendsnel weer te duiken. Hij schoot dus niet, maar wérd beschoten.

Werner Henke was een zeer succesvol onderzeebootcommandant. Tussen 1942 en 1944 bracht hij 22 schepen tot zinken, waaronder vier oorlogsschepen. Op 9 april 1944 werd de U-515 benoorden Madeira met bommen en dieptebommen tot zinken gebracht. Van de 56 bemanningsleden brachten 40 het er levend af, waaronder Werner Henke. Hij werd samen met de andere overlevenden naar Amerika overgebracht, naar het interogation center in Fort Hunt, Virginia. Op 15 juni 1944 begon hij daar op zijn gemak over het hek te klimmen alsof hij wilde ontsnappen. Bij daglicht, in het zonnetje, in het volle zicht van de bewakers. Die waarschuwden hem, maar hij klom gewoon door, waarop hij werd neergeschoten. Dat was zijn manier van zelfmoord plegen. Hij zou bang zijn geweest om als oorlogsmisdadiger behandeld en berecht te worden, terwijl hij toch bij geen van zijn torpederingen iets had misdreven. Integendeel: hij was een van die onderzeebootcommandanten die, als hij overlevenden aan boord nam om te ondervragen, begon met het aanbieden van zijn verontschuldigingen voor veroorzaakt ongemak, waarna hij ze terugstuurde naar sloepen of vlotten. Bij de torpedering van de Woensdrecht kreeg hij daar geen gelegenheid voor omdat ze hem onmiddellijk begonnen te beschieten. Hij zal daar vast wel begrip voor hebben gehad. :-D

Maar ja, dsaar schiet jij allemaal niks mee op bij je speurtocht naar Arie Verwaal. Veel succes verder!
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30221
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Arie Leendert Verwaal geb.1907

Bericht door Jos Komen » 18 aug 2015 10:55

Leendert Don zat in 1944 ook op de Fort Schuyler.
HIER staat zijn verhaal daarover.
Leendert is nu 90 jaar en woont momenteel in Columbia, SC 29223
Zijn emailadres is nog steeds ongewijzigd.
Meer van zijn oorlogsverhalen staan op scheepspaat.nl
http://www.scheepspraat.nl/leendon.htm
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RuudMal en 4 gasten