Pagina 4 van 5

Re: Terug van weg geweest

Geplaatst: 03 nov 2015 12:18
door Martinus
ferryvaneeuwen schreef:Op de Maasdam en Rijndam waar ik ook nog op gevaren heb - een vergissing in mijn tankerloopbaan ik weet het - bestond in die tijd het instituut van tweede kapitein. Die was er in vol ornaat uitsluitend voor de passagiers die het altijd uiterst interessant vinden om de man een hand te geven en met hem te praten en vooral om er mee aan tafel te zitten.
Werd een van die twee niet als 'commodore' betiteld?

Re: Terug van weg geweest

Geplaatst: 03 nov 2015 12:34
door ferryvaneeuwen
Dat zou kunnen maar dat kan ik me niet meer herinneren. Meestal was dat de benaming van de oudste kapitein bij een rederij die dan ook op het beste en/of mooiste schip kwam te varen, het zogenaamde vlaggenschip. Zo heb ik op de Ondina van Shell Tankers gevaren wat toen het vlaggenschip was compleet met Commodore. Hij was wel de laatste want dat wat antieke gebruik werd na hem afgeschaft.

Re: Terug van weg geweest

Geplaatst: 03 nov 2015 15:26
door v+d
Jawel, bedankt ik ga toch maar weer met de camper naar Noorwegen :roll: :lol:

Re: Terug van weg geweest

Geplaatst: 03 nov 2015 18:46
door Otter
Heel wijs !!

Re: Terug van weg geweest

Geplaatst: 03 nov 2015 19:07
door peelander
v+d schreef:Jawel, bedankt ik ga toch maar weer met de camper naar Noorwegen :roll: :lol:
Overwinteren :lol: :lol: :lol:
groeten
Jan van der Pluijm

Re: Terug van weg geweest

Geplaatst: 03 nov 2015 19:27
door Bertus.
v+d schreef: ik ga toch maar weer met de camper naar Noorwegen :roll: :lol:
Hallo Jan,

Ik wens jullie een prettige tijd daar in Noorwegen.
Vergeet je zwem en korte broek niet mee te nemen. :lol: :lol:
En vergeet niet om mooie kiekjes te maken. :-D :wink:

Grtn. Bertus.

Re: Terug van weg geweest

Geplaatst: 03 nov 2015 21:44
door C.Donner
Jos zei En sleepboten kunnen tegenwoordig net zo snel achteruit als vooruit varen

Ok Jos.
and Nick: Keep the upperlip stiff old chap, positive thinking helps a lot... :)

greets, cornelis

Re: Terug van weg geweest

Geplaatst: 04 nov 2015 13:44
door peelander
C.Donner schreef:Jos zei En sleepboten kunnen tegenwoordig net zo snel achteruit als vooruit varen
greets, cornelis
Om Jos zijn gelijk te tonen:
svitser marken 6 juli 2011 (227) (Kopie).JPG
svitser marken 6 juli 2011 (227) (Kopie).JPG (232.37 KiB) 7058 keer bekeken
Groeten
Jan van der Pluijm

Re: Terug van weg geweest

Geplaatst: 04 nov 2015 13:54
door Nick
:lol: :lol: :lol:
klopt Jan

Re: Terug van weg geweest

Geplaatst: 04 nov 2015 14:30
door Theo Horsten (R.I.P.)
En sleepboten kunnen tegenwoordig net zo snel achteruit als vooruit varen
Tja, wat versta je precies onder "tegenwoordig"? :wink:
In 1981 haalde ik twee nieuwe havenslepers uit Singapore voor Aramco in Ras Tanurah. Dat waren de Marjan 7 en de Marjan 6, in die volgorde. De Marjan 7 voer ik zelf naar Saudi. We moesten Colomba aanlopen om extra smeerolie aan boord te nemen. Dat moest vanuit Singapore ingevlogen worden en om dat oponthoud weer goed te maken, gingen we daarna op kosten van Aramco volle kracht tegen de ZW-moesson in zoals ik al eerder meldde. Voor de tweede, de Marjan 6, ging ik alleen maar naar Singapore om hem snel naar zee te krijgen na eerst te hebben proefgevaren.
Die boten waren bestemd om in Ras Tanurah grote tankers te behandelen en daar kon je werkelijk alles mee doen. Er stond dik 6000 pk in, dus dat wilde wel. Hij kreeg er pas echt zin in als je recht tegen een brok zee in voer. Die boten waren ontworpen door een bekend scheepsbouwkundig bureau in Seattle waarvan de naam in die dik dertig jaar in de nevelen van mijn geheugen verloren is gegaan. Maar die konden ook toen al net zo hard achteruit als vooruit. Ze hadden meerdere roeren en speciale roeren voor achteruit. Als ik me goed herinner vier voor vooruit en drie voor achteruit. Speels als ik toen nog was, ben ik twee keer een klein bootje opgelopen om dan verderop te stoppen, hem weer te laten passeren om hem vervolgens achteruit varend voor de tweede keer op te lopen. Beetje flauw, maar ach, je wilt wel eens wat, nietwaar? Dat vermeldde ik dan in het journaal als een proef. :-D

Ik zie dat die Marjan 6 in 1992 naar Bahrein verkocht is en nu GHAWAR heet.
      • Afbeelding

        Afbeelding