Tuinbouwvraag

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door hondasevenfifty »

Nog een goede raad Theo

Zaai niet alles in een keer ,omdat je niet weet wat de beste tijd is om witlof te telen in Griekenland zou ik vanaf april om de paar weken een rijtje zaaien tot juni je ziet dan het verschil vanzelf en je kan dan bepalen als je het netjes opschrijft en er stokje bij zet met de zaaidatum wat de beste tijd wordt voor een volgende keer. heb je eenmaal goede pennen dan kun je de hele winter lekker witlof eten door ze ook gefaseerd optie telen in een b.v. een emmer met een zwarte plastic zak er over of gewoon in een donkere kast.

succes er mee, het is dat je zo ver weg woont anders kwam ik wel langs om je te begeleiden met de teelt.

Hier kan ik nog niets buiten zaaien het is weer herfst vandaag en koud.

Hans de Haan
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is een goed idee, Hans, verschillende rijtjes zaaien. Begin ik eind maart. Ik heb nog een stel van die grote xwart plastic bakken met handvaten waarin jonge bomen hebben gestaan. Die zijn een liter of veertig elk, schat ik. Dat lijkt me geschikt om in te telen en donkere plaatsen heb ik wel.
Mijn vrouw moet mijn gedachten geraden hebben, want die kondigde vandaag aan dat ze dit jaar weer van alles en nog wat wil kweken, dus ik heb snel een "witlofhoekje" gereserveerd. Dat leek haar een goed idee, witlof kweken.
Het plan is er en het land ligt klaar. Het ontbreekt me nu nog slechts aan één voor dit ambitieuze project onmisbaar artikel: een zakje witlofzaad! :-D
Geen idee of ze dat hier verkopen. Zo niet, laat ik het uit Holland komen. Mijn vaste leverancier voor dat soort dingen is vanwege de schoolvakantie even in Tsjechië, maar die is volgende week terug en dan stuurt die me wel even een paar zakjes zaad.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Geep »

Hr.Theo
Kaaskruimels, aanvullen met blokjes tomaat.
Op de doodgewone manier is witlof ook lekker
Vergeet het belangrijkste gereedschap niet!
Geduld!
Vrgr.G
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door gerard tenerife »

Ik vraag me dus af of er iets met de Wit (Brussels) Lof aan de hand is, over de laatste 10 jaar dat ik hier woon is wit lof, wat hier andijvie genoemd word, van October tot April beschikbaar geweest in de meeste Supermarkten maar ook op de markt van de plaatselijke boeren co-op. Deze winter hebben we het maar eenmaal gegeten/gezien in November. Ook Boerenkool,normaal in blikken, potten, bevroren, beschikbaar was is van de markt verdwenen. Maar Rode kool met zure appels was altijd moeilijk te krijgen,maar nu word je er dood mee gegooit. Zuurkool zat en ook Unox gerookte worst.
Witlof voor mij, half gaar koken, in ham rollen wat kaas er over raspen klonte boter en dan even in de oven, water loopt me in de mond.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door KJHvanBeek »

Theo,

Heb je hier iets aan ?

http://www.moestuintips.nl/groenten/bla ... witlof.php

Groeten en succes

Karel
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door paul »

Theo,ik weet niet of jij daar via internet de vaderlandse televieserie ,koken met van boven, kan volgen.
Afgelopen maandag was daar een leuk stukje over Witlof,en het schijnt dat de bittere rassen ook nog te krijgen zijn.
De kweker dekt de pennen daar af met stro,ik weet dat dat vroeger veel gedaan werd.
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"Koken met Van Boven" zie ik soms, maar afgelopen maandag niet gezien. Ik zal eens op "uitzending gemist" kijken. Ik kijk vrijwel uitsluitend Nederlandse tv. Via de schotel.
Alles over witlof zaaien en kweken is op het internet te vinden, dat is het probleem niet, maar tips en goede raad van mensen die het zelf doen of hebben gedaan is erg welkom.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Harry G. Hogeboom »

BrusselsWit-Lof-Ham-March1-2016.jpg
BrusselsWit-Lof-Ham-March1-2016.jpg (75.36 KiB) 6244 keer bekeken
Witlof voor mij, half gaar koken, in ham rollen wat kaas er over raspen klonte boter en dan even in de oven, water loopt me in de mond.
Gewoon om jullie allemaal te laten weten " dat ik nog wel ietsie hier heb te vertellen" er wordt NU aan dat recept gewerkt Gerard en Theodorus..........ik zal de foto's opsturen :lol: :roll:

Met dit fraaie nieuwe Kombuispraat "jassie" kwam de later toegevoegde foto van mijn verzoeknummer aan de Kombuis bovenaan te staan...so be it...Goeie hap Gerard, goeie hap! :lol: 4 van de 5 " mooie snolletjes" zijn achter de knopen verdwenen. Sukses met de kwekerij Theodorus!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Bob R.I.P. »

dita schreef:.
Maar er zullen gerust wel kombuizers uit West Friesland , dat is toch Hollands belangrijkste koolstreek, zijn die er een afdoend antwoord op hebben. Martin
Nou deze West Fries heeft er geen verstand van. Komt omdat het hier een koolstreek is en geen witlofgebied. Ik haal de witlof wel bij de supermarkt. Trouwens op een balkon heb je weinig ruimte om nog eens groente te telen.


Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door paul »

De meeste witlofpennen worden geteeld op,Goeree Overflakkee .
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood


Plaats reactie