Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
StJozefvlet

Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door StJozefvlet »

Hallo allemaal,


Niet gehinderd door enige ervaring hebben we de sprong gewaagd en een bootje gekocht.

Het is een StJozefvlet van 7 meter met een diesel binnenboord motor.
Volgens mij een leuke boot om mee te starten.
Immers heb ik al 0 uur ervaring.

De boot is nu in Giethoorn en moet naar Arnhem (Lathum).
Nu kan ik de sprong wagen en gewoon wegvaren, onderweg een paar boze mensen negeren en dan kom ik er wel.
Ben zelf erg rustig raak zeker niet in paniek dus ik zou dit in dat opzicht wel aan durven
Immers is het bij Hoevelaken rechtsaf, of wel ik denk dat Zwolle, Deventer, Doesburg wel te doen zal zijn en ik verwacht niet echt te verdwalen en zeker niet te verdrinken.

Ik neem voldoende Diesel mee dus ik kom ook niet droog te staan.

Maar het zou zo veel leuker zijn als iemand met veel vaarervaring (al dan niet met vaarbewijs) het leuk zou vinden om samen te varen en gaande weg dit groentje het e.e.a. kan uitleggen.

Wat ik niet zoek zijn reacties voor XXXX euro per uur zal ik hem wel even varen ik bel je wel als ik er ben.
Mijn voorkeur is iemand te vinden die wellicht zelf geen boot (meer) heeft maar het leuk zou vinden zo'n tripje te maken en het leuk vind kennis over te dragen hoe dit groentje moet varen.
Dus zeker geen commerciële dingen want dan vaar ik gewoon zelf en kom er dan gaande weg wel achter.


Dank voor de positieve reacties.

En ja ik weet er komen zuurpruimen dat ik eerst dit en dat moet doen en dan pas dat want ik stoor andere boten enz. enz.

Prima als je zo denkt maar ik hoef het niet te weten, ik heb voor bovenstaande gekozen of andere het er mee eens zijn of niet.

Dus ik hoop op een leuke reactie van een ervaren rot ( al dan niet met partner) om dit samen te doen.

Groeten van dit groentje

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door jdbvos »

Allereerst moet ik zeggen dat ik het heel erg verstandig van je vind dat je voor zo'n trip een beroep doet op een ervaren iemand.
De IJssel op is -met alle regenval en stroming dientengevolge- al heel wat.
Dat stuk van Zutphen-Rheden is zo'n beetje het smalste IJsselgedeelte, en er kan een aardig poepie stroom staan: wel zo'n 5 km/h....
Nou weet ik niet hoe snel je vletje is, maar een vletje van 7m lengte zal hooguit de 10 km/h halen ???
Het zal bijelkaar een dikke 100 a 120 km zijn, dus....
Het stuk Giethoorn-IJssel (ca 30km) zal de gem.snelheid ca 5 km/h zijn vanwege de max.vaarsnelheid en bruggen/sluizen, de IJssel tot Zutphen (40km) ca 7 km/h, en dat laatste stuk Zutphen-Rheden (40km) ca 5 km/h.
Bijelkaar dus zo'n 20 uur varen. Is maar een schatting mijnerzijds, hoor !
Maar mijn ervaring met een dergelijke vaartijd is, dat je dat stukkie tóch in minimaal 2 dagen gaat doen; varen met een klein bootje is echt wel enerverend voor een onervaren iemand die er meteen zoveel mogelijk van wil leren. Nog afgezien van het koken en/of toiletteren aan boord van een 7m-boot....
Ik weet dat je het volgende 'gezeur' vindt, maar doe het toch maar wel !
Zorg vooraf voor een schone tank en brandstoffilter, voldoende brandstof en 1 extra filter(s), wat reserve smeerolie + 1 smo-filter, en een gevulde vetspuit voor de schroefas- en hennegatskoker (roer-as), het liefst een reserve koelwaterimpellortje, en vooral: EEN GOED ANKER met voldoende ketting/touw.
En een boek met de vaarreglementen MOET (bij wet) nou eenmaal aan boord zijn. Ik raad je aan de beide delen van de wateralmanakken van de ANWB te kopen, wanneer je de kaarten van dat vaargebied aanschaft...(de ANWB-winkel in de buurt heeft ze ook, en als je wegenwacht-lid bent, krijg je nog korting ook....)

Ik hoop dat je 'in de buurt' iemand kunt vinden...
Mocht er niemand in de buurt beschikbaar zijn, stuur deze pensionado dan maar een PB-tje voor wat individuele lessen zodat je iig wat beter beslagen dan nu ten ijs komt.... Ik kan eventueel het laatste stukkie op de IJssel met je mee, maar ik heb geen zin in overnachten aan boord.
En ja: ik wil dan wel reiskosten vergoed krijgen.....
Maar ik weet zeker dat er "in de buurt" ervaren mensen zijn die je bij kunnen staan.

Hoe dan ook: van harte welkom in watersportland ! Je krijgt er vast geen spijt van !
Oost, west...ook best
StJozefvlet

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door StJozefvlet »

Geachte JDBV,


Eerst heel veel dank voor de zeer duidelijke uitleg.
Even los van het feit of ik het er wel of niet mee eens ben, ik waardeer zonder meer al de moeite die genomen is om me met argumenten uitleg te geven.
Ik had zelf berekend dat het 130 km zou zijn, dus wij zijn het over de afstand wel eens.
Ook de tijd komt met elkaar overeen.
Ik was van twee lange dagen uitgegaan en ergens rond Deventer of Zutphen te stoppen.
En als het tegen zou zitten ter hoogte van Zwolle-Kampen of zo.
Op heel iets meer dan de helft van de reis vaar ik door mijn achtertuin dus dat komt mooi uit.
Plus als het tegen zou zitten leg ik hem lekker in Kampen, Deventer of waar dan ook.
Ga thuis een lekker pilsje drinken en ga de volgende dag verder of ik sla een dag over en laat de boot lekker 2 dagen liggen.
Het is geen tijd race voor me.

En haast maken is voor een totaal onervaren iemand als ik echt verkeerd die fout maak ik zeker niet al doe ik er een week over, dan stop ik wel een keer vaker voor een kop koffie (in de haven of aan boord).
Heb een toilet aan boord dus daar hoef ik niet voor van boord.

Los van gereedschap ( diesel filter vind ik werkelijk een wereld idee dat ga ik zeker doen) en mijn ventspuitje gaat ook zeker mee.
Weet niet of er een olie water afscheider tussen tank en blok zit als die er niet zit wil ik er zeker een tussen en een op reserve.
Zelf ben ik redelijk technisch en heb de nodige uren aan vracht en personen wagen als ook tractor en mechanisatie gewerkt.
Heb jaren in Afrika gewoond ( als boer) dus weet met schroevendraaier en ijzerdraad veel aan de praat te houden.
Dus voor de techniek ben ik zeker niet bang, sterker dat vind ik echt leuk en de boot zal zeker perfect onderhouden worden omdat ik dat heel leuk vind.

Gisteren toen ik terug kwam en de boot gekocht had heb ik direct de ANWB wateralmanak heb ik alleen nr 2 bestel, tevens de papieren waterwegenkaart van heel Nederland ( ik probeer ook een week de digitale versie van de ANWB uit)
Ook heb ik het knooppuntenboekje gedownload zodat ik een duidelijk beeld heb van alle knooppunten.
Het is leuk om te zien dat ik door er over nagedacht heb dus al een aantal dingen goed gedaan heb.
Niet te min super blij met een paar tips in de reactie daar ga ik zeker gebruik van maken.

Dit is nu exact waarom ik hier het bericht geschreven had.

In een ander forum kreeg ik een pak gezeur dat ik pas mocht gaan varen nadat ik 2 dagen les heb gehad omdat mensen in de sluis op sukkels als mij extra moeten wachten enz.

Daar lig ik niet wakker van want iedereen is een keer begonnen en een ieder heeft eens alleen de sluis genomen.

Dus nogmaals dank dank dank voor de genomen moeite.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door v+d »

Nou ja, als je nog helemaal nooit met een vletje gevaren hebt is het toch wel handig dat iemand je wat uitleg geeft.
Vletje varen is een vak apart omdat die hoog op het water liggen en zodra de voortstuwing stopt gaat de wind met het ding aan de haal.
Als je dat leuk en/of verstandig vindt wil ik wel een dagje met je varen op mijn vlet in Friesland (Woudsend), we laten dan de boeg- en hekschroef buiten bedrijf (behalve in geval van nood). Met een mooie lange dag heb je het dan wel bekeken en ben je in ieder geval iets wijzer op het water.
Als jij naar Woudsend komt is dat dagje gratis. ik kan ook naar jou komen, maar heb geen zin om twee dagen op de IJssel stroomopwaarts te tobben, dus dan wordt het dagje varen bij jou in de buurt. Ik weet niet hoe oud je vletje is, maar belangrijk is dat er geen rommel in je brandstoftanks zit (dikke drab) een belangrijke oorzaak van storing bij schepen die na langere tijd stilliggen weer in gebruik komen!
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door paul »

Als ik het zo lees, krijgen we er een watersporter bij, die al 10 jaar voorsprong heeft op de meeste beginners.
Goed bezig man.
Voor jou en ieder ander, deze heb ik sinds van de week ,http://www.vaarkaartnederland.nl/ niet zo duidelijk als de anwb kaart,
Maar voor 6 euro zeker niet mis.
Veel plezier met de vlet, gaat zeker lukken.
Gr. Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar het zou zo veel leuker zijn als iemand met veel vaarervaring
Hallo Groentje- ex boer uit Afrika :lol:
Terwijl alle voorgaande opmerkingen beslist de moeite waard zijn, zou ik er als een "op de IJssel geboren en getogen Sallandse bootjesman" om te beginnen in dit geval maar heel goed naar V+D luisteren, dan ben je in goede handen. Met een vlet van 7 mtr. en waarschijnlijk een niet al te zwaar dieseltje wordt het met de huidige waterstand en stroomsnelheid "a very long way to Tipperary" en dat gelazer begint al wanneer je bij Zwolle de IJssel op draait. Met de huidige scheepvaart EN water standen is het dan absoluut geen pretje met een relatief klein scheepie en NOG belangrijker "zo goed als zeker TE weinig paarden in de stal"
Wacht maar eventjes rustig af tot het water flink lager wordt en ga ondertussen maar een poossie varen/luisteren naar Jan uut Warken :lol:

PS.
dan vaar ik gewoon zelf en kom er dan gaande weg wel achter.
Laat ik nou gedurende mijn varende dagen -op zowel de Ijssel als elders- er al achter zijn gekomen dat Gratis advies -en zeker niet van verre- zelden op prijs wordt gesteld, desondanks haak ik toch even in op bovenstaande "kom er dan gaande weg wel achter"...........daarmee kon een groen vletten schippertje op de IJssel met deze waterstand dan TOCH wel eens smerig mee op de koffie komen, als volgt:
1) de tijden zijn voorbij op de IJssel dat je "ergens de kop in de wal steekt" , zoals vroegaah de Potjes schippers dat deden als het even niet helemaal goed gaat. Vanaf de Kop van Het Land tot tussen de bruggen bij Deventer zijn er dus vrijwel GEEN strandjes meer waar je dat kan doen, ALLES dikke keien. Tussen Zwolle en Deventer is het ietsie beter maar niet noemenswaardig. De zachte wallekanten, strandjes of klei zijn per definitie geschiedenis op de IJssel, ik heb trouwens onlangs gehoord dat er TEveel geld is in nederland en dat "ze" de keien weer weg willen halen.
2) zelfs bij een ideale waterstand -ik kom daar op terug- zijn er zo wie zo maar weinig "havenplaatsjes" tussen Zwolle en de Kop van de IJssel, de meesten staan NU behoorlijk onder water en hebben een twijfelachtige toegang, waaronder b.v. Wijhe en Veessen.
3) de huidige waterstand, zie hieronder per Juni bij de Pont in Olst, is zodanig dat je als "groen bootjesman" maar beter van de IJssel weg kunt blijven, tot de waterstand terug is naar een normaal zomerse niveau.
Veerpont-Olst-Juni-2016.JPG
Veerpont-Olst-Juni-2016.JPG (96.23 KiB) 5879 keer bekeken
Foto door m'n zus.
4) Als je even kijkt waar die bakens staan op de kop van de kribben dan moet je heel link uitkijken, als je met je vletje met in feite (zo goed als zeker!) te weinig power wordt op gelopen door een diep geladen en verhoudingsgewijs snel lopend vrachtschip dat EN zuigt als de pest EN soms geen kant uit kan i.v.m. af varende scheepvaart onder de verkeerde wal, als je dan net met je vletje bij zo'n krib zit, zit je OP de keien voor je er erg in hebt.
5) ik heb het hier nu even niet over de consequenties van een gestopte IJzeren Willem, want dan kan het zomaar een beetje erg vervelend worden zonder behoorlijk anker gear.
6) verder dient te worden vermeld dat "varen op de meren/kanalen/Kop van OverIjssel" absoluut niet is te vergelijken met varen "OP stroom op de rivieren", stroomopwaarts met dit hoge water is dan wel het meest ongelukkig.
7) als je goed naar de bovenstaande foto kijkt dan kun je je voorstellen dat dit "zelfs als je de rivier kent bij normaal water" ( oals ik reeds 60 jaar!).......zonder die kennis bij dit extreem hoge water behoorlijk linke soep kan zijn als je niet weet wat er waar onder water zit.
Ijssel-HoogwaterJuni-2016 (16).jpeg
Ijssel-HoogwaterJuni-2016 (16).jpeg (80.26 KiB) 5879 keer bekeken
Deze laatste foto is meen ik bij Wijhe- foto van de Stentor.
8) hier NU varen heeft trouwens nagenoeg niks en niemendal te maken met wat "ongelukkig gescharrel" in een sluis, niet te vergelijken.

Een gewaarschuwde schipper telt voor 2 :roll:
EN over "AL doende leert men gesproken" :lol: ....hier onder zit ondergetekende in 1963 met de gebakken peren oftewel edele delen bij Hoog water (niet zo hoog als NU!) boven op een krib vlak bij wat insiders "Het Voele Stuk noemen".......terwijl ik toendertijd al redelijk bevaren was op de rivier, met o.a. een slepertje en ook een vrachtscheepje, peilde ik de situatie met mijn zeilbootje, de stroom en 2 stuks op en af varende vrachtschepen eventjes helemaal MIS. Ik kon slechts voorkomen dat ik ter plekke werd overvaren door een vrachtschip, die geen kant uit kon!!, door een fikse gijp te maken, om te sodemieteren en vervolgens met veel trammelant de handel naar de wal te zwemmen. 45 jaar later deed ik het bijna nog een keer, al doende leert men! :lol: Veel sukses en vooral een goede vaart!
Deze laatste foto is trouwens OOk door m'n zus genomen! :mrgreen:
Copy of HH-1963.jpg
Copy of HH-1963.jpg (575.56 KiB) 5877 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door paul »

Mooi verhaal Harry.
Wat wel leuk is, is een foto van de vlet, vinden de meeste van ons wel leuk denk ik zomaar.
Gr Paul.

Ik wil de IJssel graag een keer af, maar als ik jou begrijp Harry kan ik dit wel vergeten.
Dit is op de Lek.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (249.95 KiB) 5823 keer bekeken
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door jdbvos »

Nee hoor Paul: hoef je echt niet te vergeten !
De IJssel is een prachtig stukje vaarwater, maar het IS en BLIJFT een rivier ! En is dus afhankelijk van het wateraanbod...
Veel aanbod: hoogwater én een fikse stroom; (te) laag water: kribben wél errug mooi zichtbaar, maar er kan door de smalte ook weer een fikse stroom staan, maar niet als bij veel wateraanbod....
Net als altijd, heeft je boot een snelheid door het water...tegen de stroom in varen betekent dus dat je die stroomsnelheid moet aftrekken van je vaarsnelheid om je afstand tov land (die de vaarwegkm's bepaalt), en bij afvarend omgekeerd.
Bij bochten moet je vooral op de beroepsvaart letten: soms willen die SB op SB passeren....maken ze kenbaar dmv het "blauwe bord", maar het staat op borden aan de wal ook vaak aangegeven.
Als die (Westland-??) aak van jou een "normale" diesel heeft van pakkumbeet méér dan 40pk (lijkt me voor die boot eigenlijk het minimum op de rivier, want opvarend moet je motor wél je schip een x aantal meters omhoog duwen) kun jij rustig de IJssel op- en afvaren.
Gewoon je ff er in verdiepen (zie de sites van "varen doe je samen") en je gezond verstand gebruiken !
Vaar je buiten de zomer om op de rivieren ? Luister naar de weerberichgevingen in Duitsland, luister naar de radio of kijk op internet naar de waterstanden, dan weet je wat 'er aan zit te komen'
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door v+d »

De IJssel af is een mooi tochtje, nu de IJssel op wordt langdurig tobben met een klein motorvermogen en het is tenslotte geen werk meer :-D
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door v+d »

Hier een St.Jozefvlet (ik denk dat het geen LINsens is), deze is zo te zien 10 meter.
975752_st-jozefvlet-920_photo_0_1459147390_img.jpg
975752_st-jozefvlet-920_photo_0_1459147390_img.jpg (179.7 KiB) 5812 keer bekeken


Plaats reactie